Bent's hjørne

Vis os dit grej

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Bent Egholm » fre 18. maj 2012 20:51

Fredmarantz Skrev: Høj vægtfylde/massefylde - ikke??

Jo i den grad! Jeg var ikke klar over at et par Beovox 1702 kan spille så kontrolleret....Tænk sig hvad den kan udrette med et par Rogers LS3/5 eller ITT TL250 eventuelt Scan Dyna A10? Jeg må nok indløse jagttegn!
2270'eren spillede særdeles fremragende men 1250'eren er altså bare lige en tand bedre!
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Bent Egholm » lør 26. maj 2012 00:06

Vintage anlæg til min kære storebror....
Efter længere tids preparering er det lykkedes mig at overtale min kære broder til at få noget ordentligt lyd ind i sin stue:
Tandberg TR 200, jeg måtte smide 400,- efter den.
Tandberg TDC 310-2, en jeg havde på lager
Sony CDP XE 220, min gamle cd spille
Lenco L75, nok en lagerspilledåse
samt et par Eltax Millenium 2 vejs gulvhøjttalere. De spiller faktisk rimeligt godt. Jeg fik dem iøvrigt forærende.
Jeg mener han godt kan være det anlæg bekendt, ihertfald i forhold til den forvoksede Panasonic ghettoblaster han havde stående....et af de der sammenbyggede rædsler der forfra ligner separate enheder.
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Bent's hjørne

Indlægaf kbekke » lør 26. maj 2012 00:39

Bent Egholm skrev:Vintage anlæg til min kære storebror....
Efter længere tids preparering er det lykkedes mig at overtale min kære broder til at få noget ordentligt lyd ind i sin stue:
Tandberg TR 200, jeg måtte smide 400,- efter den.
Tandberg TDC 310-2, en jeg havde på lager
Sony CDP XE 220, min gamle cd spille
Lenco L75, nok en lagerspilledåse
samt et par Eltax Millenium 2 vejs gulvhøjttalere. De spiller faktisk rimeligt godt. Jeg fik dem iøvrigt forærende.
Jeg mener han godt kan være det anlæg bekendt, ihertfald i forhold til den forvoksede Panasonic ghettoblaster han havde stående....et af de der sammenbyggede rædsler der forfra ligner separate enheder.


"Lagerspilledåse" - det udtryk har jeg godt nok aldrig hørt før :D Jeg ved jo ikke, hvad Bent mener med det og jeg tror såmænd heller ikke, at det skal opfattes nedsættende. Men faktisk synes jeg, at netop L-75'eren som standard fortjener mere anerkendelse, end man ofte ser udtrykt rundt omkring.

Vi kender ankepunkterne, plinten, toppladen, der vibrerer og ja - den arm ligner virkelig noget, der er løgn. Men det er jo faktisk en ret avanceret konstruktion, som kunne have været lavet meget enklere, så mon ikke der er en mening med galskaben?

Min oplevelse er i hvert fald, at når det hele først er tunet ordentligt ind med en god og passende pick-up, så er Lenco'en faktisk en ret kapabel formidler. Jeg synes, der er et flow eller naturligt drive over den måde, musikken afvikles på, som på en eller anden måde virker mere "organisk", end hvad jeg er vant til at høre fra DD'ere eller bæltedrevne pladespillere. Det kan sagtens bare være en form for selv-suggestion. Men uanset hvad, så er jeg faktisk ret glad for min egen lille "lagerspilledåse" og det håber jeg også, at Bent's bror bliver for sin :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Bent Egholm » lør 26. maj 2012 01:42

Det var absolut ikke ment nedsættende at jeg kaldte Lenco'en for "lagerspilledåse"....jeg forsøgte bare at være morsom! Jeg har dyb respekt for de gamle Lenco mellemhjulere og synnes det er en ganske smuk pladespiller. Den har bare stået ubrugt alt for længe, så nu kan brormand få fornøjelse af den. Jeg har ikke planer om at udskifte hverken Mørch'en, Thorens'en eller Delphon'en
Jeg købte egentlig Lenco'en med det formål at bygge den om, lave armen om til 12" osv. Men da jeg så fik den synnes jeg det var synd at "ødelægge" den.....og så blev den bare en "lagerspilledåse"
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Bent's hjørne

Indlægaf r-l-b » lør 26. maj 2012 01:56

lenco'en svageste punkt er v-blocks - knivlejer lavet i gummi det bliver hårdt og smuldre
Det kombineret med at armen er meget tung og ofte i dk blev solgt med alt for bløde pickupper - gjorde at lencoer ofte fik højtalerenheder til nærmest at vælte ud af kabinettet og rumlen fra den ikke lydløse værk gjorde det ikke bedre.
Vil man beholde den original findes der mange ting man kan gøre for at mindske generne. Der er udførlige instruktioner hos lencoheaven om hvordan man smører motor og center lejet - man kan få ny v-blocks og få regummieret mellemhjulet hos svelander i sverige - man kan vikle dæmpende tape om den lange arm der holder mellemhjulet - man kan dæmpe metaloverdelen og pladetallerkenen med bitumen (fåes hos biltema etc.) ligesom man kan afstive plinten indvendig. de røde transportskruer til motoren kan fjerne helt så de ikke rumle med og fjedrene i ophænget kan stoppes med skumgummi. Alt sammen uden at ændre det originale udseende.

At jeg så stadig vil foretrække at skifte plint og fjerne fjederne i ophænget er en anden sag - Min første rigtige pladespiller var en lenco l75 som jeg købte fra ny i midt halvfjerdserne - og jeg synes den var meget flot den gang.
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Sorenki » lør 26. maj 2012 02:09

r-l-b skrev:lenco'en svageste punkt er v-blocks - knivlejer lavet i gummi det bliver hårdt og smuldre
Det kombineret med at armen er meget tung og ofte i dk blev solgt med alt for bløde pickupper - gjorde at lencoer ofte fik højtalerenheder til nærmest at vælte ud af kabinettet og rumlen fra den ikke lydløse værk gjorde det ikke bedre.
Vil man beholde den original findes der mange ting man kan gøre for at mindske generne. Der er udførlige instruktioner hos lencoheaven om hvordan man smører motor og center lejet - man kan få ny v-blocks og få regummieret mellemhjulet hos svelander i sverige - man kan vikle dæmpende tape om den lange arm der holder mellemhjulet - man kan dæmpe metaloverdelen og pladetallerkenen med bitumen (fåes hos biltema etc.) ligesom man kan afstive plinten indvendig. de røde transportskruer til motoren kan fjerne helt så de ikke rumle med og fjedrene i ophænget kan stoppes med skumgummi. Alt sammen uden at ændre det originale udseende.

At jeg så stadig vil foretrække at skifte plint og fjerne fjederne i ophænget er en anden sag - Min første rigtige pladespiller var en lenco l75 som jeg købte fra ny i midt halvfjerdserne - og jeg synes den var meget flot den gang.


Jeg har flere gange sat Lencoer i stand til venner og bekendte, min klassiske var at fjerne fjedre og lade værket hvile direkte på plinten og så skrue blødere gummidutter under bunden og kun gøre det tre steder så den ikke vipper en lille smule.
derefter lavede jeg nye V-blocks af viskelæder og smurte centerleje.
så med en stivere pickup end Shure M75, så lød den faktisk godt - men at modde en lenco - der har jeg også været ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Bent Egholm » søn 3. jun 2012 20:53

Så er der igen nyt i jordhulen:

Billede
Pioneer C90 - M90
Billede
Pioneer F656

Jeg har fået sættet til ren foræringpris....Må blot konstantere at Yamaha sættet snart ryger til salg!
Det samme gør F656 tuneren. Den er ganske fremragende, men en tuner skal have et eller andet man kan
dreje på, så den gamle Rogers bliver stående!
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Tonni » søn 3. jun 2012 22:00

Tillykke med sagerne!!! - Håber de kommer til at tjene dig i lang tid! - Men ellers ved du jo jeg kender een... ;-)

Og gør dig selv en tjeneste, at bytte om på dem. Der er ikke grund til at grille den pre!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Bent Egholm » man 11. jun 2012 19:51

Så er har Marantz'erne formeret sig:

Billede

en særdeles velholdt 115 tuner til 1250'eren

Og så lige lidt OT:

Billede

Min nye gamle bil, Saab Sonett V4 fra 1969.....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Boptilyoudrop » man 11. jun 2012 22:10

Desværre kan jeg ikke se dit billede, men jeg kan da google. Den er feeed! :shock:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Bent Egholm » ons 22. aug 2012 17:05

Mageløst....min ungdoms højttalere står igen i min stue!

Billede
Foto: Mike Aarup

Dette er historien om et sæt Maze 77 der rejste fra Østjylland over Ballerup til Holbæk. Og jeg slipper for at bygge et par igen! Tilbage i 70'erne byggede jeg sådan et par med 10" SEAS fuldtone enheder. Senere blev der tilføjet et par dome tweetere, hvilke fortaber sig i senillitetens dybe hul...De endte deres dage på naboens Sct Hans bål, dog uden enheder...og blev afløst af et par B&W DM4.
Disse Maze er monteret med Richard Allen New Golden Eight Super (ved godt den røde filtkant mangler), og må sige de spiller altså ganske charmerende med deres lidt mørke klang.
Alt i alt er godt køb.....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 22. aug 2012 19:49

Rigtig meget tillykke! Og med Golden Eight, det er altså en god fuldtone. Dem gad jeg godt høre spille, hvor er udmundingen, hvordan ser de ud inden i?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. aug 2012 20:57

Flot tuner!

Lige efter bogen :cool1: Må den bringe fed radiolytning - natradio - en martini osv.... :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Bent Egholm » tors 23. aug 2012 00:34

Til Bobtilyoudrop (og andre):
Billede

En bette tegning af Maze 77....

Jeg er også særdeles glad for den tuner, heldigt at en af de andre kendte Marantz-folk her på sitet ville af med den!
Og min 1250'er spiller som en drøm efter en tur hos den lokale radiosmed.
Så min tro på Marantz er så småt vendt tilbage efter nogen grimme brud!
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Bent's hjørne

Indlægaf Fredmarantz » tors 23. aug 2012 00:47

ja - vi må erkende, at når gearet er ældre, kan der være både det ene og det andet galt. Når vi erhverver os en god ting, må vi påregne service (der er jeg klar over, at du selvfølgelig er klar over :-) Der er sgu altid et eller andet, som skal ordnes. Enten pga. alder - snavs eller fikse ideer fra tidligere tekniske stunts i dem. Hånden på hjertet, så er det nok de færreste, som har fået fat i en vintage sag (også Marantz jo) som ikke skreg på TLC -
Der tales ofte om - også på dette forum, hvor billigt man nu har scoret både det ene og det andet, men hvis man vil have tingen helt ind på banen igen til mange års problemfri drift, skal man påregne at kaste noget energi/penge/tid efter apparatet ligeså - før man er klar til at nyde det til fulde. Men når man nu ofte finder tingene relativt billigt, må der vel også være lidt gryn til service.
Men det er dejligt at erfare, at din fine (og tunge :shock: ) Marantz 1250 er oppe igen og at den har fået en køn makker - og er det lavet ordentligt og omhyggeligt, så holder det i mange mange år.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 97 gæster