Sanyo receiver fix

Alt om GDS

Sanyo receiver fix

Indlægaf Asser » ons 20. jul 2016 15:34

Hej.

Kan nogen lede mig på sporet af et fix af en ældre receiver, Sanyo GCX 7060LU?

Jeg købte den for nyligt for 200,- sammen med en pladespiller. Den havde stået i en kælder i nogle år. Jeg fik den hjem, satte den til et par højttalere, og den spillede! I nogle timer. For så holdt den pludselig op. Jeg slukkede og tændte igen, lyd igen. I nogle minutter. Fjerde gang begyndte den så ikke at spille igen og heller ikke dagen efter.
Der er strøm på, og displays lyser, så det eneste, der mangler, er - lyd :)

Jeg har ikke forstand på eller erfaring med dette, så jeg er klar på himmelvendte øjne ;)
Hvis de nævnte symptomer kan lede nogen her på en oplagt diagnose, er jeg klar med en skruetrækker og en loddekolbe. Den er muligvis ikke besværet værd, men det er også lidt for sjov og lige dele af stædighed og nysgerrighed.

Hvis den derimod er 100.000 værd, vil jeg også blive glad for den oplysning, inden jeg ødelægger den.

På forhånd tak!

VH
Asser Munch.

IMAG1739.jpg
IMAG1740.jpg
IMAG1741.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Asser
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20 jul 2016
Lokalitet: København K

Re: Sanyo receiver fix

Indlægaf cdp » ons 20. jul 2016 21:13

Velkommen til Asser
- det første du kan checke er løse forbindelser og manglende kontakt i diverse om skiftere og evt. jumpere mellem for og effektdel, hvis det findes.. Den første gang den spillede, klikkede der så et relæ til højtt. efter nogle sekunder ?? Disse kan drille især ved længere stilstand..
Pris på ebay - (som regel i overkanten efter dk. målestok) ;) http://www.ebay.com/itm/Vintage-Receive ... 1266361519
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Sanyo receiver fix

Indlægaf Asser » tors 21. jul 2016 10:01

Tak for svar, cdp!

Ja, der gik vist lige et sekund eller to, før den 'slog til' og gav lyd. Jeg ved ikke, om du ud fra mine billeder kan udpege et par steder at starte? Jeg roder i hvert fald lidt videre med det, så mange tak for dit forslag!

VH Asser.

cdp skrev:Velkommen til Asser
- det første du kan checke er løse forbindelser og manglende kontakt i diverse om skiftere og evt. jumpere mellem for og effektdel, hvis det findes.. Den første gang den spillede, klikkede der så et relæ til højtt. efter nogle sekunder ?? Disse kan drille især ved længere stilstand..
Pris på ebay - (som regel i overkanten efter dk. målestok) ;) http://www.ebay.com/itm/Vintage-Receive ... 1266361519
Asser
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20 jul 2016
Lokalitet: København K

Re: Sanyo receiver fix

Indlægaf cdp » fre 22. jul 2016 11:26

- det er nemmere at hjælpe, hvis problemet kan indkredses lidt - er det alle signalkilder den er tavs på?
er der lyd via hovedtelefon udgang? Højttalerrelæer svigter pga. Støv, forkullede kontaktflader, dc på udgang og lign. Er det manglende kontakt kan det konstateres ved at banke let på dem med lille skruetrækker eller lign. De er typisk i et kvadratisk gennemsigtigt plasthus, på printet nær udgangsdelen. Måske er der en kender herinde, der lige sidder med dianosen, hvis du venter lidt. Pas på opstart, hvis den ikke er helt tør efter evt. Indv. rengøring.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Sanyo receiver fix

