Downsizing

Vis os dit grej

Re: Downsizing

Indlægaf Louis » ons 20. mar 2024 07:36

kbekke skrev:
Louis skrev:Det ser nu stadig hyggeligt ud. Måske er der ikke just et sweetspot med højtalerne liggende deroppe - men går man rundt og pusler med noget eller laver mad eller lignende, så betyder det jo ikke så meget.


Pin-point stereo-perspektiv er efter min meget subjektive mening i virkeligheden nok noget af det mindst vigtige ved højtaleres lyd. Jeg synes også, at det er et meget personligt og kurateret setup, der oser af hygge og af at være til for at blive lyttet til. Snarere end at blive vist frem og beundret. Det kan jeg godt li’.

Jeg tænker også, at Kdaddy (ligesom jeg) måske bruger en ikke uvæsentlig del af sin “deep-listening”-tid på at lytte - til hovedtelefoner

L::L



Det er jeg helt enig i! Jeg kan godt lide at have muligheden for at sætte mig lige midt i, men jeg gør det sjældent. Faktisk er deep listening nok en meget lille del af mit hifi forbrug.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Downsizing

Indlægaf bjerager » ons 20. mar 2024 08:26

Musik skal man oftest lytte til med hele kroppen, så derfor er det også meget sjældent at jeg sidder stille og andægtigt foran højtalere og lytter. Det er typisk kun, når jeg har ændret et eller andet ved opstillingen eller mistænker, at der er noget galt.Musik handler om følelser, om energi og om det, man ikke kan sige med ord alene. Derfor har jeg også været glad for at eje et par af Stig Carlssons OA50 i sin tid. Det omni-direktionale rundstrålende princip kan noget helt rigtigt.

Men altså... Mine Sony højtalere er bygget til at stå tæt op ad væggen. Det er nu engang vilkåret i de fleste japanske hjem, at der er så trangt, at det er nødvendigt. Så derfor har mange japanske producenter selvfølgelig medtænkt det i den måde, de er afstemt på. På samme måde har det været kotume i USA at smide højtaleren ind i en reol = deraf udtrykket reolhøjtaler. Måske lyder de ultimativt set bedre på en stander ude i rummet, men ikke desto mindre fungerer de fint inde i en reol. AR-10pi kan netop derfor indstilles til at stå i 1, 2 eller 4 gange pi position.

Da jeg smed mine sony APM-66 op på pladereolen, som står frit i rummet, havde de ingen bagvæg længere at spille op ad. Resultatet var, at bassen forsvandt. Og de kom så højt op, at diskanten spillede hen over hovedet på mig, når jeg stod op - derfor lød det som om, de slet ikke var i samme rum som lytteren længere. Så det kan også blive for småt.

Men det med at nøjes med at rotere mellem nogle gode pickupper i stedet for at have alskens pladskrævende grej stående, kan jeg fint relatere til.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af bjerager ons 20. mar 2024 19:10, rettet i alt 1 gang.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Downsizing

Indlægaf kbekke » ons 20. mar 2024 18:42

Det var dog en lækker, lille pu-holder. Eget design/udførelse?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Downsizing

Indlægaf bjerager » ons 20. mar 2024 19:04

Nej, fundet på Ebay så vidt jeg husker.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Downsizing

Indlægaf Kdaddy » tors 21. mar 2024 10:17

Takker for kommentarer og indretningsråd.

Min lytning er primært noget der assisterer andre aktiviteter og af og til med hovedtelfoner.

Jeg lægger mere vægt på hvordan lyden fylder rummet end 3d illusioner og hvor mange næsehår på guitaristen jeg kan høre.

Men nu får vi se hvad det sker. Hifi apparaterne har det med at flytte sig når fruen kigger den anden vej.

Det er iøvrigt min erfaring at kvinder bedre kan lide og se (og høre) på noget stort pænt møbel viintage agtigt der kan stå i hjørnet,
end noget moderne højglans poleret der skal fritstå i rummet.

Jeg vil gerne se billeder af de der bozak.
På mit gymnasium havde vi store bozak i musikrummet. De lød meget godt. Komfortabelt faktisk.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Downsizing

Indlægaf hificlassic » tors 21. mar 2024 22:33

https://www.dba.dk/hoejttaler-andet-mae ... 110078826/ mine Bozak er lige her.
De er til salg lige nu fordi jeg er ved at færdiggøre et DIY projekt med 12" coax enheder i palisander kabinetter fra 60'erne.
De har samme mål som Bazak med er kun 35cm dybe
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 144 gæster