Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf hifibacillen » man 9. apr 2018 20:41

Ser rigtig godt ud, :cool1: skal altså snart op til dig og have et lyt på dit fine udstyr L::L
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » man 9. apr 2018 20:51

Ja- du er jo meget velkommen! :p

Vi må lige lave en aftale.......

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 29. apr 2018 21:09

Ja- når man nu har en "bruger-galleri" - mulighed, så skal man jo vel også udnytte det lidt. Det har det med at gå i glemmbogen lidt for ofte for mig.

Når man finder noget nyt og spændende, så skal man nok få husket at bringe beretninger og billeder af nyanskaffelserne.

Sådan er det ikke i aften, hvor jeg egentligt sidder stille og roligt og lytter lidt på ét af mine Marantz 250/3300-sæt, som jeg skal have luftet. De er kørt op via monitoreret skillevario (x 2 oven i købet). Nu er lytte/spille/funktions-test i gang - og de spiller og kører begge aldeles fint og de har jo godt af at indgå i den evige cirkuleren, der skal være med tingene, så de ikke "trækker skind".

Sættet, som er i gang, er faktisk det sæt, som jeg oprindeligt til et træf i Hald for efterhånden en del år siden købte af vores egen Tonni. Det krævede en lidt omfangsrig restaurering af primært sluttrinnet, som nærmest var grænsende til totalskadet - hvilket Tonni også selv vidste. Tonni havde ikke haft mulighed/tid til at gøre dette og solgte til glade mig. Et års tid efter var sluttrinent færdigrestaureret og står med typeoriginale dele og spiller i min lille stue. Sættet har i øvrigt stået til display sammen med en tilhørende model 120 scope-tuner på et senere træf - også i Hald.

Den skarpe iagttager vil med det samme notere sig, at sluttrinnet er den såkaldte "version 1" af model 250 - som altså findes i to udgaver (Jeg taler ikke om model 250M, men altså model 250) Dette med version 1" kan man se, ved at der på meteromskifteren på sluttrinnet står hhv. "Channel A" og "Channel B" i påskriftningen til reguleringen. På version 2 stod der "L Channel" og "R Channel".
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Louis » søn 29. apr 2018 21:43

Det ser rigtig godt godt ud Freddy! Det er jo altid dejligt når noget bliver reddet tilbage fra de døde :)
Nu spiller jeg jo selv på næsten samme sæt til dagligt (3300 og 240) og det er altså bare noget af det mest vellydende jeg nogensinde har haft inden for døren.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 29. apr 2018 21:54

Ja- det er altså en kongelyd sådanne forstærkere kan levere. 240 er, som du ved, fuldstændig samme amp som 250 og for den sags skyld 250M. Visse selvudråbte afficionados i USA ("Airtime" på AK) er helt sikker på, at det også er fuldstændig samme amp som sidder som slutdel på en integreret 1200/1200B - men altså det er det ikke helt, men derhenad og næsten.. 1200 og 1200B er altså også fede.

Både model 3300 og så disse slut-amps har bare en særlig magtfuld og detaljeret varm no-nonsense tilgang til tingene, synes jeg. Jeg har haft sådan en forstærker i over 40 år og jeg er ikke blevet træt af den lyd endnu. Jeg købte mit første model 250/3300-sæt brugt i Hificentret Herning i 1976/77. Jeg har sættet endnu og det spiller som det skal. Og nu drøftes det politisk, om man skal have en fabriksgaranti på 5 år for forbrugerelektronik mod de nuværende 2 år - ha-ha. Det nævnte sæt fra Hificentret havde dog et havari for mange år siden, da jeg havde en lidt frisk tilgang til at skifte højttalere med sættet tændt :shock: :oops: Men altså ...det kører igen med nye udgangstransistorer fra ON-semi. Det blev lavet i ca. 2006.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Sorenki » søn 29. apr 2018 21:56

Det er bare et absurd lækkert og flot sæt! - jeg savner selv mit - nok det eneste jeg rigtigt fortryder jeg solgte. ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 29. apr 2018 21:57

Du er ung - jeg er gammel ;) - og som tilføjelse til det antyder jeg bare, at mit jo engang også skal videre til en kærlig ny ejer :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Sorenki » søn 29. apr 2018 22:01

Tjah tjoh - jeg skal nok få et sæt igen, på et tidspunkt ;)
Om som en tilføjelse: som “ung” (såvel som “gammel”) må man jo være fortrøstningsfuld over hvad fremtiden kan bringe ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Tonni » man 30. apr 2018 22:12

Ja ja... Det giver et vemodigt stik i sidebenene, når nu jeg ser hvad jeg lod gå videre!
Men er samtidig er jeg glad for det fandt så godt et hjem...
At 120'eren ikke er frigivet endnu, er så en anden sag. ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » man 30. apr 2018 22:24

Hej Tonni!

Jeg tænker på dig, hver eneste gang, jeg er i nærheden af dette sæt. :-)

Jeg behøver ikke en 120'er - da jeg har en håndfuld i forvejen. Det er en fin fin tuner - og med scope, som du ved - lige et nammenam-match til 250/3300.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Tonni » man 30. apr 2018 22:26

Nææ, nu tænkte jeg også på mig selv. - Selv om FM er truet, er det stadig min yber-tuner-drøm... ;)

Men er da glad for du mindes en gammen t*sse... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » man 30. apr 2018 23:33

Tonni skrev:At 120'eren ikke er frigivet endnu, er så en anden sag. ;)


Hvordan kan det være, Tonni, at den ikke "er frigivet" - er der noget galt med den - eller?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Tonni » tirs 1. maj 2018 21:01

Fredmarantz skrev:
Tonni skrev:At 120'eren ikke er frigivet endnu, er så en anden sag. ;)


Hvordan kan det være, Tonni, at den ikke "er frigivet" - er der noget galt med den - eller?

Vh
Freddy


Nope. Den er i brug...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 24. nov 2019 19:08

nå - lidt nyt herfra. Jeg "roterer" mine ting så lifligt, som jeg nu kan nå -og turen er kommet til et Marantz 500/3300-sæt, som jeg har.

3300-forforstærkeren er faktisk den, som jeg i sin tid købte fra Tonni ved et træf på Hald for lææænge siden. Model 500 fra Marantz er en mægtig 40kg's blæserkølet sag. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad den ville veje, hvis den udelukkende var kølet med finneprofiler. Den spiller ganske enkelt fantastisk.

Det lyder som man sikkert ( og forhåbentligt) kan forestille sig, rigtig godt.

Jeg lader billederne tale for sig selv:-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. okt 2020 22:43

Corona-sysler!

Når spillemændene ikke har noget udadvendt at lave - og man er gået på efterløn - uden at kunne komme nogen steder, så er det vist oplagt at fiske en god gammel Marantz 1060 frem fra gemmerne og gå i gang med den.....

Dens tilstand er ukendt - mange ting skal adresseres. Først og fremmest var netkablet klippet over, gad vide hvorfor? - alle sikringer synes fine ved første øjekast - der er 6 sikringer i alt, så man har da vist gået med både livrem og seler i sin tid. Fint for mig. Så nu laver jeg en liste over ting, der skal ordnes med den - og så tager jeg det fra en ende af. Dette har jeg gjort mange gange og jeg har det faktisk rigtig hyggeligt med det - vi må se, hvornår jeg støder panden mod muren.....

Den skal nok blive superfin - klar til "another 50 years".

En Marantz 1060 har et meget godt renomme - og den kan faktisk lyde af en hel del.....hvis riaa-delen er i orden, er den svær at slå til de penge. Det var jo på det nærmeste "kun" en entry-level forstærker hos Marantz i sin tid (1971 - 1976) Den var i produktion i rekordmange år i en tid, hvor modellerne skiftede temmelig hurtigt hos de fleste fabrikanter. Den solgte fantastisk.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster