Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Alt om GDS

Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf Tonni » fre 28. aug 2015 11:10

Efter at have forsøgt flere stæder på nettet, er det endnu ikke lykkeds mig at finde et diagram over ovenstående...
Jeg har forsøgt Google, fjæsbog og B&o. Desværre uden held! :( - Er der nogle her inde der kan hjælpe???

Så vidt jeg ved er der ikke elektrisk nogen forskel på 608 og 610. Men kun designet idet den "beoblå" er 608 og 610 er en eksportmodel fremstillet i sort. Indvendigt er den bestykket med selen-ensrettere, germanium-transistorer i forforstærkerdelen, samt Ecc83 og ECL85 i udgangen. Så en rigtig hybrid-forstærker...

Det er de fine sager, der er afbilledet på billedet fra beoworld.org, der er tale om.

Billede

Idet vi er en tre stykker, her i Randers, der har en, ville det være fantastisk hvis der lå et diagram, eller en servicemanual et sted!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf MaxJ » fre 28. aug 2015 11:28

Jeg har et over 610. Kan sende det til dig hvis jeg får din mail adresse i en pb.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf Tonni » fre 28. aug 2015 12:23

Mange tak Max! Du har PB...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf D.Duck » fre 28. aug 2015 15:25

Hej
Jeg kan hjælpe med en service manual som pdf-fil
Bare send en PB med e-mail adr

Mvh
Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf Tonni » fre 28. aug 2015 15:39

Hej Per!

Mange tak! Den vil være en stor hjælp!
PB er sendt...

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf Tonni » fre 28. aug 2015 19:09

Så har Max og Per været så venlige at sørge for al den dokumentation jeg behøvede! Tusind tak til jer begge! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf kj2005 » man 25. nov 2019 10:09

Tonni skrev:Efter at have forsøgt flere stæder på nettet, er det endnu ikke lykkeds mig at finde et diagram over ovenstående...
Jeg har forsøgt Google, fjæsbog og B&o. Desværre uden held! :( - Er der nogle her inde der kan hjælpe???

Så vidt jeg ved er der ikke elektrisk nogen forskel på 608 og 610. Men kun designet idet den "beoblå" er 608 og 610 er en eksportmodel fremstillet i sort. Indvendigt er den bestykket med selen-ensrettere, germanium-transistorer i forforstærkerdelen, samt Ecc83 og ECL85 i udgangen. Så en rigtig hybrid-forstærker...

Det er de fine sager, der er afbilledet på billedet fra beoworld.org, der er tale om.

Billede

Idet vi er en tre stykker, her i Randers, der har en, ville det være fantastisk hvis der lå et diagram, eller en servicemanual et sted!

Med venlig hilsen
Tonni


Hej Tonni

Kan jeg få en kopi af de manualer og et diagram du har? jeg har lige fået en 610 ind til gennemsyn, som ser ud til at være i rimelig original tilstand efter at have været lagret i over 30 år :!: ser ud til at være med nogle af de første germanium transistorer på de lodrette print...AC107 , AC128 ? :p

mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf tctla » man 25. nov 2019 12:56

Hej Kim,

Er det noget i denne retning, du søger?

Mvh,

/Torben

Edit:
Ret fantastisk forresten, at de bruger ECL85 i push-pull.
Det er jo et alm. billedafbøjnings-rør fra sort/hvid TV tiden, senere erstattet af ECL805, der også kan anvendes heri.
Det er endog MEGET usædvanligt, at bruge dette rør i en LF-forstærker, jeg kan ikke umiddelbart huske andre eksempler.

Nå, men held og lykke med forstærkeren.

Fik du læst min tyske artikel om Nach-Hall under Teisco-forstærker tråden?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf kj2005 » man 25. nov 2019 15:39

tctla skrev:Hej Kim,

Er det noget i denne retning, du søger?

Mvh,

/Torben

Edit:
Ret fantastisk forresten, at de bruger ECL85 i push-pull.
Det er jo et alm. billedafbøjnings-rør fra sort/hvid TV tiden, senere erstattet af ECL805, der også kan anvendes heri.
Det er endog MEGET usædvanligt, at bruge dette rør i en LF-forstærker, jeg kan ikke umiddelbart huske andre eksempler.

Nå, men held og lykke med forstærkeren.

Fik du læst min tyske artikel om Nach-Hall under Teisco-forstærker tråden?


Hej Torben

Du er en knag :thumbsup: tak for diagrammet over B&O 608. Men der mangler diagram over de to Bofa print 597F52 / 606600A ....har du også en oversigt over dem?

Det er en køn lille sag fra B&O med de to relativt store Jørgen Schou trafoer og to x 15W....det er en pæn effekt B&O har opgivet. Jeg har ejet sådan en tidligere og den lyder pænt. Denne er kun til renovering....
Vi har tidligere talt om, at der er brugt rør som ikke var designet til LF /audio forstærkere , som 6BQ7A der var designet til højfrekvens. ECL805 TFK lød godt i 608 og forstærkeren kunne være designet med disse rør fordi de lå på lager og var lige ved hånden? hvem ved? :!:

ja tak, Jeg har lige læst lidt i den tyske artikel , men ikke det hele endnu :thumbsup:

Mvh. Kim
Senest rettet af kj2005 man 25. nov 2019 15:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf MaxJ » man 25. nov 2019 15:42

kj2005 skrev:
tctla skrev:Hej Kim,

Er det noget i denne retning, du søger?

Mvh,

/Torben

Edit:
Ret fantastisk forresten, at de bruger ECL85 i push-pull.
Det er jo et alm. billedafbøjnings-rør fra sort/hvid TV tiden, senere erstattet af ECL805, der også kan anvendes heri.
Det er endog MEGET usædvanligt, at bruge dette rør i en LF-forstærker, jeg kan ikke umiddelbart huske andre eksempler.

Nå, men held og lykke med forstærkeren.

Fik du læst min tyske artikel om Nach-Hall under Teisco-forstærker tråden?


Hej Torben

Du er en knag :thumbsup: tak for diagrammet over B&O 608.

Det er en køn lille sag fra B&O med de to relativt store Jørgen Schou trafoer og to x 15W....det er en pæn effekt B&O har opgivet. Jeg har ejet sådan en tidligere og den lyder pænt. Denne er kun til renovering....
Vi har tidligere talt om, at der er brugt rør som ikke var designet til LF /audio forstærkere , som 6BQ7A der var designet til højfrekvens. ECL805 TFK lød godt i 608 og forstærkeren kunne være designet med disse rør fordi de lå på lager og var lige ved hånden? hvem ved? :!:

ja tak, Jeg har lige læst lidt i den tyske artikel , men ikke det hele endnu :thumbsup:

Mvh. Kim


ECL805 er ret vellydende i den forstærker.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf tctla » man 25. nov 2019 16:11

Hej Kim,
Jeg har desværre ikke mere på din B&O forstærker.

Jeg har i Kiev hamstret en del NOS russiske 6Ф5П, der svarer til ECL85.
De er samlet pga. et ønske om, at afprøve dem i en Push-Pull konstruktion engang, når tiden er til det.
Det bliver jo nok a-la B&O med en Long-Tailed-Pair fasevender og et for-rør i stil med 6Ж32П, der er en EF86 efterligning.
Får de et ordentlig par udgangs-trafoer, JS er jo desværre ikke en mulighed, så tror jeg, at det spiller.
Det ku' f.eks være: https://www.edcorusa.com/xpp15-5k
Eller, hvis man ønsker indkapslede trafoer: https://www.edcorusa.com/gxpp15-5k
Nu har jeg fundet 5K anode-til-anode-impedans trafoer, men er det mon for højt for ECL85/ECL805?
Man ku' overveje 3,5KOhm og få mere effekt ud (og mere forvrængning), da ECL'erne jo drives med max Va=250V og en forholdsvis høj katodestrøm, der til sammen borger for valg af den lavere impedans.
Hvad står der på JS-Trafoen? Normalt bare et type-nummer og ingen info om impedans, men man ka' jo være heldig.
Jeg har en masse 50'er litteratur, der sagtens ku' gemme på trafo-data, hvis man er heldig.


Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf kj2005 » man 25. nov 2019 16:50

tctla skrev:Hej Kim,
Jeg har desværre ikke mere på din B&O forstærker.

Jeg har i Kiev hamstret en del NOS russiske 6Ф5П, der svarer til ECL85.
De er samlet pga. et ønske om, at afprøve dem i en Push-Pull konstruktion engang, når tiden er til det.
Det bliver jo nok a-la B&O med en Long-Tailed-Pair fasevender og et for-rør i stil med 6Ж32П, der er en EF86 efterligning.
Får de et ordentlig par udgangs-trafoer, JS er jo desværre ikke en mulighed, så tror jeg, at det spiller.
Det ku' f.eks være: https://www.edcorusa.com/xpp15-5k
Eller, hvis man ønsker indkapslede trafoer: https://www.edcorusa.com/gxpp15-5k
Nu har jeg fundet 5K anode-til-anode-impedans trafoer, men er det mon for højt for ECL85/ECL805?
Man ku' overveje 3,5KOhm og få mere effekt ud (og mere forvrængning), da ECL'erne jo drives med max Va=250V og en forholdsvis høj katodestrøm, der til sammen borger for valg af den lavere impedans.
Hvad står der på JS-Trafoen? Normalt bare et type-nummer og ingen info om impedans, men man ka' jo være heldig.
Jeg har en masse 50'er litteratur, der sagtens ku' gemme på trafo-data, hvis man er heldig.


Mvh,

/Torben


Hej Torben
Der står intet på trafoerne bortset fra Type nr. 30 og så: 2285/3

Måske andre har kendskab til om primær impedansen er 5K - eller 3K5 ? ...skulle jeg komme med et gæt, måtte det blive i retning af den lavere impedans, for hvorledes skulle B&O kunne angive 2 x 15W i 4 Ohm med et par ECL85...du skriver 250VDC på anoderne...tænk jeg synes anodespændingen lå højere på den jeg renoverede?

Jeg har ikke været modig nok til at sætte spænding på denne 608 da samtlige Philips lytter "bobler" og "er ved at gå ud af sit gode jeg". Du får alle spændinger når komponenterne er skiftet. Der står ingen spændinger på din diagramtegning.

Jeg syntes godt om lyden fra ECL805 TFK, jeg kan godt lide røret.....så får du en ECL85 forstærker op og køre, hører jeg meget gerne om det ....jeg har nogle ECL85 liggende :p ..... kender du til ECL82 bortset fra at røret driver en "Reverb" i CM45?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf kj2005 » man 25. nov 2019 17:26

tctla skrev:Hej Kim,
Jeg har desværre ikke mere på din B&O forstærker.

Jeg har i Kiev hamstret en del NOS russiske 6Ф5П, der svarer til ECL85.
De er samlet pga. et ønske om, at afprøve dem i en Push-Pull konstruktion engang, når tiden er til det.
Det bliver jo nok a-la B&O med en Long-Tailed-Pair fasevender og et for-rør i stil med 6Ж32П, der er en EF86 efterligning.
Får de et ordentlig par udgangs-trafoer, JS er jo desværre ikke en mulighed, så tror jeg, at det spiller.
Det ku' f.eks være: https://www.edcorusa.com/xpp15-5k
Eller, hvis man ønsker indkapslede trafoer: https://www.edcorusa.com/gxpp15-5k
Nu har jeg fundet 5K anode-til-anode-impedans trafoer, men er det mon for højt for ECL85/ECL805?
Man ku' overveje 3,5KOhm og få mere effekt ud (og mere forvrængning), da ECL'erne jo drives med max Va=250V og en forholdsvis høj katodestrøm, der til sammen borger for valg af den lavere impedans.
Hvad står der på JS-Trafoen? Normalt bare et type-nummer og ingen info om impedans, men man ka' jo være heldig.
Jeg har en masse 50'er litteratur, der sagtens ku' gemme på trafo-data, hvis man er heldig.


Mvh,

/Torben


Hej Torben

Jeg fandt dette som er udgangen på en ECL85 amp hvor trafo'ens primær er 4K...som manden bag forstærkeren sagde, var de 4K nødvendige for at få ca 14W ud.....jeg tænker at dine 3K5 nok ikke er helt ved siden af? jeg har skåret lidt af billedet ...så har jeg kun lånt "lidt"...........

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf tctla » man 25. nov 2019 18:00

Hej Kim,

Jeg har dette diagram i fuld størrelse, allerede. Tak alligevel.
Kig på denne udgangs-trafo; dens primær-tilslutninger er mærket COM / 10W / 2.5W
Det er den fordi, det er en transformer, der er beregnet til brug på et 100-Volt forstærker-anlæg.
Det behøver der ikke være noget galt i, der findes udmærkede 100V trafoer, men ...hvordan kender han primær-impedansen?
Den står/opgives ALDRIG på en 100V trafo, men han kan selvfølgelig ha' målt den, det er jo ikke en umulig opgave.
Va = 250V er hvad Philips angiver som max driftsspænding. Samme for G2, ellers vil det ikke være godt med den Ultra-Linear kobling, B&O har valgt.
Jeg tænker, at rørene kan tøjles med -G1 til uden problemer, at kunne fungere stabilt op til kanten af Va/Vg2 = 300V.
Det forlænger sikkert ikke deres levetid, hvis man gør det.
Til gengæld bon'er det ud med flere Watt i højttaleren.

ECL82 er et MEGET benyttet LF-rør, og det er udmærket.
Vistnok afløst af ECL86, der også er udmærket, når man ikke indregner holdbarheden.
Der er NOGLE rør, der har tendens til at udvikle Gitter-1 strøm med tiden (kort tid, desværre) og ECL86, UL84, UL41 er nogle, der bør nævnes her imho. ECL82 er derimod ikke i denne problematiske gruppe. Ej heller ECL85/ECL805.

Jeg tjekker lige de JS Trafo-numre...

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Søges: Diagram til B&o 608/610 forstærker!

Indlægaf AnalogBo » man 25. nov 2019 23:27

Forforstærkeren findes også i b&o beocord belcanto. Diagram på radiomuseum.org.
Den blev også brugt i kino-udstyr. Måske derfor står der BOFA på printet.
Jeg har forresten nogle få print uden komponenter hvis nogen skulle være interesseret? Så kan man jo lave den ultimative re-cap, re-res og re-trans.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Erik, Google [Bot], kj2005 og 25 gæster