Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » tors 22. okt 2020 23:09

Udgangspunktet ser da godt ud. God fornøjelse med projektet :thumbsup:

En dejlig lille forstærker.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. okt 2020 00:54

Ja- det ser alt i alt fornuftigt ud...Jeg har monteret nyt netkabel.

Jeg har nu checket udgangstransistorerne for, om de er kortsluttede, og det er de ikke.

Jeg brugte min lille og handy Atlas DCA55 - og den frikender dem.

Dog har jeg altså det, der i servicemanualen hedder "excessive line consumption" . Jeg satte den på vario og trillede den forsigtigt op til 30-40VAC og amperenålen løftede sig ubehageligt på varioen - så jeg lukkede selvfølgelig ned med det samme.

Så ned i SM og kigge efter, hvad der nu skal ske. Der står:

a: check for shorted H007 (diodebroen), H802, H803
b: check for shorted transistor H001 through H004 (det har jeg gjort, de er fine jf. DCA55)
c: check L001 for short. (sådan én kan jeg næppe checke selv)

Lige nu har jeg altså kun checket H001 through H004. resten (check af H802 + H803 + H007) må komme i morgen - jeg beder til, at det ikke er L001 (trafoen), som er i kortslutning. Ligeledes må jeg have checket, om jeg har monteret netkablet rigtigt, men det er jeg sikker på, at jeg har. Det er monteret på samme måde som stumperne fra det afklippede kabel. Lodningerne på klemrækken var originale.(Sø og Høyem). Der har vel også været en årsag til at det netkabel oprindeligt var klippet af - forstærkeren har været defekt?

Jeg har vist en 5B2 reserve-ensretter (H007) - som jeg kan prøve med. Den ensretter sidder bl.a. i rigtig mange Marantzer fra den periode.

billeder:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. okt 2020 21:53

Jeg kom videre i aften, men det har ikke formet sig som jeg gerne vil have det -endnu:

Jeg skulle teste H802 + H803 ( to ensretterdioder i strømforsyningen) + den store AC/DC ensretter. (H007)

H802 + H803 er intakte

H007 er ligeledes intakt. Den var lidt et mas at få frigjort til testning, men det gik. Jeg havde 2 intakte i reservedelslageret i øvrigt.

Jeg har checket alle 3 ( nu har jeg 3) - og alle er pr.måling med multimeter intakte. Derfor går jeg ud fra, at det ikke er den, som gør, at apparatet trækker strøm ved at få tilført 40VAC.

Ifølge servicemanualen er der så kun L001 (trafoen, som skal checkes - Den var straks værre. :QQS: :QQS: :QQS:

Jeg har lige tjekket forkablingen omkring netforsyning - trafo - loodebukke - og det ser fint og rigtigt ud. Jeg har en anden superfin 1060, som jeg sammenligner med.

Kan der være andre ting, som kan være galt end trafoen - eller står jeg ved vejs ende?

Vh
freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » fre 23. okt 2020 22:28

En ting du kan checke er om forbindelser til trafoen er korrekt i forhold til side 7 i manualen.

Når nu dioder og broen er OK er næste skridt nok at frigøre trafoens forbindelser på sekundærsiden fra resten af forstærkeren og så måle ohm mellem de 3 sæt sekundære viklinger. Her skal der ingen forbindelse være mellem de sekundære viklinger. Det er lige meget hviken leder på den enkelte sekundær vikling du bruger. Er der forbindelse mellem 2 viklinger har du en kortslutning i trafoen.

Du er velkommen til at ringe for mere info/hjælp.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. okt 2020 22:29

Jeg har lige tjekket med en anden intakt 1060'er, som jeg har og nu vil jeg også checke, som du siger...

tilføjelse: Ja- telefonen ringede lige - så jeg kom fra det. Prøver igen... Jeg har sammenlignet forkablingen med en intakt 1060'er og alt er identisk med denne. Trafoen partsnummer er også det samme. Dog ser det ud til at nogen/noget er ændret i den ene (måske syge) trafo?

Se gerne billederne.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. okt 2020 22:48

KenRas skrev:En ting du kan checke er om forbindelser til trafoen er korrekt i forhold til side 7 i manualen.

Når nu dioder og broen er OK er næste skridt nok at frigøre trafoens forbindelser på sekundærsiden fra resten af forstærkeren og så måle ohm mellem de 3 sæt sekundære viklinger. Her skal der ingen forbindelse være mellem de sekundære viklinger. Det er lige meget hviken leder på den enkelte sekundær vikling du bruger. Er der forbindelse mellem 2 viklinger har du en kortslutning i trafoen.

Du er velkommen til at ringe for mere info/hjælp.

Mvh Kenneth


Jeg sætter mig lige til at studere disse viklinger og prøver at gøre, som du har beskrevet. Det kan godt tage et stykke tid - onde og særdeles realistiske tunger siger, at jeg arbejder uhyre langsomt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. okt 2020 22:59

er det disse (sort/grøn/hvid/rød/blå/gul), som skal loddes af og så skal der måles modstand mellem disse 6 ledere? -

Det er det arrangement, som er illustreret på side 7 i servicemanualen.

ville det i givet fald ikke være lettere at afmontere de to gule og de brune på den anden side af terminalen?

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » lør 24. okt 2020 08:25

Jeg lukker lige min egen 1060’er op i dag og laver nogle reference målinger. Så har vi lidt at arbejde ud fra.
Jeg vender tilbage senere...
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. okt 2020 12:34

Det er helt perfekt, Kenneth - tusind tak for det. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » lør 24. okt 2020 17:56

Hej Freddy,

Min 1060 ser ud meget ligesom din og har samme farver ledninger på primærside af trafoen.

59F7EE5A-4634-40B4-A9D0-AE9205C2F657.jpeg


På denne tegning ser du de ohm målinger jeg har lavet på trafoen. Jeg håber det giver mening.

5A09511B-0A32-4FB5-8FF3-142FE93C2239.jpeg


Mit multimeter har jeg sat i funktionen for gennemgangstest, det er den der hyler når modstanden er tilpas lav.
Med den ene måleledning på den gule ledning på primærsiden måler jeg som skrevet på tegningen når den anden ledning sættes på:
Blå. 1,2 ohm
Hvid/rød. 6,0 ohm
Grøn. 7,2 ohm
Sort. 12,6 ohm

Den stigende modstand når du bevæger dig fra blå ned mod sort skyldes flere og flere viklinger i trafoen.

På sekundærsiden af trafoen kan du måle den vikling der bruges til effektforstærkeren ved at måle ohm på H007 brokoblingens to midterste pinde med sinus kurven. Her skal du måle ca 0,8 ohm.

DE38A83E-77A2-4B9D-96C5-0C14FFB87817.jpeg


Den anden sekundær vikling med midtpunkts udtag går til P800, som er power supply for forforstærker. Du skal på P800 måle følgende:

J801 til J802. 13,3 ohm
J803 til J801. 6,7 ohm
J803 til J802. 6,7 ohm

De to sidste målinger ovenfor skal være ca. det halve af den første måling og de skal være lige store.

Er det OK hertil, skal vi checke for kortslutninger mellem de enkelte sekundære udtag.

Hvis du billedet ovenfor måler fra en af de gule ledninger fra J801 eller J802 og et af de midterste ben på H007, så skal der der være en STOR modstand i mellem dem. Sæt evt meteret i normal Ohm stilling.

Den sidste sekundære vikling til pæren kan måles på de 2 hvide ledninger på sikringen til højre. Se billede herunder.
Du skal måle ca. 2 ohm.

37AD61BF-B322-4A5B-BDF0-278C0F66D297.jpeg


Selv om diagrammet ikke viser nogen forbindelse mellem viklingen til pæren og de andre, så måler jeg 8,6 ohm fra 0,5 A sikringen til de to 1A sikringer. En modifikation til det danske marked? Krav fra Demko?

Nå jeg håber det er brugbart og du er velkommen til at ringe hvis der er noget du skal have uddybet.

Husk at der kan være lidt forskel på målinger med dit og mit multimeter. Men du skal gerne se den samme trend og nogenlunde samme værdier.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. okt 2020 18:12

Hej Kenneth!

Enestående hjælp :thumbsup: . Jeg går på opgaven med krum hals i aften. Du hører om det så snart jeg har resultater. Skal lige have spist og placeret fruen foran fjernsynet. :p
Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. okt 2020 21:10

Jeg har citeret dig i det nedenstående - og har ført mine målinger, som jeg netop er færdig med, ind med blåt - så det nemmere kan sammenlignes.

KenRas skrev:Hej Freddy,

Min 1060 ser ud meget ligesom din og har samme farver ledninger på primærside af trafoen.

59F7EE5A-4634-40B4-A9D0-AE9205C2F657.jpeg


På denne tegning ser du de ohm målinger jeg har lavet på trafoen. Jeg håber det giver mening.

5A09511B-0A32-4FB5-8FF3-142FE93C2239.jpeg


Mit multimeter har jeg sat i funktionen for gennemgangstest, det er den der hyler når modstanden er tilpas lav.
Med den ene måleledning på den gule ledning på primærsiden måler jeg som skrevet på tegningen når den anden ledning sættes på:
Blå. 1,2 ohm (1,1 Ohm)
Hvid/rød. 6,0 ohm 6,0 Ohm)
Grøn. 7,2 ohm 7,0 Ohm)
Sort. 12,6 ohm 12,3 Ohm)

Den stigende modstand når du bevæger dig fra blå ned mod sort skyldes flere og flere viklinger i trafoen.

På sekundærsiden af trafoen kan du måle den vikling der bruges til effektforstærkeren ved at måle ohm på H007 brokoblingens to midterste pinde med sinus kurven. Her skal du måle ca 0,8 ohm. (0,8 Ohm)

DE38A83E-77A2-4B9D-96C5-0C14FFB87817.jpeg


Den anden sekundær vikling med midtpunkts udtag går til P800, som er power supply for forforstærker. Du skal på P800 måle følgende:

J801 til J802. 13,3 ohm 13,0 Ohm)
J803 til J801. 6,7 ohm 6,6 Ohm)
J803 til J802. 6,7 ohm 6,6 Ohm)

De to sidste målinger ovenfor skal være ca. det halve af den første måling og de skal være lige store.

Er det OK hertil, skal vi checke for kortslutninger mellem de enkelte sekundære udtag.

Hvis du billedet ovenfor måler fra en af de gule ledninger fra J801 eller J802 og et af de midterste ben på H007, så skal der der være en STOR modstand i mellem dem. Sæt evt meteret i normal Ohm stilling. Her måles "uden for måleområde" = OL)

Den sidste sekundære vikling til pæren kan måles på de 2 hvide ledninger på sikringen til højre. Se billede herunder.
Du skal måle ca. 2 ohm. Lidt "flimsy måling, men den svinger fra 1,3 Ohm til ca. 3,5 Ohm)

37AD61BF-B322-4A5B-BDF0-278C0F66D297.jpeg


Selv om diagrammet ikke viser nogen forbindelse mellem viklingen til pæren og de andre, så måler jeg 8,6 ohm fra 0,5 A sikringen til de to 1A sikringer. En modifikation til det danske marked? Krav fra Demko? Her måler jeg ca. 8,5 Ohm

Nå jeg håber det er brugbart og du er velkommen til at ringe hvis der er noget du skal have uddybet.

Husk at der kan være lidt forskel på målinger med dit og mit multimeter. Men du skal gerne se den samme trend og nogenlunde samme værdier.

Mvh Kenneth


Meget lig dine målinger, Kenneth!

Jeg har noteret mig, at din 1060'er er sat til 220V-drift - og min til 240V's -drift.

Jeg har skiftet den "defekte" 1060 fra 240V-drift til 220V-drift og prøvet med varioen igen på begge voltageindstilling og amperenålen løfter sig lige som før - og derfor findes der selvsagt en fejl - men åbenbart ikke i trafoen, da jeg tolker mine målinger på trafoen som at Trafoen er OK.?

Jeg undrer mig over, at der ved min trafo ligger så meget ekstra kabel ( de gule og grønne kabler mellem trafo og sikringsarrangementet. Det gør der ikke på andre 1060'ere, men altså på denne.

Ifølge SM er der ikke mere at checke, hvis man har "excessive line consumption". Jeg/Vi har checket de ting, som SM foreskriver. men der må jo ligge en fejl - bare et andet sted.

Måske jeg skulle prøve at koble udgangsprintet fra eller kan det mon være én af de 3 filter-lytter, som er kortsluttet?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » lør 24. okt 2020 21:35

Jeg tænker vi kan frikende trafoen, målingerne ser meget fine ud.

Prøv at lodde de 2 ledninger der går til de midterste ben på broen fra. Dem der er mærket med en sinus kurve.
Sørg for at de ikke rører noget og prøv så at køre variotrafo roligt op. Nu er der ingen belastning på den sekundær vikling. Tilslut DC voltmeter mellem stel og katode på H802 eller H803. Når du skruer op for vario, skal du en DC spænding der begynder at stige.

Trækker den stadig for meget strøm, er problemet IKKE brokoblingen, den store lyt, eller effekttrinnet.
Hvis IKKE du ser en stigning i DC spændingen, så skal problemet nok findes på P800.

Lad mig høre hvad du finder ud af.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. okt 2020 21:39

Tak, Kenneth - det prøver jeg.

Man kunne vel også godt forestille sig, at en komponent på P800 ( en lyt fx) kunne være kortsluttet ...? Det er der heldigvis råd for - men jeg prøver at checke dit forslag... :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » lør 24. okt 2020 21:55

Korrekt, med P800.
Først handler det om at finde ud af hvor strømforbruget kommer fra. Antager vi at trafoen er OK, så må det være en af de 3 sekundære viklinger der er belastet.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst