Fik mig en variotrafo...

Vis os dit grej

Fik mig en variotrafo...

Indlægaf fanokelgup » ons 8. aug 2018 19:58

Alt dette er ting som jeg ikke bruger mere, og takket være den vario transformator jeg lige har købt af rørglad, har jeg fået luftet en del ting.
Men jeg har travlt, for spisebordet skal være ryddet inden på søndag.
IMG_7444.jpg

Fuld størrelse: http://boomstrike.dk/IMG_7444.jpg
Bagest ses to 150W/8ohm mono mosfet forstærkere som jeg lavede som eksamensprojekt til elektronikteknikeruddannelsen i 1979. De har været brugt dagligt indtil 2005. Det eneste jeg har gjort siden er at udskiftet de kondensatorer som kan kobles i serie med indgang (til ac kobling).
Nedenunder dem ligger min high-fidelity forforstærker. hf8108, står der vist. Den fik aldrig et kabinet og blev heller ikke brugt, da jeg fik fat i et technics sæt hvor jeg stadig bruger su-9070 (forforstærker) og st-9030 (fm tuner).
IMG_7340.jpg

Grammofonen telefunken s500 virker, men da riaa forstærkeren ikke gør, brugte jeg en iriver iHP140 som lydkilde.
Cigaræsken er transformatoren til riaa forstærkeren.

På stolen tilvenstre står en 3die effektforstærker som er en kraftigere udgave af de to første, 200W/8ohm eller 300W/4ohm. Derfor har den fået to blæsere bagpå. Blæserne har siddet i to rc45 skærme fra Regnecentralen. Forstærkeren har været mishandlet og kastet meget rundt med gennem årene da jeg brugte den til basguitar med et jbl kabinet med to 15” rcf L15/554K. Det har jeg også stadigvæk. Hullerne i fronten skyldes at jeg satte en forforstærker i. Men den blev snart erstattet af den lille rørforstærker som ligger på sin røde kuffert.
Der er brugt forhåndenværende dele, så der sidder en selen ensretter i. Røret er et ecc83.
Det hele virker.
IMG_7365.jpg

Omskifterne: Den ene er en bright switch. Den anden skifter mellem bassman og super reverb tonekontrol.
På stolen står også en parametrisk equalizer fra technics sættet. Det er en sh-9010 (parametrisk equalizer).
Den virker, men de 30 potentiometre er ikke på toppen.
IMG_7400.jpg

Rørvoltmeteret virker også. Det er et grundig mv20.

Så er der kun en harman kardon bilstereo tilbage. Forstærkeren ca240 virker og båndafspilleren ch120 kører, men der kommer ikke noget signal ud. Det er den bedste bilstereo jeg nogensinde har haft, så jeg vil finde fejlen. Jeg brugte den med to philips pro 635 3-vejs højttalere, sammen med to nummeret mindre (625 måske). 635’erne har revnet i kanten og 625’erne blev stjålet for længe siden, sammen med bagdørene i min datsun cherry.
Der er også ting som ikke skal genoplives da de er delvis skrællet for dele.
IMG_7344.jpg

IMG_7345.jpg

Jeg tror den er på to gange 40W, såvidt jeg husker også fra high-fidelity. Der står 780425 på printene.
IMG_7350.jpg

Og så er der en fungerende tandberg model 2 båndoptager med tm2 mikrofon.
Og et par ting mere som skal startes langsomt:
technics sh-9020 (peak/avg. meter)
teisco single-ended guitarforstærker fra 50’erne. Den har ensretterrør så det er ikke helt ligetil.
revox a77 (nr. 2 - den første bruger jeg idag).
IMG_7343.jpg

Uh, det var da mere end nok, så jeg stopper nu.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
fanokelgup
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 jul 2018
Lokalitet: hillerød

Re: Fik mig en variotrafo...

Indlægaf Tonni » ons 8. aug 2018 20:09

Det var da godt nok en stak sjove ting! Den forforstærker, uden kabinet, ligner i mistænkelig grad High Fidelitys super buffer.
Din Weller TCP er en fantastisk arbejdshest. Jeg har stadig min første, som blev købt for 35 år siden.
Og dit MV20 millivoltmeter er et dejligt instrument. Ja jeg har et mage ved...

Søndag? Du har travlt! :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 23 gæster