Indlægaf acj1980 » fre 22. jul 2016 14:20

Udfra symptomerne virker det som om det er protection kredsløbet som ikke vil slå fra, jeg ser til min skræk at man har anvendt stk kredse (udgang delen), det er noget hysterisk noget som kræver en vis nøjagtighed, er der den mindste smule DC spænding på udgangen vil protection kredsløbet slet og ret ikke slå fra, fejlen er et slag på tasken , nogle af de små elektrolytter som sidder henne ved udgangen og i protection kredsløbet, skiftes de, vil jeg vædde på den igen spiller som den skal, men det er fagmands arbejde, eller hvertfald arbejde for en med indblik i hvilke komponenter der skal skiftes, selvfølgelig kunne det være et defekt relæ, men erfaringen fortæller at har det virket da du prøvede rceiveren af vil den ikke holde op fra det ene øjeblik til det næste,
/Alex
acj1980
 

Re: Sanyo receiver fix

Indlægaf Asser » søn 24. jul 2016 14:38

Tak igen for input!
Nej, der var ingen lyd i hovedtelefon-udgangen heller.
MEN... det hele spiller nu igen efter en gang forsigtig trykluft. Jeg har prøvet at prikke lidt med en kuglepen til forskellige komponenter (som kan ses og nås med kuglepenne) uden at det støjer, så det er bestemt stadig ikke indlysende for mig, hvor fejlen opstår.
Der er en del summen, både i højttalere og hovedtelefoner, og en del skratten, når volumen drejes, men det er vist forventeligt, alderen taget i betragtning - og har ikke noget med den manglende lyd at gøre?
Hvis dette - mod min forventning - kan præcisere problemet, vil jeg stadig sætte pris på at vide nøjagtigt, hvad der i så fald skal skiftes, men...
Og netop nu (efter 20 minutters lyd) slog lyden fra igen, det lyder helt klart som et relæ, med et lille klik. Efter at have slukket og tændt spiller det igen, men sikkert kun få minutter, før det slår fra igen.
Jeg er klar på at give op og give den til een, som har lyst til at rode med den.
Asser
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20 jul 2016
Lokalitet: København K

Re: Sanyo receiver fix

Indlægaf cdp » søn 24. jul 2016 23:01

Det er nok Expert hjælp du har brug for her, - jævnfør svar fra Alex..
Tillader mig at videregive dig lidt info fra anden bruger på V.H.

Om sikrings kredsløb.

Der er forresten ikke så meget at vælge imellem ang beskyttelse. Den bedste er DC detektoren som hovedsagelig beskytter højtalerne mod DC og ildebrand. Det er en DC detektor som registererer hvis der er mere end 1V DC på udgangene og så afbryder forbindelsen til højtalerne vha et relæ. Så lyser forstærkeren i *protektion*. Sådan en fejl skyldes for det meste kortsluttede udgangs transer. Alm sikringer bør altid findes i hver rail, men beskytter kun mod ildebrand...ikke mod at fejl opstår.

Så er der den elektroniske strømbegrænser som sidder i udgangstrinnet og måler spænding over emitter-modstandene. De er ofte instillet efter max srøm i 4 ohm og korslutter udgangenes basis-emitter strækning i den del af forløbet hvor strømmen overstiger det tilladte. Det medfører forvrængning hvis det sker, men er normalt ikke noget problem. Det bedste er en kombination hvor alle kredsløb findes i forstærkren og endnu bedre hvis de er koblet sammen. Strømbegrænseren kan således bruges til at trigge DC detektoren og forstærkeren går i*protektion* i 6sek hvorefter den fortsætter. Det kan jeg godt lide fordi man får en indikation om at noget er galt.

Ulæmper: Jeg har set en del strømbegrænsere som som pga fejl i disse lægger forstærkeren ned, men den fejl er hurtig fanget på værkstedet. Nogle hævder at den konsekvent er årsag til ringere lyd....det er ikke rigtigt. Ang relæet i forbindelse med DC detektoren...det ved vi jo alle at kontakterne kan blive trælse. Sikrings kredsløb kan vi ikke undvære...de er vores forsikring mod ildebrand og kan begrænse skader. Strømbegrænserne forhindrer direkte forstærkeren i at brænde sammen.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 144 gæster