Technics SP-10 MkII

Alt om GDS

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » man 27. mar 2017 23:44

Mikkel, skal jeg bare sætte en modstand over f.eks. +5V til stel eller er der et trick jeg ikke er med på. Jeg er ikke glad for at spænde den op imod selve motoren efter at have hørt den støj.....

Jeg har godt nok et skop stående og en dag lærer jeg nok at bruge det!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf mcs_5 » man 27. mar 2017 23:58

Ja, (effekt)modstanden skal bare dimensioneres efter hvad motoren forventes at skulle bruge...

Du kan også prøve at måle udgangsspændingen på begge forsyninger, i både AC- og DC-området. Hvis dit multimeter kan finde ud af det (det er ikke alle multimetre der kan måle AC korrekt, når der er DC-offset), skulle det vise tæt på 0V i AC-området. Hvis du måler noget her, er det ripple på spændingerne. Det er her skopet kunne vise, hvad det er man måler. Men alt andet end næsten 0V AC er en fejl.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf Louis » tirs 28. mar 2017 10:18

Tillykke med købet - Siden jeg fik min har jeg overhovedet ikke skænket andre pladespillere en tanke.
Den køre bare derudaf, uden nogen problemer.

Det lyder som et underligt problem med strømforsyningen. Men mon ikke der findes nogen der kan fixe det.

På billedet ser det ud som at der er 3 "huller" eller sorte mærker omkring pladetallerknen, hvad er det for noget?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » tirs 28. mar 2017 11:03

Hullerne er en BBC-feature beeregnet til at hjælpe med cueing: Du finder det sted du vil spille, sætter fingeren på pladetallerkenen ved det tilsvarende mærke/hul og skubber pladetallerkenen hen til ved siden af nålen, og voila, når du rammer start-knappen er pladespilleren oppe på den rigtige hastighed på det sted du ville have. (min mangler to 'knapper, en til 45 og en til 78)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf Louis » tirs 28. mar 2017 11:11

his067 skrev:Hullerne er en BBC-feature beeregnet til at hjælpe med cueing: Du finder det sted du vil spille, sætter fingeren på pladetallerkenen ved det tilsvarende mærke/hul og skubber pladetallerkenen hen til ved siden af nålen, og voila, når du rammer start-knappen er pladespilleren oppe på den rigtige hastighed på det sted du ville have. (min mangler to 'knapper, en til 45 og en til 78)


Spændende - det har jeg ikke set før.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » tirs 28. mar 2017 14:50

Jeg tror der også var noget tidsforsinkelses relæ væsen som lukkede for signalet imens den startede op, men jeg har ikke kunnet gennemskue diagrammet til relæboksen, så jeg tager sikkert fejl.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » tors 20. apr 2017 08:54

Nu har jeg skiftet alle kondensatorer i den originale strømforsyning: den virker fint nu, så det var den nemmeste reparation jeg har lavet indtil videre.
Mikkel, har du en gul 'pilotlampe' til sådan en karl?

Der var også en skrabende lyd fra motoren, som viste sig at være lidt uhyggelig: en af motorviklingerne var lidt høj og skrabede imod rotoren. Isoleringen var slidt af, så jeg har skubbet den lidt ned og nu virker det hele fint.

Jeg har sat en ny Torlon™ 'fod' på akslen http://www.theanalogdept.com/sp10mkii_pad.htm. Den gamle Nylatron™ 'fod var slidt, men ikke så meget som man skulle forvente fra en gammel radiofonienhed.

Jeg har også en grade 5 keramisk kugle som jeg skal have sat i: den er rundere end den originale stålkugle. Samtidig får motoren så en rensning og en ny omgang olie. Nogen forslag?

Første indtryk er at SP10 er lidt flad i perspektivet i forhold til Thorens TD124, men sikken en hastighedsstabilitet. Jeg tænker at det måske er pga magnetisk indstråling i SPUen fra motoren så planen er at finde noget mu-metal til at skærme pladetallerkenen (se hvorfor og hvordan her: http://l-07d.com/tweaks.htm)

Billeder følger senere.


PS: Jeg har lige fundet ud af at center-spindelen er på den klejne side: min første Wow og Flutter måling viste 0,12%, men pladen kan skubbes cirka 1/4 mm fra side til side.....hmmmm.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf spuncut » tors 20. apr 2017 13:33

Pas på med ferromagnetisk materiale for tæt på SPU'ens (og andre MC-pu's) store magnet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf hmt » tors 20. apr 2017 15:55

Vær forsigtig med keramiske kugler, hvis SP10 ikke originalt blev leveret med kugler i samme materiale; de har ødelagt flere lejer på Garrards og Kokomo sælger vist af samme årsag heller ikke længere.

Vh
Henril
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » tors 20. apr 2017 16:19

hmt skrev:Vær forsigtig med keramiske kugler, hvis SP10 ikke originalt blev leveret med kugler i samme materiale; de har ødelagt flere lejer på Garrards og Kokomo sælger vist af samme årsag heller ikke længere.

Vh
Henril


Forskellen på Garrards og Technics lejer er netop at der en en blød slid-del af plastic som kan skiftes. Garrard er metal mod metal (stål og kobber), Technics (og Thorens) er metal imod (meget hård) plastic, i.e Nylatron, Teflon eller Torlon.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » tors 20. apr 2017 16:25

spuncut skrev:Pas på med ferromagnetisk materiale for tæt på SPU'ens (og andre MC-pu's) store magnet.
MVH Henning

Mon ikke den magnetiske tiltrækning er meget lille? Jeg mener, 0.015mm tykkelse er ikke meget.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » tors 20. apr 2017 18:37

Her er et par billeder:

IMG_0301.JPG


IMG_0298.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » man 24. apr 2017 19:28

OK, nu har jeg så lyttet til denne SP10 i en Baltic Birch plint fra Litauen http://www.ebay.co.uk/itm/112235692199?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT med original kugle og med min Tenuto måtte (http://www.hifiwigwam.com/puresound-tenuto-platter-mat-review/: det er en 2. sortering, så jeg betalte ikke den pris for den) og en Michell pladestrammer.

Det er en keeper.

Hvordan er den så bedre end Thorensen? I et ord: gangkonstans.
Et klaver klinger ordentligt ud (bedre end på CD vil jeg vove at påstå) og den klippefaste gangkonstans betyder at både Rock og klassisk lyder fantastisk meget bedre. Jeg har lyttet til Alfred Brendels indspilning af Schuberts piano sonater, June Tabors Against the Stream, Nick Lowe At my Age, Mozarts Dissonanskvartet (med Tokyo String Quartet), Debussys og Ravels strygekvartetter (også Tokyo String Quartet), og Respighis Roms Pinjer med Fritz Reiner (på Chesky Records). Jeg er faktisk øm i anklen efter at have vrikket med foden i fire dage (og det er kun en lille overdrivelse!), og jeg har bemærket at min bedre halvdel også vrikker ihærdigt med foden til det meste jeg spiller på SP10eren.

Hvis der er en flue i suppen (som man siger herovre) er det at den ikke har helt den samme tre-dimensionalitet som Thorens TD124, mao er dybden af lydbilledet lidt flad, men om det er en funktion af indspilleteknik eller om den er lidt begrænset i den afdeling ved jeg ikke. Når jeg en gang kommer til muffen igen, økonomisk set, vil jeg prøve om det giver noget at lægge en tynd mu-metal film under Tenuto-måtten.

Men nu må jeg hen og vende plade igen.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf hmt » man 24. apr 2017 21:55

Dejligt at den er så god. I stedet for mu-metal, så prøv eventuelt Hiragas ruskindsmåtte; http://www.6moons.com/audioreviews/hiraga/mat.html. Jeg købte en, som jeg dog ikke har fået lyttet til, men ifølge sælger så kan den netop det du efterlyser.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » tors 25. maj 2017 22:49

Louis spurgte efter Pilot-lampen: jeg har fundet en hos RS:
F6559390-01.jpg

http://uk.rs-online.com/web/p/filament-indicator-lamps/6559390/ (6V, bi-pin, 5mm diameter).

Jeg er igang med at finde ud af hvad det vil koste at få lavet en Skifer-plint til den: foreløbig pris er £400, men hvis der er flere der vil være med kan prisen måske blive lavere.....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 26 gæster