Billeder af mit stereofoniske udstyr

Vis os dit grej

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » søn 15. aug 2010 01:02

Nu har jeg ikke fået sammenlignet dem endnu, men jeg foretrækker hornenes lette og hurtige - og også mere tilgivende måde at spille på. Meen de er jo små de Yamaha ht. Så mon ikke de kan klemmes ind et sted herhjemme indtil videre. :)


Louis skrev:Spændende ser de ud. Egentlig ret flotte på deres egen studie måde.

Hvordan er de i forhold til hornene? Som jo er bundhamrende musikalske :cool1:
Senest rettet af Gottschalck søn 15. aug 2010 10:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » søn 15. aug 2010 01:22

Der fik jeg vist lige 'tricket' en mand i hans bedste alder med ordene 'Studie' og 'JBL ;)
Nå, men godt med lidt betragtninger fra den anden del af en verden jeg ikke kender.
Har faktisk kun lavet lidt 'strøm' for ham der Eran D. engang. Han havde en del godt grej stående og det blev bare brugt -var ligeglad med ridser/design. Det virkede, som om at det bare var redskaber, der skulle bruges indtil til det ikke kunne mere og derefter bare ud!
Bortset fra det har klangidelalet har også ændret sig til det 'lysere' hos mange forhandlere - jeg kan heller ikke holde den sound ud. der er for meget tchh- tchh og itch - tchh over det B&W!
Med en dagligdag sammen med hornhøjtalere kan det godt være svært at leve med diskanter. De kan godt klinge for meget og det kan virke unaturligt som om at noget peaker for meget. Mine ører fejler ikke noget bortset fra at hørelsen ved 10-12 khz dykker en del. (ørelægen har bekræftet)
Men igen De Yamaha spiller sgu meget godt bortset fra alt - sikkert fordi at resten af grejet er lidt mørktklingende .




'
Fredmarantz skrev:
Gottschalck skrev:Ja har fattet pointen. Godt nok en lidt overraskende pris. Kan se at dem i DBA er et par NS'er. Mine er MS'er.
Kender ikke forskellen, men MS skulle vist være de oprindelige med en anelse mere musikalske noder.
- og man kan rent faktisk godt høre musik på dem ligesom JBL's studiomonitorer.


I den aktive del af musikbranchen er der en omend endnu mere (læs: voldsomt meget mere) helhjertet jagt på vintage-grej end i vores lille vintage-hifi-verden.

I studieverdenen ligeså, men studieverdenen har det med at samle gamle effektmaskiner og "skrammel" sammen - og kombinere det med sidste nye digitalteknik - altså meget "hybride" i deres måde at sammensætte udstyr på. Jeg er helt sikker på, at mange studiefolk vil løfte øjenbrynene over dine nye Yamaha'er. Jeg kender ikke lige forskellen på MS og NS - men mon ikke du kan google lidt rundt og få en fornemmlse på Ebay o.lign. Der plejer man at kunne få et fingerpeg også.

Vedr. JBL's Studiomonitors:

Jbl's tidligere studiomonitors er oprindeligt konstrueret efter en hel anden klangfilosofi end disse Yamaha mv.

Deres studiomonitors fra 70'erne og starten af 80'erne var faktisk særdeles meget fine at spille musik på (synes jeg jo naturligt nok, da jeg selv har et par (faktisk 2)) - men da "bølgen" med luftig diskant og øget opmærksomhed på "udklingningen i bækkender" - luften i blæserinstrumenter of stemmer mv. tog overhånd (min opfattelse) - så fremstillede man udstyr - heribalndt højttalere, som i meget høj grad kom til at lyde ligeså luftigt og tørt, som idealet blev til. Dette gælder også udstyret til nedmix (studie) of derfor blev NS/MS-10'erne populære og er det stadig. JBL - lavede tilsvarende højttalere med lignende klangfilosofi (salg-salg aktiekurser mv.) og Genelec- Alesis m.fl. det samme, så nu står der med 1000% sikkerhed sådan et par i ethvert studie.
Studieteknikere af i dag er ikke ældre end at de i dag synes, at udstyr fra 70'erne er lige så "vintage", som vi (mig??) synes, at udstyr fra 60'erne og ældre, er. (sidste sætning er sgu ikke særlig elegant formuleret, men det var, hvad jeg kunne lige nu).

Vh
Freddy
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf SJ21 » søn 15. aug 2010 11:03

Hej Gottschalck

Til lykke med dine Yahama. I det orkester hvor jeg spillede trommer, brugte lydmanden dem, når han mixede i hjemmestudiet. De har omkring 6 db hævning fra ca. 1000- 4000Hz, og det kan da høres. Det var lige præcis det han havde brug for, når han mixede vores lyd. Her kan man tydeligt høre om efterklang, forvrængning (af fx guitarer) og stemmer er i orden, og hvordan placeringen af instrumenterne skal være. Fejl og mangler træder også tydeligt frem.
På et tidspunkt lånte jeg dem med hjem for at prøve dem på mit HiFi anlæg. Det faldt ikke heldigt ud hos mig. Du kender godt min stue. Jeg har i forvejen problemer med lidt for hår mellemtone, så det var noget anstrengende at lytte på. Men du har et bedre lytterum og nok en mørkere afspilningskæde end jeg. Lydmanden brugte dem som et arbejdsredskab. Når resultatet var nogenlunde, fik musikken en tur gennem par Auratone og siden hen nogle moderne Dynaudio for at få et mere samlet indtryk af musikken. Jeg tror, at de kun er tænkt som et værktøj.

Hilsen
Søren
SJ21
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 15. aug 2010 11:30

Det siger meget om hvordan man arbejder med mixet, forskelligt udstyr til forskellige opgaver. Yamahaerne skal åbenbart skille tingene ud, men vores hifi skal jo også præsentere et musikalsk hele. Men det må da være sjovt at kunne sætte sådan et sæt til og opleve sine plader på den måde, så længe man orker :D
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » søn 15. aug 2010 20:18

Takker for feedbag.
De er også meget sjovt at prøve, selvom jeg hellere ville ha prøvet nogle store Lansing monitorer. Ved moderate niveauer går det glimrende på Yamahaerne, men ved lidt højere lydstyrke bliver mellemtonen noget mere markant.
Miles og Brubeck klarer sig dog stadig glimrende her i kolonihaven.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » tirs 7. sep 2010 18:11

Så er der der lidt nyt herhjemme igen!

En fantastisk byttehandel kom idag i hus ved en tilfældighed.

Var ude hos en samler for at hente et par gamle radioer og ved gud om han ikke havde en palle gamle radioer og en

kasse rør han ville af med. :)

Heldigvis var han vild med B&O og et par trætte Beolitter + lidt andet B&O blev byttet lige over.

Her var så hvad der kom ud af den handel. Ca 15-17 ht.enheder (philips) og ca.125 rør hvoraf en del er fabriksnye.

NB. radioerne var meget - meget trætte, så der er trukket dele ud af dem. Alle radioerne var forøvrigt Philips radioer.

Billede

Billede

Billede

Der er rigtig mange fede rør imellem - alle til hifi.
Der er bla, over 20 telefunken ecc83 rør + ,7stk. GZ34, 15 stk el84, 15stk ecl82,ecc82,ef86,6v6,5692redbase,6sn7,kt66,el34,el37,ecc88 og meget mere. Der er ingen u og p rør gudskelov.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Fedt at der stadig findes samlere der vil af med deres gamle sager for ditto B&O. Synes selv at det er en fed samling jeg har fået fat i. Så er det bare om at få bygget horn folkens. Enhederne ved i hvor kan skaffes.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Tonni » tirs 7. sep 2010 19:52

Det er sg.. for heldigt det der!!! - Burde forbydes! ;)

Et STORT tillykke her fra!

mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Louis » tirs 7. sep 2010 20:14

Det må sgu være et af årets fund hidtil - SMUKT Jesper!

Og lækkert nu du er så glad for telefunken Ecc83 :cool1:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » tirs 7. sep 2010 21:44

Ahh nu kender jeg sælgeren Perifert fra lidt tidligere handler, men jeg anede faktisk ikke at han lige skulle/ville bytte med det Bang og O - så det var heldigt.
Jeg har samtidigt lige målt på enhederne og alle på nær to(800ohm) måler mellem 3,3-3,7 ohm.
Hvis nogen er interesseret i nogle af delene er jeg da altid modtagelig over for smiger og bytte ;)
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Edge » tirs 7. sep 2010 21:59

De er fede de Philips enheder. Findes der kabinet tegninger til nogen af dem?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » tirs 7. sep 2010 23:29

Jeg ved det ikke, men andre af de dygtige byggefolk her på sitet ved det nok.
Jeg er deværre ikke særlig god til at bygge, men til gendgæld noget bedre til at samle!
Hvis du skal have et sæt over og prøve må du lige sende en pb med din adresse. Enhederne er på ca 4, 6 og 8 tommer.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf pqrannes » ons 8. sep 2010 08:42

Super flot byttehandel der, Jesper.

En dag vil jeg høre, hvad 800 ohms højttalerne er for sager. Jeg er jo the 800 ohms business.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » ons 8. sep 2010 09:06

Bare slettet!!!
Senest rettet af Gottschalck fre 17. sep 2010 00:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » fre 17. sep 2010 00:03

Jeg vil lige berette om en rigtig god hændelse jeg havde i går aftes. Jeg havde besøg af Søren og Martin - de lokale, der også godt kan lide god lyd.
Årsagen var min famøse Ortofon MC200 skulle monteres efter alle kunstens regler og aflyttes via en T-20 trafo.
Begge har ligget længe pga. ejerens ubeslutsomme vilje til at montere og andre undskyldninger. Det var så meningen at den skulle afløse min Shure 97 med Jico forpart (ok til prisen)
Det har også længe været en sandhed at min Rega CD har spillet bedre end 124'eren og med en ny Cambridge DAC(Byttegear) er lyden herhjemme via det digitale faktisk blevet endnu bedre..
Vi fik så monteret Ortofonen og talt om rør og overhang - vintage og fuldtoner, alt imens der gled lidt Cola ned og rodet med lygter, spejle og umbraconøgler, man har vel SME!
Mens Thorens maskineriet blev linet op fik vi lige lyttet til Rega versus Cambridge dac over en AB test med Cambridge som vinderen. Den lyder faktisk rigtig godt og selvom det er en ny digital 'tingest' er den ikke så ringe.

Nå men så kom Ortofonen i spil og Rega'en blev!!!!!!!!!!!!!!!! totalt glemt.

Mine arme løftede sig nok lige lidt i sofaen for hele det hjemlige setup rykkede en god klasse op. Denne 'killer' pu. mener jeg er Denons DL 103 ganske overlegen - sorry boys. Jeg sad hele aftenen med spidset ører og tænkte - det var sata..! Plader jeg mente at kende var helt anderledes og selv når man bevægede sig rundt i vores hus, uden for 'sveet spot' kunne man høre at det bare klingede mere rigtigt og naturligt. Der er samtidigt kommet mere sort baggrund og mere hul på pladerne. selv det jeg kalder 'sure' indspilninger lød godt.

MC 200 lyder som en rigtig god mm samtidigt med at den besidder MC'ens fortrin. Den spiller utroligt musikalsk og engagerende og er samtidigt meget 'tight' i klangen. Bassen er stram og kontrolleret og toppen er helt uden kedelige S og P lyde, som ofte - synes jeg - kendetegner Ortofons MC pickups fra den tid. (MC10-20 etc.). Hele aftenen blev slæbt plader frem i 'et væk' og en af de store overraskelser, var at plader, som normalt lyder indelukket og kedeligt herhjemme, åbnede meget op. Omvendt set var flere af de audiofile indspilninger rigtig kedelige at høre på. Vi var meget enige om at det var lidt af en øjenåbner at lytte til den gamle MC200 (1985)

Samtidigt er det – igen - igen - tankevækkende at man hele tiden kan presse mere vellyd ud af de New Golden Eight fuldtoner. Jeg forstår det ganske enkelt ikke, men måske en anden kan?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf bjerager » søn 19. sep 2010 07:40

Ja den mc200 er en killer sammen med en t-20 trafo. Overraskede også mig i sin tid. Minder en del om en spu i spillestil IMHO. En SPU har bare ligesom mere af det hele...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster