High Fidelity (DK) Gulvehorn, Voigtpipa

Alt om GDS

High Fidelity (DK) Gulvehorn, Voigtpipa

Indlægaf DrBoar » søn 1. feb 2015 22:28

At ren tur fick jag ett par Voigthorn. Konstruktionen kommer från Danska High Fidelity men detta är en senare version som inkorporerar en del förbättringar som kom i Svenska HiFi tidskrifter. För baselementen är det vanliga hål för 8" element så ett par Peerless element funkar bra. Diskanterna hade varit Electro-Voice T-35 så jag tog till ett par Piezohorn som passade efter en hel del filande. Potentiometern verkar vara fastlimmad så den får sitta där den sitter
Billede

Det finns dämpmaterial i första sektionen och 2mm bitumenmattor lite här och där. Men de där kilarna av glas- eller stenull som vore bra att ha finns inte. Det kanske finns en del av dessa högtalare och ett intresse av vad man kan göra för att förbättra dem med en rimlig arbetsinsats
Billede

Planen:
1. Optimera dämpningen med biltemas filt i enkla eller kanske dubbla lager. Möjligtvis provar jag lite syntetisk dämpvadd också. Bjarnes artikel om optimal dämpning kräver mer tålamod än vad jag har för detta projekt. Mätningar med Dayton Omnimic.

2. Fixa till ett anständigt delningfilter mellan Peerless 83162 elementet och Motorola hornet. Peerlesselementet är väluppfostrat och faller snyggt över 3 kHz så ett ett elektriskt 6 eller 12 db filter med eller utan RC länk borde duga bra. Det sägs att det skall gå att dela som med vanliga filter om man parallelkopplar hornet med ett motstånd.

3. Hitta ett vettig användningområde för högtalarna utanför mitt hem, jag behöver plats för nya konstruktioner :OLO:
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: High Fidelity (DK) Gulvehorn, Voigtpipa

Indlægaf Hackenberg » man 2. feb 2015 16:11

Tydeligt at horn og TL er to sider af samme sag!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: High Fidelity (DK) Gulvehorn, Voigtpipa

Indlægaf his067 » man 2. feb 2015 19:28

Det er godt nok ikke gulvhornet du har fat i, men High Fidelitys 'mini-horn'. Som så meget andet, er 'mini-' relativt....selvom, jeg synes at huske at mini-hornet var lavet til 6" enheder.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High Fidelity (DK) Gulvehorn, Voigtpipa

Indlægaf DrBoar » man 2. feb 2015 20:16

Det är golvhornen. I orginal hade de ingen bottenplatta utan en slits utefter hela frontens nederkant.
Billede
Genom att flytta öppningen så långt från pipan start det går så sjunker avstämmingsfrekvensen en hel del. Jag har faktiskt också haft mellanmodellen med 6,5" element och det lilla minihornet som 4" eller 5" element har jag hört hemma hos en kompis men inte byggt själv.

Detta är inte horn utan pipor som utvidgar sig och sedan blockeras en del av öppningen. Varianten kallas Voigtpipa efter uppfinnaren Voigt. Transmissionslinje är antigen raka eller avsmalanande mot öppningen.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: High Fidelity (DK) Gulvehorn, Voigtpipa

Indlægaf Hackenberg » man 2. feb 2015 20:52

"Detta är inte horn utan pipor som utvidgar sig och sedan blockeras en del av öppningen. Varianten kallas Voigtpipa efter uppfinnaren Voigt. Transmissionslinje är antigen raka eller avsmalanande mot öppningen."

Disse højttalertyper har meget teori til fælles og beregnes på samme måde j.f. www.t-linespeakers.org
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: High Fidelity (DK) Gulvehorn, Voigtpipa

Indlægaf his067 » man 2. feb 2015 22:27

Jo, nu genkender jeg den sandelig! Jeg byggede selv et sæt med New Golden Eight Super da jeg var 11-12 år gammel. Glade minder.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 135 gæster