Captain Phoenix Audio-tråd

Vis os dit grej

Mini-Philips - Kæmpe overraskelse...

Indlægaf Captain Phoenix » tors 26. sep 2013 23:46

Jeg véd det godt:
Det er sikkert ikke så interessant at læse om alle de små, billige ”underdog”-højttalere, som efterhånden fylder en del indlæg i min tråd…
Men jeg må altså lige dele min forbløffelse og store glæde over dette mærkelig fænomen:

For nogle måneder siden spendere jeg en hel (!) hundrede-mand på en Philips receiver og et par meget små højttalere. Begge dele fungerede, men trængte til noget TLC.

Receiver 1.jpg

Tanken var at sætte det i stand (rense, skalalamper mv.) og så passere det videre én der havde brug for et begynder-anlæg. Måske kunne der også blive et lille bidrag til pladeindkøb.
Receiveren viste sig at have indbygget loudness (el.lign. og ikke til at slå fra) – sikkert for at ”forbedre” de billige højttalere, den var beregnet til. Ikke helt godt.

EG 0417 1.jpg

Og højttalerne var også meget basale: Et par bitte-små 2vejs Philips EG-0417 m. 5” bas og 2” diskant (ikke noget med dome-tweeter her). Jeg mener at huske dem svagt fra farmands radio-butik engang i 1970’erne – og bestemt ikke noget der på nogen måde var interessant.

EG 0417 2.jpg

Nå men de skulle jo lige tjekkes inden de gik videre, så de blev spændt for den lille 2 x 15 w Sony 3036-receiver, der har huseret i arbejdsværelset et godt stykke tid.
Hvad fa’en – det var da ikke så tosset. Der kom jo musik ud af dem! Rigtig musik!!

EG 0417 3.jpg

Det måtte undersøges nærmere – og et kig indenfor viste at vi ér i bunden af programmet: Støbt plast-front hvori enhederne er monteret. Højttaler-chassiet af presset plade. Tynd masonit-bagplade (men dog forsvarligt dæmpet med glas-uld). Én spole og én kondensator – færdigt havearbejde!
Hmmm – skulle man ofre et par audiofile kondensatorer? Ja – skidt, selv om de kostede det samme som jeg havde givet for højttalerne.

EG 0417 4.jpg

God idé.
Meget god idé.
For de helt diminutive boxe spiller aldeles vidunderligt.
Ja, grin bare (og OK - der er ikke meget bas i dem) – men når de står op ad væggen savner man bestemt ikke noget ved musik med mindre besætninger – og stemmer står helt skønt.
Brutto-volumen er 4,5 l – netto-volumen er under 3 l. Det er hélt naturstridigt hvor meget og hvor god lyd, der kommer ud af dem - selv efter en måned med dem bliver jeg stadig forbløffet (på den gode måde). Spekulerer hvad forklaringen er på fænomenet (teknik, psykologi eller..?).
Og selv med Sony’ens beskedne 2 x 15 w leverer de et pænt lydtryk ("pænt" som "højt nok" - utroligt...)

Her er helt sikkert en kandidat til et mini-vintage-shoot-out på et kommende træf. Bare pas på!!!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2589
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Almarx » fre 27. sep 2013 00:07

Ja, de enheder er bestemt ikke dumme, jeg er før stødt på dem og blevet overrasket.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Mini-Philips - Kæmpe overraskelse...

Indlægaf dfms » fre 27. sep 2013 16:21

Captain Phoenix skrev:For nogle måneder siden spendere jeg en hel (!) hundrede-mand på en Philips receiver


Mindes med glæde det Philips "tre i en" anlæg (i samme design) de gamle havde. :p
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Cinemad » fre 27. sep 2013 21:26

Bare fortsæt det gode arbejde Captain. :thumbsup: Både med at redde mini-vintage anlæggene, og fortælle os andre om det.

Har selv fået er artig overraskelse med Tandberg Sølvsuper 12, som det ellers er svært at finde positive ord om. Men parret med et par Beovox 2200 med nye kondensatorer, lyder den nu ret godt i mine ører.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Mini-Philips - Kæmpe overraskelse...

Indlægaf kbekke » fre 27. sep 2013 22:24

Captain Phoenix skrev:
Her er helt sikkert en kandidat til et mini-vintage-shoot-out på et kommende træf. Bare pas på!!!


Den udfordring tror jeg godt, vi kan tage op her fra det Jydske!

I hvert fald kan jeg godt bekræfte, at Philips' "køkkenhøjtalere" ikke nødvendigvis er det rene ral. Sammen med noget andet fulgte der for noget tid siden et sæt Philips RH-402 "High Fidelity International"-højtalere.

Umiddelbart og rent visuelt var jeg ikke imponeret, men de fulgte med i prisen, så jeg kunne jo ikke så godt være bekendt at lade dem stå. Da jeg bar dem ind fra bilen undrede jeg mig godt nok lidt over, hvor tunge de egentlig var i forhold til størrelsen.

Så jeg kunne da heller ikke dy mig for at sætte dem til ganske kortvarigt via den obligatoriske og meget originale ringeledning - og ja, de kan sagtens spille musik. Luther Allison lød faktisk overraskende godt, selvfølgelig med forbehold for lydtryk, frekvensområde og alle de andre hifi-tekniske parametre.

Jeg har senere læst mig frem til, at modellen skulle være produceret i Finland af alle steder og indgå i et "seriøst" "High Fidelity International"-system anno ca. 1972.

Philips hifi international2.jpg


Philips hifi international.jpg

Billederne er fra 1001hifi.com, hvor der også står lidt mere om det hele.

Højtalerne står i øjeblikket i Aarhus, hvor de måske engang igen kommer til ære og værdighed som køkkenhøjtalere - men mon ikke vi kan låne dem til et shoot-out, hvis det skulle blive relevant?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf mickr » fre 27. sep 2013 23:26

Hehe, den pladespiller kender vi jo. Og de spiller skam hver dag i mit køkken, drevet af en Beomaster 3000-2. De lyder ikke ad helvedes til :)
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

For every cigarette...

Indlægaf Captain Phoenix » søn 24. nov 2013 20:57

- there is a NIKKO-rette…

Jeg har tidligere i denne tråd skrevet om min positive overraskelse med Nikko receivere (det var en 5055'er, der gik til en kæresteforladt ven).

Overraskelsen inviterede til at gå længere ned ad dén vej - og lige i skrivende stund er der 3 Nikko-receivere samlet her på matriklen.
Det må jo flashes:cool1:

3 receivere lys 1000.jpg

Øverst STA-8080 (fra 1975) der er på 2 x 60 watt (rimelig ærligt målt) - altså en ganske solid mellemklasse-receiver. På billedet ser den lidt lille ud - men er faktisk 46 cm bred.

I midten STA-7075 på 2 x 45 watt - altså nummeret mindre, men model-generationen senere. Man ser 1980'erne nærme sig med et lidt mere clean design, men jeg synes stadig det holder. Den er næsten 49 cm bred - det skulle se ud af noget!

Nederst STA 8085 på 2 x 65 watt (tror jeg) - storebror til 7075'eren. Meget lig denne, men her har de monteret den tone defeat-knap, som også 7075 har plads til inde bag fronten (rationel japansk produktion) og tilslutning for 3 sæt højttalere. Modsat de to andre var de to 10.000 uF-kondensatorer lækket og måtte skiftes - ellers holder komponenterne forbløffende godt.

3 receivere mørk 1000.jpg

Lydbilledet er (som opbygningen) stort set ens: Behageligt, musikalsk og med gode kræfter til selv lidt tungere højttalere (spiller lige p.t på et par B&W DM-14 - driftseffekt lidt over 8 watt).
Tuner-delen er rigtig god og meget følsom: Bare med 1 m antenneledning suger den masser stationer til sig i fin, støjfri/-svag kvalitet.

8080'eren bliver her :p, 7075'eren skal videre (til guitaristen/sangeren i Folkeklubben) og 8085'eren er sammen med B&W'erne på vej til en af sønnens med-kollektivister i Århus.
Dejligt at der er interesse for vintage-grej hos den yngre generationen og dejligt at kunne give godt grej videre (og så bliver der plads til noget andet/mere her…).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2589
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf tunghør » lør 30. nov 2013 19:10

Det er godt nok en flot stak! :p

Jeg husker også Nikko som rigtig lækkert grej. Godt du har reddet det, og at det nu kommer i arbejde - de ender nok med at blive glade for det! :p
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Mit bedste mirakel-middel...

Indlægaf Captain Phoenix » lør 30. nov 2013 20:07

I forskellige poster (her i tråden og andre steder) har jeg blabret op om produktet Rubber Conditioner fra det amerikanske firma LaCross. Det er egentlig lavet til behandling af gummistøvler o.l. udendørsgrej - og sælges derfor i Spejdersport og den slags forretninger.

Jeg har med held behandlet stivnede gummi-muffer i motorophæng på pladespillere, bashøjttaler-ophæng og (med forsigtighed!) plademåtter. Conditioneren tilfører helt tydeligt nogle af de stoffer, der i tidens løb fordamper/udtørrer fra gummiet. Navnlig motorophæng er den god på - reelt har den bragt flere Pioneer PL-12D'er tilbage til livet igen (efter at motor-støjen gik lige i pick-up'en med stive/hårde/udtørrede motorophæng). Fedt produkt!

Og netop en PL-12D er nu på vej til et kollektiv i Århus, hvor en af sønnerne har fået smittet en bofælle med audio-dillen - that's my boy! Der skal den spille med Nikko-receiveren (se ovenfor) og et par B&W DM14.
Men inden skulle den lige have en frisk pick-up: En ny Ortofon SMB 5 (købt af en forum-fælle her) blev monteret og en testplade kom på.

Resonansfrekvensen lå fint (mellem 8 - 12 Hz), men det gik ikke godt med at spore de kraftigste passager på pladen.

PU behandling2.jpg

Allede ved 50 µm rilleudsving begyndte den at forvrænge… Hmm - ikke godt. Nåletrykket blev sat lidt op (2,3 gr) og nu klarede den - næsten - 60 µm - men et godt stykke fra de 80 µm, som andre, dyrere p.u.'er sporer uden forvrængning.

Og det er så her mirakel-midlet Rubber Conditioner kommer på banen: Var p.u.-ophænget måske blevet for stift/udtørret med tiden? Og kunne det blødgøres med conditioneren? Det måtte naturligvis prøves.
En enkelt dråbe på en knappenål blev overført til p.u.-fanen og gled ned ad denne til gummiophænget.
Efter 5-10 min pustede jeg det overskydende væske væk og satte nålen på igen.

PU behandling1.jpg

Og - trattera - nu sporede den 60 µm-sporet helt uden forvrængning - og 70 µm næsten uden. :Thumpsup:
Jeg skal ikke kunne sige om det virker på alle ophæng/gummi-typer - men hér havde det ihvertfald en tydelig, målbar og hørbar virkning. Kanalseperationen blev i øvrigt også et par dB bedre.
Med bedre lyd og bedre "leverandør-samvittighed" lander den i Århus i morgen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2589
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf No1 » lør 30. nov 2013 21:19

Interessant, Captain ! Prøv da lige at måle igen om et par dage og post resultatet - det kan måske bringe en del gamle PU'er tilbage på sporet igen om man så må sige. Dårlig sporing har gennem årene været en pest for mange af de PU'er jeg har fundet :roll:
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » lør 30. nov 2013 21:29

No1 skrev:Prøv da lige at måle igen om et par dage og post resultatet...
Bliver svært - den sidder på pladespilleren, der er "to go".
Hvis andre p.u.'er her i huset får en lignende behandling, skal jeg nok give en melding efter nogle dage.
Motor-ophæng bevarer deres genvundne blødhed/fleksibilitet i årevis, så hvorfor ikke også p.u.-ditto :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2589
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Uinteressant, ikke-vintage hifi...

Indlægaf Captain Phoenix » man 9. dec 2013 19:17

Med fare for at bilve dømt off-topic, poster jeg lige et billede af det seneste hifi, jeg er kommet i nærheden af.
Det er et helt uinteressant, ikke-vintage sæt fra JVC:
Ikke meget vintage her1.jpg
Modelbetegnelserne er også kiksede, se bare:
    AX-V6 AV Integrated Amplifier
    FX-382R FM/MW/LW Tuner
    XL-V130 Compat Disc Player
    TD-W354 Double Cassette Deck
Måske et billede fra siden er bedre…
Ikke meget vintage her.jpg
Nix - det hjælper ikke.
Det solbeskinnede Atlanterhav giver for meget modlys…
Måske fra den anden side?
Ikke meget vintage her3.jpg
Nej - heller ikke.
Og nu kan man endda se både formiddags-øl'en på bordet og frokost-rødvinen på terrasse-baren.
Det går sgu' ikke… Jeg tager hjem fra Fuerteventura igen… Om en uge... :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2589
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf X-ray » man 9. dec 2013 22:17

Captain - det er for meget det dér... - mens vi andre går og fryser...!
Du er simpelthen igen afsted... Fedt...!

Det må jo gi' godt at være Redaktør/Moderator på sådan et site hér...
- når I sådan kan styre det fra hhv. Philippines og Fuerteventura... ;)

Fortsat Go' ferie - Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Mrsild » man 9. dec 2013 23:26

Dejligt at se andre Nikko receivere i drift, jeg købte min Nikko 7075 tilbage i 1978 og har den stadig, lige nu kører den med et sæt B&O S60 som jeg fandt billigt i vores lokale brugtmarked, ser mig om nogle mere spændende højttalere, måske B&W cdm 1.

Kim
Mrsild
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 sep 2013
Geografisk sted: Usa
Lokalitet: Usa

Re: Uinteressant, ikke-vintage hifi...

Indlægaf P. M. Hedegaard » man 9. dec 2013 23:36

Captain Phoenix skrev:Med fare for at bilve dømt off-topic, poster jeg lige et billede af de seneste hifi, jeg er kommet i nærheden af.
Det er et helt uinteressant, ikke-vintage sæt fra JVC:
Ikke meget vintage her1.jpg
Modelbetegnelserne er også kiksede, se bare:
    AX-V6 AV Integrated Amplifier
    FX-382R FM/MW/LW Tuner
    XL-V130 Compat Disc Player
    TD-W354 Double Cassette Deck
Måske et billede fra siden er bedre…
Ikke meget vintage her.jpg
Nix - det hjælper ikke.
Det solbeskinnede Atlanterhav giver for meget modlys…
Måske fra den anden side?
Ikke meget vintage her3.jpg
Nej - heller ikke.
Og nu kan man endda se både formiddags-øl'en på bordet og frokost-rødvinen på terresse-baren.
Det går sgu' ikke… Jeg tager hjem fra Fuerteventura igen… Om en uge... :thumbsup:


Sådan et indlæg er sq god stil.... ;-)
P. M. Hedegaard
 

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster