Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Alt om GDS

Højtalere versus kabinetstørrelse selvbygger sæt

Indlægaf acj1980 » søn 19. jun 2016 00:13

Et altid interessant emne i min optik, for hvad er sådan cirka den rette kabinet volumen i forhold til højtaler størrelse,

En huske note som jeg selv er klar over er at basrefleks kræver et større kabinet ift trykkammer, men er også mere kritisk mht konstruktionen.

Jeg fik nogle ganske fine Philips Ad8067/w4 af Klaus M, dem synes jeg ikke skal gå til spilde, når jeg slår dataerne op for dem står der at de er velegnet til et kabinet på 35l, en identisk højtaler som sidder Jamo J101 som hedder AD80652/w8 samme effekt (60watt long term), dog bare med anden impedans og med skumkanter og kigger på J101 kabinettets dimentioner, spotter jeg at kabinettets volumen kun er 24l, hvordan hænger det sammen med hvad fabrikanten opgiver?.

En større volumen eller en der ligger tættest på hvad fabrikanten opgiver må da give maximal udnyttelse af højtaleren tænker jeg, et mindre kabinet vil da kun skære det dybe toneområde ned?, hvorledes med et større (fx50l blot et tal)
Mange hilsner

Alex
Senest rettet af acj1980 fre 1. jul 2016 23:38, rettet i alt 2 gange.
acj1980
 

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf cdp » søn 19. jun 2016 01:30

Hej Alex
Det har du for så vidt ret i - de jamo du nævner har et lukket kabinet, som med diverse dæmpning kan få enheden til at lyde ganske godt, men de 28 Hz, som er nedre opgivne frekvens, en helt sikkert næsten ikke hørbart, måske svinger membranen, men naturlovene vil noget andet.. ;)
Ved at benytte større volumen får du også dybere bas, men enheder med blødt ophæng nyder gavn af den indespærrede luft, til dæmpning. Du kender open baffel systemet, der med rette placering og enheder, kan lyde rigtig godt, uden påvirkning af rum og kabinet. Et basrefleks kabinets opgave ( som jeg forstår), er at forstærke lyden omkring, eller lidt over friluftsresonansen på bassen, således at der populært sagt er hul fra bagsiden, til en forstærkning af niveauet på lige netop den oktav, som ønskes fremhævet. Ulempen kan være ændret fase og impedans i pukkelområdet, men en god forstærker er vist ligeglad. Mange små/mindre reolsystemer, kan lyde imponerende godt, så længe rum og placering tilsvarer.. Mit råd, lav bare kabinettet lidt større, og få lige beregnet lidt portlængde/areal - her en af måderne...https://www.youtube.com/watch?v=eIYzDbBRz88 til f.eks. Monacor og andre enheder.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf acj1980 » søn 19. jun 2016 02:04

Hejsa carsten..

Hvilket herligt svar, jeg vil prøve at snuse lidt mere til emnet da jeg gerne vil bygge et sæt trykkammer til mine to philips 8" jeg har fået, så må jeg se om det så skal være to eller 3 vejs når jeg når så langt, jeg havde det godt på fornemmelsen at man godt kunne gøre kabinettet lidt større, jeg har hentet et program der hedder Bekent som er en speaker calculator hvor man foruden at beregne delefiltre, også kan beregne både kabinetstørrelse på trykkammer såvel som bas refleks, ved beregning får man en kurve så man får et indtryk af hvordan systemet opfører sig.
Mange hilsner
Alex :p :p :p
acj1980
 

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf acj1980 » søn 19. jun 2016 02:05

pudsigt nok ser jeg først bagefter at videoen du har linket til, er fra ... Bekent :OLO:
acj1980
 

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf cdp » søn 19. jun 2016 08:09

:thumbsup: - dejligt at se nogen stadig har lyst og pondus til diy projekter.. og så er der jo en glæde ved lave noget, som ikke findes andre steder..
Go" arbejdslyst ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf acj1980 » søn 19. jun 2016 18:54

Det er mange år siden jeg har bygget noget der mindede om kabinetter, så jeg kunne meget vel have interesse i at tage revance for teenagerårenes klamphug man fik flækket sammen dér :lol: , jeg tænker at med tiden er man nok blevet lidt mere rolig på hånden og mere tålmodig ;) .

Min idé er at bygge et 2 vejs sæt, Basserne har jeg, men er lidt i tvivl om hvilken diskant jeg bør anvende, den lille philips AD0160 har været brugt et hav af steder, det samme har Seas H87, de har begge nogle fordele og ulemper, Philipsen siger mange er en "skriger" medens at H87 ikke når ordentlig op i det øvre diskantområde inden den bøjer af, men jeg vil lige undersøge det nærmere.

En helt anden ting er opfriskning af membranfarven, de basenheder jeg har her er med tiden blevet meget lyse at se på, hvad kan man bruge til at indfarve dem med igen, jeg tænker selv en tynd sort maling, men skal det være vand eller oliebaseret?
Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf cdp » søn 19. jun 2016 19:31

De skrappe herinde anbefaler narvsværte til indfarvning, dog ikke poly og kulfiber, men de er vist heller ikke så vintage..
ps. :ide: jeg har et komplet sæt enheder fra nogle ITT 6060 s højtt. - med stor sandsynlighed fra scan speak (ala scandyna a25), som er brugt mange andre steder også.. delefilteret er til at overskue - en polycarb. kondensator + modstand, hvis du er intr.
Men der findes, som du selv siger andre diskanter, der rækker højere og Phillips bassen burde nok kunne overlappe en 25 mm dome eller lign. uden for meget fald..

Spændende bliver det rigtigt, når der kommer billeder på ... ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf acj1980 » søn 19. jun 2016 20:23

Hejsa Carsten, hmm jeg kender ikke rigtigt til det narvsværte, hvad bruges det til og hvor kan det hittes? kan du mon lokkes til at snuppe et billede af de diskanter du har liggende? jeg har selv 3 par liggende af forskellige fabrikater, foruden philips , seas har jeg også nogle små peerless mt20, men de er fra start afskrevet, de vil ikke kunne klare en højere vedvarende belastning end 25watt .

Jeg tror nu at jeg vil vælge philips ad0160 da dens frekvansområde rækker fra 2-22Khz, Bassen kan gengive fra 30-6Khz, jeg tænker at vil lave et cross-over ved ca 2.5Khz, så er hele området dækket forsvarligt ind, der går nok lidt tid, inden der kommer billeder af kabinetter mv. da jeg først skal beregne diameter og skal have savet plader ud.

Mange hilsner
Alex
acj1980
 

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf his067 » søn 19. jun 2016 20:35

Narvsværte bruges til at farve læder, så det er sådan en slags 'læder-bejdse'. Du kan finde det i Panduro hobby
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf acj1980 » søn 19. jun 2016 21:00

Tak His067 ;-) det vil jeg kigge på imorgen :p
acj1980
 

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf acj1980 » man 20. jun 2016 21:36

Som sagt så gjort, Narvsværte blev det dog ikke til da de selvfølgelig ikke havde det i den farve jeg skulle bruge, så løsningen var en tæt sort farve i mat, konsistensen var i midlertid stadigvæk for tyk, så den blev tyndet lidt op og påført med en svamp meget fint, her ses resultatet.

Billede
lige efter påføring af malingen
Billede
Og lidt til at sammenligne med
Billede

Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf cdp » ons 22. jun 2016 20:47

RE: Hejsa Carsten, hmm jeg kender ikke rigtigt til det narvsværte, hvad bruges det til og hvor kan det hittes? kan du mon lokkes til at snuppe et billede af de diskanter du har liggende?...........

Hej Alex - der kommer lige et par mobile fotos her..

Billede

Ps. foruden ITT label, står der på bas:b7114 + h3808, disk:a7048, - obs. Jensen bipolar lyt ( ikke polokarb.) ;)

Billede
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf acj1980 » ons 22. jun 2016 21:37

Hej Carsten.

Tak for billederne, de ser flotte ud, men jeg var en tur på loftet og fandt nogle diskanter i gemmerne, så jeg må hellere holde mig til dem, men tak for tilbuddet
Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf cdp » tors 23. jun 2016 08:29

Velbekomme Alex - følger spændt dit projekt.. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Højtalere versus kabinetstørrelse

Indlægaf acj1980 » tors 23. jun 2016 12:15

Tak Carsten,
Jeg skal en tur i Bauhaus og have træ til kabinetter idag ;) så er man det skridt længere
acj1980
 

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: KenRas og 34 gæster