Fensten’s vintage hi-fi

Vis os dit grej

Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fensten » fre 10. feb 2023 21:00

Hej alle,

Jeg hedder Fensten og jeg lider af Vintage Hi-Fi Aquisition Syndrome eller bedre kendt som VHAS.

Jeg har haft maaange forstærkere, flere pladespillere og endnu flere højtalere.

Efter mange romancer, er jeg endt med et primært setup i ‘rum til en musikelsker’.

Det består pt. af en smuk Fisher X-100, som Freddy mente var den helt rigtige adgangsbillet til rørforstærker verdenen. (Det har jeg ikke et øjeblik fortrudt) og et sæt Tannoy Arden i DIY kabinetter. Kilden er en modificeret Lenco L75 med en Audio Technica AT-1007. Og pickuppen er en Denon DL-103, som danner par med en Dali Phono premaplifier. På alle måder et sæt som lyder og ser godt ud.

Fisher’en har lige fået nye russiske rør, med stor hjælp fra Freddy. Den lyder varmt, højt opløst og er bare skøn.

Jeg havde aldrig troet at jeg skulle opnå at få så fine ting indenfor dørene og da slet ikke at have et rum til at trække ned i når der er behov for enetid :OLO:

I stuen står et andet sæt. En Sansui Au9900a, som danner par med en Lenco L70 og et sæt Jbl 101 Lancer.

Sansui’en er skøøøn. Det er den bedste transistorbaserede forstærker jeg endnu har hørt. Den er kontant, varm og nuanceret og minder ikke så lidt om rør.

L70 blev købt for en slik og KenRas hjalp med at afhente. Tonearmen var let bøjet og den var ikke i god stand. Den havde vist boet på en skole i det sjællandske. Et ganske hårdt miljø. Det ved alle. Men nu er den flyttet til Aarhus og er blevet restaureret. Den er støjfri og lejet spinner i 2 min ( 33 RPM.) ved frigang. Der sidder en Shure SC35C på L70.

Lancer’sen er fortsat nye for mig og jeg nyder at lære dem bedre at kende. De er lige tilpas. De er ikke for store og ikke for små til vores stue og fungerer både godt som TV højtaler, til streaming via Chromecast (radioprogrammer) og ifbm. pladespilleren.


Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf KenRas » fre 10. feb 2023 21:29

Det ser sgu godt ud Jan og det er jo fine ting du efterhånden har fået samlet sammen :thumbsup:

Jeg har jo set på og lyttet til det meste, både i din stue og i din hyggelige “musikhule”, men mangler at høre de nye JBL’er.

Dine Tannoy er absolut et lyt værd, meget imponerende :p

Dejligt at du nu har din egen vintagetråd, så vi kan følge med i din gøren og laden. Jeg ser frem til mange gode indlæg fra arkitekten.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Captain Phoenix » fre 10. feb 2023 22:05

Flotte set-ups - gode komponenter, velorganiseret og det hele. Det er sgu' i orden, dét der, Jan :cool1:

Og med både Bill Evans- og Chet Baker-skiver i rotation (tror jeg) så "tør" jeg godt komme forbi, hvis der skulle blive mulighed en dag.

Måske kan vi lave en slags "Vintage-hifi Tour de Chambre" for de der vil besøge og besøges rundt omkring i landet. Det vil jeg i hvertfald gerne byde ind til og være med i. Der går jo et år mellem de store træf...
Logistikken skal der nok arbejdes med - men på den anden side er Danmark jo alligevel ikke stort.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fensten » fre 10. feb 2023 23:13

Captain Phoenix skrev:Flotte set-ups - gode komponenter, velorganiseret og det hele. Det er sgu' i orden, dét der, Jan :cool1:

Måske kan vi lave en slags "Vintage-hifi Tour de Chambre" for de der vil besøge og besøges rundt omkring i landet. Det vil jeg i hvertfald gerne byde ind til og være med i. Der går jo et år mellem de store træf...
Logistikken skal der nok arbejdes med - men på den anden side er Danmark jo alligevel ikke stort.



Det var da en rigtig god idé. Vi må i tænkebox ift. eksekvering.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf KenRas » fre 10. feb 2023 23:20

Captain Phoenix skrev:Måske kan vi lave en slags "Vintage-hifi Tour de Chambre" for de der vil besøge og besøges rundt omkring i landet. Det vil jeg i hvertfald gerne byde ind til og være med i. Der går jo et år mellem de store træf...
Logistikken skal der nok arbejdes med - men på den anden side er Danmark jo alligevel ikke stort.

lige præcis det du skriver her, Claus, tænkte jeg på for et par dage siden. Jeg har jo for længe siden, med lidt misundelse, læst om jeres tidligere Beovox (4 x C/Klaus) og TD124 sammenkomster hjemme hos, var det Xray?

Det kunne være super hyggeligt og lærerigt med sådanne små sammenkomster omkring et vintagehifi emne. Jeg lægger i hvertfald gerne musikstue til et eller flere af den slags.

Og ja, der er langt mellem træffene :(

Mvh Kenneth

Og det var så et indlæg totalt Off-Topic :oops: :oops: :oops:
Admin må meget gerne flytte det til en ny tråd, så vi ikke starter en nyt emne her i Fenstens tråd.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf kbekke » lør 11. feb 2023 18:14

Jeg synes, det er et både smagfuldt og velovervejet setup, du har samlet der, Fensten - og så giver det mulighed for at nyde “the best of both worlds” (JBL eller Tannoy og rør eller solid state, alt efter smag og behag.

Det er super-klassisk og på samme tid gennemtænkt.

Tillykke med det! :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Louis » søn 12. feb 2023 20:26

kbekke skrev:Jeg synes, det er et både smagfuldt og velovervejet setup, du har samlet der, Fensten - og så giver det mulighed for at nyde “the best of both worlds” (JBL eller Tannoy og rør eller solid state, alt efter smag og behag.

Det er super-klassisk og på samme tid gennemtænkt.

Tillykke med det! :cool1:


Det har været mit evige dilemma- JBL eller Tannoy. Det er gået frem og tilbage mange gange.

Der har du jo gjort det smart ved at have to setup! Det ser godt ud!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fensten » søn 12. feb 2023 21:24

Louis skrev:
kbekke skrev:Jeg synes, det er et både smagfuldt og velovervejet setup, du har samlet der, Fensten - og så giver det mulighed for at nyde “the best of both worlds” (JBL eller Tannoy og rør eller solid state, alt efter smag og behag.

Det er super-klassisk og på samme tid gennemtænkt.

Tillykke med det! :cool1:


Det har været mit evige dilemma- JBL eller Tannoy. Det er gået frem og tilbage mange gange.

Der har du jo gjort det smart ved at have to setup! Det ser godt ud!


Hej Louis,

Tannoy, JBL, Tannoy, JBL. Der har nu også været andre gode højtalere forbi KEF Concerto, skal man ikke gå udenom, hvis de byder sig. Og så drømmer jeg fortsat søde drømme om Klipsch LaScala.

Er det til at skaffe enhederne, så man kan bygge kabinetterne selv ?


Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf kbekke » søn 12. feb 2023 23:28

Captain Phoenix skrev:Måske kan vi lave en slags "Vintage-hifi Tour de Chambre" for de der vil besøge og besøges rundt omkring i landet. Det vil jeg i hvertfald gerne byde ind til og være med i. Der går jo et år mellem de store træf...
Logistikken skal der nok arbejdes med - men på den anden side er Danmark jo alligevel ikke stort.


De små mini- og mikro-træf kan helt sikkert noget. F.eks. at give indsigt i, hvordan tingene opfører sig i “civile” omgivelser og ikke mindst de overvejelser, som folk har gjort sig for at opnå lige præcis deres version af Lydnirvana.

Et besøg i kælderen i Valby står i hvert fald stadig på min “bucket-list”.

-Et sted ca. midt imellem Graceland og Abbey Road :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Louis » man 13. feb 2023 07:55

kbekke skrev:
Captain Phoenix skrev:Måske kan vi lave en slags "Vintage-hifi Tour de Chambre" for de der vil besøge og besøges rundt omkring i landet. Det vil jeg i hvertfald gerne byde ind til og være med i. Der går jo et år mellem de store træf...
Logistikken skal der nok arbejdes med - men på den anden side er Danmark jo alligevel ikke stort.


De små mini- og mikro-træf kan helt sikkert noget. F.eks. at give indsigt i, hvordan tingene opfører sig i “civile” omgivelser og ikke mindst de overvejelser, som folk har gjort sig for at opnå lige præcis deres version af Lydnirvana.

Et besøg i kælderen i Valby står i hvert fald stadig på min “bucket-list”.

-Et sted ca. midt imellem Graceland og Abbey Road :cool1:


Oprindeligt var "træf" jo at vi fik en kop kaffe oppe i PQR's lytterum på Hald og snakkede lidt frem og tilbage - en 5-6 stykker hvis jeg ikke husker forkert.

Folk skal være velkommen til at kigge forbi Hørning også - jeg synes jo som bekendt det sjoveste er hvordan folk er endt hvor de er og hvordan det lyder :)

Nå nu hijacker vi måske også Fenstens tråd 8)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf kbekke » man 13. feb 2023 21:57

Fensten skrev:Og så drømmer jeg fortsat søde drømme om Klipsch LaScala.

Er det til at skaffe enhederne, så man kan bygge kabinetterne selv ?


Mvh.

Fensten


“What this country needs is a good 5-watt amplifier” (PWK) :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fensten » ons 31. maj 2023 21:58

kbekke skrev:
Fensten skrev:Og så drømmer jeg fortsat søde drømme om Klipsch LaScala.

Er det til at skaffe enhederne, så man kan bygge kabinetterne selv ?


Mvh.

Fensten


“What this country needs is a good 5-watt amplifier” (PWK) :cool1:


Nemli’

Derfor slog jeg til på denne gudesmukke champagnepige. Hun står ikke originalt, hun er svært modificeret med ‘boutique’ kondensatorer og kærlige tweaks.

Forforstærkeren er ikke vintage. En Reference Line Preeminence One Preamplifier, som sælger prakkede mig på. Det er jeg faktisk rigtigt glad for. Verner siger, at det ikke er en forforstærker. Det har han sikkert ret i. Men for Søren hvor de to lyder godt sammen. Jeg er tilbøjelig til at sige END GAME.

Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Tonni » ons 31. maj 2023 22:23

Et stort tillykke med din passive liniedel, og den smukke Leak-mod!
Det varmer mit gamle hjerte, at se jeg ikke er den eneste, der har hang til EL84 læk(kerier)... :) :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fensten » ons 31. maj 2023 22:45

Tonni skrev:Et stort tillykke med din passive liniedel, og den smukke Leak-mod!
Det varmer mit gamle hjerte, at se jeg ikke er den eneste, der har hang til EL84 læk(kerier)... :) :OLO:


Det varmer mit hjerte, når man spørger om råd og vejledning.

Og modtager kompetent og venlig hjælp.

Tak til dig Freddy og dig Tonny. For at beskrive fordele og ulemper ved denne forstærker, mods osv.

I må komme forbi og lægge ører til engang ved lejlighed.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf kbekke » ons 31. maj 2023 23:25

Fensten skrev:
kbekke skrev:
Fensten skrev:Og så drømmer jeg fortsat søde drømme om Klipsch LaScala.

Er det til at skaffe enhederne, så man kan bygge kabinetterne selv ?


Mvh.

Fensten


“What this country needs is a good 5-watt amplifier” (PWK) :cool1:


Nemli’

Derfor slog jeg til på denne gudesmukke champagnepige. Hun står ikke originalt, hun er svært modificeret med ‘boutique’ kondensatorer og kærlige tweaks.

Forforstærkeren er ikke vintage. En Reference Line Preeminence One Preamplifier, som sælger prakkede mig på. Det er jeg faktisk rigtigt glad for. Verner siger, at det ikke er en forforstærker. Det har han sikkert ret i. Men for Søren hvor de to lyder godt sammen. Jeg er tilbøjelig til at sige END GAME.

Mvh.


Fensten


Bare rolig, Jan. Jeg tør næsten garantere at dette ikke er enden. Snarere begyndelsen på noget nyt 8) En passiv pre er måske det helt rigtige til en LEAK med (vistnok?) høj indgangsfølsomhed. Men det er der sikkert andre og mere kompetente, der allerede har briefet dig om.

Tillykke med den. Hvordanøeh… holder den op imod Fisher’en - eller omvendt?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 117 gæster