Kim B S med gammelt HiFi.

Vis os dit grej

Kim B S med gammelt HiFi.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 00:10

Hej alle.
Jeg har lige kikket lidt rundt på dette herlige forum, og fik løst til at være med som deltager. Så her vil jeg lige presentere mig selv. ;)
Jeg er 56 år og har altid blandt andet gået meget op i musik og HiFi. Derfor kørte jeg også mobilt Discotek tilbage i firserne. Jeg har faktisk langt størsteparten af udstyret endnu. ;) enkelte dele er skiftet og mere er kommet til, og Plade/CDsamlingen er vokset en hel del siden. ;)
I dag har min kone Gerda og jeg et Parselhus i Assens ved Mariager. Jeg har min egen afdeling i enden af vores stue, hvor min Discotekspult står så jeg kan kikke i gennem stuen, i mens jeg styer musikken og har mine plader og CDer bag mig i en reol. I forlængelse af pulten har jeg selvfølgelig computerboret, så man også kan høre musik fra nettet.
Det er så den eneste lydkilde som ikke er af ældre dato. :roll: For uden et ret omfattende anlæg i stuen, har jeg også et værksted hvor jeg skruer i lidt gamle Yamaha knallerter og renovere gamle modelbiler, (Tekno, Corgi Toys, Dinky Toys og lignende).
I værkstedet er der selvfølgelig musik til arbejdet, så der er endnu et anlæg med computer, dog knap så omfattende. ;) Det var lidt om mig. 8) I er velkommen til at spørge hvis der er noget som i synes mangler i denne tekst. ;)

MVH Kim B S.
Senest rettet af Kim B S lør 12. dec 2020 17:45, rettet i alt 1 gang.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. feb 2018 01:33

Velkommen til, Kim. :cool1:

Du efterlader os jo, med din fine fortælling, med et ret stort behov for at se billeder af din vintage - hule..... :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 01:47

Hej Freddy.
Mange tak for velkomsten.
Jeg skal nok forsøge at lægge billeder ind. ;)

MVH Kim B S.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 13:04

Her er en flok billeder af mit HiFi i stuen.

Mit anlæg består af.

Mixerpult: Vivanco MX 780. 1982
2 pladespillere: Micro Seiki MB 14 med Shure pickup. 1982
CDafspiller: Denon DCD 1300. 1986
CDafspiller: Pioneer PD 7700. ca 1990
Cassetebåndoptager: Denon DRS-810. 1990
Tuner: Denon TU-660. 1990
Forforstærker: Creative Extigy. ca 2000
Efektforstærker: SBJ 100, Som er en klasse A transistor-forstærker med en voldsom strømforsyning. Derfor vejer den 40 kg.
Højtalere: Celestion DL 10 S 2 som er ændret med Gummi dome Diskanter som har renere og mere behagelig lyd.
De originale titanium-domer er lidt håre i lyden.
Højtalerkabel: Lidt finere kabel, Navnet står så småt så jeg ikke kan læse det. :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. feb 2018 13:32

Ja- dét er da billeder, som giver et helt fint indtryk af det hele. En større del af dit udstyr er noget yngre end vores sædvanlige "skæredato" - Der er en mulighed for at sende tråden over i Vintage 1985-2000 eller også kan den lade den stå i café og hygge. Jeg vælger det sidste indtil videre. Men vær venligst opmærksom på, at vi har en speciel afdeling for udstyr fra årene 1985-2000.

viewforum.php?f=683

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 13:49

Hej Freddy.
Det har du ret i. nu laver jeg en presentation af mine ting, så tænker jeg at man kan lave mere uddybende tråde om hver enkelt del efter behov.

Jeg har også et sæt Coral 10SA-7 oprindelig solgt som byggesæt hos Audioscan i 1979. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 14:19

Jeg kan også godt sætte noget sammen som er gammelt nok.

Her er.
casettebåndoptager: Tandberg TCD 310 MK2. 1977
Pladespiller: ITT HIFI 8013. 1980
Efektforstærker: Kenwood Basic M1. kender ikke årgang.
Integreret forstærker: Scandio AD 2220. kender ikke årgang.
Integreret forstærker: Tecnics SU-V60. 1982
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. feb 2018 14:45

Flyttet til "brugergalleri"

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 14:53

Her kommer resten af min HiFi samling, nemlig det jeg har i værkstedet.
som er.

CDafspiller: Denon DCD-1290. 1990
Casettebåndoptager: Royal CDS 781. Kender ikke årgang, men tror det er sidst i halvfjerserne.
Integreret forstærker: Denon PMA-1500 AE. kender ikke årgang, men nyere end det andet.
Højtalere: Cervin Vega AT-100. 1990
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 14:56

Fredmarantz skrev:Flyttet til "brugergalleri"

Vh
Freddy


Hej Freddy.
Tak for hjælpen. ;) Du har ret i at det nok er det rigtige sted for denne tråd. :cool1:
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Kim B S » tors 22. feb 2018 21:49

Da jeg kørte mobil discotek havde jeg 2 Nad forstærkere som var brokoblet, en 3140 og en 2140 begge fra 1982.
Dertil havde jeg 2 Cervin Vega A 316 R også fra 1982. Det er vidst den væsentligste forskel der er i forhold til nu.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf cdp » fre 23. feb 2018 21:44

Hej Kim
Dejligt at læse din historie og baggrund/interesse for musik/hifi - gammelt som nyere. Jeg tror mange herinde, er blevet ramt af "amors pile " i de unge år - og for nogen hænger det bare ved op i årene. Kald det bare en afhængighed, - der er trods af meget som er mere usundt.. ;)
Din 3140/2140 kombination kender jeg godt, dog med 3140x2 - de er slet ikke uden evner, men foretrækker dem dog enkeltvis, og de kan sagtens spille de fleste højtt. alligevel. Bruger du stadig de gl. Coral 10sa7 ? - de bliver lidt stive i ophænget med tiden.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Kim B S » fre 23. feb 2018 22:44

cdp skrev:Hej Kim
Dejligt at læse din historie og baggrund/interesse for musik/hifi - gammelt som nyere. Jeg tror mange herinde, er blevet ramt af "amors pile " i de unge år - og for nogen hænger det bare ved op i årene. Kald det bare en afhængighed, - der er trods af meget som er mere usundt.. ;)
Din 3140/2140 kombination kender jeg godt, dog med 3140x2 - de er slet ikke uden evner, men foretrækker dem dog enkeltvis, og de kan sagtens spille de fleste højtt. alligevel. Bruger du stadig de gl. Coral 10sa7 ? - de bliver lidt stive i ophænget med tiden.


Hej Carsten.
Mange tak for din posetive komentar. ;)
De gamle Coral 10sa7 bliver ikke brugt i øjeblikket, men det er planen at jeg skal lave et lille lydstudie i et værelse som i øjeblikket er ved at blive renoveret. Min discotekspult kommer til at stå i midten af rummet, og så skal jeg selvfølgelig have reol med plader og CDer bag mig når jeg står bag pulten lige som nu, og forand mig skal der selvfølgelig være højtalere som i starten nok bliver de gamle Coral. Mine Celestion bliver nemlig i stuen så man stadig kan høre musik der inde også. ;)
På længere sigt håber jeg på at jeg kan finde og købe et sæt JBL L 112 som jeg vil bruge på værelset.
Og hvis det lykkedes at finde dem, så vil mine Coral blive til baghøjtalere på værelset.
Jeg har i øvrigt set et sted på dette forum at der kan gøres noget ved den stivhed i membranophænget på Coral højtalerne. Det skal jeg nok lige ha fundet igen. ;)

MVH Kim B S.
Senest rettet af Kim B S fre 2. mar 2018 01:04, rettet i alt 2 gange.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf Kim B S » fre 23. feb 2018 23:21

Angående mine Coral 10SA-7 højtalere.
Dem fandt jeg for ca 15 år siden i en Frelsens Hær genbrugsforretning i Syd-Hadsund. Der kostede de 20 kr. stykket. De måtte omgående med hjem til den pris. Da jeg kom op til kassen blev jeg endda spurgt om jeg ikke hellere ville have nogen små B&O højtalere som stod ved siden af. Men da jeg kendte begge sæt højtalere i forvejen, var jeg ikke i tvivl.
Så jeg vil mene at jeg har ret fin lyd i forhold til prisen. :cool1:
Senest rettet af Kim B S man 18. jan 2021 02:08, rettet i alt 1 gang.
Kim B S
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 21 feb 2018
Geografisk sted: Assens 9550 Mariager
Lokalitet: Assens 9550 Mariager

Re: Ny bruger med masser af gammelt HiFi.

Indlægaf cdp » lør 24. feb 2018 07:48

.... men det er planen at jeg skal lave et lille lydstudie i et værelse som i øjeblikket er ved at blive renoveret. Min discotekspult kommer til at stå i midden af rummet, og så skal jeg selvfølgelig have reol med plader og CDer bag mig når jeg står bag pulten lige som nu, og forand mig skal der selvfølgelig være højtalere som i starten nok bliver de gamle Coral. Mine Celestion bliver nemlig i stuen så man stadig kan høre musik der inde også. ;)
På længere sigt håber jeg på at jeg kan finde og købe et sæt JBL L 112 som jeg vil bruge på værelset.
Og hvis det lykkedes at finde dem, så vil mine Coral blive til baghøjtalere på værelset.

Ja, de Jbl'er er blevet mere sjældne på DBA og andre steder og prisen høj, - men måske...
Corals 1028 bas ophæng, kan blødgøres ved opløsning af den tidligere coat, og en god gang motion. Centrerfjederen ville jeg ikke røre..




Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster