Hackenbergs totalentreprise.

Vis os dit grej

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » fre 29. mar 2019 14:44

Ca. 70 litter.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hasse Jakobsen » fre 29. mar 2019 18:08

Jeg tager den med på Mandag
Hasse Jakobsen
 
Indlæg: 405
Tilmeldt: 13 jul 2013
Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » tirs 16. apr 2019 20:40

Der er blevet flyttet lidt rundt på det lille værksted som også er vores gæsteværelse.

billede0790[1].jpg

Anlæget jeg bruger til at teste med ser sådan ud:

billede0791[1].jpg

Rega P3/RB300, Sony CDP-960, NAD 3120, JBL Pro3. Selvom 3120'eren har indb. mc-del bruger jeg en ekstern NAD PP1 riia/mc for nemmere at kunne komme til at teste grammofoner med både mm- og mc-pick up.

billede0787[1].jpg

Min datters kæreste ønsker sig en afspiller til sine "viny'ler". SD:SD Hvis han kan lære at sige LP'er får han en Pioneer PL-516X med ny rem fra Thakker og ny Pioneer PC-110/II PU i Pioneer-hus.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » tirs 16. apr 2019 20:56

Fandt min kasse med pick-upper frem for at finde en til min værksteds-Rega. Der kom et par kandidater til retipning for dagen: Dynavector Karat 17D2 og Ultimo 10X. Denon/Techne Audio DL103. B&O MMC 1 som dog mangler en adapter til 1/2" standardfatning. Til min store glæde var der også en Dynavector Karat 23SR op som burde være tavs i den ene kanal (derfor fik jeg den gratis en gang) men som viste sig at virke fint. Den er næsten så dynamisk som sin storesøster. Dejligt!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » lør 4. maj 2019 11:16

Har fået pakken fra Thakker.eu. Der er bl.a. tre nåleenheder i god embalage:

N 75 B Type II Stylus for Shure M 75 MB - Generic stylus 19.96
S 70 EX Stylus for Excel ES 70 EX - Generic 28.99
D 81 Stylus for Stanton 881 S - Generic stylus 33.19

Enhederne er fra JICO og ser ok ud. Dog er bøsten på Stanton'en meget stiv.

Alle nålene monteres i ens Technics-huse.
Først prøver jeg Excel'en. PU'en spiller overraskende flot efter noget tid. Bassen er kraftfuld og nuanceret men måske lidt for voldsom. Mellemtonen er velopløst ligesom diskanten. Der en ingen tendenser til betoninger. Perspektivet er åbent og bredt.
Shure'n er den der oprindelig var billigst. Den falder dog ikke igennem i forhold til ovenstående. Bassen er noget mere behærsket og det skyldes måske at den passer bedre til den forholdsvis tunge arm på min SL-Q2. En fin all-rounder som bekræfter Shures ry.
Så får Pickering/Stanton-kombinationen en tur. Det kræver en del justeren rundt da man skal kompensere nåletrykket med +1 gram pga. bøsten. Forventningen er høj og skuffelsen stor da gengivelsen er grim. Diskanten er betonet på t- og s-lyde og basser er maskeret af et voldsomt brus som regn på taget. Børsten er skurken! Jeg afmonterer den og står nu med en meget blød PU som ikke passer til armen forholdsvis høje masse. Huset bliver udskiftet med det letteste hus jeg har. Det er superenkelt og af kulfiber. Det kompenserer også noget for P/S pickuppens store højde. Hokus pokus lyden er helt forvandlet. Bruset er væk og en dynamisk og kompetent bas fremstår. Den er stadig lidt for kraftig men kvaliteten kompenserer. Mellemtonen er også her meget åben og behagelig. Diskanten er faldet på plads og betoningen er væk. I stedet fremstår detaljerigdom og et flot perspektiv. Absolut det bedste blandt de tre.
Jeg har både Stanton 680EL med EEE 2-s-nål og Pickering XV 15 med D625-nål. Begge nåle er originale NOS fra Audioscans restlager. Det er moving iron og ikke moving magnet som XSV'en med Stantonnålen. Sidstnævnte kombination er bedst selvom de alle er gode PU'er. Jeg har prøvet at spille med dem uden deres børster og det giver en voldsommere bas i den tunge arm. Altså må jeg fikse den alt for stive børste på nåleenheden fra JICO/Thakker. Søstrene Grene har billige, bløde pensler som jeg kan slagte og en ny blød børste bliver monteret efter ar den stive børste er boret ud. Det hjælper! Den kører nu og den spinder. Bassen er på plads.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf bjerager » lør 4. maj 2019 12:18

Hackenberg skrev:Har fået pakken fra Thakker.eu. Der er bl.a. tre nåleenheder i god embalage:

N 75 B Type II Stylus for Shure M 75 MB - Generic stylus 19.96
S 70 EX Stylus for Excel ES 70 EX - Generic 28.99
D 81 Stylus for Stanton 881 S - Generic stylus 33.19

Enhederne er fra JICO og ser ok ud. Dog er bøsten på Stanton'en meget stiv.

Alle nålene monteres i ens Technics-huse.
Først prøver jeg Excel'en. PU'en spiller overraskende flot efter noget tid. Bassen er kraftfuld og nuanceret men måske lidt for voldsom. Mellemtonen er velopløst ligesom diskanten. Der en ingen tendenser til betoninger. Perspektivet er åbent og bredt.
Shure'n er den der oprindelig var billigst. Den falder dog ikke igennem i forhold til ovenstående. Bassen er noget mere behærsket og det skyldes måske at den passer bedre til den forholdsvis tunge arm på min SL-Q2. En fin all-rounder som bekræfter Shures ry.
Så får Pickering/Stanton-kombinationen en tur. Det kræver en del justeren rundt da man skal kompensere nåletrykket med +1 gram pga. bøsten. Forventningen er høj og skuffelsen stor da gengivelsen er grim. Diskanten er betonet på t- og s-lyde og basser er maskeret af et voldsomt brus som regn på taget. Børsten er skurken! Jeg afmonterer den og står nu med en meget blød PU som ikke passer til armen forholdsvis høje masse. Huset bliver udskiftet med det letteste hus jeg har. Det er superenkelt og af kulfiber. Det kompenserer også noget for P/S pickuppens store højde. Hokus pokus lyden er helt forvandlet. Bruset er væk og en dynamisk og kompetent bas fremstår. Den er stadig lidt for kraftig men kvaliteten kompenserer. Mellemtonen er også her meget åben og behagelig. Diskanten er faldet på plads og betoningen er væk. I stedet fremstår detaljerigdom og et flot perspektiv. Absolut det bedste blandt de tre.
Jeg har både Stanton 680EL med EEE 2-s-nål og Pickering XV 15 med D625-nål. Begge nåle er originale NOS fra Audioscans restlager. Det er moving iron og ikke moving magnet som XSV'en med Stantonnålen. Sidstnævnte kombination er bedst selvom de alle er gode PU'er. Jeg har prøvet at spille med dem uden deres børster og det giver en voldsommere bas i den tunge arm. Altså må jeg fikse den alt for stive børste på nåleenheden fra JICO/Thakker. Søstrene Grene har billige, bløde pensler som jeg kan slagte og en ny blød børste bliver monteret efter ar den stive børste er boret ud. Det hjælper! Den kører nu og den spinder. Bassen er på plads.


Synes godt om
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » fre 10. maj 2019 19:10

Så er der billeder af ovenstående.

DSCN0729[1].JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » man 17. jun 2019 15:20

Ny pladespiller skal konkurrere med min gamle Technics SL-Q2.
Det er en Yamaha YP-D71 som omtales positivt på nettet. Pænt bygget og så kan armen højdejusteres. Det betyder jo en del hvis man pusler med at få mest ud af sin pickup.

DSCN0761[1].JPG

Yamaha'en har autostop så den er ikke rigtig halvautomatisk. Heldigvis undgår man al mekanikken til returnering af armen. Den går af og til i udu.

DSCN0762[1].JPG

Selvom billedet er lidt utydeligt kan man se spændeskruen til at løsne og spænde armen med. Man bevæger dem manuelt mod en svag fjederbelastning så den ikke bare falder ned med et knald. huset skulle være fræset ud i et stykke titanium. Det er lidt trangt.

DSCN0760[1].JPG

Låget har et net af fine revner. Som et spindelvæv. Jeg har set det før. Hvad kan man gøre ved det?

Nu må vi se hvordan den klarer sig mod den gamle.
Yamaha'en har rimelig solid trækasse men er følsom for banken på kassen.
Technic'en har solid støbt metalbund og er lidt mindre følsom.
Begge kan tage SME-standardhuse så nu skal der prøves.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » ons 17. jul 2019 11:27

Billede0833[1].jpg

Kassen er bygget af 19mm spånplader i lag. Den er næsten massiv bortset fra hullerne til elektronik og arm.
Bunden, nederst i billedet, har fået et lag blygummi. Gummifødderne har fået RC og en afstandsring af gummi.

billede0834[1].jpg

I forhold til den generelle kvalitet er den originale plastfolie på overfladen grim. Den ses i dag kun bagpå. Resten har været malet sort og cremefarvet. Folien på toppen har været forsøgt slebet væk. Jeg har nu fjernet det hele.
Armen var ramt af forskellige farvepletter overalt. Det har været forsøgt dækket af guldmaling. Alt er nu fjernet.

billede0835[1].jpg

Der kommer ny folie på når jeg finder en der er pæn nok.
Armen er meget flot bygget. Skruen til at fastspænde højden med ses til højre. Der er mm-skala på. Al elektronik virker fint og kassen er blevet mindre følsom for banken.
Spiller med Benz Micro Silver High-output MC i Zepahus mens det oprindelige hus får nye litzer.
Jeg er et overrasket over lyden. Også med mine normale PU'er MC 200 og DV 17D2. Mere substans i musikken gennem hele frekvensspektret og bedre dybdeperspektiv. Og den gamle Technics var ikke dårlig til det.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » fre 19. jul 2019 12:48

Købte, i foråret, to sæt +1'er sammen med Bjerager. Han har spillet lidt på det gode sæt:
viewtopic.php?f=557&t=12484
Det andet sæt skulle have nye kanter og havde en død diskant og en halvdød mellemtone.
Jeg har ejet et par sæt tidligere, meget tidligere, og glædede mig til et genhør.

Billede0838[1].jpg

Billede0842[1].jpg

Fronterne er nye og pæne da jeg fik dem.

Billede0837[1].jpg

Kabinetterne er så fine som man kan forvente efter så mange år. Heldigvis grimmest nedenunder og bagpå.
Plastikken som lukker mellemtonekabinettet bagpå og som også er terminalbox bliver skør og går i opløsning. Det giver lejlighed til at skifte til bedre terminaler og evt. komponenter i filteret. Det har sælger gjort! Janzen Crosscaps over alt.

Billede0840[1].jpg

Billede0839[1].jpg

Mellemtonerne har normalt fået krøllet sin kant. Det er en coatet papirkant på denne SS 13M. Her er de 100%.

billede0841[1].jpg

Ny modificeret diskant monteret. Sådan en har man altid på lager ;-)

Billede0836[1].jpg

Orig. fødder.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf bjerager » lør 20. jul 2019 08:02

Fedt - hvordan er dit lytteindtryk? Og de der modificerede diskanter - fortæl!
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » lør 20. jul 2019 17:31

Modifikationen er rent mekanisk. Der er skåret en del af så mellemtonen kan være der.
Toppen er meget fin og velopløst. Rimelig fri for betoningerog hidsighed. God substans/tilstædeværelse.
Mellemtonen er meget detaljeret og åben. Kan være lidt pågående hvis det er dårlige optagelser.
Bassen går DYBT og er præcis som få. Ikke meget kompression her, bare dynamisk frihed.
Perspektivet er dybt og bredt og fint fri af højttaleren.
Drives fint af min 60W'er.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf bjerager » lør 20. jul 2019 18:24

Hackenberg skrev:Modifikationen er rent mekanisk. Der er skåret en del af så mellemtonen kan være der.
Toppen er meget fin og velopløst. Rimelig fri for betoningerog hidsighed. God substans/tilstædeværelse.
Mellemtonen er meget detaljeret og åben. Kan være lidt pågående hvis det er dårlige optagelser.
Bassen går DYBT og er præcis som få. Ikke meget kompression her, bare dynamisk frihed.
Perspektivet er dybt og bredt og fint fri af højttaleren.
Drives fint af min 60W'er.


Nå, ok, jeg troede du mente, at du havde sat en anden diskant i. Ja de er ret nærværende, og de går DYYBT - siger min underbo.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf Hackenberg » man 2. sep 2019 11:20

Mens jeg går og glæder mig over de fine +1'er har jeg monteret enheder i et sæt non-vintage Holfiprototyper til en ven på Bornholm.

Billede0849[1].jpg

Det drejer sig om aktive to x to meter OB'er.

Billede0857[1].jpg

16 enheder og to x tre kanaler incl. elektronisk delefilter fra Hypex.

Billede0858[1].jpg

Hver højttaler har fire Vifa PL18 til den dybe bas sammen med to ScanSpeak 18W som går op til 500Hz. Desuden en 5" Vifa mellemtone med støbt chassis og dobbeltmagnet og en speciel Vifa XT25 ringdome som tager over ved 3200Hz.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Hackenbergs totalentreprise.

Indlægaf KlausM » man 2. sep 2019 11:46

De ser da superfede ud, og sikken en WAF de har :lol:

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster