Captain Phoenix Audio-tråd

Vis os dit grej

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 25. apr 2015 10:17

Fantastisk scoring, tillykke! Jeg syntes nok også at der er en del Sonygrej der burde stå bedre på vintagskalaen. Har lige solgt min PS-x4 til en vinyl newbie, den var da slet ikke ringe. Den sorte arm der, den ser meget teknisk og lækker ud.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf B&O Vintage » lør 25. apr 2015 14:34

100.- hohoho tæt på eget trick tyveri! Tillykke :thumbsup:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Søndags-nostalgi med Ortofon MC-20

Indlægaf Captain Phoenix » søn 17. maj 2015 21:26

Som beskrevet længere oppe i tråden scorede jeg for et par uger siden en dejlig Sony PS-X7.
Faktisk en bedre scoring end til mange gymnasiefester way back - men det er en anden historie...

Og så alligevel ikke helt...
For det var netop i de (gymnasie-)år, jeg fik min første MC-pick-up: En Ortofon MC-20 (den blå inden den blev til MC-20 Super i guld). Og det var netop en blå MC-20, der i dag skulle på Sony-pladespilleren.

MC-20'eren nærmer sig de 40 år (tror den kom i 1976 sammen med MCA-76-for-forstærkeren), men jeg var heldig at få et par stykker med i en kuffert for nogen tid siden:

Ortofon Kuffert.jpg

MC-20'eren skulle selvfølgelig monteres i det rigtige - og solide/tunge - Sony-pick-up-hus.

Ortofon MC20 montering.jpg

Til den nødvendige forstærkning købte jeg for nylig en T-20 step-up-transformator af forum-medlem Rysz. Både teknisk og optisk er den i perfekt stand - herligt.

Ortofon MC20T20.jpg

Og så kunne MC-20'eren endelig dumpes ned i rillen.
Jeg var så småt forberedt på, at den 35-40 år gamle sag ikke ville være duelig eller nogen fornøjelse mere - slidt nål, stivnet gummiophæng osv.

Men nej - overhovedet ikke. Fra første tone lød den glimrende - fantastisk.
Og den sendte mig på en herlig, nostalgisk tur tilbage til dengang i 1976, hvor jeg - netop som nu - monterede min allerførste MC-pickup i en Sony pladespiller (en PS-6750 - ikke langt fra denne PS-X7).

Ortofon MC20.jpg

Lidt teknisk info: Ved 2 gram nåletryk sporede den 60 µm - og efter en behandling med min uundværlige Rubber Conditioner klarer den 70 µm på Ortofon test-pladen. Det er ganske godt.
Kanalseperationen er ca. 22 dB V⇒H og over 30 dB H⇒V (der kan nok hentes lidt ved finjustering).
Arm-resonansen ligger på 10-12 Hz, hvilke er helt ideelt (om end den ikke er så godt dæmpet).

Og det vigtige: Musikken flyder dejligt musikalsk - helt som jeg husker det.

Naturligvis måtte jeg finde en LP frem, som jeg netop købte dengang (i foråret/sommer 1977):
NHØP og Kenneth Knudsens dejlige Pictures.

Pictures1.jpg

It's yesterday once more :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf bjerager » søn 17. maj 2015 21:45

spændende - hvad er der ellers i kufferten? Jeg har overvejet at bruge det der rubber conditioner på en fidelity research pickup, jeg har liggende. Hvordan bruger man det?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Tonni » søn 17. maj 2015 21:50

MC10, to MC20, en MC20 Mk.II og to VMS20?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Tonni » søn 17. maj 2015 21:51

Eller er det en MC30 i stedet for en MC20 Mk.II?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » søn 17. maj 2015 22:01

bjerager skrev:spændende - hvad er der ellers i kufferten?

Oprindelig blev top-modellen MC 30 solgt i kufferten sammen med test-pladen.
På den Lauritz.com-auktion, jeg købte den på, var der også 2 x MC 20, 1 x MC 10 (den røde), 1 x M 20 FL, 1 x VMS 20 E Mk II og lidt andet - samt 6 Ortofon pu-huse.

bjerager skrev:Jeg har overvejet at bruge det der rubber conditioner på en fidelity research pickup, jeg har liggende. Hvordan bruger man det?

Jeg kom en dråbe på en sy-nål og dirigerede spidsen af den hen til "bunden" af (pick-up)-nåle-fanen (hvor den fæstner i gummi-bøsningen). Så tippede jeg begge dele, så dråben på sy-nålen løb ned på bøsningen. Efter 10 min dér pustede jeg den ren/tør.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf mcs_5 » man 18. maj 2015 00:59

Næh, så er vi to MC 20-brugere - du så jo min på træffet :p

Min RIAA (også med på træffet - byg-selv monsteret på træklodsen) er testet i denne måneds "Stereo" - de målte signal/støjforholdet til 94dB :Skor:

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Almarx » man 18. maj 2015 02:03

Hold da op, hvor flot og nu har jeg lige fået en MC20 mk2!
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Tonni » man 18. maj 2015 07:39

Uhh. Nu bliver jeg helt nostalgisk! Sådan en MC20 Mk.II kan blive en del (faktisk uhyggelig meget) bedre! Det kræver "kun" lidt rolige hænder, en del mandsmod og en smule araldit... Jeg savner stadig min "Holficerede" 20'er!
Helt konkret skal man strippe den for huset, passe pokkers meget på de fehårstyndecubbertråde (ikke spørge tak), og bruge en passende mængde araldit til at dæmpe og afstive mekanisk! Resultatet er meget overbevisende!!!
Desværre nåede jeg kun at have min super 20'er i et halvt års tid. En nøgen nålefane er meget udsat... :(
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Almarx » man 18. maj 2015 10:54

Uhh, lige nu er jeg bare tilfreds med, at den virker, - men hatten af for araldit og mandsmod.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

LP = Loppemarked Provence...

Indlægaf Captain Phoenix » søn 19. jul 2015 20:49

Peter har jo flashet, hvordan han har været rundt og støvsuge genbrugsbutikker og loppemarkeder for glade ferie-vinyler (viewtopic.php?f=569&p=61631#p61628), så jeg vil ikke stå tilbage selv om sommerferien holdes i udlandet.

Dagens besøg gik til loppemarkedet i den lille by St. Paul en Forêt, hvor jeg sidst år fandt en fed Lars Gullin-skive til 1/2 € (samt en del hyggelige franske loppeting).

Synes jeg var heldig igen:
En flot fransk udgave af Bitches Brew (Miles Davis), Stevie Wonders Innervisions, 3 tidlige Prince-skiver, Procol Harum's Grand Hotel samt en George Shearing / Dakota Stanton 1957-indspilning (vinylen vejer nok 200 gram!).

ProvenceLPer2.jpg

Poolen i baggrunden er helt nødvendig :p
Termometeret i bilen viste 39,5 gr. - jeg sender nogle af varmegraderne hjem med en sommerhilsen til Danmark:

39,5 i skyggen.jpg

Endelig var der en (måske) sjov promo-plade: Bievnenue a Dakar, udgivet af den franske ambassade i Senegal:

BienvenueADakar.jpg

BienvenueADakar2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf pqrannes » søn 19. jul 2015 21:56

Ohøj Kaptajn,

Trist at du må nøjes med udlandet og nogle tilfældig loppemarkeder ude.

Flotte vinylfund dog. Pladerne med ham der Prince, kunne du nu godt ha fået af mig: jeg fornemmer at mine ryger ud i førstkommende udlugning. Måske kunne vi endda bytte (med Princeplader du mangler) og den fine Dakarplade - jeg har jo en svaghed for etniske plader.

Fortsat god sommerferie selvom det er udenlands; vi starter på arbejde i morgen her.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf his067 » søn 19. jul 2015 22:42

pqrannes skrev:
...jeg har jo en svaghed for etniske plader....


PQR


PQR: Den Engelske DJ Charlie Gillet har udgivet en serie med meget interessant 'World-music':

Denneher er min favorit:

Billede
http://www.discogs.com/Various-And-The-Worlds-All-Yours/release/3024713


Men disse er heller ikke til at kimse af:
Billede
http://www.discogs.com/Various-World-2000-Compiled-By-Charlie-Gillett/release/2554603
og
Billede
http://www.discogs.com/Various-World-2003-Music-Without-Frontiers-Compiled-By-Charlie-Gillett/release/6410336

En dejlig blanding af musik og de dækker hele verden, i modsætning til så mange andre.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf pqrannes » man 20. jul 2015 13:00

his067 skrev:
pqrannes skrev:
...jeg har jo en svaghed for etniske plader....


PQR


PQR: Den Engelske DJ Charlie Gillet har udgivet en serie med meget interessant 'World-music':

Denneher er min favorit:

Billede
http://www.discogs.com/Various-And-The-Worlds-All-Yours/release/3024713


Men disse er heller ikke til at kimse af:
Billede
http://www.discogs.com/Various-World-2000-Compiled-By-Charlie-Gillett/release/2554603
og
Billede
http://www.discogs.com/Various-World-2003-Music-Without-Frontiers-Compiled-By-Charlie-Gillett/release/6410336

En dejlig blanding af musik og de dækker hele verden, i modsætning til så mange andre.


Spændende udvalg af etniske plader.

Jeg har været heldig at få to plader fra serien af "the Secret Museum of Mankind"-plader, som denne:

Billede

De er også gode.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster