Axels ting og sager

Vis os dit grej

Axels ting og sager

Indlægaf Axeljespersen » lør 28. okt 2017 22:56

Efter at have savlet over alle jer andres lækre gear, tænkte jeg, at jeg også ville være med - så det her er min lille hifi historie og sådan:

Jeg er vokset op med lyden af min fars setup: en B&O beogram 1100, som han arvede fra hans moster, en Cambridge Audio forstærker og RIAA og et par højtalere, hvor der står Scandinavian Sound System bagpå eller noget i den dur. Forstærkeren har han fået foræret, og højtalerne er vidst nogen han nuppede fra hans tidligere kæreste, som havde taget dem fra hendes eksmand... Sådan

I 2015 købte jeg så mine første LP'er - et par med John Mayer (mit store idol), lidt Vince Gill og noget Grateful Dead. Dem får jeg så spunnet lidt på den gamle B&O. Men efter at have meldt mig ind i Spinning Vinyl gruppen på FB, fandt jeg ud af, at der fandtes bedre pladespiller og lignende.

Jeg går så ned i Hifi klubben, og får en demo og et par løsningsforslag - prisen samlet lå på godt og vel 10.000 kr pr. løsning. For en 13 årig knejt med et avis job som ensom indtægt, var 10.000 kr helt urealistisk.

Jeg læser så lidt rundt omkring og finder ud af, at man kan få rimelig meget for få penge i vintage verdenen. Min kærlighed falder på NAD 3020 som mulig forstærker. Men den var ikke lige til at finde på DBA. Jeg ville gerne have en spritny pladespiller, da jeg troede at knitre lyden skyldes alderen (Hehe, lidt pinligt - jeg er heldigvis blevet klogere)

Min far er helt pjattet med lopper og den slags, så vi skulle en dag ud i Brugtvare Terminalen i Viby, og der står der så en NAD 1020 og designet er jo rimelig bekendt efter at have set en 3020. Den stod vidst til 300 kr, og jeg køber den så.

Da jeg kom hjem med den, river jeg Cambridge forstærkeren ud af skaber og smider den nye 3020 ind - til min store forundring er der ingen højtalerterminaler... Jeg skynder mig ind i en hifi facebookgruppe og spørger hvordan det lige hænger sammen. Ord som forforstærker og effektforstærker var russisk for mig, men efter lidt google'n, finder jeg hoved og hale på uhyret. Jeg har fået fingrene i en forforstærker...

Jeg kunne godt lide ting, der matchede, så jeg finder ud af, at der er en effektforstærker i samme design - 2140'eren. Den er en halvsjælden fætter, men jeg finder så en annonce på hifishark fra en butik i Gøteborg. Den køber jeg så. 5 dage senere er den der, og nu har jeg et sæt, der ser således ud:
Skærmbillede 2017-10-28 kl. 21.52.16.png


Nu er den så blevet tid til min konfirmation i maj 2016. Som I nok ved er konfirmation anno 2017 = en helveds masse penge.

Jeg går så ned i Scala Hifi tirsdagen efter (de er åbenbart et museum og holder lukket om mandagen), da jeg havde læst at Rega RP1 bare er the shit og sådan en forhandler de. Jeg købte også et par SA Saxo 5.

Jeg ser filmen om NWA kaldet Straight Outta Compton, og bliver ret fascineret af sådan en Technics SL1210, så sådan en køber jeg også - jeg havde jo penge nok. Den er så blevet til et projekt, som jeg er gået lidt i stå i, men det bliver taget op igen her i vinteren forhåbentlig. Der blev også købt en Ortofon 2M blue, technics headshell, og reservedele til 1700 kr (nyt låg og jeg ved ikke hvad) til den, så det skal nok blive godt, når den engang er færdig.

Det ser nu sådan her ud:
Skærmbillede 2017-10-28 kl. 21.52.49.png


Enormt uhensigtsmæssigt rum, da det er alt for lille og mulighederne er få.

(NAD sætter står under IKEA bordet)

Et år senere (april 2017) står jeg nede i Reverb (ny pladebutik i Aarhus). De har en ERA MK6 med en SME 3009 arm stående. Jeg kendte godt armen fra lidt research omkring SL1210, da der er flere, der har sat sådan en på, men jeg kunne ikke forstå på daværende tidspunkt, hvorfor man skulle købe en så dyr arm.

Den drøm lader jeg så ligge lidt, da han siger at de går for omkring 2500 kr på dba.

Jeg køber i starten af juli et par JBL L100 på dba, som jeg egentlig ikke havde pengene til, men salget af mine små SA bookshelf højtalere dækker lige præcis købet. Nøj, hvor var jeg imponeret over lyden, da jeg hørte dem første gang. De lød jo enormt meget bedre end de små fesne SA'ere! En kæmpe verden til forskel! Men de er også blevet til et projekt, men de er snart færdige.

I sommerferien er jeg i Sverige, hvor jeg på vejen hjem med færgen går ind på Tradono og søger på pladespiller. Der er så en annonce, hvor der står era pladespiller og prisen var vidst 1000 kr, men da 4G ikke dækker havet så godt, gad billederne ikke at loade. Jeg løber så udenfor på færgen, og den loader endelig. Jeg skriver så til hende, at jeg gerne vil købe den. Jeg sidder så at stirrer på min telefon til hun efter 30 min svarer, at det er ok og hun spørger så om jeg ikke vil have en helt ny Cambridge Riaa med til 100 kr ekstra. Jeg er jyde, så jeg kunne ikke dy mig for at spørge, om jeg kunne få det til en plovmand samlet. Den kunne hun godt gå med til. Hun skal et par uger senere til Aarhus, så der tog hun den med. Jeg vidste, at ERA'en var bedre end RP1, så den sælger jeg i mellemtiden. Jeg kom til at have 5 dage i et pladespiller løst helvede.

Endelig kom den! Jeg satte den til med det samme med en 2m blue, som jeg også havde brugt i en kort periode på Rega'en. Nøj! Endnu en omvæltning! Man kunne jo lige pludselig skelne instrumenterne fra hinanden. Det hele sang bare.

I august køber jeg så en Thorens TD160 super med en SME 3009 s3s arm med alt tilbehør (jeg har solgt armen (kun for at finansiere andet gear, men den var ret sej) og min sme 3009 s2 arm skal på 160'eren).
Skærmbillede 2017-10-28 kl. 21.52.42.png

Skærmbillede 2017-10-28 kl. 21.52.34.png


Jeg får så færten af noget mellemhjul og køber en Lenco L78 med tanker om et Troels Gravesen projekt. Jeg finder så ud af, at en L75 passer mine planer bedre, så sådan en køber jeg og sælger den gamle. Den L75 er meget meget bedre end den anden, jeg havde! Jeg havde selvfølgelig drømme om en TD124, men sådan er jo meget dyrere end en Lenco.

Jeg finder så også ud af, at en Ortofon AS212 kan et par ting efter at have snakket med Tonni.

Efter en kedelig matematik test i skolen, smutter jeg ind på DBA og spotter en ERA Mk4 til billige penge - den snuppede jeg så. Den var i ikke så fin kosmetisk stand, men det er fikset nu:
Skærmbillede 2017-10-28 kl. 21.52.28.png


Den skal rewires med Cardas Rega din og cardas wire og sættes på mit nyeste indkøb:

EN THORENS TD124!

Efter et opslag her om L75 vs TD124, hvor jeg havde skrevet lidt for sjov i bunden (Hvis du har en TD124 i overskud, kunne jeg godt være interesseret). Jeg får så en besked fra et forummedlem og en fin pris. Den snupper jeg så.

Og den er der så lige bygget en plint til (har lavet en tråd omkring det projekt).

Det næste jeg skal have købt er lidt MC halløj (det bliver nok en DL103 og en passende step up). Men det bliver ikke lige nu, da jeg er helt ruineret. En Technics Sp10 mk2 og noget rørgrej, kunne også være lækkert, men nu drømmer jeg vidst ;)

Og engang efter jul vil jeg have lavet min L75 lidt om - er bange for at den fejer TD124'eren af banen, men jeg beholder dem begge tror jeg.

Der kommer et billede af hele mit setup samlet, når jeg er flyttet ind i et større værelse i lejligheden (det sker, når jeg har sat JBL l100'erne i stand - så snart).

Håber ikke det var alt for kedeligt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Axeljespersen lør 28. okt 2017 23:39, rettet i alt 3 gange.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Fredmarantz » lør 28. okt 2017 23:02

Dét er ikke kedelig læsning!

Det er som trukket ud af mange forumbrugeres historiebog, er jeg sikker på... supergodt indlæg - supergod start på dit "brugergalleri" :thumbsup:

Jeg er overbevist om, at din måde at skrive på fænger mange af os - det er jo spændende!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Axeljespersen » lør 28. okt 2017 23:05

Fredmarantz skrev:Dét er ikke kedelig læsning!

Det er som trukket ud af mange forumbrugeres historiebog, er jeg sikker på... supergodt indlæg - supergod start på dit "brugergalleri" :thumbsup:

Jeg er overbevist om, at din måde at skrive på fænger mange af os - det er jo spændende!

Vh
Freddy


Haha, mange tak ;).

Glæder mig til at opdatere tråden, da det er lig med nyt gear :p
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Gottschalck » søn 29. okt 2017 07:45

Synes selv at kende til den virkelighed. Jeg startede selv med lignende oplevelser og har brugt en pokkers masse tid på denne herlige interesse siden min konfirmation for 35 år siden. Ligesom dig var det en beogram 1000, som blev startskuddet. Dengang var der ikke den store interessse for alt det gamle grej, men i takt med at udviklingen og priserne er gået den forkerte vej mht. til den egentlige gengivelse at lyd- Ja så droppede jeg det nye og søgte tilbage til det gamle. Nad sættet er rigtig fint ( har selv 1020) og rigtig nok ikke det der ses så tit mere. Et fint sæt. Pladespillerene du har - og haft - har også stået her. (Era'en står her stadig) og er fine sager.
Velkommen til. En evig rejse efter jagten på den gode lyd. Men pas på. Det koster.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Louis » søn 29. okt 2017 21:28

Du er nok startet ligesom mange af os andre - men du har vist mere fart på! Jeg skulle feje mange gulve for at spare op til sådan en grammofon da jeg var 15.
Det er nogle rigtig fine ting du har skrabet sammen, nu skal de bare sættes sammen og så må du se om der opstår sød musik - eller om der liiiige er den ene ting du skal have fat i for at det bliver rigig godt;-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Billehifi » søn 29. okt 2017 22:58

Godt indlæg! :) og sådan en TD124 har jeg også altid ønsket mig, den er bare smuk sådan en! ;)
-Johan
Micro seiki DQX 1000, QUAD 24, Tandberg TML 3005, Revox B242
Brugeravatar
Billehifi
Tidligere Grammofonjohan
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: 26 okt 2014
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Fyn

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Axeljespersen » søn 29. okt 2017 23:40

Louis skrev:Du er nok startet ligesom mange af os andre - men du har vist mere fart på! Jeg skulle feje mange gulve for at spare op til sådan en grammofon da jeg var 15.
Det er nogle rigtig fine ting du har skrabet sammen, nu skal de bare sættes sammen og så må du se om der opstår sød musik - eller om der liiiige er den ene ting du skal have fat i for at det bliver rigig godt;-)


Åh ja - 2,5 år med et avis job og en slaveløn på 45 kr i timen plus at have ondt i ryggen, var en del af jobbeskrivelsen, var heller ikke altid lige sjovt ;). De penge gik dog til finansieringen af guitarer og lidt plader.

Og helt sikkert! Jeg kørte med mit første setup i 1,5 års tid - til sidst i et noget mere hensigtmæssigt sted. Jeg nåede at høre på JBL L100'erne i et par uger og det var sød sød musik ;). Glæder mig dog rigtig rigtig rigtig meget til at høre Thorens'en på dem. Har indtil videre kun lyttet til den i hovedtelefoner og uden plint - det lød godt, men jeg bliver aldrig fan af hovedtelefoner ;). Skal virkelig have banket de højtalere sammen hurtigt!
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Torben » man 30. okt 2017 01:40

hej Jesper!
Enig i at "det koster" men nogen finder jo ting til færre penge!
Det er vel en del af kunsten?
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Ehapa » man 30. okt 2017 09:45

Godt gået, bliver sjovt at følge med dit tempo. :cool1:
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Tonni » man 30. okt 2017 09:49

Ehapa skrev:Godt gået, bliver sjovt at følge med dit tempo. :cool1:

Du mener vel >IKKE< sjovt at...?
At have samlet sig sådan et anlæg i så tidlig en alder... Hvem ved hvad det bliver til?!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Axeljespersen » man 30. okt 2017 13:59

Ehapa skrev:Godt gået, bliver sjovt at følge med dit tempo. :cool1:


Tonni skrev:
Ehapa skrev:Godt gået, bliver sjovt at følge med dit tempo. :cool1:

Du mener vel >IKKE< sjovt at...?
At have samlet sig sådan et anlæg i så tidlig en alder... Hvem ved hvad det bliver til?!!


Jeg er nok enig med Tonni - det bliver ikke sjovt at følge med i...

Jeg vil dog rigtig gerne starte godt ud med det bedste mulige anlæg, og det har jeg så samlet nu. Jeg tør dog ikke at se, hvad det bliver til... Tænk på hvor meget, jeg mon har samlet sammen om bare et år :p
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Axeljespersen » tirs 7. nov 2017 13:26

Denne uge står desværre på projektopgave, og det er ikke altid lige sjovt... Men så er det fantastisk, at sådan en her lige er smuttet ind ad døren:

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


En gammel Nikko 7075 i meget flot stand. Det er jo ikke en marantz, men den lyser flot og er også ret hyggelig at se på. Den mangler dog et par switch tips og knobs (hvis der er nogen, der har nogen matchende eller de originale, må I meget gerne sige til).

Men det hjalp da lidt på humøret - bliver spændende at høre den!

Tænker det er et fint sted at stå indtil jeg finder noget rigtigt blå lys og lyd (marantz).

Nå men, dette og frokost er nogen ad de bedre overspringshandlinger der findes - nu træder selvjustitsen i karakter, og siger jeg skal lave opgave, så der må jeg hellere...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Axeljespersen » fre 8. dec 2017 18:35

For et par uger siden fik jeg fingrene i en SME 3009 series 2 med løst headshell og den skal på TD124'eren snart. Plintbyggeriet skrider lige så stille frem - limede de første 2 lag i går aftes!

Men her er den lille nye, hvor armen snart bliver taget fra dens mor.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels ting og sager

Indlægaf Ehapa » fre 8. dec 2017 21:13

Non-improved 3009 s2 er vist meget sjælden på en era...den vil se godt ud på 124...tillykke.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Så er der eddermame Revox

Indlægaf Axeljespersen » fre 5. jan 2018 00:12

I dag har jeg brugt dagen på at besøge diverse loppebutikker og kommissionssalg i byen, der nok kan bryde om sig med titlen som den mest mobbede by - på en delt førsteplade med Aarhus - nemlig Randers.

Jeg var kommet med håbet om at få lidt sort guld med hjem, men der var godt nok tømt for alt det gode - hvis man er til Bonny M. og den slags, så var det en ren guldgrube! ;)

Jeg skulle være hjemme til bandøvning kl. 16 og med tid til afhentning af guitar medregnet skulle vi afsted omrking kl. 15.

Klokken er 14.50 og min far foreslår, at vi smutter forbi den sidste genbrugsbutik og at han ville ringe til mig, hvis der er plader derinde. Men jeg stoler ikke på hans vintage hifi-radar, så jeg smutter med ind. Butikken er sådan en lavloftet en af slagsen i en kælder med alt for mange ting på alt for lidt plads. Der er så et sted, hvor de har sat en masse vintage hifi op på hylder. Nede på gulvet i hjørnet står der så noget, der fanger mit øje: En Revox B790 og under den står der en A78 forstærker og A76 tuner. Der sidder jeg så på hug og ser forundret ud, da manden der ejer butikken spørger om han kan hjælpe med noget. Jeg spørger så om han også har en A77/B77 spolebåndoptager til sættet. Han peger så lige ved siden af, og der står der så en A77. Jeg spørger så hvor meget han skal have og om det virker. Han ville ikke give nogen garanti for at det virkede, men at han også ville være lidt ked af at sælge det, da han gerne ville have det op at stå på et tidspunkt, da det var alt det han ikke havde råd til dengang det udkom. Jeg lader det stå, men da jeg forlader stedet kan jeg godt føle, at det ikke føles rigtigt at lade det stå. Vi når endda at komme udenfor Randers før jeg beder min far om at lave verdenshistoriens største u-vending og køre tilbage. Jeg smutter så derind igen og finder manden i den labyrint lignende kælder. Jeg siger, at jeg gerne vil købe det for x antal kroner (lidt lavere end hans udbudspris). Han tøver, men lader mig så til sidst slippe afsted med det. Vi får det pakket forsigtigt sammen i bilen - nøj, hvor kan sådan en a77 give tidlige rygproblemer til en ungmand som jeg! :shock:

Jeg skal dog desværre til bandøvning med det samme efter turen, da vi allerede er lidt forsinket pga. mit lille Revox fund. Jeg er knap så koncentreret til øvningen, da jeg kun kan tænke på alt det jeg lige har fundet.

Endelig er bandøvningen færdig, det er første gang jeg har været glad for det, og jeg smutter hjem så hurtigt jeg kan. Pladespilleren er det første jeg tester. Den er klippestabil hvad angår rpm, men der er noget i vejen fra pickup til rca enderne... Der er ingen lyd. Kun en masse brummen. Jeg er åbenbart ikke den eneste med det problem kan jeg læse mig til. Der er åbenbart et relæ i den, som kan være lidt af en drillepind. Som Louis sagde: "Der er noget mere tingeltangel i sådan en Revox end i en Lenco". Det har han helt sikkert ret i! Fandens rodekasse, de har bikset sammen hos studer/revox ;) . Alle lamper virker.

Jeg prøver derefter med forstærkeren - dog kun med en iphone i gennem tuner in. Der er lyd og den lyser.

Tuneren har jeg ikke prøvet endnu. Den lyser dog.

Spolebåndoptageren lyser og den kører rundt - den kører dog kun rundt, når man holder play inde... Det kan godt være, at det er fordi den ved, at der ikke er bånd i. Sådan nogen har jeg ikke endnu.

Jeg har tænkt mig at smide det hele over til en, der har styr på det - muligvis sound2vision i Viborg. Hvis der er nogen herinde, der kan love mig at I vil passe godt på det og fixe det, så skal I være velkomne til at skrive.

(Jeg har ikke betalt priser for det, som man vil se på nyservicerede maskiner, så der er plads i budgettet til en reparation - desuden er det jo halvsjældent man ser det samlet, så selvfølgelig skal det forkæles lidt.

Her er lidt billeder:
Skærmbillede 2018-01-04 kl. 22.17.17.png

Skærmbillede 2018-01-04 kl. 22.16.19.png

Skærmbillede 2018-01-04 kl. 22.16.30.png

Skærmbillede 2018-01-04 kl. 22.16.39.png

Skærmbillede 2018-01-04 kl. 22.16.54.png

Skærmbillede 2018-01-04 kl. 22.17.04.png

Skærmbillede 2018-01-04 kl. 22.17.25.png


Det var vist alt - god start på 2018 på hifi fronten!

Nu skal der bare lige findes en, der kan fixe det :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster