Captain Phoenix Audio-tråd

Vis os dit grej

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » lør 1. jun 2019 12:42

Jeg er stadig i gang med indretning af mit musikrum (tak for råd - billeder skal nok komme), men der bliver heldigvis også tid til andre ting.

Forleden mødte jeg en bekendt fra gamle dage - "Krut" - og faldt i hyggelig snak, da vi først havde fået placeret hinanden efter ikke at have haft kontakt i knap 35 år:
"Kurt" var manden, der etablerede "Kruts Karport" i 1984 (den første café i moderne stil i Danmark udenfor KBH City - nu er der jo næsten ikke andet...)
Og jeg var manden, der tog en billedserie til en artikel vi lavede om Krut og hans nyåbnede café i et blad, jeg dengang var tilknyttet. Senere åbnede Krut "Den Blå Hund" (på FRB) og var med til at åbne Copenhagen JazzHouse, hvor han i årrække stod for driften af stedet samt af barene.

Krut skulle nu af med de fleste af sine jazz-plader, så vi lavede en aftale om, at jeg kom forbi for at se om der var noget for mig, inden han forærede resten til butikken/caféen/spille-stedet "Jazz Cup" (Gothersgade i KBH).

Det kom der 20+ gode jazz-skiver med hjem af - og endnu bedre: Flere timers super hyggelig kaffedrikning og snak med historier fra gamle dage, fælles bekendte - og hvad der er sket siden.

Jazz LPer maj 2019.jpg

Mange moraler her : Jazz er godt, Vinyl er godt, Kaffe er godt, Gamle dage er godt - og så er det godt med folk, der er overfor hinanden, så man har lyst til at lukke ind og lukke op også efter 35 år :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf KlausM » lør 1. jun 2019 13:21

Det ser godt ud :thumbsup:

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf bjerager » lør 1. jun 2019 14:17

Fedt
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » søn 26. jan 2020 23:34

Jeg skylder vist en up-date på et par tidligere poster i min tråd om indretningen af mit musikrum.
Den slags er jo en proces… men sidst i 2019 var jeg nået så langt, at det var tid for en ”officiel” indvielse.

I løbet af foråret blev der bygget reoler i lokalet (et tidligere børneværelse i kælderen), så der både kunne blive plads til LP’er (hvor der vel er små 3.000 stk.) og anlæg.

Reolfeb1.jpeg

Reolfeb2.jpeg

”Anlæg” opfatter jeg helst som substantiv pluralis – altså i flertal. Nok kan man kun lytte på ét ad gangen, men jeg tror det er en ”skavank" fra mange år i min fars radio/hifi-butik, hvor der jo var mange anlæg stillet op og tilsluttet et omskifter-system, så der kunne switches mellem forstærkere og højttalere.

Et enkelt anlæg blev flyttet ind inden møbler, plader osv. kom til – og afslørede at rummet lød ad h…… til.
Stående bølger, efterklang, resonanser – det hele var galt.
”Duer ikke – væk” var den umiddelbare reaktion. ØV!!!

Det tog nogle dage at komme tilbage på sporet med den drøm og plan, jeg havde haft så længe.

FørsteAnlæg.JPG

Der måtte jo gøres noget, så fat i den lokale tæppemand, der lagde 7 mm træfiber-plader og derpå væg-til-væg uld-tæppe på hele gulvet. Og ned i Bauhaus og købe Rockfon (4 kvm monteret i loftet) og Troltekt (træuld m. cement – 3,5 kvm monteret 2 cm fra bagvæg bag lytte-positionen).
Hertil ind med alle LP’erne på de tomme reoler (stort fremskridt) og med sofa + to lænestole med hynder i.

AnlægPåReolen.jpg

Lyttepositioner.jpg

Det hjalp – heldigvis! - rigtig meget, så rummet blev absolut anvendeligt til musik.
En udfordring er dog, at rummets længde og bredde er næsten ens – ca. 4 m.
Det giver et ”løft” (hvis man skal være positiv) i lydniveauet, hvor vægafstanden rammer halv-bølgen – altså ved ca. 42 og 84 Hz (og videre op, men dér knap så hørbart).

På et tidspunkt kommer der (med en god vintagefælles mellemkomst) en frekvensafstemt akustisk dæmpning til, så puklen på 42/84 Hz bliver mindre.

DæmpetLysi Hulen.jpg

Men ellers er det dejligt at træde ind i et rum, hvor alle ens LP’er står klar i rimelig orden (genre + alfabetisk) og 2-3 set-up står klar til at formidle musikken. Og – ikke mindst – baggrunds-støjniveauet er MEGET lavt (kælder-placeringen og dæmpematerialer hjælper hér). Så lavt at man lige akkurat kan høre LED-spot’ene (dæmpbare) summe lidt når musikken ikke spiller.

IndvielseAfMusikrum2.jpg

Sidst på året (’19) stimlede 8 vintage-fæller fra hele landet sammen for at foretage den ”formelle indvielse” af musikrummet. Det blev en meget hyggelig dag og aften, med masser af musik, snak og hvad der hører til. Alle havde medbragt en plade, der blev præsenteret og spillet i løbet af dagen – det er jo trods alt musikken, der er årsagen til at man (jeg) går op i vintage-hifi.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix man 27. jan 2020 00:23, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf KenRas » man 27. jan 2020 00:00

Tillykke med det Claus, det gad jeg godt se/høre/opleve en dag :p

:thumbsup: herfra.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf bjerager » man 27. jan 2020 07:19

Dejlig aften med god musik, skønt du blev færdig med rummet.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Louis » man 27. jan 2020 09:28

Tillykke Claus - det der sgu hyggeligt ud!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf KlausM » man 27. jan 2020 09:45

Hvor ser det dog bare gennemført godt ud, ikke underligt at det tog lidt tid, at komme i mål.

MH Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf PerHej » man 27. jan 2020 09:51

:Thumpsup: Smukt, mon ikke du kan finde noget til akustikken der passer i din stil her
https://www.btacoustics.com/

Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf JGreen » ons 29. jan 2020 00:32

Hejsa
Hvis du har plads til et par rør, så er de her rør rat effektive til og tage bas topper.
Der kommer lige et link til en side der er til nyre grej,
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=103696
Her står der lidt om dem og hvordan man trimmer dem.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » fre 27. mar 2020 13:04

I disse Corona-tider arbejder jeg (som mange andre) hjemmefra både med skrivebordsopgaver og med undervisning, der er lagt om til webinar/fjernundervisning - og derfor også foregår ved skrivebordet...

Så er det på den ene side godt at kunne rykke ned i min "hule" (musikrummet), hvor akustikken er super til at tale og lytte til andre mødedeltagere uden efterklang og støj udefra.

Hjemmearbejdsplads.JPG

Men på den anden side er det lidt "øv" at lyttesofaen må vige for skrivebord og kontorstol - og hifirevyer må vige for lærebøger i projektledelse.
Musik går det heller ikke at spille under Skype- og telefon-møder - desværre.

Og det er altså ikke "bare" at omstille sig ved arbejdsdagens slutning og sige: "Nu er dette ikke et arbejdssted længere - nu er det et fornøjelses-musik-rum".

Håber Corona-krisen snart er forbi!
Pas på jer selv derude.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf dfms » lør 28. mar 2020 10:50

Det sørme godt ud, dit lytte-rum :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Beovox S45-2 - genoplivet...

Indlægaf Elway » man 11. maj 2020 20:54

Captain Phoenix skrev:
For nogen tid siden købte jeg et par Beovox S45-2 inkl. de originale fødder til en meget rimelig pris.
Hvorfor jeg egentlig købte dem fortaber sig lidt… og jeg havde ikke nogen særlig forventning til højttalerne: Dengang i 70’erne, da de blev fremstillet og jeg begyndte at interessere mig for stereo og lyd, rynkede man lidt på næsen af (lyden fra) B&O. Jeg husker at en af ”hifi-guruerne” - Arne Sørensen fra firmaet Eltra, der stod for importen af Sony - noget respektløst kaldte B&O for ”Brummer & Overstyrer”. Det grinede vi så af dengang.

Nå – men selv om Beovox’erne så lidt forsømte ud, så spillede de uden fejl. Og designet er jo det klassisk Jacob Jensen (fotoet hér er af højttalerne senere i processen).



ovenstående citat/quote meget forkortet, men blot for referencen....

Inspireret af Captain'ens fine arbejde i ovenstående indlæg - og mange indlæg på nettet om netop S45-2 som værende en af de mest vellykkede fra B&Os bagkatalog - har jeg nu investeret i et tilsyneladende meget velholdt sæt i palisander. De er i transit og lander her en af dagene.

Da jeg er ved at renovere kælderen (bla til ny man-cave/lytterum :Thumpsup: ), er det meste af mit grej i depot. Men jeg kan da lige lufte dem på den Beomaster 4500, der agerer TV-lyd (med CX100).

Gad vide om den kan yde mine KEF Caprice II modstand som i "bookshelf" kategorien... ? De gode mods fra Captainen skal overvejes - når jeg lige får dem åbnet op og set nærmere.

Skulle der være nogen der ligger inde med originale fødder til denne model, kunne jeg være interesseret.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Nikko 5055 resurrection

Indlægaf Captain Phoenix » fre 25. sep 2020 21:44

Fra forum-medlem ferr31 (tak) og ved his067's hjælpsomme mellemkomst (tak) fik jeg forærende en Nikko 5055 receiver. Den skulle efter sigende spille (uden lys) omend den så noget træt ud.

Nikko 5055 før istandsættelse.jpeg

Jeg har tidligere - viewtopic.php?f=569&t=2150&hilit=captain+phoenix&start=75#p39984 - haft fingrene i forskellige Nikko'er og har en svaghed for deres receivere.
De nød ikke voldsomt megen respekt, da de var på markedet (solgt via Audioscan), men har vist sig at være både solide og langtidsholdbare, så det var værd at bruge tid, knofedt og reservedele på projektet, syntes jeg.

Eksemplaret her havde haft det hårdt gennem tiden - der var en utrolig mængde snavs indeni...

Nikko 5055 interiør.jpg

... afbryderen var defekt og omgået med to ledninger (dens plast-hus mørnet beyond repair viste det sig senere). Skalalyset var helt væk, men til gengæld skulle dette arrangement i sikringsholderen nok sørge for strøm nok... :QQS:

Nikko 5055 sikringer.jpg

Knapperne trængte også til noget tender love and care...

Nikko 5055 knapper.jpg

...hvilket en tur i ultralydsrenseren hjalp betydelig på.
En gang med "det blå" gav lige det sidste bagefter.

Nikko 5055 rensede knapper.jpg

Indvendigt fik den naturligvis en grundig rensning af print, omskiftere, potentiometre mm. Det hjalp rigtig meget og den spillede uden knas eller problemer.
Jeg måtte også konstruere en ny afbryder vha. en mikro-switch, der blev tilpasset til formålet og monteret.

Nikko 5055 Uden cover.jpeg

Med en halv snes friske skalalamper af de kendte sikrings-typer, kom det visuelle også på plads.
Jeg synes faktisk den ser rigtig flot ud med det blå-grønne skalalys og den blanke aluminiums-front.

Nu er den tilbage i fin form og atter klar til lang tids tjeneste. Det bliver (måske) hos en ung person, der vil igang med at spille LP'er og lade anlægget få en synlig plads i indretningen.

Nikko 5055 Renoveret.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix fre 25. sep 2020 21:53, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Fredmarantz » fre 25. sep 2020 21:52

Den er satme blevet flot - helt utroligt, hvad kyndig TLC kan udrette. Flot receiver. godt arbejde :thumbsup: Man skal altså ikke lade alt det støv og snavs ødelægge ens humør. Det kan nemt lade sig gøre at shine sådan én op. Nogle mener endda, at støvet især kan være med til at "beskytte" overfladerne en smule mod elementernes rasen - men det er jeg nu ikke helt sikker på er rigtigt.

hæ - jeg husker, i min tid i Audioscan, hvor vi, da jeg var der, solgte receivere fra Nikko, men fra den senere generation med modellerne X19 - en lys front med lys skala og altså ikke blå skala. Jeg husker også, at vi ikke i dén forretning i hvert tilfælde talte dem ned - men det gjorde kunderne måske :-)

Jeg husker også- at jeg ville sørge for, at min daværende kæreste ca. 1978 fik en god receiver og jeg mener, at det blev til en 6065 - 7075 el. 8085. Den var i hvert tilfælde stor og med blåt lys - meget vellydene og kraftig. gad vide.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster