Sorenki's Hifi tråd

Vis os dit grej

Re: Santashooters Hifi tråd

Indlægaf Sorenki » tors 26. jan 2017 16:38

spuncut skrev:Enig :)
Kunne det være muligt at smøre potmeterakslen med et middel der trænger ind for derefter at stivne, altså til en vis grad. Den der vigtige "feel" når der drejes på en stor volumenknap forsvinder. Man kan jo købe potentiometre der er friktionsdæmpede, hvordan er det egentligt lavet?
MVH Henning

Jeg har besluttet for mig selv at et velsmurt og rent potmeter er vigtigere end at der er modstand.
Hvis potmeterer i apparatet er originalt, bør det forblive sådan.

Jeg synes imidlertid at apparater med "tunge" knapper er klart lækrest at bruge. tag fx min Luxman L-85V eller de gamle Kenwood integrerede (hvor knappen var solid), eller de ældre Pioneer - der er knappen tung og ikke bare en tynd skal rundt om en plastisk-kappe - det synes jeg gør en nævneværdig taktil forskel.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Santashooters Hifi tråd

Indlægaf Anders » fre 27. jan 2017 00:31

Jeg er ikke lige ved apparatet nu, men mon ikke knappen er hul?
Det kan være, jeg skal forsøge at fylde den med et tungt materiale, det kan jo være, det giver nok.

Jeg eeeelsker vippekontakterne på luxman Sq-507x. Det er nemlig også meget taktilt at bruge dem, foruden at de giver en god lyd.
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Santashooters Hifi tråd

Indlægaf Fredmarantz » fre 27. jan 2017 00:53

Nu er jeg jo en gammel sur mand og forstå da heller ingenting, men var det mig, der havde sådan en fin gl. Luxman 1050 (det har jeg faktisk :p ), så ville jeg helt klart lade knappen være som den var beregnet til fra start. Hvis den nu engang er lidt "løstgående", men fungerer pefekt (skruer op og ned jævnt og uden unoder/støj) - så ville jeg ikke røre den. Luxman har åbenbart ment, at det var fint at den var som den var. M.A.O., så lægger jeg mig helt op til Santashooters eget synspunkt med at lade den være, så længe den fungerer som tilsigtet. Det vil ikke hjælpe at fylde knappen op med materiale. Det, som får den til at gå "løst" er selve potentiometrets aksel og læser/kulbane i potmetrets indre. Hvis du ønsker, det skal være anderledes, så skal der ske en udskiftning af hele potentiometret - og så have sat et potentiometer, som er kendt for at have en trægt-flydende vandring, ind. I mine øjne ville værdien gå ned på receiveren - originaliteten og herligheden reduceres.

Dog kan jeg godt forstå, hvorfor du synes, at trægtgående knapper går lækkert - det synes jeg også, så jeg nyder det bare på de ting, der har det.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Santashooters Hifi tråd

Indlægaf spuncut » fre 27. jan 2017 02:24

Enig Freddy ;)
Men hvad så med de trægtgående potmetre hvor man i sin iver har fået skyllet det der særlige fedt ud af aksellejet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Santashooters Hifi tråd

Indlægaf Anders » fre 27. jan 2017 08:25

Potmetret bliver I hvert fald ikke skiftet!
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Sorenki's Hifi tråd

Indlægaf Sorenki » lør 28. okt 2017 20:23

Så er der sket en smule mere herhjemme.
Nye reoler, nye forstærkere:
PA280095.JPG

Det er et sæt Marantz Model 16 og en Marantz Model 33

Reolerne er et længe ventet indkøb, 2 kubikreoler fra trævarefabrikkernes udsalg, og de er helt perfekte.
Jeg har længe ønsket mig at have gummihjul under reolerne hvor anlægget står, og så har jeg sat en stikdåse fast på et hjørne af hver kasse, bagpå - så de er nemme at flytte rundt på, sætte udstyr til osv.
Jeg har så lavet et lille hul til kablerne så Marantz'erne kunne komme ind på en hylde og det virker skide godt!
Marantz model 16 er sat sådan at jeg kan få hænderne på køleribberne (bare rolig Freddy ;) ) og selv efter flere timer, bliver den ikke varmere end den må blive. :cool1:
PA280094.JPG


Her til aften var det en lille nytilkommer, en NIKKO ND-1000C som jeg har fået af Louis og så skiftet remme i, som står og spiller en kammerarts nyudgivede kasettebånd :lol:
PA280093.JPG


Alt i alt er jeg glad for opsætningen som det er nu :)
PA280091.JPG


Og så beklager jeg det dårlige aftenlys!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sorenki's Hifi tråd

Indlægaf Tonni » søn 29. okt 2017 20:31

Hvor er det flot! Men hvorfor en presentation uden nærbillede af den dejlige 441? :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Sorenki's Hifi tråd

Indlægaf his067 » søn 29. okt 2017 20:50

Tonni skrev:Hvor er det flot! Men hvorfor en presentation uden nærbillede af den dejlige 441? :Skor:

Og for lige at fortsætte: er det de originale fødder på den der 441? eller er det et sæt 'Maglev' fødder?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Sorenki's Hifi tråd

Indlægaf Sorenki » søn 29. okt 2017 21:22

Hej Frederik
Ja, det er de originale fødder på min Luxman - her er et nærbillede:
PA290122.JPG

for ikke at få Tonni på Nakken, må jeg hellere tilfredse den unge mands behov:
PA290120.JPG

PA290119.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sorenki's Hifi tråd

Indlægaf hificlassic » søn 29. okt 2017 22:17

en af de pladespillere jeg har fortrudt mest at jeg har solgt. 441 er meget lækker
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Sorenki's Hifi tråd

Indlægaf rimmer » man 30. okt 2017 09:25

Hvor er det et lækkert setup, og meget smagfuld indretning. :thumbsup:
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Sorenki's Hifi tråd

Indlægaf Tonni » man 30. okt 2017 09:45

Sorenki skrev:Hej Frederik
for ikke at få Tonni på Nakken, må jeg hellere tilfredse den unge mands behov:

Dygtig dreng! :Skor:

Et utrolig dejlig setup, og flot WAF! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Sorenki's Hifi tråd

Indlægaf Sorenki » man 30. okt 2017 10:11

Tak til jer begge, ja jeg er glad for hvad jeg har gjort med de relativt få m2 jeg har til rådighed :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sorenki's Hifi tråd

Indlægaf Sorenki » ons 6. dec 2017 20:17

Så var jeg heldig!
I spotting tråden, blev der postet et link til et mindre Marantz sæt – det virkede støvet og beskidt, men i overordnet god stand og til en pris der var til at sluge.
Billede
Det var en Marantz 140 effekt og en 3200 forforstærker. Jeg ringede til fyren og vi aftalte jeg kom med det samme, til en lille forstad til København.

Vi snakkede lidt, og jeg fandt ud af, at fyren havde arbejdet for et firma der hed ”Dankel” (?) eller lign. Som forberedte elektriske produkter importeret til salg i danmark, så de kunne Demco stemples. I tilfældet med Marantz Preamps, betyder det at man fjernede de amerikanske AC stik bagpå.
Heldigvis for dette sæt, (som var importeret af Sø & Høyem) havde det ikke været udsat for denne procedure. (måske havde han købt den udenfor de normale handelsveje?)
Jeg har længe ledt efter et mindre sæt, som kunne splitted i for og effekt, i tilfælde af at det ”store” marantz sæt skal på værkstedbordet, min Luxman L85V kan nemlig ikke det.
Derfor var jeg selvfølgelig meget interesseret i dette lille sæt.

En anden sjov ting han fortalte mig, var at han havde fjernet pærene fra metrene, da de lyste for kraftigt, det er ret godt, siden de hvide plastik meterhuse på disse maskiner, kan være udsat for misfarvning, har man for længe kørt med pære på en forkert voltage.

Siden danske udtag levere 230V og man kan indstille maskinerne til 220 eller 240, er mange sat til 220 – dette betyder en betydeligt nedsat levetid i pærene og at de afgiver for megen varme, som kan være årsag til denne misfarvning. Igen, lader det til at jeg var heldig!

Efter at have taget det hjem, og ladet det varme op til stuetemperatur satte jeg apparatet til, og startede det forsigtigt op. De virkede, dog var der intet lys i højre meter – jeg tjekkede og heldigvis var det blot en knækket lodning på et enkelt kabel (sikkert foresaget af fjernelsen af pærene) så jeg loddede den på igen og så var der fuldt liv i maskinen.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Jeg satte så maskinen til et par højtalere og med forforstærkeren og en CD-afspiller, kunne jeg teste og få en ide om den elektriske stand på tingene.
Desværre – kun lyd i venstre kanal. Jeg motionerede en masse af knapperne, som ellers var støjfri, men intet held – jeg byttede så rundt på højre og venstre fra forforstærkeren og lyden spillede nu i den anden kanal, så det må derved være et sted i forforstærkeren – pyha, det er jo trods alt, lidt nemmere at have med at gøre.

Her er den, i al sin pragt – de skal renses og smøres, foruden at alle knapper lader til at være i forkerte positioner på potmetrene, men uanset hvad er endnu et dejligt vinterprojekt tilføjet til min lille husholdning.
Billede
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sorenki's Hifi tråd

Indlægaf Sorenki » ons 6. dec 2017 20:18

Et lille spørgsmål - hvornår bør Peak-indikatoren slå ind?
jeg synes de sparker ind meget tidligt, ved en relativt lav volumen og uden synderligt gang på metrene?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster