Technics SP-10 MkII

Alt om GDS

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » tors 25. maj 2017 23:18

Forresten: flere lytteindtryk!
Gennemgående er SP10 en fantastisk pladespiller. Her til morgen spillede jeg en af mine gamle favoritter--The Blue Nile, Hats udgivet af Linn i midten af firserne--Produktionen er i top: synth-trommer (eller rettere, lilletromme) (men næsten ingen bækkener), fast, lidt diskant-præget, sommetider næsten overvældende bas-guitar (en sær blanding af Fender Jazzman og Rickenbacker-lyd) og mange strygere. Jeg kender den plade ud og ind, men jeg synes, det er første gang, den har stået så tydeligt: klar produktion og vellykket multitrack stereo.
SP10 (med Tenuto måtte, Michell pladestrammer, Thomas Schick arm, og SPU Royal) er også udpræget neutral, næsten klinisk (jeg tør slet ikke gætte på hvordan den vil lyde med en Ortofon Jubilee/Cadenza Bronze eller MC7500: jeg tror det vil være FOR klinisk).
Overfladestøj og rummel er også på det nærmeste forsvundet. Jeg plejede at kunne høre, når jeg startede en plade, eller når nålen ramte overfladen. Men sådan er det ikke altid mere. Det er måske ikke overraskende, men det er forbløffende. Jeg mener godt nok, at jeg ikke har hørt nogen anden pladspiller, som er så støjfri.
Jeg har stadig et par forsøg som venter: en Poly-push vakuum måtte, som jeg har ude i kontoret, og måske også en SOTA akrylmåtte, som blev tilovers, da min SOTA havarerede for snart fem-seks år siden. Og så mangler jeg at sætte den nye keramikkugle i lejet.

Forresten, en ting: Jeg glemte at spørge tydeligt nok.
Centerspindelen på sp10 er 7,14 mm. Den burde være 7,28mm. Det betyder at hvis jeg ikke centrerer pladen med extrem omhyggelighed, er min wow & flutter 0,2% og ikke den ellers lovede (og extremt lave) 0,02%. Jeg ved godt det 'ikke kan høres', men er der en måde at ordne det problem?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf MikkelBreiler » tirs 9. apr 2019 13:54

Min løsning ville være at sætte scotch tape rundt om, en eller flere omgange. Men det skal fjernes fuldstændigt ved service, ellers kan tallerkenen ikke løftes op.

Min SP-10Mk2 er radiofoniudgaven med smal centertap og lille centerhul i måtten, dette fordi alle plader kan afspilles hvis blot de afviger maskimalt 2mm i centreringen. Der medfølger en kraftig pladestrammer med en hals som passer ned i centrum så alle centrerede plader blot lægges på og når pladestrammeren sættes på centreres pladen automatisk.
MikkelBreiler
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29 jan 2011

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster