Captain Phoenix Audio-tråd

Vis os dit grej

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf sorenb » tors 5. jan 2017 00:09

santashooter skrev:Jeg synes de er monster fede, ...

Ja? kan du hæfte lidt flere ord på, hvad der gør dem "monster fede"?
(jeg spørger fordi jeg ikke kan 'se' det, og måske skal have lidt hjælp til at 'se' det ... nogengange er det jo, perspektivet der gør det)
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Sorenki » tors 5. jan 2017 00:46

sorenb skrev:
santashooter skrev:Jeg synes de er monster fede, ...

Ja? kan du hæfte lidt flere ord på, hvad der gør dem "monster fede"?
(jeg spørger fordi jeg ikke kan 'se' det, og måske skal have lidt hjælp til at 'se' det ... nogengange er det jo, perspektivet der gør det)


Nu er smag jo så subjektivt som noget kan blive, og jeg frygter at til trods for hjælp, 'ser' du nok aldrig fra mine øjne (jeg er jo for ung til at huske 70'erne, så det er nemt at romantisere)
Design-forbrug og indretning, siger jo noget om hvem man er som person og kan anskues som en slags - egen scene, hvor man "kuraterer" sig selv - der er jo derfor ikke nogen opskrift eller noget er bedre end andet, men en subjektiv smag.

Men jeg kan prøve at forklare min fascination:
Først og fremmest er de fremstillet i en tynd orange plast, med stabel-funktion og slidser - dvs jeg mener både de er flotte, har det helt rigtige halvfjerdser-look og så er de praktiske.
Flotte: Jeg synes de er så tynde at de som indretning er lettere end fx kubikreoler, stigereoler eller montana. Så hvis man anser reolen for sig selv, er den let og luftig - pladerne er i forvejen tunge indretningselementer - smid så en hård kasse rundt om, og du har en ret hamper væg. Kan du bryde det op i forskellige mindre forskudte niveauer og med en hvis luftighed, er det slet ikke så tungt at se på.
Halvfjerdser-looket: De passer jo perfekt til de orange JBL L-100 fronter, og den flotte Luxman pladespiller, som står i et Poul Cadovius system, med den orange LampPetit på hylden over... groovy.
Praktisk: De kan både stables, stå for sig selv, eller fungerer som "rumdeler" i et andet møbel - altså, kan de både være praktiske (igen min bemærkning om de pladeholdene slidser, så de rent faktisk fungerer bedre som plade-delere end blot en aflang reol-hylde) og som tidstypiske design-elementer.

Nu er jeg jo nok (som nævnt) umanerligt romantiserende om 70'ernes design-stil. Jeg vil tro disse er sjove og fede fordi de simpelthen er så typiske for tiden - lidt ligesom jeg synes brune trompetbukser er fede - det er nok fordi de passer så lidt ind idag, og så godt ind i en anden tid at det er sjovt og spændene.

edit: Jeg er egentlig enig med Spuncut herunder, men kunne ikke dy mig ;) - beklager hvis det bliver anset som OT-hijack af Klaus tråd!
Senest rettet af Sorenki tors 5. jan 2017 00:49, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf spuncut » tors 5. jan 2017 00:47

sorenb skrev:
santashooter skrev:Jeg synes de er monster fede, ...

Ja? kan du hæfte lidt flere ord på, hvad der gør dem "monster fede"?
(jeg spørger fordi jeg ikke kan 'se' det, og måske skal have lidt hjælp til at 'se' det ... nogengange er det jo, perspektivet der gør det)

Hvorfor er det egentlig vigtigt om vi andre syns at Claus' fund er fedt eller ej? Som jeg ser det er det vigtigste da at Claus deler sin glæde med os andre og desuden er netop det, at vise sin entusiasme, et af de væsentligste kendetegn ved "The Vintage Hi-Fi Spirit". Forøvrigt havde jeg casettebåndsudgaven i sin tid, dog i en mere kedelig grå farve.
:Thumpsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » tors 5. jan 2017 06:48

Takker for kommentarerne om mit lille genbrugs-fund (ikke mindst Harvey's skønne 70'er foto).
Opslaget var ikke lavet for at starte en længere debat om (eller forsvar for) at LP-holderne er praktiske, fede el. lign., så jeg beder om at I fortsætter dén debat i en anden/selvstændig tråd.
Tak.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Helikon » tors 5. jan 2017 13:37

Min far havde radioforretning i 70'erne og jeg kan godt huske de der plade holdere. Jeg mener de var i violet og brun også og måske rød. Der fandtes også nogle der bare var en vinkel hvor ribberne fortsatte op ad rygstykket. Og til kasettebånd fandtes også en holder til en 5-6 bånd, de kunne skydes sammen til en lang række mener jeg. Dem havde jeg til mine "Europa" historiefortællinger som Skatteøen, Winnetou, Robin Hood og hvad de hed, hvor Peter Kitters karakteristiske stemme var med til at levendegøre figurene. Måske har jeg en til at ligge i min kasse med barndoms erindringer, jeg skal prøve om jeg kan finde den.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf B&O Vintage » tors 5. jan 2017 14:36

Med nogle mennesker er det desværre klogt at undvige diskussioner. Uanset hvad så fører det ingen steder hen. Det er deres formål med at indlede diskussioner.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Niecen og Vinylen - del 2

Indlægaf Captain Phoenix » lør 14. jan 2017 21:39

For godt 3 år siden fik min niece et lille anlæg i 13-års fødselsdagsgave: En Beogram 1800 og 2 Beovox 2200 (viewtopic.php?f=569&t=2150&start=60#p37085)

KarolineAnlæg1.jpg

Stor glæde i et stykke tid - indtil problemerne med at opnå/holde den rette hastighed blev for voldsomme.
Så den kom tilbage her til farbror - og har martret mig i lang tid (det handler om de f...... sinter-lejer).
Til sidst blev jeg så irriteret på den, at den blev kørt på genbrugen (ja - jeg ved det... men det var faktisk også en lettelse).

I samlingen fandt jeg så i stedet en National Panasonic receiver med flot grønt lys og et stk. uopslidelig Pioneer PL-12D. Nye skalalamper, rense, smøre, ny pick-up - og så var det klar. De fede små Beovoxer holder endnu.

KarolineAnlæg2.jpg

Det er herligt at se, at interessen for vinyl-skiverne stadig holder ved.

Jeg har endda fået forsynet hendes far (= min bror) med et anlæg i hans sommerhus.

KarolinesFarAnlæg.jpg

Det blev sidste weekend samlingspunkt for et get-together med 6 studiekammerater.
Mødetegnet var en LP'er pr. mand - og konceptet blev en stor succes :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf B&O Vintage » lør 14. jan 2017 22:21

Super Farbror!
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

From Jylland with Love (Vintagehifi jages)

Indlægaf Captain Phoenix » søn 19. feb 2017 14:22

Tidligere på ugen var jeg på visit hos den ene af sønnerne i Århus.
Det gav jo mulighed for at opsnuse vintage-grej på jagtmarker, jeg normal ikke færdes på.
Og med den langhårede på golf-ferie i Portugal var der "frit slag"... hæhæ...

Med hjem fra Rønde kom en nydelig AKAI AP-001 - sådan en god basis-pladespiller lavet af solide materialer.

IMG_5635.jpg

Centerlejet havde sat sig fast (efter 10 års stilstand). Det blev fixet, lejer renset/smurt - ligesom en ny drivrem kom på. Så er den atter klar til mange års tro tjeneste (og blev solgt på FB på få timer).

Det gav et bidrag til det næste indkøb, som jeg måtte helt til Nørresundby for at hente. Men det var bestemt køreturen værd, for det er sjældent at navnlig forstærkeren hér ses til salg. Og så endda i selskab med matchende tuner og kassette.

19-02-2017.jpg

Min idé er at samle et (næsten) top-of-the-line sæt fra Sony (i hvertfald indenfor det som almindelige forbrugere kunne købe). Her står allerede en PS-6750 pladespiller, som jeg havde dengang den kom frem (hvor den hos mig spillede med en Luxman L85V/T88).

Jeg synes det ville være sjovt at se og høre den sammen med de modeller, Sony selv tænkte den skulle matches med dengang (ligesom samle familien igen...). Ikke mindst da det efter min mening er lige i smørhullet af hvornår Sony fremstillede deres bedste vintage-apparater.
Det kan måske også være interessant at stifte bekendtskab med en af Sony's V-FET forstærkere. Er ikke sikker på at jeg helt forstår princippet, men det var velanskrevet dengang - og gik for at være meget vellydende (i "rør-retningen") men lidt følsomme sager.
Skal blive spændende :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf sorenb » søn 19. feb 2017 15:27

Der er en del udemærket artikler på FirstWatt af Nelson Pass vedr. V-fet's; en elektrisk ~ækvivalent til rør-trioder.
Nelson har på et par Burning Amp videoer kommenteret at Yamaha og Sony's kontruktioner udmærkede sig ved en høj grad af kompleksitet, hvilket var den gængse trend i 70'erne, og han har selv lavet et par konstruktioner baseret på V-fet's for ikke så længe siden.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf sorenb » søn 19. feb 2017 17:44

V-Fet er et salgs navn for Static Induction Transistor (SIT) og ikke det samme som laterale MOSFETs

Tror ikke du finder SIT's i andet end Yamaha og Sony ting.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Captain's Cave - del I

Indlægaf Captain Phoenix » søn 2. jul 2017 11:56

Jeg kan godt lige før-efter-billeder (og fortællinger).
Derfor kommer her en stribe "før-fotos" af indretningen af mit kommende vintagehifi- og musik-område i vores hus.

Den sidste af "ungerne" flyttede for godt et par år siden - og et par ledige værelser i kælderen blev (sammen med loftet) hurtigt optaget af hifi-grej, nu det ikke havde andre oplagte funktioner.
Det har (mener navnlig den langhårede - og jeg er faktisk enig) taget lidt overhånd.

Rummene kan blive en hyggeligere og mere velorganiseret ramme om musik-lytning, puslen med teknik og plader samt fremvisning og demo af grej/LP'er, som skal videre til andre.
Det kunne jo også være et sted, man samledes nogle stykker om den fælles interesse (som det gennem tiden er sket ved flere mini-træf med forum-fæller).

Altså er indretningen af 3 rum i villaens kælder er nu gået i gang:
    Et lytterum (4 x 4 m) med sofa mm. og plads til 3-4 tilsluttede anlæg samt LP-samlingen.
    Et "show-room" med de apparater samt LP'er, der skal videre (forhåbentlig de fleste i klargjort tilstand - ihvertfald med tiden).
    Et værksted, hvor grejet bliver repareret, renset og klargjort.
På skitse-plan ser det sådan ud:

IMG_6177.jpg

Det der skal blive "hulen" (lytterum) ser i dag sådan ud (og ja, det ligner et lager... det er det egentlig også...).
IMG_6168.jpg

IMG_6169.jpg

Umiddelbar foran lytterummet skal det kommende "show-room" være.
En del hylder skal op på væggene, men grejet her skal ikke tilsluttes/spille.
IMG_6170.jpg

Værkstedet trænger også til en omgang...
Arbejdsbord er opsat, men mangler finish.
Som det ses er der også noget grej på hylder/gulv/borde...
IMG_6171.jpg

IMG_6172.jpg

Endelig har vi et pænt stort loft i huset. Dér har sør'me også sneget sig en hel del udstyr ind.
Jeg tror jeg vil kalde det mit fjernlager...
IMG_6174.jpg

IMG_6176.jpg

Planen er at vi hen over sommeren kan bringe projektet langt frem.
Update følger - stay tuned.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix søn 2. jul 2017 13:18, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Anders » søn 2. jul 2017 12:46

Hold da op!
Sikke en samling.
Og her sidder jeg og synes, det er blevet lidt for meget med mine femten stykker HiFi. :p
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf NikonSP » søn 2. jul 2017 14:24

Hej Claus.

Hold da op, - det ligner jo et af hi-fi tidens europæiske centrallagre i Holland/Belgien :shock: :QQS: :thumbsup: :Thumpsup:
Jeg kan evt. levere lidt yderligere, hvis det skal være . . . . :lol:

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Gottschalck » søn 2. jul 2017 23:01

Ja og tænk, hvis man blev inviteret på en sound tour?
Spændende.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster