Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. apr 2022 10:09

Ja, det er jo netop "den anden" som jeg kender til her i Danevang.

Model 3800 forforstærkeren har jeg også, så sættet er komplet, men min 3800 er en fixed 110/117v enhed, som jeg har købt i Frankrig i sin tid.

Mærkeligt, at disse to sæt står så tæt på hinanden...... :Skor:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf bjerager » lør 9. apr 2022 14:00

Det årti - 80'erne har virkelig traumatiseret nogen af jer - jeg føler med jer ;-)
Senest rettet af bjerager lør 9. apr 2022 17:26, rettet i alt 1 gang.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. apr 2022 14:57

bjerager skrev:Det årti - 80'erne har virkelig traumatiseret nogen af jer - jegføler med jer ;-)


Det "traumatiserede" mig at man lod guitar gå i baggrunden for synth-musik i pop/rock-branchen (dog med masser af undtagelser. Det var vel egentlig mest i medierne, det foregik). Det var dog en lindring at især Mark Knopfler. aldrig rigtigt forlod scenen. Dertil kom der nogle politiske ting ind over, som jeg ikke tror vil være passende for forummet at lægge spalteplads til. Så "ja" - du har ret i at dette årti i min bevidsthed og hukommelse ikke rigtigt fremkalder nostalgi i større stil. Jeg skrev det også lidt fordi Captain Phoenix jo heller ikke har de bedste anmeldelser af samme årti og den melodi lod jeg mig lige ride lidt videre på. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf bjerager » lør 9. apr 2022 15:32

Ja, vi har et eller andet kørende i forhold til at "disse" hinanden lidt med det årti. Jeg var til en spinning event forleden - ja, det lyder som en form for tortur, og er det vel også... eller det er i hvert fald et udtryk for flagellanteri. Eventen varede to timer, og instruktøren havde varslet at det blev med et potpourri af blandet musik fra 80'erne med tilhørende videoer. jeg havde egentlig positive forventninger til det, men for helvede mand.... Han lagde ud med FEM videoer med min yndlingsaversion Rick Astley, efterfulgt af tre Kylie Minogue videoer, og så var jeg lige ved at gå.

Det var et årti, hvor der ved gud blev markedsført meget musikalsk bras. Det var også et årti, hvor salget af musik toppede, og branchen markedsførte hvad som helst, der bare lugtede af at kunne sælges. Men det var også et årti, hvor navne som Prince, Talt Talk, Talking Heads, Prefab Sprout, U2, The The, Depeche Mode, The Cure, Pixies, The Smiths, New Order, Kate Bush, Paul Simon, Stone Roses og mange flere gjorde sit indtog. Det var årtiet hvor verdens mest solgte album nogensinde "Thriller" blev udgivet, hvor en dansker begyndte at sætte sit præg på den hårde rock via Metallica, hvor Tom Waits blev stor, hvor R.E.M udgav deres første plade....

Jeg synes det årti rent musikalsk er blevet behandlet lidt uretfærdigt. Ja, guitarhelten mistede sit fodfæste, og den elektroniske musik kom til at fylde mere og mere. Og ja, rent politisk var det et lorte-årti, men det endte dog med murens fald.

Nåh, det var vist off topic. Tilbage til den mundvandsfremkaldende forstærker. Jeg ville ønske jeg havde plads til at hve en stakfuld forstærkere stående, så jeg kunne lave "forstærkerrolling" på den måde. Men i stedet må jeg nøjes med at "rolle" mine pickupper.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf MAJ » lør 9. apr 2022 16:18

Godt skrevet, bjerager, for det handler vel også i den grad om, hvornår man er født, hvilken musik man er til og, hvilke muligheder man havde som ung mht grej, både økonomisk og geografisk?!
Superfed forstærker fredmarantz :thumbsup:
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. apr 2022 17:14

Ja- Bjerager, Det er sgu godt skrevet - jeg kan næsten mærke essensen af det. :thumbsup:

Tak for de pæne ord om min forstærker til jer alle. :p

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Captain Phoenix » lør 9. apr 2022 22:48

Også herfra et “kip” til den flotte forstærker - eller rettere de flotte forstærkere.
Man kunne tro der er en sammenhæng med at Herning var en stor hi-fi-by dengang (gætter jeg på?).

Mht. 80’erne (der var på så mange måder bedrøveligt årti…), så synes jeg ikke vi skal debattere dette i Freddy’s tråd.
Jeg laver gerne en selvstændig tråd (når jeg lige får tid) om hvorfor det var/er sådan - og det handler ikke om at være “traumatiseret” eller ikke at have været der, men om mange ting indenfor musik, teknik, politik, samfundsnormer mm.
Men lad os tage den debat i en anden tråd.

God påske til jer alle :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf kbekke » søn 10. apr 2022 00:06

NikonSP skrev:Ja, - det er absolut en forstærker to die fore . . .

Og 300 meter fra den ovenfor beskrevne står der endnu en, sammen med en Marantz Model 3800 forforstærker, som i adskillige år har været mit primære anlæg:


Marantz VU meter dials - 1.jpg


Jeg tænker, at det bliver det absolut sidste stykke hi-fi der forlader matrikel nummeret :shock: :lol:

Vh/
Harvey


Jeg har ved flere lejligheder været så priviligeret at opleve netop dette sæt. “In situ” i “Det Allerhelligste” og over forskellige kombinationer af JBL og selvom jeg aldrig har været kæmpe Marantz-fan (hvilket udelukkende er en brist hos mig), så er det umuligt ikke at blive dybt imponeret over så mægtigt et forstærker-sæt.

Det er lavet andre ting, der måske er lige så fede. Men bedre?

Jeg har svært ved at forestille mig det.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 17. jul 2022 23:45

20220710_012207.jpg
Det er sommer, det er sol - og det er søndag..... :p

For nylig fik jeg lyst til at gå min Marantz 1120 integrerede forstærker lidt efter i sømmene - og jeg kunne konstatere, at den i det store hele virkede fint i alle instillinger og i øvrigt opførte sig fint...UNDTAGET i een eneste situation, nemlig når jeg havde indtrykket "low filter". Ved aktivering af denne feature opstod der et svagt, men dog tuydeligt hørbart brum, som ikke kunne påvirkes af andre indstilling end selve "low filter"-knappen. dvs,. volumekontroluafhængig - og i øvrigt uafhængig af alt andet. dette var hørbart i både headphones og på "rigtige" højttalere.

Jeg konsulterede en bekendt med problemet og der var ikke umiddelbart nogle konkrete bud - andet end at det måske nok kunne være noget indstrålingsbrum, stammende fra trafoen, hvilket flere på AK vil give ham ret i .

Jeg valgte at gå løs på den med krum hals og jeg udskiftede komponenter, som jeg syntes så ud til at have haft det for varmt og ligeledes lækkede væske og havde skabt oxiderede belægninger på selve komponenten (elektrolytkondensatorer). Desuden dybderensede jeg, som så ofte før, alle trykknap-omskiftere med denne metode:

https://audiokarma.org/forums/index.php ... ng.266269/

alt andet, der kunne renses, fik også en tur. Volumepotentiometret undlod jeg dog at rense, idet det går superfint og der er intet knas og det tracker helt lige i følge mine ører (her kunne et scop nu være godt at bruge, men det gjorde jeg ikke.)

nye udvalgte elektrolytkondensatorer + modstande blev monteret med største forsigtighed - og det blev rigtig flot, ligesom Marantz selv havde monteret det i sin tid :cool1:

Denne forstærker er virkelig drilsk, når den skal skilles ad. Hvis man vil have den store printplade, som er kaldet "interconnection board assembly) (P100) afmonteret, skal stort set alt næsten skilles ad, og så skal udskiftningen af komponenter foretages og sidst skal det samles igen. Det ser enkelt ud på billederne, men det var virkelig en større omgang. At holde sammen på skruer og spændeskiver var også en prøvelse, men det hele gik op i en højere enhed - og ...ta...daaaaa - brummet var væsentligt reduceret ift før. Vær opmærksomme på, at brummet kun var til stede, når "low filter" var aktiveret. Dette er angiveligt et kendt problem på den model (1120), da også teknikere på AK har haft de samme problemer med det.

"ubaldo" fra Italien adresserer problemet her... blot med "high filter" i stedet for low filter.

https://audiokarma.org/forums/index.php ... ue.730018/

som sædvanligt, når man har med mig at gøre, så er det sikkert ikke fagligt anbefalelsesværdigt, hvad jeg foretager mig - men denne gang syntes det at være blevet betragteligt forbedret - altså det med brummet, så jeg er glad. I og med det er sommer og haven og familien skal passes ligeledes, så er der ikke altid tid til "the full monty" - idet jeg stadig mangler at adressere udgangene (L+R). Ligeledes mangler jeg at måle på kondensatorerne i strømforsyningen ( 4 af dem er dog skiftet) - det må komme senere. Jeg fører log over alle apparater og alt hvad der i min varetægt er foregået med dem- så jeg kan altid finde frem til, hvad der nu skal ske, så at sige....
MKT-kondensatorerne, som jeg også har spurgt lidt til i en anden tråd på forummet, har jeg valgt at lade blive siddende- idet jeg ved orientering blandt elektronikfolk og alm. læsning på nettet har fået indtryk af, at disse er meget langtidsholdbare og "aldrig fejler noget" - så det vælger jeg naivt at tro på.

Her lidt billeder af en Marantz 1120 med meget flotte printplader - og en meget flot lyd :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » man 18. jul 2022 09:09

Som altid Freddy, så er det færdige resultat super flot :thumbsup:
Jeg er imponeret over det arbejde du lægger i dine fine Marantz ting.

Nogen ide om hvad der gjorde at brummet blev reduceret?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Hanzi » man 18. jul 2022 10:09

Virkelig flot - forstærkeren ligner jo en, som netop er samlet på fabrikken.

Jeg satser på, du får tid til at få på arbejdsbænken igen, så det sidste brum kan elimineres.
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf JMP » man 18. jul 2022 13:36

Utroligt godt arbejde :cool1: Hvad måler du kondensatorer med?
JMP
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. jul 2022 00:24

Hanzi skrev:Virkelig flot - forstærkeren ligner jo en, som netop er samlet på fabrikken.

Jeg satser på, du får tid til at få på arbejdsbænken igen, så det sidste brum kan elimineres.


Ja- den er pæn indeni - :p

Jeg kan lige nu ikke helt greje, hvordan jeg kan komme det sidste brum til livs. Jeg kan mærke, at brummet kan påvirkes ved at jeg nærmer mine hænder på nogen af printkortene - men kun på den måde, at brummet bliver kraftigere....Jeg vil arbejde videre når sommeren går på hæld....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. jul 2022 00:27

KenRas skrev:Som altid Freddy, så er det færdige resultat super flot :thumbsup:
Jeg er imponeret over det arbejde du lægger i dine fine Marantz ting.

Nogen ide om hvad der gjorde at brummet blev reduceret?

Mvh Kenneth


Tak Kenneth!

Jeg ved det simpelthen ikke, men manøvren med at rense trykknapperne helt i bund - kunne måske have gjort noget?

Desuden så skete der jo det, at jeg skulle afmontere en masse forbindelser mellem printene (se gerne billederne) - og det kan jo være, at én af disse forbindelser ikke var så god og efter min "gen"-montering er blevet bedre - det er altså ikke til at vide. Helt logisk synes jeg ikke at det er....i hvert tilfælde ikke for mig.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. jul 2022 00:29

JMP skrev:Utroligt godt arbejde :cool1: Hvad måler du kondensatorer med?


Det ved jeg ikke endnu - men jeg har planer om at købe noget, som man kan måle kondensatorer med- fx denneher:

Atlas ESR70+ :

https://dk.rs-online.com/web/p/lcr-metre/6858791

Er denne her "the shit"??

Jeg tilføjer lige, at det med at måle kondensatorer vel ikke bør begrænses til at måle deres kapacitet i uF fx - men jeg har læst på dette herlige forum, at man bør gå op i den indre modstand - er der mere?
Har jeg taget fejl - eller er der andre parametre, som man bør måle på end de nævnte - og ER ovenstående lille handy instrument et ok redskab til disse målinger? - eller det lidt en "poppet" ting? Eller kan der evt. henvises til noget, som er bedre, men stadig til at betale?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 132 gæster