Captain Phoenix Audio-tråd

Vis os dit grej

Indretningsarkitekt på besøg… Tæt på OT…

Indlægaf Captain Phoenix » søn 16. nov 2014 23:51

Her til formiddag havde vi en indretningsarkitekt på (professionelt) besøg.
Jeg havde indvilget i hustruens forslag om at få "et par friske øjne" på indretning af huset her - og efter et besøg tidligere på året vendte hun nu tilbage med input.
Jeg skal gerne indrømme, at der er steder, hvor huset/rummene ikke fungerer optimalt, hvor lyset er uhensigtsmæssigt mv. - så måske meget godt med frisk syn på sagen.

Det var en kvinde. Naturligvis. En min bygningsingeniør/boligudviklings-hustru havde arbejdet sammen med.

Allerede da indretningsarkitekten i spisekøkkenet kom med udtalelser som: "Og dét bliver malet hvidt" (liste loftet) og "Her har I for lidt lys!" var jeg klar over, hvad det var på vej.
Nej, søster - her er ikke for lidt lys.
Jeg har boet, lavet mad, spist morgen, middag og aften, læst lektier med ungerne, ordnet arbejde, bollet med konen osv. (dog ikke samtidig) i det her køkken i 12 år. Og her er ikke for lidt lys!

Det var sgu' pudsigt at opleve en professionel bruge sin profession på dén måde: Ikke én gang spurgte hun om vi syntes at her var for lidt lys, om rummet fungerede godt el.lign. Meget mærkeligt at opleve sit (ikke perfekte) hjem udsat for en gang smagsdommeri. Og potentielt for mine penge.

Og selvfølgelig:
Da vi nåede til TV-/musikstuen (og hun atter - flere gange - foreslog den sofa-omflytning, vi allerede havde sagt nej til første gang), fik hun øje på det sæt Beovox S60 på org. Jacob Jensen trompet-fod, som jeg havde ned-skaleret til. "Ja - og dé der… de er jo store…"
Nu bagefter ærgrer det mig faktisk lidt, at jeg ikke fik mulighed for at høre, hvordan hun havde fortsat sætningen. Men min lunte var på det tidspunkt noget afkortet, så diskussionen om højttalerne stoppede med mit "Ja - og de bliver dér".

Jeg tror hun forstod, at hun ikke skulle komme med flere forslag i dén retning.

Resten af formiddagen forløb i en lidt anspændt høflighed - og om et par uger kommer så sikkert et indretningsforslag til et 6-ciftret beløb.

Måske var det bare kemien, der ikke passede. Eller måske er det bare sådan indretningsarkitekter gør, når de skal indrette andre folks hjem. Jeg ved det ikke.

Men lad dagens oplevelser være en advarsel til andre, der er på vej ned ad den vej: Det er form over funktion. Det er æstetik over anvendelse. Det er noget meget kvindeligt på området hvor man også skal kunne være mand.
Hvis det sker for dig - kridt skoene!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Fredmarantz » søn 16. nov 2014 23:56

Godt skrevet! - men skrækkelig læsning. Jeg kan sagtens følge dig - og jeg sad under læsningen og måtte tage mig selv i ikke at begå tilfældig og umotiveret vold mod sagesløse i mit "nærfelt".

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Boptilyoudrop » man 17. nov 2014 00:06

Thumbs up til dig kaptajn, s60 er ikke særligt store og foden blev sat ned! Sådan! Jeg har sgutte fået tæerne krummet ud endnu, uhyggelig læsning!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf B&O Vintage » man 17. nov 2014 00:32

Vi må a l l e stå sammen imod den østrogene storm som uanset hvad bare skal vælte alt ned. Koste hvad det vil. Hold den slags på lang afstand. Brug strategisk diplomati og gå ad forhandlingsvejen fra begyndelsen. :thumbsup:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Fredmarantz » man 17. nov 2014 00:40

Nu, hvor min harme er tæmmet en smule, kan jeg begynde at skrive uden at ramme de forkerte taster.

Sådan en indretningsarkitekt skal nok liiiige passe på, at hun ikke vælger ud fra sin egen smag. ideen med sådan én er vel at hun tager udgangspunkt i kundebehov - ganske som alle andre, der vil have ens penge.
Hun har set for meget TV har hun - hvor de highlightede indretningsfætre render rundt og kan gå på vandet i div. boligprogrammer. Det hele startede med ham den lyshårede, der senere kom med i vild med dans.(husker ikke hans navn) - men han blev nærmest ukritisk lukket ind i en bolig med motorsav - vinkelsliber - klyngebomber og tjærekost og "got away with it" - og tjente samtidig en ordentlig slat penge på den publicity og "fame" dette gav. Så kan naive efterfølgere jo have fået noget galt i halsen og vil mene, at deres smag må være "de ti bud" - vorherrebevares.

Godt, du kridtede banen op dér - :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Indretningsarkitekt på besøg… Tæt på OT…

Indlægaf Strandvaskeren » man 17. nov 2014 05:24

Captain Phoenix skrev:Jeg havde indvilget i hustruens forslag om at få "et par friske øjne" på indretning af huset her - og efter et besøg tidligere på året vendte hun nu tilbage med input.

Uh, farligt.

Captain Phoenix skrev:Det var en kvinde. Naturligvis. En min bygningsingeniør/boligudviklings-hustru havde arbejdet sammen med.

2 mod 1, rigtigt farligt.

Captain Phoenix skrev:Men lad dagens oplevelser være en advarsel til andre, der er på vej ned ad den vej: Det er form over funktion. Det er æstetik over anvendelse. Det er noget meget kvindeligt på området hvor man også skal kunne være mand.
Hvis det sker for dig - kridt skoene!

..men så kom jeg forbi og snakkede lidt jazz musik med dig og så var verden forhåbentligt et rart sted at være igen.. :p

Se positivt på det, hvis ikke din kone havde været en "lad os hyre en indretningsarkitekt og se hvad hun siger"-type så havde du brugt hele weekenden på at flytte møbler fra højre til venstre og tilbage igen for at se om det nu alligevel ikke var lidt bedre, hehe..

Jeg synes du skal trumfe konens indretningsarkitekt ved at invitere en håndværker med forstand på lys - ikke mere feng shui nonsens, bare en flok spots placeret strategisk, simsalabim!
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Gottschalck » man 17. nov 2014 05:39

Mest underligt er det nok at hun ikke ser jeres hjem og læser jeres behov ud fra et eksisterende perspektiv. Måske din bedre halvdel allerede har talt med hende, inden hun kom anstigende og fortalt om de 25 sæt højtalere i kælderen og den slags?
Herhjemme er det mig der i store træk har indrettet og da fruen hader de store forandringer er tingene som de er. Engang imellem skal der dog købes blomster og den slags for at forsvare de mange ting jeg har og samler på. Du kan forøvrigt bare sende hende indretningsarkitekten hjem til mig så kan jeg belære hende om vores ting og hvem der har designet det og netop berettiger at det står her, for design og ikoner har arkitekter svært ved at agumentere imod.
Hvor om alting er så lyder det bare som om, at fruen din, savner lidt luftforandring og nye input med hensyn til boligindretningen og det forstår jeg godt med alle de pokkers mange programmer og dameblade om netop indretning og design. En higen efter det perfekte eller ren kedsomhed?
Som tidligere håndværker gennem 20 år har jeg set mange hjem og flest af de kedelige forstadsindretninger, som ligner udstillinger fra IKEA, blottet for sjæl og blottet for hvem der bor der. Så noget har møbelhusene, bladene, internettet, tv og medier haft held med. Trist blot at det er så kedeligt og blottet for sjæl. Et godt eksempel på ligegyldighed inden for indretning må være Bo Bedre. Bladet et udkommet i svært mange år, men de sidste 25 år er der ikke skabt noget epokegørende inden for design og bladet svælger i danske møbeldesignerne og lampedesignere fra 1950-1970 spædet op med lidt moderne pynt og pjank og intet andet. Jeg har en stak af omtalte blade for 60'erne og det er vitterligt svært at se at indretningen af møbler og den slags har ændret sig. Bevars de brune og orange badeværelser og køkkener er væk men resten har ikke udviklet sig særligt meget. Jeg har altid sagt at mit hjem er mit eller vores slot og det skal ingen røre. Det er min base, der hvor jeg føler mig tryg med de ting og sager der end må stå og her skal ikke komme en eller anden designuddannet og bestemme hvordan vi skal bo.
Så frem med blomsterne og violinerne og spar for Guds skyld de penge på en arkitekt.
Og et ps. Jeg er uddannet elektriker og elinstallatør og hvis det har noget med lys at gøre så har jeg nok en ide. Det er så ikke nu at jeg også skal fortælle at vi har et sted mellem 60 og 70 lamper her på matriklen og at de alle bruges. De fleste med LED lyskilder for ellers var vores måler nok smeltet.
Vh Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Tophøj » man 17. nov 2014 09:03

Skøn skøn histore Capitan :-)

Jeg har selv en indretningsarkitet i min bekendtskabskreds, og hun fik "lov" til at indrette hele hytten da et andet hus blev indkøbt for fire år siden, uden frue, nu exfrue. Da jeg første gang, kastede et blik ind i stuen var ,der for mig, kun et sted og en måde, hele det store alter, med max tilbehør kunne opbygges. Det skal siges, jeg senere er blevet velsignet med et hunkøn som på alle leder og kanter er fuldkommen ligeglad med hvad der kommer ind i stuen, bare hun kan finde ud af at bruge det. Men tilbage til indretningsarkitkten.. Jeg foreslog meget spagfærdigt, hvordan jeg syntes tingene skulle stå, hvorefter jeg fik beskeden, ja nu må vi jo se hvad jeg synes.. Og der blev gået til vaflerne med farver, tæpper, osv. Men da hun var færdig, og jeg stod fuldkommen bleg ved tanken om vinke farvel, for det første til en masse gear, og derefter en masse mammon, sagde hun, Nu har du fået mine forslag, nu skal du jo kun bruge det du synes er ok. Pyha, det gik! Hun kommer af og til på besøg, og der ryger som regel lige en finke af panden, ikke mindst da jeg forærede mig selv en årg 1964 Vespa scooter i 50 års fødselsdagsgave, og den tog plads i stuen. Det er dog altid med et smil på læben. Men hun glemte aldrig mig i processen, hun var rigtig god til at lytte, spørge ind til behov og ønsker, og hun vidste godt der var vigtigt at jeg følte mig hjemme, og ikke at hendes professionelle mening slog igennem når man kiggede rundt. Hun havde rigtig mange gode ideer som jeg ikke selv have tænkt på, og som blev brugt, det var guld værd.

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Hackenberg » man 17. nov 2014 10:07

@ Gottschalck. Efter mange år i møbelbranchen kender jeg godt de, ofte sindssygt dyre, hjem du omtaler. Sterile, hygge-fjendske og uden personligt præg. Senere har jeg haft kærester, kortvarigt, som boede sådan og jeg kan kun sige; sådan et helt hvidt, østrogenosende, pude - og bamseudsmykket soveværelse eller et hvilket som helst andet værelse, i øvrigt, gør mig impotent! Og så spørger de i øvrigt ofte; hvorfor lyder det ikke så godt hos mig som hos dig? Prøv at flytte højttalerne frem fra bag sofaen.
God fornøjelse med indretningen, ægtemænd!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf his067 » man 17. nov 2014 10:18

Vi rydder al den hygge væk
som ligger her til dagligt
og sørger for at alt
er vinkel-ret og sagligt

Her ligner mest af alt
et koldt sterilt kontor
for der kommer et par mennesker
som skal se hvordan vi bor

(Kumbel)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » man 17. nov 2014 12:13

Gode Vintage-venner,

Tak for jeres indretnings-historier og forstående + opmuntrende indlæg - det luner :thumbsup:

Må faktisk indrømme, at jeg brugte for meget negativ søndagsenergi på oplevelsen med indretningsarkitekten.
Det gør mig opmærksom på, at ens hjem er en meget personlig sag - uanset hvor hjemmeflikket, næsten-færdigt eller jeg-skal-også-se-at-få-det fixet-agtigt, det er.

Nå, nogle af forslagene var jo gode nok (det var nok mere måden - at føle sig/sit hjem invaderet).
Og jeg fik da lært hvad et mood board er - se her:

Moodboard.pdf

Ja, Thomas - dit visit var i den klart positive afdeling! Og 2:1 er meget farligt.
Kumbel (Piet Hein) er klog.

PS: Arbejdsværelset (hvor jeg lytter mest og hvor vinylen bor), værksted og kælder-/loft-lagerrummene fik hun ikke adgang til. Der må være en grænse.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf hmt » man 17. nov 2014 12:34

Det amerikanske magasin Wallpaper havde en feature med lydudstyr fra Oswald Mills audio. Det er typisk meget store horn osv., de producerer. Yderst smukke og formentlig meget vellydende sager, og det kunne man jo lade ligge fremme til boliginspiration!

Når det drejer sig om Bo værre og hvad de ellers hedder, så er de udgaver jeg har set, kirurgisk renset for både lyd og billede. Er der ikke nogen som ligger inde med vintage-boligmagasiner, hvor det var mere acceptabelt at bruge en del af rummet på lyd, og som kan uploade et par eksempler, eventuelt i en anden tråd?


Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Almarx » man 17. nov 2014 12:55

Jeg har på fornemmelsen, at der måske snart siger sig en farve ind i hjemmet. :lol: I øvrigt har jeg aldrig set hifi beskrevet, som et positivt bidrag til indretning, - det skulle da lige være Sonab-anlæg fra en fjern fortid, eller B&O´s nyere statusmarkører, men de lyder sikkert også godt. Den usynlige højtaler er sikkert stadig en drøm for mange.
Nu er jeg en ældre generation, hvor det første, der flyttede ind var anlægget og dernæst en madras på gulvet, når et nyt sted skulle indtages, - men jeg må indrømme, at da der også kom familie ind i billedet, blev der proriteret lidt anderledes(jeg kan ikke huske noget 80/90-er musik rigtig). Nu er der igen god plads og musikken breder sig igen. Jeg håber du får den "bamsestol" fra boardet, så kan du sikkert også leve med resten.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Ehapa » man 17. nov 2014 17:02

Nu er jeg ikke indretnings-arkitekt, men Bygningsarkitekt, og de arkitekter jeg hænger ud med bor i et "Kaos", af rod
/dårligt lys/container-fund..m.m, meget klassisk for arkitekter!. Mange af dem der kalder sig indretningsarkitekter er designere, og mange af dem har blot taget nogen kurser, arkitekt kan alle kalde sig, de akademisk uddannet har MAA efter Arkitekt.
Træner sport med en del udlændinge, og de er ret rystet over så meget Danskerne går op i indretning, og have de rigtige designer ting...m.m, for så kun at have råd til købe mad ind i aldi...når nu alle pengene er brugt på Blomstervaser kniplinger..m.m... :Skor:...Fint ska det være..bevares.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf kbekke » man 17. nov 2014 17:38

Arh, Captain. Det er næppe hende den eksterne indretningsarkitekt, du skal bekymre dig om i denne situation. Men derimod kunne det godt være en ide at prøve at tune ind på det, som din bedre halvdel prøver på at fortælle dig.

Løsningen behøver jo ikke at ende som et knæfald for feminismen ;)

Nu er jeg jo i den skiftevis lykkelige og ulykkelige situation, at der ikke er nogen, der er medbestemmende omkring hvordan MIT hjem skal indrettes. Jeg er altså nødt til at være min egen æstet, hvilket indebærer både at vælge de rigtige hi-fi komponenter OG hvilke sofa-puder, der på samme tid bedst matcher et sæt L-100 Century med røde fronter og en gul-orange, semi-vintage Kenwood A901 Super Chef!

Kenwood A901 Super Chef.jpg


Det er ikke altid lige nemt, skal jeg hilse at sige. Så mon ikke det gælder om at få det bedste ud af det, du har? Mens du har det.

Jeg synes faktisk, at du måske bare skulle overveje at anerkende, at det både er dit og din hustru's hjem og så lade hende male hvidt og sætte større vinduer i, hvis det er det, hun har brug for lige nu. Og hvis du er smart, benytter du lejligheden til at retfærdiggøre en hi-fi relateret nyanskaffelse eller to. Som aflad 8)

Klassisk hi-fi kan sagtens integreres i en moderne bolig - og da især vintage Bang & Olufsen - og med det kendskab som jeg ved, at du også har til f.eks. møbler, er jeg ikke i tvivl om at I i fællesskab sagtens kan opnå et resultat, I begge to kan leve med. Jeg tror faktisk, at det måske er vigtigere, at du går med på projektet end hvad det ender med. Sæt dit eget præg på det og skid roligt hul i, hvad hende indretnings-fissen synes, hvis hun ikke har nogle GODE ideer.

Og hvis det ikke bliver heelt som du havde ønsket dig, så har du jo stadig din egen hule at retirere til. Og på det punkt er du helt sikkert heldigere stillet end mange andre ægtemænd...

På med vanten og held og lykke med det! :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kbekke man 17. nov 2014 18:05, rettet i alt 1 gang.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster