vu meter, Itt 4500

Alt om GDS

vu meter, Itt 4500

Indlægaf cdp » tirs 8. dec 2015 02:08

Jeg har en Itt 4500 reciever stående, som egentlig kun bruges til lidt radiolytning nu og da - og så er den et muntert minde fra min ungdom.. ;)
I kender den sikkert i form af scandyna 3000, teknisk er der vist ikke meget forskel. Dog var de seneste versioner med lidt anden styring til vumetrene, hvor min blot benytter et par modstande, lidt ensretning og en lyt, så metrene forholder sig nogenlunde rolige..
Er det muligt at finde en styring, så de reagere ved lavere effekt. ??
- Som de er koblet nu , er de følsomme på impedansen af tilsluttet højtt. ( jo lavere imp. - jo større udslag) = strømstyrken i serie med tilsluttet højjt. (som jeg forstår) ;)
Billede
Billede
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf KlausM » tirs 8. dec 2015 06:49

Der afsættes vel også mere effekt i HT'ere med lavere impedans, eller??

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf cdp » tirs 8. dec 2015 07:28

Helt enig Klaus - men ved 8 ohms belastning, vil udgangen jo nå sit maksimale længe inden viserne gør det samme, når forstærkeren er tiltænkt 4 ohms højtt.
- så enten bør modstandene vel ændres i det nuværende, eller (helst), erstattes af et aktivt kredsløb, som viser mere korrekt, som de nyere modeller. Jeg har bare ikke fundet en sådan donor endnu.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf ST-lab » tirs 8. dec 2015 18:25

Nu har jeg ikke lige et diagram over spillen (men har til gengæld en Scandyna 4000 på museet i kælderen - som er i kraftig familie med den). Men som jeg forstår jer, så mener i at watt metrenes udslag er afhængig af belastningen fra højttalerne? I så fald skulle der ikke være udslag hvis der ikke er højttalere tilsluttet? Hvis det er korrekt, så nærmer det sig da sandt visende watt-metre.

Jeg synes at detektere et behov for at metrene viser stort udslag ved alle styrker - i så fald vil jeg anbefale det aktive kredsløb som ovenfor foreslået og flytte indgangen hen foran volume potentiometret. Så kan det flagre lystigt hele tiden, uafhængigt af volumen.... ;)
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf cdp » tirs 8. dec 2015 18:40

Hej st-lab
Tak for info - ja egentlig er de gamle 'ampere' visere korrekte, men de bevæger sig bare alt for sent synes jeg. ;)
Jeg havde lidt tænkt at bruge udgang fra hv. tlf. til formålet, hvis der er nok spænding.

Imidlertid Fandt jeg dette klip på youtube, som jeg vil lege lidt med til en start - http://www.youtube.com/watch?v=Ovlr3IFvohs - hvor kredsen på figur 1 er meget lig mit eget.. kan jo i første omgang ændre det som på klippet.
Hvis nogen har bud på komponentværdierne på tegn. 2, modtages det med glæde. ( c1 + c2 + r ) - c2's opgave er vel primært, at vise et komfortabelt gennemsnit, hvor viseren ikke farer i bund ved pludselige transienter.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf bo9 » ons 9. dec 2015 01:18

hej
jeg har en service manual liggende til sådan en kal
hvis du betaler porto er den din
bo9
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 mar 2013
Lokalitet: 8732

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf cdp » ons 9. dec 2015 09:50

bo9 skrev:hej
jeg har en service manual liggende til sådan en kal
hvis du betaler porto er den din

Pb sendt.. *run*
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf Rolf Zetterberg » tors 10. dec 2015 18:59

Läs här varför det är nästan omöjligt att konstruera en enkel VU-meter som ska anslutas direkt till högtalare.Men som tur är finns det knep för att ta sig runt...
http://www.giangrandi.ch/electronics/vu ... eter.shtml
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf cdp » lør 16. feb 2019 00:59

Hej Rolf og andre herinde.
Jeg følger lige op på dit forslag/link herinde. Selvom det jo er en gl. tråd, har jeg rodet en del med disse vu-metre og styring.
Dels ville jeg gerne om muligt lave en passiv styring, gerne simpelt og med rimelig følsomhed, så vumetre viser så tidligt, som det er muligt uden opamps eller aktiv forstærkning, om man vil. Det er faktisk slet ikke så ringe, men dette kredsløb. Den ene kanal kører perfekt, mens den anden reagerer helt anderledes, forstået på den måde at forskellen på de 2 vumetre måske er noget der ligner 10 db. 2 ting mener jeg kan skyldes forskellen - enten komponentfejl eller pga. en mulig fælles stel. Hvis nogen har et bud eller forslag til ændring/forbedring, så byd endelig ind. Jeg har naturligvis bevaret det originale print, så alt kan komme " back to basic ". ;) Ps: For at lette overskuelighed, har jeg lavet 4 kraftige kobberbaner på vero-boardet, og i øvrigt lidt større værdier på de parallelle ' lytter ', for at udglatte viserudslag, og efterligne noget i retning af 'peak hold '. Det hele er koblet hv.tlf. udgang, hvilke jeg nok bør ændre til den direkte ht. udg., da de modstande til hv. tlf. kan variere mellem h & v.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf janfroerup » lør 16. feb 2019 01:26

Hvis du har brugt identiske komponenter i begge kanaler, og har stor forskel på udslag, ville jeg da nok lige prøve at bytte om på metrene :)
Ellers skal man jo lige se et diagram, før man kan sige mere, men grundlæggende kan du ikke passivt øge følsomheden på dem..... (bortset fra at pille ved seriemodstanden)
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf cdp » lør 16. feb 2019 13:31

Det har jeg prøvet Jan, og fejlen flytter med. ;) - mener heller ikke udgangene lider af stor forskel på bias, da den vel nærmest generelt er sat for lavt på disse modeller. ( tænker her på tim/crossover forvrængning ) - kan bare ikke helt fatte, hvordan ex. SD4000 diagrammet fungerer, når viserne her jo nærmest bliver hængende i det aktuelle effektområde, og derfor ikke bare er et par blaffometre, med snævert arb. område. Men der ligger sikkert aktiv forstærning bag. Håber det er forståeligt.. ;)

Edit: diagrammet er identisk med Rolfs' link, dog er trimmerne lidt anderedes.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf janfroerup » lør 16. feb 2019 15:40

Skal det forstås således : bytter du rundt på metrene, er det den anden kanal der opfører sig mærkeligt ??
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf cdp » lør 16. feb 2019 20:29

Når jeg bytter højre/venstre kanal på primærsiden, altså indgang på print, flytter problemet til det andet vumeter. Så er næsten helt sikker på komponentfejl, - det er bare underligt forskellen er så stor. Derfor har jeg r2 eller r3 mistænkt for afbrændt ? Ensretterne står vel ikke bare af, eller.. ;)

Ps - lytten c1 har større værdi, end på tegning.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf janfroerup » lør 16. feb 2019 22:00

Hvis du bytter rundt på indgangen , og fejlen flytter til den anden kanal , mon så ikke dit print virker nogenlunde, og du skal kigge på hvorfor de 2 kanaler ikke er ens. Prøv dig frem med en konstant tone, og kun den ene kanal ført til printet ene indgang, flyt så over til den anden indgang på print, viser metre samme udslag, er det jo ikke der fejlen ligger
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: vu meter, Itt 4500

Indlægaf cdp » lør 16. feb 2019 22:22

Ja det har du da ret i, jeg prøver det lige af som du beskriver..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 29 gæster