Technics SP-10 MkII

Alt om GDS

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf nilsvalla » tirs 2. feb 2016 20:13

Ja til filt
Nej til gummi.
(gummi er skidt i forbindelse med pladespillere) :p
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf hifibacillen » tirs 2. feb 2016 20:20

Bliver spændende hvad du ender op med Louis, regner med der kommer nogle billeder når du engang finder en løsning med din lækre Technics.
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf Louis » fre 5. feb 2016 17:28

hifibacillen skrev:Bliver spændende hvad du ender op med Louis, regner med der kommer nogle billeder når du engang finder en løsning med din lækre Technics.


Selvfølgelig kommer der billeder ;) Jeg er kommet lidt videre. Jeg bliver sgu aldrig godt til at male ting. Men det her blev ok - men heller ikke mere. Nu mangler toppen lige lidt bivoks eller Shellack som Tonni snakkede om. Men det er finishen. Og så skal der laves en bundplade - Måske. Og der skal findes nogle fødder.

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf hificlassic » fre 5. feb 2016 20:55

Det ser da rigtig fint ud. Du kan også bare give toppen en gang mørk antikvoks. Jeg har rigeligt du må bruge af.
Mvh Verner
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf Tonni » fre 5. feb 2016 23:20

Uhh det skal blive spændende at se den færdig! - Kan ikke lade være med at tænke Stax UA-90cf på den frækkert!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf Louis » lør 6. feb 2016 00:17

hificlassic skrev:Det ser da rigtig fint ud. Du kan også bare give toppen en gang mørk antikvoks. Jeg har rigeligt du må bruge af.
Mvh Verner


Det er nok ikke nogen dum ide - det vil jeg sgu gerne låne noget af :thumbsup:
Tonni skrev:Uhh det skal blive spændende at se den færdig! - Kan ikke lade være med at tænke Stax UA-90cf på den frækkert!!!


Du sender den bare op - så monterer jeg den :cool1: der skulle være plads til en 12" hvis man skulle have de tilbøjeligheder.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf nilsvalla » lør 6. feb 2016 12:03

Det var hurtigt du kom så langt.

Du behøves ingen bundplade.
Du kunne istedet lave et underlag af 5 spånplader a 10mm.
Imellem plint og underlag kan du så vælge imellem, spikes, nogle regulære fødder (ikke gummi) eller bare nogle træklodser.
Der bliver lydmæssig forskel, på hver af de tre løsninger, så vælg den der passer ørerne.
Selv mængden af spånplader i underlaget kan høres.
Hjemme hos mig går lyden i retning af, at blive mere "død", med mere end 5 stk plader under, og i retning af mere "rungen", med mindre end 5 stk.
Med hensyn til låg vil jeg foreslå dig, at købe en billig brugt pladespiller og benytte låget herfra, da et nyt låg koster over 1000kr.
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf Ehapa » lør 6. feb 2016 12:50

Har aldrig haft/hørt en sp-10, så... louis hvordan gør den sig op imod en Lenco som de fleste af os kender?.

Flot project...er vild med SP-10 benhårde design.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf Louis » lør 6. feb 2016 22:23

Ind til videre har den bare fået et par skumfødder jeg havde liggende. Den spiller, og den spiller dejligt. Jeg har ikke helt dannet mig et klart billede endnu. Lydbilledet er meget rent og det helt står meget skarpt og nøgent. Lencoen vil jeg kalde lidt mere livlig, og det kan jo også være at foretrække. Det er to meget forskellige pladespillere - og det er naturligvis også derfor det er sjovt. Det er skide svært at beskrive lyd. Bundlinjen er de begge lyder godt, på hver deres måde:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » man 27. mar 2017 22:03

Nu er det så blevet min tur til sådan en, en BBC SP10 mk II P/L.

Det var denne auktion på eBay: http://www.ebay.co.uk/itm/Technics-SP-10-MK-2-Direct-drive-audiophile-turntable-/322447225848?_trksid=p2047675.l2557&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&nma=true&si=vdZk9d2KJ6JX44V%252FzGgW3qznuqo%253D&orig_cvip=true&rt=nc

Pladespilleren ser således ud
s-l1600-3.jpg


Med den nye uoriginale strømforsyning, som sælger sendte med, virker pladespilleren (formodentlig) fint: den kører helt stabilt, som kun sådan en karl kan på 33 og 45. 78 kører for hurtigt: 83 omdrejninger, men da jeg ikke har nogen 'stenkakor' (som svenskerne siger, men sikkert staver anderledes), gør det nok ikke så meget. Jeg har ikke lavet en plint endnu, så jeg har ikke kunnet lytte til den, men sikken en forskel i opstart og stop i sammenligning med Garrard og Thorens. Og så kører den jo helt præcist på den valgte hastighed.

Jeg fik også den originale strømforsyning, som ikke virker, med i købet, og jeg ville egentlig helst bruge den, til dels fordi jeg fik fortalt at stroboskopet virker med den rigtige strømforsyning (på den anden side kan jeg jo sætte nogen LEDer i den og stjæle 5V fra logik-kredsløbet). Jeg har målt på strømforsyningen, og den giver (næsten) de helt rigtige spændinger (5V, 32.5V og 140 V DC) på printet. Men når jeg slutter den til pladespilleren laver pladespilleren en frygtelig lyd, næsten som en spindende tiger. Pladespilleren virker som sagt godt nok med den uoriginale switchmode forsyning så fejlen må ligge i technics strømforsyningen.

Her er diagrammet
Power supply.jpg


Er der nogen der vil give et bud på hvad der kan være galt?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf Fredmarantz » man 27. mar 2017 22:30

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med dit spørgsmål - man kan bare være imponeret over, at endnu en SP-10'er har fundet vej til en liebhaver - endda her på forum - skønt :thumbsup: Tillykke med den. :p

Det er jo en særdeles fin ting, med kræfter som få.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf mcs_5 » man 27. mar 2017 22:43

his067 skrev:Er der nogen der vil give et bud på hvad der kan være galt?

Der er så få dele, at selv hvis du skulle skifte alle dele, kan det vel ikke være et større problem?

Er nettrafoen i orden? Det er jo nok den eneste del, der er bøvlet at skaffe...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf his067 » man 27. mar 2017 22:53

Trafoen synes at være i orden: jeg formoder at så længe PCBen giver de korrekte spændinger er den OK.

Egentlig er det vel ligegyldigt hvad for en strømforsyning man bruger, bare den giver de rigtige spændinger?

Jo, Freddy, det bliver spændende at høre den op imod min TD124.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf Fredmarantz » man 27. mar 2017 23:15

his067 skrev:Jo, Freddy, det bliver spændende at høre den op imod min TD124.


Forudsat, at du bruger ca. samme arm/pu kombo - kan jeg forestille mig, at du vil opleve samme massive "slam" i bassen, pga det solide bundtræk i drevet, som også TD124 er kendt for, samt muligvis mindre rummel (eller turde jeg nævne, at det nok vil være helt sikkert). Technics DD og her med kongen af Technics DD - er ikke kendte for at kunne levere rummel. Jeg har selv en lillebror til SP-10, nemlig SP-25 og der er ikke noget i værket, som i hvert tilfælde jeg kan kimse af.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Technics SP-10 MkII

Indlægaf mcs_5 » man 27. mar 2017 23:30

his067 skrev:Trafoen synes at være i orden: jeg formoder at så længe PCBen giver de korrekte spændinger er den OK.

Har du målt med belastning på? Har du målt ripplespænding (med et skop f.eks.)?

Egentlig er det vel ligegyldigt hvad for en strømforsyning man bruger, bare den giver de rigtige spændinger?

Ja, så længe forsyningen er "ren" og stabil nok.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster