Captain Phoenix Audio-tråd

Vis os dit grej

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf ferr31 » tirs 2. apr 2019 13:36

Hej Claus
Tillykke med den store dag og de store JBL, måske jeg skal inviterer mig selv på en kop kaffe inden så længe :p
Jeg har overvejet at bygge et sæt X15 som vel er en kopi af L300, så måske en lytte test/sammenligning, ved et træf ud i fremtiden.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Fredmarantz » tirs 2. apr 2019 13:51

Tillykke Captain - både med dagen og L300 !!! :thumbsup:

De er landet er godt sted - hvor de vil blive skattet og få den kærlige og kyndige hånd, som de fortjener! At få sådanne letter måske også tanken om at runde de 60 - der går unægtelig lidt "drengerøv" i den igen. :Skor:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Struktør » tirs 2. apr 2019 14:22

STORT tillykke med dagen og tillykke med de JBL.

De venligste hilsener
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf spuncut » tirs 2. apr 2019 14:40

Tillykke med dagen Claus, du ønskes mange gode vintage-Hi-Fi-fund fremover. :Thumpsup:
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Almarx » tirs 2. apr 2019 16:31

Sikke en gave, - tillykke, også med det nye rum.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Man skal være god ved sig selv...

Indlægaf pqrannes » tirs 2. apr 2019 20:15

Captain Phoenix skrev:Som flere af de gode forum-fæller herinde har måttet høre på/læse om, har jeg ærgret mig over, at jeg i 1989 solgte mine JBL L300 (barn på vej, småt med penge osv.). Nogle af jer var endda så venlige at gøre mig opmærksom på, at sådan et sæt kom til salg på "det andet" forum...
Tak for det.

De stod godtnok i Lemvig (resten af min signalkæde er i Valby), og sælgeren havde en lidt underlig auktions-lignende salgsproces i gang (man kunne ikke se hvilke andre bud han - sagde at han - havde modtaget). Men da jeg et sted inderst inde havde besluttet, at jeg ville have et sæt L300 igen - og i livet har ærgret mig mere over hvad jeg ikke har gjort end hvad jeg har gjort - så fandt vi ud af at lande en aftale.

Og højttalerne landede også her i mit nyindrettede (næsten færdige) lytte-rum, netop som jeg i dag kan feje rund fødselsdag :p

JBL L300.jpg

Standen er sådan set OK:
    Alle enheder spiller (men én bas skal recones - eller mindst have nye ophæng).
    Et par mindre finer-skader skal udbedres.
    Front-rammerne skal have gen-limet stoffet (blåt) - men jeg pønser på at bygge et par rammer til og have flere fronter/stof-farver at skifte med. Jeg havde både de sand-farvede og de brune fronter way back.
    Skum/pappet under glaspladen er væk og skal genfindes/genskabes.
    Terminalerne bagpå skal reetableres (der er lavet 2 x 2 til bi-wirering)
Her ud over kan det være at delefilteret skal have et eftersyn med friske kondensatorer - og evt. en lille modifikation, hvis mellemtone(hornet) viser sig at være for påtrængende.

Og endelig gør L300'erne mig særdeles opmærksom på, at efterklangen i lytterummet skal dæmpes grundigt (det vidste jeg nu godt - men med det lydtryk de let præsterer bliver det endnu mere påkrævet).

Alt-i-alt en dejlig fødselsdagegave - tusind tak Captain Phoenix ;)

Også tak til den forstående langhårede, hvis eneste betingelse var, at der skal lige så mange kubik-meter andre højttalere ud fra matriklen. Her bliver jeg jo hjulpet af at jeg har været god til at samle så meget... (må se at få lavet et salgsopslag herinde).


For pokker, da, Claus. Til lykke med det hele!

PQR
Senest rettet af pqrannes tirs 2. apr 2019 22:41, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf KlausM » tirs 2. apr 2019 21:37

De er flotte, tillykke, dem skal du nok få "på højkant" :thumbsup:

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Helikon » tirs 2. apr 2019 22:10

Tillykke-Tillykke - det er jo hele 3 ting ligesom i et Kinderæg, drømmehøjttalerne, fødselsdag i fin form og den langhårede er venlig stemt for JBL'erne, hvor heldig kan man være.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf NikonSP » tirs 2. apr 2019 22:16

Hej Claus.

Stort tillykke med det hele, - den genanskaffelse har du godt nok også trukket længe . . . . . :thumbsup:
Men dejligt, at du endelig har fået vinget den sag af, for det har vi godt nok måttet lægge øre til i mange år :lol: :lol:
Venter spændt på en indbydelse til en lytning.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Tonni » tirs 2. apr 2019 22:23

Et ydmygt tillykke her fra, både med fødselsdagen, og især med generhvervelsen af ungdommens store kærlighed!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » ons 3. apr 2019 21:23

Tak for de mange lykønskninger med både højttalere, lytterum (på vej) og den runde dag :p

I første omgang går indsatsen på akustikken i lytterummet.
Der bliver brug for både gulvtæppe samt nogle akustik-plader til væg og måske loft. Forhåbentlig undgår jeg at skulle drible med bass-traps.

Jeg har ikke arbejdet systematisk med rumakustik og lyd-absorbenter før - det skal nok blive sjovt.

Og som flere lægger op til, kommer rummet forhåbentlig til at danne ramme om både kom-forbi-kaffe/lyt og små kom-sammen’er.

Fortsættes.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Torben » tors 4. apr 2019 01:55

producerede engang en cd i Helsingør Domkirke -rum aukustikken var et spændende problem - for problem var det da - men blev løst godt!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Pokemon » tors 4. apr 2019 23:04

kan oss godt husk dengang jeg boed på amar og den lejlighed var et problem og med københavns belysning vor jeg næmt ku tæmme aukustiken med fliser og sådan men så skifte det til køebnhavns energi og det blev være og så flytede jeg til nordvest sjæland og der er go energi. men så blev genboen skilt og jeg fik lov at ta noen af hans 60x60 og det har da osse hjulpet men måske ikk som en cd i domkirke.
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Fredmarantz » tors 4. apr 2019 23:25

Ja- den akustik bør nok dæmpes og tæmmes i et vist omfang. Dette "visse" omfang bør nok også være ret stort efter billedet af dig og højttalerne at dømme.

Jeg noterer mig, at du har et "bart" gulv med planker - smukke, men dette elelrs tilsyneladende pæne gulv bidrager væsentligt til ret utæmmet efterklang.

Nu skal jeg ikke lige anbefale dig at pakke hele rummet ind i tykke ryatæpper og deslige,, men jeg har erfaring for at et relativt tykt gulvtæppe, som fylder pænt meget i sit areal kan betyde voldsomt meget - og er måske den enkeltopgave, som har størst effekt. så er der jo alle de øvrige ting, som man kan gøre - og som jeg ikke er tvivl om, at du allerede er klar over.

Jeg kan forestille mig, at du ønsker et rum, som er brugbart - er normalt møbleret og normalt dæmpet på en naturlig måde som første prioritet - og hvordan dette gøres smartest afgør du jo (næsten) suverænt - der er dog den langhårede, som nok lige skal med ind over....... ;) .

Gulvtæppet samt et par gode velpolstrede stole - er en rigtig god start.

Jeg tænker også på, at du med fordel kan vinkle højttalerne således at diskanterne især ikke spiller lige op ad en reflekterende væg - det ser ud til, at der er plads til, at du kan rykke dem lidt væk fra sidevæggene.

Alt i alt en herlig opgave, som du kan forme og modulere, som du lyster - i det tempo, som du lyster. Skønt at eksperimentere.

Sådan en opgave kunne jeg godt tænke mig at have herhjemme. Jeg har jo selv et par JBL med 15" og div. horn (4333A), som på mange måder næsten kan sidestilles med denne fine L300, men jeg har, primært grundet min stues form og øvrige indretning, ikke de samme muligheder for eksperimenter og har måttet "låse" mine højttalere i en bestemt position, som gør lyden ret bastung de fleste steder. dog har jeg en meget kort efterklang - hvor jeg ved, at et ret stort, relativt tykt tæppe nærmest har "worked wonders". Min lyd er tæt og kontant og der er nærmest kun den noget heftige bas at slås med - det kan og vil jeg kun regulere med basregulering på forstærkerne.

Det blvier spændende, hvad du finder frem til - både hvad angår restaureringen af disse L300 og med akustikken og placeringen.

Nu er 4333A en anden højttaler, som man let kan stable op (ca. 30cm) på en velkonstrueret sokkel, hvad jeg også har gjort - dette dæmper og tæmmer bassen en del - men denne mulighed ligger ikke rigtig i kabinetkonstruktionen og designet på en L300 - de skal jo stå på gulvet - andet ville se tåbeligt ud, synes jeg.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Tonni » fre 5. apr 2019 09:48

Et andet rigtig godt værktøj, er en bog-/plade-reol. De kan også fungere som diffusorer og absorbenter. Samtidig med de ikke oser af HiFi.
De kan, på linie med et tæppe/en løber gøre underværker for lyden...

Håber det kan give en acceptabel palette af muligheder, som "hende du er underlagt" og du kan forliges med... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster