Downsizing

Vis os dit grej

Downsizing

Indlægaf Kdaddy » søn 17. mar 2024 21:39

Af forskellige årsager har jeg forlagt residensen til London.

Da de fysiske rammer er mere begrænsede har jeg været nødt til at indskrænke mine stereofoniske udfoldelser.
Mine la scala er solgt og mine tannoy grf er sat i opbevaring. Jeg må nu nøjes med dette dual mono set-up.

At gå fra 15” til 10” tannoy monitor gold 3lz er som at gå fra 8 til 4 cylindre. Men stadig gode og på mange måder det bedste jeg har hørt i den størrelse.

Forstærker er leben cs 300. Ikke i klasse med mine radford og leak men ser godt ud og lyder godt med hoveltelefoner fostex th-x00.

Phono er også leben. Den rykker en klasse op når man skifter til bedre rør. Jeg bruger gec a2900.

Step up fra silk audio.

Der er sikkert noget der er bedre end L70 med denon 103 — jeg ved bare ikke helt hvad det er.

Abbas dac 2.1 se med tda1541 og hifiberry leverer digital streaming.

Ikke alt sammen vintage men der er vintage ånd.

IMG_1235.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Downsizing

Indlægaf Zig » man 18. mar 2024 07:20

Ser dejligt ud! Comfortable. Et nyt ord for mig i Hifi sammenhæng. Comfortable.
Billedet antyder, at du lytter "sidelæns" til musikken. Er det rigtigt? Det er også blevet min måde at lytte til anlægget. Og det er med til at give komfort (underligt nok).
I bedring - én Rorschach ad gangen.
Brugeravatar
Zig
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 mar 2024
Lokalitet: Aarhus

Re: Downsizing

Indlægaf bjerager » man 18. mar 2024 07:33

Jeg prøvede forleden på fruens opfordring at klodsede 2x28 kilo højtalere op på reolen på en tilsvarende måde. Perspektivet klappede helt sammen, lød hæsligt - så ned igen på stativerne. Men det kan jo gå hen og blive nødvendigt.
Jeg savner i øvrigt et sæt stabile stativer i ca 25-30 cm's højde...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Downsizing

Indlægaf Captain Phoenix » man 18. mar 2024 12:06

Kdaddy skrev:...Da de fysiske rammer er mere begrænsede har jeg været nødt til at indskrænke mine stereofoniske udfoldelser...

Downsizing er svært... En hård disciplin...

Hvis det viste grej skal være i hjørnet som vist, ville jeg overveje at:

    1) Flytte forstærker og phono-trin over på den ene af hylderne.
    2) Dreje pladespilleren 90 gr. til normal position til venstre på den venstre hylde.
    3) Placere step-up'en på hylden med pladespilleren (så får du også det "rigtige flow": PU-StepUp-Phono-Forstærker). Hvis den ikke kan være dér, så skru den op under den venstre hylde (i et par bøjler el.lign.).
    4) Monter de to øverste pladekasser oven på hinanden centreret over de to nederste (der bliver hængende).
    5) Placér højttalerne lodret på hver sin side af de to øverste pladekasser (stående på hver af de nederste pladekasser). Mit øjemål siger mig, at de lige kan være der :lol:
Den øverste pladekasse vil godtnok komme helt op under loftet, men det ser ud til at lofthøjden er ca. 2 m, så pladerne vil kunne nås uden problemer - OG højttalerne vil komme mere ned i ørehøjde.

(Hvis man skal gå mere radikalt til værks kunne man starte med højttalerne lodret nede på hylderne (=ørehøjde), forstærker i midten af disse, en ny hylde midt over forstærkerne til pladespiller + StepUp og så de 4 pladekasser derover (op til loftet).

Det er dejlig nemt at være "klog" på andres vegne... ;)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Downsizing

Indlægaf cdp » man 18. mar 2024 17:32

bjerager skrev:Jeg prøvede forleden på fruens opfordring at klodsede 2x28 kilo højtalere op på reolen på en tilsvarende måde. Perspektivet klappede helt sammen, lød hæsligt - så ned igen på stativerne. Men det kan jo gå hen og blive nødvendigt.
Jeg savner i øvrigt et sæt stabile stativer i ca 25-30 cm's højde...

Jeg har i flere år begrænset hjt. størrelsen til max. A25 niveau, eller mindre - synes ikke behovet er der for mere, men lysten kan jo være svær at tøjle. Har flere gange overvejet en Audio Pro B2-50 sub., men er ikke nået længere endnu. De 2x28 kg kan så reduceres til det halve i Bjeragers tilfælde, og er ikke nødvendigvis synlig. Har også overvejet et reol modul, hvor stereo sættet er indbygget, men synes det er synd at gemme et par flotte gl. hjt. af vejen. Så kan man jo ligeså godt, indbygge de skide Sonos i loftet i stedet.
Enig med Captain - vend den fine grammofon rundt, så må Kaj/Bøje sidde på gulvet... ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Downsizing

Indlægaf his067 » man 18. mar 2024 17:58

for knapt ti år siden, da jeg lige havde fortrukket en muskel i armen efter et besøg hos hos Jim Lesurf i Saint Andrews kom jeg til at sidde ved siden af en passager i flyet som bemærkede at jeg havde bakset i flere minutter med at få min kabine-bagage op i de der overhead lockers som der er i en Airbus 330 flyvemaskine (jeg ville jo ikke bede om hjælp og afsløre at min kabine bagage helt sikkert var alt for tung, og den beskadigede arm gjorde bestemt ikke arbejdet lettere). Jeg forklarede ham at grunden til at den var så vanskelige at lægge op i skabet var at jeg havde en 15 tommers Tannoy enhed i kufferten og at det var derfor at det var 'lidt vanskeligt' at få den løftet op. "jamen", sagde han 'jeg har netop to Tannoy Berkeley højttalere som jeg overtog fra min storebror som jeg har hængt i snore fra loftet i vores toværelses lejlighed i København. Min kone insisterede på at jeg gjorde det!" Så vi havde en meget hyggelig samtale hele vejen over fra København til London. Bagefter sendte han mig et billede af højttalerne som hang på hver sin side af to fløj-døre i en gammel lejlighed med stuk-loft af den højloftede slags man finder på Frederiksberg, Amager og Vesterbro. Jeg har prøvet at finde billedet hvor disse to enorme højttalere kabinetter hænger i stålwire fra sådan et gammelt loft så det kunne være til Carstens inspiration, men jeg kan ikke finde det!

Æv.

På den anden side så var det en meget hyggelig flyvetur og et underligt sammenfald af omstændigheder, næsten helt "spooky"
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Downsizing

Indlægaf Captain Phoenix » man 18. mar 2024 18:12

his067 skrev:... som jeg har hængt i snore fra loftet i vores toværelses lejlighed i København. Min kone insisterede på at jeg gjorde det!

Uhyggelig læsning :QQS:
Jeg skal i hvertfald ikke have min hustru til at definere hvordan mine højttalere skal placeres - og da slet ikke at hænge dem op i snore, hvilket jo er mod alle principper om at kabinettet skal have en fast forankring (spikes, solide stativer osv.).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Downsizing

Indlægaf cdp » man 18. mar 2024 19:05

Jeg har prøvet at finde billedet hvor disse to enorme højttalere kabinetter hænger i stålwire fra sådan et gammelt loft så det kunne være til Carstens inspiration, men jeg kan ikke finde det!

Æv.

:lol: - Der er sikkert en nemmere måde, at søge skilsmisse på, uanset hvem der insisterer... :Thumpsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Downsizing

Indlægaf bjerager » man 18. mar 2024 20:03

Men... hvor er så pladsen til alle de spændende plader, som man kan finde i London?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Downsizing

Indlægaf kbekke » man 18. mar 2024 20:48

Captain Phoenix skrev:
Kdaddy skrev:...Da de fysiske rammer er mere begrænsede har jeg været nødt til at indskrænke mine stereofoniske udfoldelser...

Downsizing er svært... En hård disciplin...



Men samtidigt en spændende mulighed for at genoverveje sine prioriteringer.

For hvad nu, hvis man istedet for f.eks. en spolebåndoptager, to pladespillere, tre sæt højtalere, fire forstærkere, fem tunere, som man alligevel aldrig rigtigt bruger osv. osv. investerede i kun det absolut mest nødvendige og så til gengæld brugte pengene på at rykke op i kvalitet?

Uagtet at der selvfølgelig også (for nogle i hvert fald) er stor værdi og glæde i simpelthen bare at samle og prøve ting af i forskellige kombinationer?

Og hvor lidt kan man i virkeligheden nøjes med uden egentlig at mangle noget?

Jeg har længe haft en drøm at få sammensat et system med kun få komponenter af så god, grundlæggende kvalitet, at det eneste jeg fremover skulle bekymre mig om at “samle på” resten af livet, var gode (og gisp dyre!) pickupper, lidt rør - og så selvfølgelig plader.

Jeg var egentlig også meget godt på vej indtil der for nylig gik “surround” i den. Men jeg prøver hver dag at overbevise mig selv om, at det nok snart går over igen og at jeg lige om lidt sidder tilbage med en enkelt pladespiller, en håndfuld gode MC-pickupper, en virkeligt god step-up/riaa, en SET-forstærker på ca. 5 watt med det bedste jern, der kan opdrives, allerhøjest to (letdrevne) højtalere og et stort smil.

Salig Art Dudley, der lærte mig mere om at lytte end nogen anden og som desværre ikke selv oplevede at blive pensioneret, udførte et lignende tanke-eksperiment netop med afsæt i Leben-forstærkeren:

https://www.stereophile.com/content/leb ... -amplifier

Man kan jo selv prøve i drømme at sammensætte sit ultimative “downsizing-system” :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Downsizing

Indlægaf hificlassic » tirs 19. mar 2024 19:54

Jeg havde jo tidligere et stort anlæg med Altec Vott og kæmpe Krell monotrin i stuen. Jeg har downsized helt vildt og har nu en aftale med konen om at højttalerne ikke må være større end en vaskemaskine, og kun 1 fortærker. Det er endt med Bozak B302 century og en lile Onix OA-21 med en Lenco F50 foran. Alle er glade og stuen ser temmelig beboelig ud. Bozak måler ca H B D 70x60x50cm på fødder
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Downsizing

Indlægaf kbekke » tirs 19. mar 2024 20:19

hificlassic skrev:Jeg havde jo tidligere et stort anlæg med Altec Vott og kæmpe Krell monotrin i stuen. Jeg har downsized helt vildt og har nu en aftale med konen om at højttalerne ikke må være større end en vaskemaskine, og kun 1 fortærker. Det er endt med Bozak B302 century og en lile Onix OA-21 med en Lenco F50 foran. Alle er glade og stuen ser temmelig beboelig ud. Bozak måler ca H B D 70x60x50cm på fødder


Ja, alt er jo relativt! :lol: :thumbsup:

De Bozak’er er jo mega-fede og ligeså meget et møbel, som en højtaler. Jeg kan huske, at Kaptajnen og jeg jokede med at der faktisk var plads tilovers i PQR’s Jealvox’er til en hæderlig minibar.

Så kunne man også få sin Martini “shaken, not stirred”! 8)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Downsizing

Indlægaf Louis » tirs 19. mar 2024 22:53

Det ser nu stadig hyggeligt ud. Måske er der ikke just et sweetspot med højtalerne liggende deroppe - men går man rundt og pusler med noget eller laver mad eller lignende, så betyder det jo ikke så meget.

Jeg har selv lige været igennem en downsizing øvelse. Jeg synes faktisk det har været ret befriende at få en masse dele ud og få ryddet op.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Downsizing

Indlægaf kbekke » tirs 19. mar 2024 23:12

Louis skrev:Det ser nu stadig hyggeligt ud. Måske er der ikke just et sweetspot med højtalerne liggende deroppe - men går man rundt og pusler med noget eller laver mad eller lignende, så betyder det jo ikke så meget.


Pin-point stereo-perspektiv er efter min meget subjektive mening i virkeligheden nok noget af det mindst vigtige ved højtaleres lyd. Jeg synes også, at det er et meget personligt og kurateret setup, der oser af hygge og af at være til for at blive lyttet til. Snarere end at blive vist frem og beundret. Det kan jeg godt li’.

Jeg tænker også, at Kdaddy (ligesom jeg) måske bruger en ikke uvæsentlig del af sin “deep-listening”-tid på at lytte - til hovedtelefoner

L::L
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Downsizing

Indlægaf pqrannes » tirs 19. mar 2024 23:17

Apropos downsizing:

PXL_20240319_203724389.jpg


12'' fuldtone Goodmans i Karlsson kabinetter, NAD 3020 (købt fra ny af for 995 kr. i '83 eller '84) og en Sony CD-afspiller.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 108 gæster