Saba Reso.

Alt om GDS

Saba Reso.

Indlægaf Ehapa » tirs 5. apr 2011 19:53

Hej,

Er der nogen her på Vintage.dk der har hørt eller har Saba reso. kabinetter, jeg har købt nogle gamle tyske enheder, et par Isophon Oval, 35x19cm + diskant 100kr, og for lige at prøve dem af i et meget spinkelt kabinet lavede jeg et par
af nogle rester jeg havde liggende, det var ligesom mængden der skabte formen, jeg havde ikke de store forventninger men det lyder sku helt godt især jazz,blues,klassisk violin cello har den der helt rigtige træ lyd!, de kan godt trække noget bas på Rock men ved høj
volume begynder de tynde sider at jamre(4mm).

http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=1738.0
Billede
Billede
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Saba Reso.

Indlægaf Almarx » tirs 5. apr 2011 21:31

Du bliver vist nødt til at gå hele vejen med dit kabinet, -men gør det, for det ser lovende ud. Hvad var det der fangede dig ved enhederne og projektet?
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Saba Reso.

Indlægaf Ehapa » ons 6. apr 2011 20:46

Takker, det startede med at jeg købte nogen af de gamle tyske alnico enheder(isophon,saba), og blev ret overrasket over deres naturlighed og dynamik, og så er de ret billige på nær klangfilm og nogen af Coaxial enhederne, disse enheder
sad i biografer og radioer frem til ca 1975. Da de er lavet til at spille i en slags open baffle, tænkte jeg dette må være vejen, så faldt jeg over saba reso. forum på Lenco heaven(link i forige indlæg), jeg satser på at lave nogen
aLA Hans Kortenbach, jeg er venner med en bådbygger så jeg håber han gider hjælpe til. se youtube video.
Nogen af Hans Kortenbach højtalere koster 17.000eur :o


http://www.youtube.com/watch?v=I1KpWkhGFlM
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Saba Reso.

Indlægaf Almarx » tors 7. apr 2011 02:00

Det er jo nogle tankevækkende links du har. De højtalere jeg selv bruger, er super døde i kassen, der er intet der spiller med, de er kompakte og stive. Hold da op, når man ser noget anderledes!
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Saba Reso.

Indlægaf Ehapa » tors 9. jun 2011 20:44

YES, så er mit Saba-Reso kit ankommet fra Tyskland, Saba Coaxial indkøbt på Ebay, så nu skal det bare! samles, jeg
loader nogle fotos en af dagene, hvis man synes det lyder spændende så læs nedenstående links.


http://www.6moons.com/industryfeatures/rondo/rondo.html

http://www.auditorium-23.de/Speakers/Rondo.html

http://www.german-vintage-loudspeakers. ... 674u15.htm
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Saba Reso.

Indlægaf Ehapa » tors 9. jun 2011 20:55

Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Saba Reso.

Indlægaf Almarx » søn 12. jun 2011 00:04

www.troelsgravesen.dk/greencones.htm#Sound

er det, det samme projekt du forfølger?
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Saba Reso.

Indlægaf Tube mania » søn 12. jun 2011 10:40

Spændende projekt...jeg har en Saba radio godt fyldt op med 'green cones' jeg håber da ikke det ender med den skal slagtes. Den spiller iøvrigt fremragende...

Billede

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Saba Reso.

Indlægaf Ehapa » søn 12. jun 2011 16:25

Almarx skrev:http://www.troelsgravesen.dk/greencones.htm#Sound

er det, det samme projekt du forfølger?


Ja det er samme project som troels gravesens, dog bare med andre enheder saba Coaxial, de har siddet i Saba Freiburg mk3 radioer fra 1955, så det er nogen gamle drenge, jeg har købt mine løst , jeg synes
også det er lidt synd at ribbe dem, tirsdag begynder jeg at samle så jeg følger op med nogen betragtninger.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Saba Reso.

Indlægaf Ehapa » søn 12. jun 2011 16:34

Tube mania skrev:Spændende projekt...jeg har en Saba radio godt fyldt op med 'green cones' jeg håber da ikke det ender med den skal slagtes. Den spiller iøvrigt fremragende...

Billede

Billede


Flot radio, er det den der hedder Saba Freiburg stereo 12?
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Saba Reso.

Indlægaf Tube mania » søn 12. jun 2011 16:46

Den hedder SABA Freiburg-Automatic 100 Stereo og der er dekoder i den. Det ser sjovt ud når man beder den skifte station...så drejer knapperne selv rundt og den stopper selv på den næste station. Jeg har kabel FJB til den på 10m...den står på mit køkkenbord og kaffekopperne klirrer og ryster når der er noget med god dybbas.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Saba Reso.

Indlægaf Ehapa » man 18. jul 2011 22:02

Så fik jeg langt om længe samlet den ene Saba reso. cabinet, der sidder en 10er Saba Coaxial enhed i fra 1956, nu er det så et lille mono set-up indtil videre, forstærkere er telewatt s112, og Telefunken/maihak v73.
Med V73 lyder det helt utroligt godt, med en 10tommer bliver det lidt for meget for de tynde sider ved Rock musik, derimod klassisk, blues, jazz lyder kanon fedt, den lille Maihak v73 er nok den mest komplete forstærker jeg har hørt der er ikke noget at sætte en finger på, og det er på trods af kun 4watt. Jeg tænker at montere nogen ribber indvendigt for at afstive det lidt Ala H.Kortenbach.
Billede
Billede
Billede
Billede
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Saba Reso.

Indlægaf Ehapa » man 18. jul 2011 22:03

Billede
Billede
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Saba Reso.

Indlægaf Louis » tirs 19. jul 2011 08:29

Det ser sgu godt ude det der :thumbsup: Altid spændende med vintage DIY. Hvad for nogle højtalere har dy spillet på ind til nu (jeg tænker på dem man kan se på billederne)

Fedt projekt, skal de have noget lak eller et eller andet?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Saba Reso.

Indlægaf Ehapa » tirs 26. jul 2011 18:31

De andre er mine hjemmelavet kasser med Tannoy Hpd/ hard edge, de spiller med stor lyd, jeg fandt et gammelt
Wharfedale trick på nettet, istedet for at lave en bas reflex har jeg savet tre gange i bundpladen og lavet et lille kammer ZU audio benytter noget ligende i deres højtalere. De spiller bedre end jeg havde regnet med så de skal lige have den sidste finish!.( frontstoffet=små børn) Min kæreste er ikke just
himmelhenrykt for 4 stk store kasser i vores lille lejlighed :evil: så jeg overvejer om jeg sælger Resoerne eller gør dem mindre.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 108 gæster