Bent's hjørne

Vis os dit grej

Re: Bent's hjørne

Indlægaf tctla » tors 16. jun 2016 08:06

mcs_5 skrev:Her er servicemanualen endnu en gang (til ECL86-versionen): http://stiftsbogtrykkeriet.dk/SiDownloa ... ce/S15.pdf

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Hej Mikkel og alle,

Jeg er igang med at renovere en TO-R S15; een af de aller første, vil jeg tro.
Kabinettet er stemplet indvendigt med 'Hadsten Træindustri 27 Okt. 1961' og FM-skalaen går kun til 100MHz.
Jeg vil super-gerne have at diagram over stereo-dekoder modulet med ECC85.
Der er ganske vist ikke en dekoder i min, men jeg vil gerne se, hvordan den var opbygget.
Kan nogen hjælpe?

/tctla
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Bent's hjørne

Indlægaf acj1980 » tors 16. jun 2016 10:35

Mon ikke det er til at finde på radiohistorisk forening vest's diagram side, prøv at skriv det på Google søgemaskinen
Mange hilsner
Alex
acj1980
 

Re: Bent's hjørne

Indlægaf ferr31 » tors 16. jun 2016 14:59

Der er er nok ikke meget hjælp at hente hos Bent, da han er død for flere år siden
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Bent's hjørne

Indlægaf CARS10 » tors 16. jun 2016 15:38

Ja det er han, og derfor burde Mads også låse tråden.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Louis » tors 16. jun 2016 15:58

CARS10 skrev:Ja det er han, og derfor burde Mads også låse tråden.
carsten


Hvorfor dog det? Jeg tror bestemt ikke Bent ville haft noget imod der blev diskuteret og udvekslet viden i hand tråd, når det nu omhandler ting han selv havde at gøre med.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Bent's hjørne

Indlægaf evox » tors 16. jun 2016 16:29

Nu boede jeg små 8 km fra Bent, så vi har lyttet musik sammen et par gange.
Jeg er helt sikker på, at Bent vil være stolt, hvis han viste, at hans tråd stadig er åben, så vi alle stadig har glæde af hans ''guldkorn''
:thumbsup:
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Bent's hjørne

Indlægaf tctla » tors 16. jun 2016 20:27

Hej,

Jeg var opmærksom på, at der står RIP under Bent's avatar.
Jeg har med stor fornøjelse læst hans tråd, og håber ikke, den lukkes.

Det hjælper ikke med Radiohistorisk Forening Vest; de har ikke diagrammet for stereo-dekoderen on-line.
Imidlertid forstod jeg, at nogen her i tråden har et kopi, og jeg håber, vedkommende ser mit indlæg.

Har du lyst, at se hvordan renoveringen skrider frem, kan du følge den her:
http://www.vintage-radio.net/forum/show ... p?t=126574

Næste renovering ta'r vi her på forumet :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Tonni » fre 17. jun 2016 06:03

Sikken imponerende tråd! Og tusind tak for du delte den!!!
Med hensyn til denne tråds overlevelse, tror jeg bestemt også Bent ville have fundet det naturligt, at den fortsatte sit eget liv...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Bent's hjørne

Indlægaf acj1980 » fre 17. jun 2016 22:53

Tctla fine billeder af din S15, det er en super fin radiomodtager, heldigvis den første udgave med ecl86 og ikke ecll800, de rør er omend endnu sværere at få fat i, husk af få skifte de sorte Hunts kondensatorer, da de med tiden har suget fugt ind i dialetrikummet, så de leder tit spænding, samt de blå wicon lytter og kondensatorer, hvordan er rørenes tilstand, er der noget emission tilbage?

Jeg må sige at jeg heller ikke er tilhænger af modificering af eksisterende kredsløb, jeg synes at læse at du har ændret spænding til Ecc85 i tunerdelen, der er jo en grund til at fabrikanten har dimentioneret de spædninger ud fra de date rørene har ift konstruktionen vs levetid, du skulle måske prøve at finde et nyt ecc85 fremfor konstruktive ændringer, det lønner sig på sigt
acj1980
 

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Tonni » fre 17. jun 2016 23:45

I den gennemgang, der er i den linkede tråd, fremgår det at alle hunts, og de fleste andre komponenter, er skiftede!
Små 70 komponenter var det vidst?! tctla har gjort et fornemt job på den gamle Torotor!!! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Bent's hjørne

Indlægaf tctla » lør 18. jun 2016 00:02

Hej,

Alle Hunts (well, næsten alle. 4 stk. sidder stadig tilbage på tone-kontrol potmetrene, da de er meget svære at komme til. De ryger ud, inden jeg er 100% færdig) er selvfølgelig udskiftet. Jeg kender udmærker Hunts, der ALTID har været noget bras. Jeg startede med at skifte dem i Arena sort-hvide TV i begyndelsen af 70'erne, og de er ikke blevet meget bedre siden!
Een af de blå Wicon-lytter, en anodespændings afkobling, måler rigtig lav ESR, så jeg har ladet den sidde.
Jeg sætter nok lige et oscilloscop på den, inden jeg helt beslutter mig for inde eller ude.
Vedr. Torotor-tuneren, så har jeg IKKE ændret noget i konstruktionen. Ved renoveringens start, lå stations-visningen ca. 2MHz for højt på skalaen. En station, der sender på 93,3MHz kunne modtages, når skalaviseren stod på ca. 95.3MHz.
Efter udskiftning af alle 'ikke-kritiske' modstande, dvs. dem, der havde begge ender 'kolde' og ikke i direkte signal-berøring, tillige med en kraftig rengøring af begge sider af print-pladen, halverede ca. problemet.
I et forsøg på ikke, at udskiftet resten af Vitrohm modstandene, altså de 'varme', forsøgte jeg med en parallel trimme-kondensator til drejekondensatorens oscillator-sektion. Det forværrede problemet, og det var der, jeg overvejede, at udskifte alle faste keramiske rør-kondensatorer med SMD-komponenter. Jeg bestemte mig dog for at forsøge, at skifte resten af modstandende ud med Vintage kul-på-keramik Philips-modstande, som jeg næsten udelukkende har brugt i projektet. Det viste sig, at være løsningen; nu passer skalaen indenfor ca. 0,1MHz, og den smule fejl kan der kompenseres for ved, at skala ende-stoppene ikke er 100% symmetriske.
Jeg ved ikke hvor du har ECC85 ændringerne fra? Jeg har en håndfuld ECC85 på lager, og de måler alle fine på min B&K-707 rør-tester. Imidlertid er der eet af dem, der yder klart bedre end resten. Det er et Siemens, påstemplet B&O, da jeg har nappet det fra en B&O radio i nær-død tilstand, jeg købte på et loppe-marked i Ringsted for et par år siden. Når jeg anvender netop det rør i tuneren, vokser den negative AGC-spænding fra ca. -8V til ca. -9V på en kraftig station. Dette, fordi forstærkningen er højere i røret, end i de andre, selvom de måler meget ens.
Iøvrigt er fabrikanternes dimensionering af ECC85's arbejdspunkt i FM-tunere noget kritisabel efter min mening. For at presse ydelsen max., kører de røret til stregen, hvorved det bliver ekstremt varmt pga. den afsatte effekt. I en lukket FM-tuner, er der ikke megen luftcirkulation til, at bortlede varmen, og resultatet er forholdsvis hurtigt udbrændte rør tillige med varme-skadede komponenter og printplade. Den høje varmeudvikling skyldes nok også, at et ECC85 fodres med 2,75Watt i gløden i forhold til et meget sammenligneligt ECC81, der nøjes med 1,9Watt.
I øjeblikket er kabinettet under renovering. Der kommer løbende flere billeder på det engelske forum, som det hele skrider frem.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Bent's hjørne

Indlægaf acj1980 » man 20. jun 2016 19:17

Jeg var blot bange for at du havde påbegyndt en større ombygning, det er jo blevet lidt moderne, og for én som mig der er til den slags vintage får jeg altis krampe i hælen når jeg læser om at folk nu har lavet af modifikationer mv.

Ja Hunts er ikke noget at skrive hjem om.. heller ikke de pudsige Jancko i glasrør med tjære i enderne hvis du kan huske dem?, det er en lidt spøjs fejl at den ligger ca 2mhz ved siden af stationen, men det kan der være så mange grunde til, jeg har pr. erfaring lært at selv de nok så fine keramiske rør kondensatorer kan forfalde og trække strøm, en sådan fejl havde jeg i et TO-R tv fra 1956, PL83 (videoudgangs rør havde kun ca 125v, og der skulle være 160v på anoden, fejl.. en dårlig keramisk kondensator, udskift.. virker igen.

Mht vitrohms modstande så ved du sikkert som jeg at de med tiden uværligt vil glide mod døden, så medmindre du er helt sikker på de er ok, så skift dem, mht ECC85 ændringerne.. så læste jeg nok dit indlæg forkert, men ja nogle fabrikater herunder Torotor kørte dem hårdt, måske fordi at der dengang var i nogle dele af landet længere til sendemasterne, samme problem ses i TV tunere, røret Pcc84 kunne slides ned på 6-12 måneder hvis modtageren lå langt væk .
mvh
Alex
acj1980
 

Re: Bent's hjørne

Indlægaf tctla » man 20. jun 2016 23:05

Hej Alex,

Jeg har udelukkende modificeret radioen ved, at udskifte de dårlige original-komponenter, med rigtig gode erstatninger af samme pålydende værdi..
Mange vil jo nok sige, at Wima MKP'er ikke hører hjemme i sådan en radio, men det er jeg nogenlunde ligeglad med :p
Nåe jo, der var jo lige det med, at en EM84 røg ud til fordel for en EM87, men det blev TO-R selv klar over, er en god ide i efterfølgeren til min S-15.
Jeg har haft et par af rørkondensatorerne ude af tuneren, for at måle dem.
De måler præcis, hvad de skal.
Jeg har et moderne, delvist hjemmebygget, computerstyret måleinstrument der klarer, at måle kondensatorer rimelig præcist ned til 2~3pF.
Hoved-problemet var helt sikkert i Vitrohm modstandene. De bliver jo kogt godt igennem, og jeg tror ikke bare de ændrer DC Ohm-værdien.
Jeg tror også, de ændrer sig mht. intern kapacitet og mellem tilslutnings-enderne.
Det kan jeg desværre ikke bevise, for mit instrument kan ikke tvinges til, at måle så lille en kapacitet, når det samtidig detekterer en modstand over måleterminalerne.
Den resterende minimale skala-afvigelse tilskriver jeg ændringer i printet tillige med min renovering og anvendelse af Philips-modstandene, der ikke har præcis de samme selvinduktions- og kapacitets-data som de gamle kul-modstande.
Jeg har skam også haft fingrene i TO-R S/H TV, men nok ikke siden midten af 70'erne.
Jeg kan dog ikke sige, at jeg husker dem som synderlig gode og holdbare.
De eneste rør-apparater, jeg husker som rigtig gode fra dengang, var fabrikeret af B&O, Eltra samt LL.
Skrækken var, så vidt jeg husker, Ducon, Arena med de sjove skrue-monterede printmoduler, Arako og Unica.
Philips, Neutrofon og SP var vist nogenlunde i midten, hverken meget gode eller dårlige.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Bent's hjørne

Indlægaf D.Duck » tirs 21. jun 2016 07:51

tctla skrev:
Hej Mikkel og alle,

Jeg er igang med at renovere en TO-R S15; een af de aller første, vil jeg tro.
Kabinettet er stemplet indvendigt med 'Hadsten Træindustri 27 Okt. 1961' og FM-skalaen går kun til 100MHz.
Jeg vil super-gerne have at diagram over stereo-dekoder modulet med ECC85.
Der er ganske vist ikke en dekoder i min, men jeg vil gerne se, hvordan den var opbygget.
Kan nogen hjælpe?

/tctla


hej tctla
mangler du stadig diagram over stereo dekoderen, så send en PB med din E-mail adresse.

mvh Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Bent's hjørne

Indlægaf tctla » tirs 21. jun 2016 17:00

1000 Tak til Per/D.D. for diagrammet over Stereodekoderen m.m. :OLO:
Den stakkels ECC85 har da noget at se til !!
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster