"The End" 1989-2017

Alt om GDS

Re: "The End" 1989-2017

Indlægaf kj2005 » søn 30. apr 2017 09:41

X-ray skrev:Hvis det er dét som 'billedet' skal vise - mener jeg, at det 'bare' er 100kHz. Men det er jo også fint nok... ;)
Som jeg ser det - er det kun tallene til venstre for punktum som 'tæller'.

Hilsen X-ray

Du har ret... fejlen er rettet i første indlæg.... Jeg havde ikke lyst til at brænde LAPT'erne af med min frilufts-fuglerede, så vi stoppede ved 100k.
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf kj2005 » søn 30. apr 2017 15:23

X-ray skrev:Iøvrigt en dejlig Tråd - som jeg lystigt følger. Måske især her, hvor jeg har støvet op en JBL/Urei 6290 - bestykket med SanKen 2SC3858/2SA1494(2x5par) - også knapt Vintage ;)

Hilsen X-ray

Sanken 2SC3858/2SA1494 kan noget ...det er single-chip transistorer, 17A, 200V, 200W , ft: 20mHz , MT200 hus....specs: http://www.semicon.sanken-ele.co.jp/ctrl/en/product/list/Audio/

Spørgsmålet om vintage?....konceptet "The End" er fra slutfirserne, og der er ganske få ændringer i forhold til den første artikel i HF. Det er ok at vise "The End", som jeg ser det, selv om den gamle forstærker har tråde til nutiden.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf AnalogBo » søn 30. apr 2017 15:28

Så vidt jeg forstår, har alle versioner af The End to modstande i ”Enden”. I de ældre versioner er det to stk. 0.22 ohm. Så længe udgangstrinnet kører i klasse A kan man betragte de to modstande som liggende i parallel (altså 0.11 ohm), men hvis man vover sig ud i klasse B ligger de ikke længere i parallel og så er der pludselig 0,22 ohm i serie med højttaleren.
Det samme gør sig gældende for de fleste forstærkere, men normalt har man en global modkobling til at skjule effekten.
Er der nogen der har studeret hvordan dette spring i seriemodstand påvirker lyden?
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem

Lokalitet: Glostrup

Indlægaf kj2005 » man 1. maj 2017 09:45

AnalogBo skrev:Så vidt jeg forstår, har alle versioner af The End to modstande i ”Enden”. I de ældre versioner er det to stk. 0.22 ohm. Så længe udgangstrinnet kører i klasse A kan man betragte de to modstande som liggende i parallel (altså 0.11 ohm), men hvis man vover sig ud i klasse B ligger de ikke længere i parallel og så er der pludselig 0,22 ohm i serie med højttaleren.
Det samme gør sig gældende for de fleste forstærkere, men normalt har man en global modkobling til at skjule effekten.
Er der nogen der har studeret hvordan dette spring i seriemodstand påvirker lyden?
Mvh Bo

I "The End version mk.3.0" var hovedprintet forsynet med 11 emitter modstande af 1R = 0,09R og kun ét sæt udgange , så jeg kunne forestille mig, at LC gerne ville reducere netop den effekt, og at han havde tænkt over springet i mk.II ....Det kan samtidig forklare, at jeg foretrækker mk.II med høj tomgangsstrøm, så de første watt ligger indenfor klasse A området (derfor de store køleribber). De første watt er vigtige.... i vores nutid er det måske lidt "sløset" at "rutte" med ressourcerne ved at køre konstant i klasse A?
Jeg har tænkt over skiftet fra klasse A til klasse B, men ikke studeret hvordan det påvirker lyden. Jeg får hjælp til at se nærmere på problemet, når mit udlæg er monteret og bliver sat på testbænken.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf AnalogBo » man 1. maj 2017 19:21

Hej Kim,
Det er et super spændende projekt du har gang i og du har helt bestemt mange ”følgere”.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem

Lokalitet: Glostrup

Indlægaf kj2005 » fre 5. maj 2017 12:19

AnalogBo skrev:Hej Kim,
Det er et super spændende projekt du har gang i og du har helt bestemt mange ”følgere”.
Mvh Bo

Hej Bo,
Tak for dine ord! Jeg er rigtig glad for, at du synes om eksperimentet.
Jeg har ikke tænkt så meget over, hvor mange der kigger med....kan tråden her få gang i hænderne og loddekolberne, er meget nået :p
Det er jo fantastisk at bygge en forstærker, der lyder godt....kan man oven i købet nyde musikken bagefter, bliver det ikke meget bedre.
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

"The End" softstart

Indlægaf kj2005 » fre 5. maj 2017 12:52

Det at starte et transistor - eller rørudgangstrin medfører en startsstrøm. Startstrømmen ved en stor transformer kan belaste lytter og komponenter så levetiden forkortes. Jeg har tænkt lidt over en prisrimelig enkel løsning, som måske kan bruges. Der er sikkert andre forslag, og endelig kan man jo købe sig nogle "in-rush limiter" kit rundt omkring.

På print udlægget kan der anvendes en 50W alu-modstand.

For at få stabile tider brugte jeg en tantal ved C1, men en lyt går fint her. Ved printudlægget er der indført en 12Vdc reguleret forsyning som kræver en 12Vac trafo.

Rettet.... forkert CadInt fil.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 fre 5. maj 2017 18:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf JGreen » fre 5. maj 2017 15:07

Mangler du ikke og få R3 med på printet? og kunne det ikke værre smart med en DC killer på det print
:thumbsup: :thumbsup:
Senest rettet af JGreen fre 5. maj 2017 21:37, rettet i alt 1 gang.
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

"The End" DC og AC detektor / forsinkelse.

Indlægaf kj2005 » fre 5. maj 2017 18:59

Da det tager nogle sekunder før The End falder helt på plads DC-mæssigt, kan dette sikrings kredsløb af René Jørgensen anvendes. Store relæer kan med fordel placeres på forstærkerens bagplade nær udgangsterminalerne.

DC-kredsløbet fejlspænding (threshold) : +-8,0VDC (i praksis mindre end +-8VDC)
Indkoblingstid : 3 sek. spændingsforsyning: +45VDC
Afbryde tid afhængig af relæ-typen: ca. 20mSek

D17 og D18 tilsluttes via ledninger direkte på diodebroen (AC /35A) , R31 og R32 tilsluttes direkte på forstærkerudgangen. R 30 bør monteres lidt over printet ...2,5W er bedre...

Udgangen kan testes med en 100kOhm fra strømforsyningens plus eller minus forsyning til højttalerudgangen og relæerne bør afbryde.

Opstår der kortvarigt ubalance i forstærkeren og strømforsyningen AC mæssigt trækker "skævt", vil relæerne ligeledes afbryde.

Sikringskredsløbet er designet til +45Vdc men kan med de tilføjede modstande i serie med forsyningen let klare +56Vdc. Bemærk at der på viste printlayout kun er plads til R31, da jeg bruger ét sikringskredsløb pr. kanal. Man kan spare og anvende et enkelt print til begge kanaler, hvor der så skal gøres plads til føler nummer to: R32.

Der er tilføjet en Flip-Flop på CadInt tegningen. En blå lysdiode blinker under opstart , og når relæerne trækker lyser dioden konstant. The End kan ikke spille uden en blinkende blå lysdiode ved opstart.........

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf JGreen » fre 5. maj 2017 21:27

Så ser det godt ud med den softstart, var det ikke en god ide og bruge begge kontakt sætten i relæet?
Det jeg mente med DC killeen var på 230VAC (for jeg tror ikke der er et sted i kongeriget hvor der ikke er DC på strømnette)
(PS. hvis du laver print til softstarten, så tror jeg det kan blive et hit.)
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

Indlægaf kj2005 » lør 6. maj 2017 10:09

JGreen skrev:Så ser det godt ud med den softstart, var det ikke en god ide og bruge begge kontakt sætten i relæet?
Det jeg mente med DC killeen var på 230VAC (for jeg tror ikke der er et sted i kongeriget hvor der ikke er DC på strømnette)
(PS. hvis du laver print til softstarten, så tror jeg det kan blive et hit.)

Det er altid godt med solide kontakt punkter. Årsagen til at der ikke er forbindelse til kontaktsæt nummer to på relæet er hensynet til sikkerheds afstanden ved lysnetspænding. Enten skal relæet flyttes opad ca . 2 mm (væk fra komponenter med lavspænding), eller at komponenterne ved siden af relæet flyttes ca 2 mm .

Bekendtgørelsen der omhandler sikkerhedsafstanden mellem lavspænding og lysnetspænding fortæller, at der skal være 5mm mellem lysnetspænding og elektronik med lav spænding. 5 mm er tallet jeg husker uden lakering af printet ifølge professoren. Sikkerhedsafstanden kan være ændret af EU's direktiver!

Du har sikkert ret mht. DC-spænding på nettet. Jeg har kørt med stort set samme opbygning af strømforsyningen siden 1980, og det er gået meget godt, men du og andre DIY folk kan jo tilføje et "DC-killer" kredsløb og teste resultatet til glæde for os andre :p

Jeg kan godt finde forskellige kredsløb og lægge dem ud på printprogrammet , men tanken med "The End 1989-2017" tråden var, at alle de unge mennesker kunne hente inspiration og idéer til selv at designe og fremstille print.

Det kunne jo være, at vi gamle også havde brug lidt inspiration til fremtidige forstærker eksperimenter? :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

"The End" DC-spænding og småsignal transistorer

Indlægaf kj2005 » søn 7. maj 2017 12:04

Efter flere forsøg med "The End mk.I" forstærkeren hvor småsignal transistorerne BC450/BC449 blev brugt, har der været en udefinerlig øvre grænse for forsyningsspændingen, hvor kredsløbet stadig lød godt.
Ville man have forstærkeren til at overleve hvor småsignal transistorerne skulle kunne klare det fulde sving, var max. spændingen med BC'erne +- 50Vdc.

Med mk.I versionen gik vi aldrig over 33Vac ~ ca. 46,5Vdc - 1,4V = ca. 44 - 45Vdc afhængig af elektrolytternes kapacitet. Bare få volt højere begyndte lyden at blive mindre rummelig og lidt skarpere i de højere frekvenser.

Da de japanske 2SA970/2SC2240 med max. driftspænding på 120V typer fandt vej til forstærkeren, kunne forsyningsspændingen øges lidt uden at lyden blev anstrengt. Forstærkeren beholdt den gode lyd ved ca. 40Vac ~ ca. 55Vdc når det "løse" var trukket fra.

Ønsket er at bevare forsyningsspændingen omkring ca. +-55Vdc, så der bliver "højt til loftet" hvad angår forsyningsspændingen og transistorernes max. spænding. En teori der ikke på nogen måde er underbygget..... at komponenter langt indenfor deres safe-area udfører "arbejdet" med signalbehandling bedre end transistorer, som er brugt på grænsen af deres ydeevne. Til orientering har min teori har ikke vundet gehør hos professoren.

Ved "gør det selv" elektronik er man helt fri for faste rammer, hvad angår forsøg, og det eneste der begrænser eksperimenterne er økonomi....det bliver ikke bedre :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

"The End" og udvikling af nye transistortyper

Indlægaf kj2005 » man 8. maj 2017 19:30

Udviklingen står ikke stille og det gælder også indenfor transistorerne og deres opbygning.

I 2005 lancerede OnSemi nogle 5 benede "sager" hvor der indgik en regulerende bias-diode. Nogle af fordelene ved denne transistortype er beskrevet i en applikation note fra samme år, og her er måske noget som kunne have betydning for "gør det selv" elektronikfolk.

"Når en forstærker løber termisk løbsk er det forårsaget af et lille areal af varmelag i kølefladen. For at forbedre signalforvrængningen i forstærkeren på grund af denne termiske lagring kræves der lidt mere forspænding . Et trim potentiometer, som vist i figur 1, anvendes med en aktiv bias transistor til at forøge forspændingen over en minimal emitter modstand, (0,1Ohm)

Der bruges flere komponenter og mange kredsløbs variationer er blevet implementeret for hjælpe med at reducere denne effekt. Hver af disse kredsløb medfører en stigning i omkostningerne.

Ved termisk integrering af bias dioder i udgangstransistorerne, kan den faktiske chiptemperatur præcist
overvåges og reguleres i realtid. Når dette er gjort, er biasstrømmen nu kontrolleret internt og ændringer kompenseres på realtidsbasis. Resultatet er en øjeblikkeligt trimmet forspænding af strømmen, der ikke tillader termisk spild eller termisk forsinkelse på grund af varmelegemets masse. En anden fordel ved det modificerede kredsløb er det faktum, at transistoren kan implementeres uden brug af et bias trimning potentiometer.
Dette eliminerer også et produktionstrin og garanterer, at et hvilende forspændingspunkt er nået.I figur 2 er den aktive bias transistor og alle passive komponenter blevet fjernet og erstattet af integrerede effektudgangstransistorer med diodeopløsning (ThermalTrak). Resultatet er en stabiliseret bias strøm, der giver en meget nøjagtig hvilestrøm, som justeres til og indlæser signalniveauer næsten øjeblikkeligt. Forvrængnings niveauer ved lavere output spændinger vil forbedres dramatisk, som ved fuld effekt THD ydeevne. Støj-græsset i forstærkeren vil også forbedres gennem eliminering af den oscillation der opstår ved nul volt crossover forårsaget af underskud i biasstrømmen skabt af det oprindelige kredsløb."

Det er i runde træk hvad "ThermalTrak" gør ved en forstærkerudgang som OnSemi har udviklet. I applikationen fra OnSemi var der to kredsløb der bedre end ord beskriver forskellen.

Denne transistor type kunne måske være en god løsning i udgangen på "The End"?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Re: "The End" og udvikling af nye transistortyper

Indlægaf Nillerviborg » lør 13. maj 2017 20:10

kj2005 skrev:Det er i runde træk hvad "ThermalTrak" gør ved en forstærkerudgang som OnSemi har udviklet. I applikationen fra OnSemi var der to kredsløb der bedre end ord beskriver forskellen.

Denne transistor type kunne måske være en god løsning i udgangen på "The End"?

Mvh. Kim

N E J...!!!

Jeg vil på det kraftigste fraråde folk og benytte de integrerede temperatur-dioder heri. - Med mindre man vil "købe abonnement på transistorudskiftning".
Ide'en er udemærket, desværre har erfaringerne fra værkstedsbordet været anderledes.

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: "The End" og udvikling af nye transistortyper

Indlægaf kj2005 » man 15. maj 2017 15:12

Nillerviborg skrev:
N E J...!!!

Jeg vil på det kraftigste fraråde folk og benytte de integrerede temperatur-dioder heri. - Med mindre man vil "købe abonnement på transistorudskiftning".
Ide'en er udemærket, desværre har erfaringerne fra værkstedsbordet været anderledes.

/ Lars

Ok...det var et klart svar :p

.....som du selv nævner, ser idé'en med en temperaturstabil diode ud til at være god. Leach brugte fire serielle dioder til justering af bias i sin forstærker. For at sikre en ensartet temperatur i dioderne, borede han fire huller i kølepladen, som var en anelse større end selve dioden, og fyldte hulrummet ud med kølepasta....de serieforbundne dioder virkede mekanisk godt for Leach.
For OnSemi transistorerne så det derfor ud til at være en god idé, med dioden der fulgte chip-temperaturen, så man dermed fik løst problemet med at transistorerne "løb" med bias'en....(fordi en transistor eller diode ikke havde stabil chip-temperatur)

.....kan de afbrændte transistorer du omtaler være et design-problem?.... kan du huske hvilke forstærkere OnSemi transistorerne sad i?

Venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
kj2005

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage