Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi - nu med endnu en TD124

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. nov 2017 19:36

Tak Sorenki!

Ja- det med værk/arm-timingen, tror jeg hænger sådan sammen (ganske som du er inde på), at man på B&O måske oprindeligt havde bestilt et værk med plinth hos Thorens. Et værk, som ikke var beregnet til konsumsalg, men altså kun til eksperimenter. Heraf den manglende normale Demko-influens?
Måske havde man dengang efterfølgende monteret en B&O-arm på den? - og da man så begyndte at udvikle MMC - pick-up'er (hvornår var det?) med andre fatninger, havde man måske købt en SME med standardfatningen og produceret den dér særlige adapter, så man kunne have B&O-pick-up'er med deres specielle fatninger til at passe på en SME Standardfatning. (De nye pick-up'er kunne jo heller ikke gå på den gamle B&O-arm).

Det var mit "take" på det. Måske nogle B&O-insidere ved mere?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi - nu med endnu en TD-124

Indlægaf his067 » søn 5. nov 2017 19:49

Tillykke med den Freddy! Joeh, det er da rigtigt nok en Professionel Laboratorie TD124. Demko behøvede ikke at godkende elektrisk udstyr hvis det ikke var til brug i hjemmet (ifølge Arne Ludwigsen fra Quali-Fi). Armen er jo ganske som du siger en SME series II/improved: den blev først introduceret i 1973 og på det tidsbunkt var B&O ophørt med at sælge Beogram 3000/td124.
"Den der særlige adapter" er en standard adapter som fulgte med når du købte en MMC20...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Fredmarantz' vintagehifi - nu med endnu en TD124

Indlægaf Sorenki » søn 5. nov 2017 20:20

Hullet i armboardet hvori der nok har siddet en armrest indikerer nok også at der er tale om en senere arm.
Mht adapteren: den røde trekant, er den en del af adapteren eller klistret på?
Herunder et billede af adapteren, som j ligner, pånær den røde trekant...
Billede
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Fredmarantz' vintagehifi - nu med endnu en TD-124

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. nov 2017 21:04

his067 skrev:Tillykke med den Freddy! Joeh, det er da rigtigt nok en Professionel Laboratorie TD124. Demko behøvede ikke at godkende elektrisk udstyr hvis det ikke var til brug i hjemmet (ifølge Arne Ludwigsen fra Quali-Fi). Armen er jo ganske som du siger en SME series II/improved: den blev først introduceret i 1973 og på det tidsbunkt var B&O ophørt med at sælge Beogram 3000/td124.
"Den der særlige adapter" er en standard adapter som fulgte med når du købte en MMC20...


Tak Frederik :-)

Ahhh - "Professionel Laboratorie" er store ord, men i hvert tilfælde en standard 124'er som med en SME 3009 imp. er tilpasset afspilning med B&O-pick-upper og med den noget specielle "variable" nåletryksindstilling der består af en sort metalklods, sat fast med et stykke tape 8) .

Ja- Adapteren er ikke en helt speciel ting. Den er lavet efter alle B&O-kunstens regler. Støbt i plast og lavet til salg, hvilket må have været alt for dyrt, hvis det kun handlede om nogle få styk. Dette kan tydeligt ses på både mine billeder samt sorenki's billede.

og ja - den TD124 her er indkøbt tidligere end SME 3009 imp's introduktion. Der har givetvis siddet en anden arm før. Hullet i armboardet sidder samme sted som arm-støtten, beregnet til enten B&O's standardarm på tidspunktet - eller evt. Ortofon's arme (hvilket jeg dog ikke tror, de har brugt).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi - nu med endnu en TD124

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. nov 2017 21:07

Sorenki skrev:Hullet i armboardet hvori der nok har siddet en armrest indikerer nok også at der er tale om en senere arm.
Mht adapteren: den røde trekant, er den en del af adapteren eller klistret på?
Herunder et billede af adapteren, som j ligner, pånær den røde trekant...
Billede


Den røde trekant er et klistermærke - ikke noget, som er at finde på detailvarer. Den er nok sat på, for at de ansatte, som nu arbejdede med dette, lettere kunne se, hvor midten var :Skor:

Som man så kan læse, så har jeg nu to af disse adaptere - den ene er til brug for den pick-up'serie, som hedder MMC1-5 og denneher er til brug for MMC20 - 3000 og så videre. Den sidstnævnte serie kan jeg læse mig frem til blev lanceret i starten af 70'erne, så det hele passer meget godt - med både SME 3009 imp + adapteren og pick-up'en itself.

Nedenstående vedr. lanceringen af MMC- pu-systemet er sakset fra "Beoworld"

"In the early 70s, B&O introduced the groundbreaking Beogram 4000 and in conjunction with this a new smaller and incompatible cartridge range was introduced. The first of the range was the confusingly named SP15, the work of the engineer Subir Pramanik. This was a tiny integrated cartridge with a non replaceable stylus assembly. This fact allowed very close tolerances to be achieved during manufacture.

It was quickly realised that SP15 left no room in nomenclature terms for a lower grade cartridge, so it was slightly modified and became the MMC4000. This had the same elliptical stylus as the SP15 and was fitted as standard to the Beogram 4000. Three other members of this family MMC 3000 - 6000 were also introduced ".


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. apr 2018 02:29

Som sædvanligt, så kan der gå et stykke tid imellem man liiige får opdateret sin egen bruger-galleri-tråd - og det sker jo tydeligvis også for mig.

Men altså - der sker jo lidt hele tiden og i forgårs kom der lige 4 fine Revoxspoler i den frække blå-eloxerede udgave. De er nu hejst op på den mægtige og nyservicerede A-700 (ca. 1973). Det ser godtnok frækt ud, synes jeg. Jeg er lidt vild med de spoler fra Revox, som har farver. De fås (kunne fås) i sort-alu-guld-rød og blå. Her altså den blå :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KlausM » søn 8. apr 2018 05:47

De er godt nok flotte, lige som selve båndoptageren, den er virkelig lækker. Og hvad er det der putter sig til højre, er det lidt af en SA-9100, man kan se på billedet.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Louis » søn 8. apr 2018 06:11

Jamen det ser saftsuseme godt ud!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Sorenki » søn 8. apr 2018 11:37

KlausM skrev:...Og hvad er det der putter sig til højre, er det lidt af en SA-9100, man kan se på billedet.

Mvh Klaus

At dømme efter placeringen af muting knappen (som ikke er ved siden af hovedtelefon-stikket) er det en SA-8100 ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. apr 2018 12:03

Det er en SA-8100. Den er placeret på en TX-9100 tuner. Jeg har en svaghed for den serie fra Pioneer. Sa-8100 var faktisk min første “rigtige” hi-fi-forstærker der tilbage i 1974. Den gjorde god tjeneste for mig i hele gymnasietiden :shock: :shock: :shock: Siden solgte jeg den, hvilket jeg har fortrudt. Så måtte jeg jo have fat i en igen- og det blev faktisk til 2 ....samt dels en SA-9100.og den omtalte TX-9100. SA8100 på billedet er netop serviceret af Arnborg for ikke så længe siden. Den led af det samme, som stort set alle Sa-xxxx fra den serie, nemlig at relækredsen er ustabil.Det er den så ikke mere. Samtidig et generelt sundhedscheck. Den er nu klippestabil.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KlausM » søn 8. apr 2018 12:27

Fredmarantz skrev:Sa-8100 var faktisk min første “rigtige” hi-fi-forstærker der tilbage i 1974.

Sjovt, det var også min første hi-fi forstærker, købt af en ven, der importerede dem direkte fra Japan uden om Demko, men sat til 220 Volt. Jeg har også solgt min for længe siden, nu har jeg en SA-9100, der dog er userviceret, men fungerende da jeg købte den. Kan stadig mærke volumenknappen i fingrende, med det bagved liggende balance hjul.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Sorenki » søn 8. apr 2018 16:48

Sjovt, min første vintage-hifi forstærker - og min indgang til vintage-sektionen på “den anden side” var også en Pioneer SA-8100, som jeg hentede ved NikonSP, 3 døre nede af gaden.
Men mine finger-muskler husker et dæmpehjul bag volumen-knappen? Med x-dB dæmpning i trin?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. apr 2018 17:25

Sorenki skrev:Men mine finger-muskler husker et dæmpehjul bag volumen-knappen? Med x-dB dæmpning i trin?


Korrekt. En dæmpemekanisme coaxialt med vol.pot. Der kan dæmpes hhv. 15dB og 30dB. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KlausM » søn 8. apr 2018 19:06

Sorenki skrev:Men mine finger-muskler husker et dæmpehjul bag volumen-knappen? Med x-dB dæmpning i trin?

Rigtigt, to klik til venstre ;)

MH Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » man 9. apr 2018 19:11

Nu fik jeg lejlighed til at optage lidt P1/P2 Klassisk (FM that is !!) på den fine A-700 (2-track) og det klarer den jo til UG. Et "efter bånd" - lyt afslører ingen forskel - det lyder simpelthen, som vi husker gode båndoptagelser på spole-maskiner. Magtfuldt og dynamisk - praktisk talt uden støj. Teknisk: Stereo 19cm/sek, ingen filtre eller andet - bare lige ind.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster