Rimmers Ortofonanlæg

Vis os dit grej

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. sep 2017 00:54

Det bliver godt, det her.

Ja- jeg er selvsagt voldsomt interesseret i det, som du foreslår (Demo). Jeg synes også, at brødrenes historiefortælling til dig må "fastholdes" - gerne på skrift - og det skrev du jo også, at de ville. Er der mon så mange andre, der ville kunne have fortalt dette?

Din forstærker er helt sikkert prototypen for KS-591 og senere KS-601..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf rimmer » fre 1. sep 2017 01:11

Ja, Freddy, jeg har faktisk overvejet at kontakte Jensen Capacitors, da jeg ved at de er i stand til, og gerne vil, levere nye komponenter forklædt som gamle. Jeg er bare ikke sikker på, at det er økonomisk ansvarligt for mig. Men omvendt - det plejer desværre ikke at stoppe mig.

Det er en "skam" at højttalerne er så store. Jeg har svært ved at finde plads til dem sammen med resten af sættet. Og ærligt er jeg lidt luren på, hvor godt de lyder, da kabinetterne er lavet til at komplimentere et Mogens Koch reolsæt. Og dermed primært med æstetik for øje (øre), og ikke lyden

Her kan I se hvordan det hele så ud i små 60 år, inden det blev pillet ned i juli i år. Så vidt jeg ved boede forældrene i samme lejlighed i alle årene. Men det skal også blive verificeret!

Billede

Billede
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. sep 2017 01:14

Jeg mangler ord :shock:

Godt, at du deler dette med os :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf rimmer » fre 1. sep 2017 01:16

Jeg mangler søvn :lol: ...

Der kommer mere ævl om emnet fra min side i morgen. Stay tuned.
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf lagavulin » fre 1. sep 2017 05:34

so do I ..........

Frontstoffet på Orto'en er lidt fugtplettet ...før du klorer det bør du betænke at stoffet er 60 år gammelt og sikkert skørt
Klor gør det mere skørt
Indfarvning er måske en mulighed ? - I hvert fald ikke så hårdt ved stoffet som klor
DIY 6J5GT/W300B, Thorens TD165, SA, Avance, Pioneer PL12D, Luxman M/C300, Cambridge CD6, Rega planet 2000, Nakamichi RX 202/303, Thorens, Shure, Ortofon + det løse
lagavulin
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: jelling

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Tonni » fre 1. sep 2017 06:04

rimmer skrev:HA!, så "min" model 581 (for 1958, type 1) er dén forstærker, som Axel Kjær tog til Ortofon og demonstrerede, og som blev forløberen for 591 (1959) og 601 (1960). Sjovt.

Jeg ved fra de to brødre jeg købte sættet af, at en anden prototype fra Ortofon (sikkert tuneren) endte op hos Danmarks Radios programdirektør Jens Fr. Lawaetz, som deres far kendte. Brødrene har lovet at skrive en mail til mig, hvor de i detaljer skriver hvad de kan huske omkring sættet.

Læg i øvrigt mærke til, at layoutet af knapper er identisk med 591 / 601, bortset fra at rummelfilter og stereo/mono omskrifterne har byttet plads.

Jeg bliver altså ikke mindre glad for sættet.

Er der mon interesse for en demo session af det samlede anlæg til træf næste år, krydret med den historie, brødrene fortæller?

Om der "måske" er interesse? Jeg tror det er det mest retoriske spørgsmål jeg har fået længe!!! :OLO:

Det her er, noget nær, det mest fantastiske stykke HiFi historie, jeg nogen sinde har hørt om! HOLD DOG MAULE!!!

Med hensyn til reservedelspriser, til 124'eren, er alt jo relativt. Men skal du "smide" et par tusinde i den, plus evt løn, og du har en pladespiller der er i den klasse... Det her er jo subjektivt. Men hvad er en "resten af dit liv pladespiller" værd? Ja jeg mener den er så god!
Og Freddy er ikke den eneste der ville give en arm for sådan et fund... Det må og skal bare bevares for eftertiden!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Tonni » fre 1. sep 2017 06:10

Og så en ekstra kommentar om de interiør billeder.

Min sjæl græder over det ikke længere skal se så helstøbt ud. Sikket stykke møbelkunst. - Det hele....
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Louis » fre 1. sep 2017 07:50

Altså det her sæt bliver jo ikke mindre spændende!

Hold da op det ser godt ud med Mogens Koch reolerne og højtalerne der passer ind.
Hvad er der inde i de højtalere? Er de noget ved eller er det ikke noget ved? Ud over historiemæssigt naturligvis.

Det vil jeg glæde mig til at høre en dag :cool1:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf his067 » fre 1. sep 2017 08:21

Det er egentlig en sjov ting: her sidder vi ofte og hælder vand ud af ørene om hvor svært det er at sætte et anlæg op som både har god lyd og en acceptabel WAF, og for det meste får den ikke for lidt på jammeren over konen (og her griber jeg hårdt i egen barm....Ja, mænd har også den slags).
Og her har vi så et knaldende fint eksempel på hvordan det problem løses, og ovenikøbet på en måde der oser både af god klassisk møbelkunst og -stil med en ekstra kraftig tresser-mandehørm.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Ehapa » fre 1. sep 2017 09:29

Tillykke rimmer..flotte sjældne ting...noget af et fund selvom det måske har kostet.

Mange af de gamle vintageting var noget mere gennemtænkt i forhold til hjemmets møblement i forhold til nutidens grej, tænker især på de gamle lowther eller cornerspeakers tannoy, goodmans, alter osv. Eller AR bookshelf og mange andre.

Hygge
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf rimmer » fre 1. sep 2017 10:05

Tonni, ja, naturligvis kan og skal jeg udholde at smide lidt flere dollars efter pladespilleren. Og fordi pladespilleren er så gængs som den er, og dele er nemme at skaffe, er det jo en formsag. Omvendt vil jeg være meget taknemmelig, om nogen der har prøvet det før vil enten hjælpe med, eller påtage sig helt, opgaven. Alle udgifter skal jeg naturligvis nok afholde. Men jeg er lidt påholdende med at starte projektet, da f.eks. et havari af motoren forsaget af min manglende erfaring vil være ærgeligt.

Armen er enten en SMG-212 eller en RMG-212. Selve armrøret har en sjov perlemors-effekt når lyset rammer den. Sikkert ikke tilsigtet oprindeligt, men umådeligt flot er det altså.

Desværre havde brøderene ikke fundet papirer på hverken pladespiller eller forstærker. Det havde jo været toppen.

Louis, højttalerne har jeg lagt nogle billede op af på første side; der er 8" basenheder i, som billederne viser, men hvad der ellers er i, har jeg endnu ikke gravet mig frem til.

Jeg synes at det er dejligt at se, at forstærkeren var blevet så integreret en del af møblementet, at den er bibeholdt i stuen selv efter at et BeoCord 8000 system er blevet sat op og sluttet til højttalerne.

Og Fredmarantz, nu er jeg, som så mange andre, stor tilhænger af "det forhåndværende søms princip". Jeg kan fire steder i Danmark, der laver vintage hifi:
1. Bjarne fra Vejle Radio/TV Service. Der står min 581 lige nu. Ganske urørt.
2. AnalogBo på Københavns Vestegn
3. Sound2Vision i Viborg, der tidligere har lavet noget på mit Luxman
4. Arnborg Special Service. Anbefalet af Hificlassic.
Hvis der er andre bud på et værksted, som jeg med tryghed i mavsen kan aflevere forstærkeren til (eller nogen herinde, der vil påtage sig arbejdet), så kom frit frem med jeres viden. Jeg kommer ikke selv til at lodde hele det kunstværk op igen.
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Tonni » fre 1. sep 2017 16:21

Den Thorens. Der er en gruppe på FB som kun omhandler 124'ere. I denne gruppe sidder nogle af de førende autoriteter i netop 124 renovering. Der i blandt Jaap Pees (Hanze HiFi) og Simone Lucchetti (Audiosilente). Denne gruppe hedder "Thorens TD124 Friends".
Jeg vil kraftigt anbefale dig at (få mulighed for at) besøge den!
Med hensyn til at påtage mig et projekt, må jeg sige fra, selv om det trækker. Men jeg har ikke tiden. Dog er jeg gerne behjælpelig med evt råd... - Kunne lige så godt tage den i opløbet, da Freddy jo har påpeget mig længere oppe...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf sorenb » fre 1. sep 2017 17:35

rimmer skrev:Ja, Freddy, jeg har faktisk overvejet at kontakte Jensen Capacitors, da jeg ved at de er i stand til, og gerne vil, levere nye komponenter forklædt som gamle. Jeg er bare ikke sikker på, at det er økonomisk ansvarligt for mig. Men omvendt - det plejer desværre ikke at stoppe mig.

Det er en "skam" at højttalerne er så store. Jeg har svært ved at finde plads til dem sammen med resten af sættet. Og ærligt er jeg lidt luren på, hvor godt de lyder, da kabinetterne er lavet til at komplimentere et Mogens Koch reolsæt. Og dermed primært med æstetik for øje (øre), og ikke lyden

Her kan I se hvordan det hele så ud i små 60 år, inden det blev pillet ned i juli i år. Så vidt jeg ved boede forældrene i samme lejlighed i alle årene. Men det skal også blive verificeret!

Billede

Billede

du burde have taget Koch og BM med
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf rimmer » søn 3. sep 2017 11:49

Så blev højttalerne afprøvet.

Der er lidt buldren i den ene, men ud over det, spiller de påfaldende godt!

Billede
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf MAJ » søn 3. sep 2017 14:36

De ser ud til at ville passe utrolig godt til dit reol-system, een på hver side ;)
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster