Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Alt om GDS

Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf dan-ma » søn 23. aug 2015 09:55

Hej igen :-)
Jeg håber det er iorden at jeg laver en ny tråd omhandlende reparationen af min "Sølvsegl"
Først vil jeg sige at jeg interessere mig meget for elektronik, men mestre kun strøm til husbehov og en smule fra min mekaniker uddannelse, det vil sige at jeg kan lodde og i mange tilfælde selv kan udskifte komponenter, jeg er dårlig i teorien om strøm og fejlfinding.
jeg interessere mig også meget for lyd og musik og har et lille hjemmestudie, hvor jeg indimellem hamre lidt i mit keyboard og laver det man kalder for små Beats, men det foregår jo mest via computer.
min ide med denne radio er at den skal helst virke, og så skal kassen shines op og det hele skulle gerne ende som et entremøbel,

nå til sagen :-)

Som sagt i tidligere tråd

Min sølvsegl brummer kun når den er tændt og jeg kan forstå på jer at det er nogle kondensatorer der skal skiftes.
jeg vil om lidt ligge de billeder op som jeg har taget af selve radiodelen efter at jeg har taget den ud af kassen.
så nu HÅBER jeg at der er nogle af jer der ud fra billederne kan fortælle mig hvilke af komponenterne det er??

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt.
På forhånd tak og tak for medlemskabet af dette fine forum :-)
Mvh. Dan
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf dan-ma » søn 23. aug 2015 10:11

de første billeder :
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af dan-ma søn 23. aug 2015 10:14, rettet i alt 1 gang.
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf dan-ma » søn 23. aug 2015 10:13

og de sidste
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf møffe » tirs 8. sep 2015 17:31

Der er da den store "lyt" med er tre tilledninger. Vær obs på at det er en "dobbelt-elektrolyt" nok noget i retning af "25uF+25uF-300v" eller noget i den retning.... Derfor tre ledninger, fælles minus.

møffe
møffe
 

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf møffe » tors 10. sep 2015 18:44

Det er iøvrigt et meget flot apparat du der har fået fat i... Spørg løs, jeg tror at vi er mange der vil hjælpe "on-line" Men pas på fumlevorterene når du roder i apparatet med spænding på, hvis du ikke er helt sikker på hvad der foregår i kassen.

møffe
møffe
 

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf dan-ma » tirs 27. okt 2015 18:24

hej og tak :-)
Jeg har sendt den videre, til en der er lidt mere inde i elektronik end mig.... jeg ville nok godt selv kunne skifte de ødelagte komponenter.... men jeg ander intet om fejlfinding på den.... det eneste jeg ved er at den bare brummer når den bliver tændt, der blev skrevet herinde om nogle kondensatorer og sådan noget.... men ander ikke hvad der er hvad
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf dan-ma » man 28. jan 2019 17:26

Hej. Er der nogen der kan fortælle mig lidt om, om sådan en Svend sender 230 v ud til pick uppen ? Min tanke var at tilslutte en anden afspiller da rep. Af den gamle er
umuligt
På forhånd tak
Mvh Dan
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf Tonni » man 28. jan 2019 19:38

I teorien kan den godt sende 230V ud, ikke til pickuppen, men til stelplanet. Dette da den er en såkaldt universal-radio.
Det vil sige man, da man byggede den, sparede nettrafoen væk. Og forbandt de dengang 220V direkte til elektronikken, med glødetrådene i serie. Vender man så netstikket forkert, får man fasen (230V) på alle metaldelene i radioen. - Og dermed potentielt også på tilsluttede pladespillere.
En skilletrafo både på indgangen, og også en (230-230V) på netledningen, kan dog være en livreddende ide...

Noget helt andet er at den ikke er kompatibel med en moderne pladespiller, da den er beregnet til 78'ere.
Krystalpickup og anden frekvenskorrektion.

Men en smuk radio!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf tctla » man 28. jan 2019 20:21

Iflg. diagrammet for Neutrofon 4404 på https://nohm.eu/schematics/Neutrofon/
der også er vedhæftet her, så har denne modtager Loctal-rør i HF & MF, IKKE røde Philips UCH4 med Oktal-sokkel.
Der ses jo tydeligt et Loctal-rør, det du holder i hånden, og det må være et UBL21, kombineret detektor/LF-udgangs-rør.
Hvad er det for noget ROD ? :shock:
Kan Loctal-rørene være blevet udskiftet med Oktal-rør ifb. med en reparation ?
...eller er dette her slet ikke en model 4404 ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf dan-ma » man 28. jan 2019 20:59

desværre...... Jeg aner det ikke. det er sket inden jeg har fået den hvis det er... ved heller ikke om den hedder 4404... har ikke kunnet finde noget mærke der kunne bekræfte det
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf dan-ma » man 28. jan 2019 21:12

Tonni skrev:I teorien kan den godt sende 230V ud, ikke til pickuppen, men til stelplanet. Dette da den er en såkaldt universal-radio.
Det vil sige man, da man byggede den, sparede nettrafoen væk. Og forbandt de dengang 220V direkte til elektronikken, med glødetrådene i serie. Vender man så netstikket forkert, får man fasen (230V) på alle metaldelene i radioen. - Og dermed potentielt også på tilsluttede pladespillere.
En skilletrafo både på indgangen, og også en (230-230V) på netledningen, kan dog være en livreddende ide...

Noget helt andet er at den ikke er kompatibel med en moderne pladespiller, da den er beregnet til 78'ere.
Krystalpickup og anden frekvenskorrektion.

Men en smuk radio!

tak.
nu har i alle skrevet om sådan en ttrafo. hvad er det for noget og hvor finder jeg en der kan bruges på min radio ?
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf dan-ma » man 28. jan 2019 22:05

Tonni skrev:I teorien kan den godt sende 230V ud, ikke til pickuppen, men til stelplanet. Dette da den er en såkaldt universal-radio.
Det vil sige man, da man byggede den, sparede nettrafoen væk. Og forbandt de dengang 220V direkte til elektronikken, med glødetrådene i serie. Vender man så netstikket forkert, får man fasen (230V) på alle metaldelene i radioen. - Og dermed potentielt også på tilsluttede pladespillere.
En skilletrafo både på indgangen, og også en (230-230V) på netledningen, kan dog være en livreddende ide...

Noget helt andet er at den ikke er kompatibel med en moderne pladespiller, da den er beregnet til 78'ere.
Krystalpickup og anden frekvenskorrektion.

Men en smuk radio!


Når du skriver på indgangen, tænker du så på indgangen fra grammofon til radio ?
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf Tonni » man 28. jan 2019 22:12

I følge diagrammet, har grammofonindgangen seriekondensatorer, som beskytter mod dødelige doser. - Hvis ikke de er defekte altså...
Men dermed stadig skilletrafoen til de 230V. Sådan en burde kunne findes ved en elektromekaniker/elektrikker. Regn med en plovmand, med mindre de har en i genbrugskassen...
Den skal give 220-230V ud ved 240V ind, og kunne holde til mindst en halv Ampere, og gerne en hel Ampere...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf Tonni » man 28. jan 2019 22:14

dan-ma skrev:
Tonni skrev:I teorien kan den godt sende 230V ud, ikke til pickuppen, men til stelplanet. Dette da den er en såkaldt universal-radio.
Det vil sige man, da man byggede den, sparede nettrafoen væk. Og forbandt de dengang 220V direkte til elektronikken, med glødetrådene i serie. Vender man så netstikket forkert, får man fasen (230V) på alle metaldelene i radioen. - Og dermed potentielt også på tilsluttede pladespillere.
En skilletrafo både på indgangen, og også en (230-230V) på netledningen, kan dog være en livreddende ide...

Noget helt andet er at den ikke er kompatibel med en moderne pladespiller, da den er beregnet til 78'ere.
Krystalpickup og anden frekvenskorrektion.

Men en smuk radio!


Når du skriver på indgangen, tænker du så på indgangen fra grammofon til radio ?

Ja. :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rep. af Neutrofon Sølvsegl

Indlægaf dan-ma » man 28. jan 2019 22:35

Tak. Vil jeg kunne bruge sådan en her ? www.batteribyen.dk/stromforsyninger/tra ... ransformer
dan-ma
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15 aug 2015
Lokalitet: broager

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster