fejl i neutrofon sølvsegl

Alt om GDS

fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf dan-ma » lør 15. aug 2015 21:48

hej jeg er ny her i forumet.
Jeg har i dag overtaget en gammel radio med navn neutrofon sølvsegl 4404 h.
Jeg har udskiftet den gamle stofledning for en sikkerheds skyld, jeg har haft den tændt og der lys i :thumbsup: desværre kom der kun en mørk brumme lyd da den havde varmet op i et minuts tid. Lyden var der uanset om jeg skruede op eller ned for Lyden, jeg har en fornemmelse af at det ikke er et ukendt problem. men da jeg ikke har meget forstand på den slags håber jeg at I måske kan hjælpe mig.
selve indmaden ligner den fra dette link

http://www.radiomuseum.org/r/neutrofon_4604.html

Det er ikke lykkedes mig at finde et billede af præcis den type radio jeg har.

håber i kan hjælpe mig. mvh. Dan
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf Tonni » lør 15. aug 2015 22:30

Hej og velkommen til!

Tillykke med den gamle sølvsegl. Den brummelyd du får når den bliver tændt tyder på defekte kondensatorer. Og det at der går så lang tid før brummet kommer, at der er nogle meget slidte radiorør i den...
Har du kendskab til elektronik, er det et godt hyggeprojekt at få den på fode. Har du ikke, bør du derimod aliere dig med en der har! - Der er nogle ikke helt ufarlige spændinger inde i den! - Og at den muligvis er med U-rør (UCH21 UBL11 eller lignende) i den, kan gøre den berøringsfarlig på alle metaldele, bare den har netstikket vendt "forkert"... Starter rørene med E i stedet for U er du den bekymring mindre... - Men stadig kan der være omkring 300 Volt, der kan give et meget seriøst rap over fingrene, under chassiset.

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf dan-ma » lør 15. aug 2015 22:43

tak for det hurtige svar.

Jeg er på inden måde ekspert, selvom jeg har rodet en lille smule med elektronik igennem tiden, er det ikke nok til et større indgreb. hvor længe vil risikoen for stød være tilstede i Den.
Regner med at den forsvinder med tiden.
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf dan-ma » lør 15. aug 2015 22:45

har den i øvrigt aldrig i stikkontakten når jeg har den åben
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf Tonni » lør 15. aug 2015 23:07

Har du et multimeter kan du måle spændingen over den store elektrolyt ved siden af ensretterrøret (det der hedder UY eller EY) det er den der skal aflades, før det er ufarligt at pille.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf dan-ma » lør 15. aug 2015 23:15

Ja det har jeg. men hvordan gør jeg det hvis det er farlig at rode i den ?
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf mcs_5 » lør 15. aug 2015 23:22

Venter. Så længe spændingen er over 50V, skal du holde fingrende væk. Spændingen burde falde til et fornuftigt niveau på et par minutter.

Hvilken type er det du har? Der er måske et diagram her: http://www.radiohistoriskforeningvest.d ... msiden.php

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf dan-ma » lør 15. aug 2015 23:59

Så vidt jeg kan se er det dette diagram http://www.radiohistoriskforeningvest.d ... iagram.png
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf mcs_5 » søn 16. aug 2015 00:59

Så kig på lytterne i strømforsyningen: C32, 33, 34 og 43. Koblingskondensatoren i udgangstrinnet (C44) er tit også træt. Det kan være næsten alle papirkondensatorer burde skiftes, men jeg har aldrig set en Neutrofon, så jeg ved ikke hvilke kondensatorer de brugte.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf dan-ma » søn 16. aug 2015 08:16

Jeg venter lige et par dage med at tage radio enheden ud, vil være sikker på at der ikke er nogen fare ved det. Så tager jeg lige nogle billeder af den, så er det forhåbentlig lettere at se hvad der er hvad

Dan
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf Tonni » søn 16. aug 2015 10:47

Det vil være dejligt! Så er det meget lettere at hjælpe dig!
Og som mcs skriver er det sikkert en udskiftning af kondensatorer (ikke kun elektrolytter) der skal til. Og så de førnævnte rør...
Og så skal du lige huske der ikke er FM i den...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf dan-ma » søn 16. aug 2015 11:00

Nej det er der vel ikke . . . . Men bliver der ikke sendt noget som kan modtages på sådan en gammel radio mere ?
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf acj1980 » søn 16. aug 2015 19:25

mon ikke at radioen skulle være sådan en her? https://www.youtube.com/watch?v=1y8ZOHaBDMM

Det er min som jeg selv gav en overhaling, den spiller fint og kan selv med en relativ kort ledning på en 10-15 meter hive nogle stationer hjem på MB, jeg har selv en AM sender hvor jeg sender udfra ;-)på 100mw
acj1980
 

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf MaxJ » søn 16. aug 2015 19:29

acj1980 skrev:mon ikke at radioen skulle være sådan en her? https://www.youtube.com/watch?v=1y8ZOHaBDMM

Det er min som jeg selv gav en overhaling, den spiller fint og kan selv med en relativ kort ledning på en 10-15 meter hive nogle stationer hjem på MB, jeg har selv en AM sender hvor jeg sender udfra ;-)på 100mw


10 - 15 meter, 5 meter burde kunne gøre det ellers er den da svag i modtageren. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: fejl i neutrofon sølvsegl

Indlægaf dan-ma » søn 16. aug 2015 20:12

Hej nej den hedder 4404, måske det er fordi det er en gulv model med plade spiller. Men er der noget at fange når man ikke kan tage fm ?

Mvh. Dan
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster