Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. dec 2022 14:50

I anledning af julen synes jeg, at jeg ville skabe lidt forandring på hylden...og frem kom en Fisher X-100 ( ikke "A" - men den med GZ34 ensretteren)

Den skulle lige "tøffes" i gang over vario og kontrolmåles på strøm pr. rør og det sidder lige i skabet.

sådan éen synes jeg bare er nærmest "prototypen" på en consumer-rørforstærker fra den tid i starten af 60'erne. Den var jo ikke dyr elelr noget, men derimod ret overkommelig at anskaffe sig. Den er oprindelig bestykket med 4 stk 7189 + GZ34. Da den er temmelig hård ved almindelige EL84, som man ofte af gode grunde kan være nødt til at putte i istedet. Har man ikke lige et større parti NOS 7189 (hvilket jeg ikke har), så kan man montere den op med det russiske 6P14P-EV, som er et særdeles robust og i mine ører meget vellydende udgangsrør. Det synes at være en god kombi :thumbsup: .

Her er lige et par stemningsbilleder fra hylden, som den ser ud i denne tid......

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf MaxJ » tors 29. dec 2022 14:53

:thumbsup: :OLO:
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » tors 29. dec 2022 14:58

Den er meget flot og spiller sikkert fremragende :thumbsup:

Er det en Pioneer tuner der står nedenunder? Den er smuk :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. dec 2022 15:03

Hej - ja det er den efter min mening smukkeste Pioneer tuner, der er lavet (blandt mange smukke) - det er en model TX-9100 :-)

Den opmærksomme læser vil sikkert på Fisher'en kunne se, at jeg har været nødt til at montere nogle få nye "frontcaps" til knapperne. da nogle af de gamle var bortkommet. Dette er et helt typisk fænomen blandt disse Fisher-ting.

og "ja" - den Fisher synes jeg spiller virkelig flot- serverer klassisk rør-lyd - og helt uden anmærkninger...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf MaxJ » tors 29. dec 2022 15:03

KenRas skrev:Den er meget flot og spiller sikkert fremragende :thumbsup:

Er det en Pioneer tuner der står nedenunder? Den er smuk :p

Mvh Kenneth


Jeg syntes ikke det helt ligner en Pioneer.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. dec 2022 15:09

Her er et lidt tydeligere billede af den....: Den tilhører serien fra ca. 1973-74 med forstærkerne SA7100 - SA8100 - SA9100 ....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf MaxJ » tors 29. dec 2022 15:12

Ok, genkendte ikke lige modellen, det er en af dem jeg ikke har haft. :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fensten » tors 29. dec 2022 15:51

Fredmarantz skrev:I anledning af julen synes jeg, at jeg ville skabe lidt forandring på hylden...og frem kom en Fisher X-100 ( ikke "A" - men den med GZ34 ensretteren)

Den skulle lige "tøffes" i gang over vario og kontrolmåles på strøm pr. rør og det sidder lige i skabet.

sådan éen synes jeg bare er nærmest "prototypen" på en comsumer-rørforstærker fra den tid i starten af 60'erne. Den var jo ikke dyr elelr noget, men derimod ret overkommelig at anskaffe sig. Den er oprindelig bestykket med 4 stk 7189 + GZ34. Da den er temmelig hård ved almindelige EL84, som man ofte af gode grunde kan være nødt til at putte i stedet. Hvis man ikke lige har et større parti NOS 7189, hvilket jeg ikke har, så har jeg monteret den op med det russiske 6P14P-EV, som er et særdeles robust og i mine ører meget vellydende udgangsrør. Det synes at være en god kombi :thumbsup: .

Her er lige et par stemningsbilleder fra hylden, som den ser ud i denne tid......

Vh
Freddy


Det var da en utroligt smuk forstærker som også lyder fortræffeligt.

Stor tommel op herfra :thumbsup: :p

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf kbekke » tors 29. dec 2022 17:37

Ja. Den er nu flot, sådan en Fisher og tak for at dele klenodierne med os andre. Det måtte gerne ske oftere :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf JMP » fre 30. dec 2022 00:54

Ja utrolig smuk :thumbsup: Hvad højtalere spiller den på ?
JMP
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. dec 2022 22:41

Der spilles altid på et par JBL 4333A fra 1976. Det har været mine siden ca. 1978 og jeg vil aldrig af med dem. De har været trofaste og vellydende alle dage. Jeg har fået basserne (2231A) ompappet originalt 2 gange.

Jeg kunne ikke lige finde et billede, der helt præsenterer dem, men jeg fandt dette ældre billede fra min stue, som dog giver en ide om, hvad det er for nogle ...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf JMP » søn 1. jan 2023 14:29

Det kan jeg godt forstå du ikke vil , 2231A er en regitig god bas jeg har et sæt i DK med nye kanter ,og et sæt nos her i reserve til mine 4343 ,bare for sikkerheds skyld
JMP
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 126 gæster