Dennis's Jealvox-madness

Vis os dit grej

Dennis's Jealvox-madness

Indlægaf volvo-dennis » søn 15. apr 2012 13:07

Hej Vintage-kyndige.

Så vil jeg vise lidt fra mit Vintage univers. Højttalerne er desværre det eneste vintage lige pt. Så det er det som der vil blive billeder af her..

Højttalerne er der nok et par stykker som kender. Jealvox Soundmaster 15. En yderst letdreven højttaler, med go' dynamik. Spiller faktisk udemærket når man tænker på at de er fra sidst i 70'erne.

- Vedv. belast. : 50 w (70 w musik)
- Følsomhed : ?
- Kabinet : 326 Liter... stykket.
- Vægt : 100 kg stykket

Enheder pr. højttaler.

Diskanter : 2x Isophon DK 11/C 110/8 - 1,5kg stykket
Mellemtone : 1x 4" Peerless KO40MRF
Bas : 1x 15" Isophon PS 38/50

Delefilter : Det originale IMPO filter
Delefrekvens : 500 & 2830 hz.
Delefilter vægt : 4kg

Basrefleksport 20cm3 stort og 9cm langt

Mellemtonehorn : 120 graders "distributed source" horn

...En meget følsom højttaler, som spiller højt med bare 10Watt.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Delefilteret vejer alene det samme som en komplet eltax højttaler :Skor:

Billede

Billede
Senest rettet af volvo-dennis man 9. dec 2013 19:41, rettet i alt 3 gange.
...Den uskrevne regel: Højttalere skal altid veje mere end ens kone. Pr. stk!
Brugeravatar
volvo-dennis
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10 mar 2012
Geografisk sted: Pindstrup, Syddjurs
Lokalitet: 8550 Ryomgård

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf kbekke » søn 15. apr 2012 13:30

OMG!

Voldsom-Volvo, Dennis og så er de rigtigt pæne ovenikøbet :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf MDA » søn 15. apr 2012 13:30

Dejligt at se du gør noget ud af din præsentation af dine super flotte højttalere samt dele :Thumpsup: :OLO:
Forsæt endelig i den stil når du får skiftet dit, ikke vintage grej ud med vintage grej :p :lol: :Skor:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf Strandvaskeren » søn 15. apr 2012 16:40

Hvor er de dog bare superfede!
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf volvo-dennis » søn 15. apr 2012 17:08

Tak for de pæne ord :p Jeg skal nok holde tråden her opdateret med hvad der foregår. Og jeg skal nok prøve at holde den gode stil med billederne.

/Dennis
...Den uskrevne regel: Højttalere skal altid veje mere end ens kone. Pr. stk!
Brugeravatar
volvo-dennis
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10 mar 2012
Geografisk sted: Pindstrup, Syddjurs
Lokalitet: 8550 Ryomgård

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf pqrannes » søn 15. apr 2012 17:17

De er søde sådan nogle små Jealvox'er. En art "Heresy" (jf. Klipsch) version af Jealvox "Sound monitors".

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf volvo-dennis » søn 15. apr 2012 17:21

Enhederne der er brugt i sådan en Jealvox-skabning.

Isophon's produktkatalog fra 1978.

Billede

Basenhed - PS 38/50

Billede

Diskanten - DKT 11/C 110/8

Billede

Mellemtonen - Peerless KO40MRF (ikke fra Isophon kataloget, selvfølgelig ;) )

Billede
...Den uskrevne regel: Højttalere skal altid veje mere end ens kone. Pr. stk!
Brugeravatar
volvo-dennis
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10 mar 2012
Geografisk sted: Pindstrup, Syddjurs
Lokalitet: 8550 Ryomgård

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf Strandvaskeren » søn 15. apr 2012 20:44

volvo-dennis skrev:Billede

Når jeg ser det billede der kommer jeg til at tænke på hvor meget hellere jeg vil se en film i god, solid stereo på et godt solidt stereosetup frem for de der moderne surroundsystemer folk har med et mylder af "tændstikæsker" spredt over hele stuen og en 8 tommer "sub" under sofabordet. :lol:
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf volvo-dennis » søn 15. apr 2012 21:12

Det er sjovt du nævner det med film. Fruen og mig ser faktisk en del film også, og Jealvox'erne formår fint at gengive et film-lydspor, til stor tilfredsstillelse! Masser af bund, så ingen sub nødvendig her!

Jeg har haft to surround setup's tidligere, men man skal virkelig op og ofre mange penge før man får noget ordentlig, fandt jeg ud af... Jeg fandt ud af med mig selv, at det eneste der duede var et godt stereosetup. Så fanden stå i at man ikke kan høre lidt "fnidder" fra et par små klejne baghøjttalere i ny og næ :D

Lydtryk er heller ikke noget problem.. :Skor:
...Den uskrevne regel: Højttalere skal altid veje mere end ens kone. Pr. stk!
Brugeravatar
volvo-dennis
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10 mar 2012
Geografisk sted: Pindstrup, Syddjurs
Lokalitet: 8550 Ryomgård

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf Strandvaskeren » man 16. apr 2012 10:14

Det surround jeg hidtil har oplevet hos private har stortset altid været noget skrammel. Måske er det bare mig der ikke forstår fidusen i, at når det regner i filmen så skal det lyde som om der står en bag sofaen og tisser? Jeg kan sagtens leve mig ind i filmen uden, faktisk oplever jeg mest surround som forstyrrende netop når jeg pludselig bemærker at der er en eller anden komplet ligegyldig lyd bag mig. Dertil kommer at de private systemer jeg har hørt tit får skinger diskant og rungende, ukontrolleret bas når ejerne insisterer på at skrue lidt op så man kan høre eksplossionerne.

Til sammenligning kan mit eget stereosetup med et par fornuftige jbl bamser fra dengang højttalere ikke var et designstatement snildt levere filmlyd uden at blive hverken skingert eller rungende. Jeg elsker den der med at se en film og have skruet en lille smule ekstra op, ikke højt som sådan, men bare et lille nøk højere end når man fx. glor tvavisen, helten kæmper det bedste han har lært, skurkene er nogle skiderikker og pludselig kommer der så det her dumpe hug i mellemgulvet da tankvognen eksploderer med et brag. Det der smæk der kommer bag på en og man lige kommer til at udbryde et "whoa!".

Jeg har haft "whoa!" oplevelser i biografen. Jeg har haft "whoa!" oplevelser på mit stereosetup, men jeg har endnu aldrig udbrudt "whoa!" når jeg har set film på et privat surroundsetup.

Måske handler det bare om kvalitet i stedet for kvantitet, der ER bare mere lyd i et par velvoksne kabinetter med 12-15" enheder end der er i et mylder af tændstikæsker med 4" enheder. Smidt dog i det mindste de små enheder i hornkabinetter hvis det endelig skal være, vi hørte jo til træffet at små enheder sagtens kan levere masser af lyd bare kabinettet er lavet ordentligt.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf Bent Egholm » man 16. apr 2012 10:38

Jeg er helt enig med Volvo og Strandvaskeren. Var selv på det "snurreomkring" for år tilbage i en ret kort tid...
Fik da heldigvis solgt skramlet, godt nok med et smerteligt tab, men opgraderingen til hi-fi stereo var lommesmerterne værd....
The bigger the box, the better the sound.....indtil man genforælsker sig i sine gamle ScanDyna A25...
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf MDA » man 16. apr 2012 10:52

Jeg har nu hørt et snorerundt system som spillede maks, men det var heller ej små penge og tid der var blevet brugt på det.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf High Sky » man 16. apr 2012 12:01

Hej

De ser for lækre ud de Jealvox. Der var et par til salg for ikke længe siden på DBA for 1800,-
Ret ok pris hvis de lyder godt.

Jeg kan se du har masser af effekt til at trække dem. Hvis du altså bruger NAD 375BEE.
Har selv haft samme forstærker og jeg var vild med den. Fantastisk bund i den.
Jeg er helt enig omkring surround, det kommer heller ikke hjem til mig.

Mvh
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf volvo-dennis » man 16. apr 2012 18:16

>>Strandvaskeren>> Ja, mht. lyd i bag, ved surround. Så virker det netop mere irriterende, end "fedt". Eksemplet med regnen er godt. Ellers bliver man irriteret over at niveauet er for højt i bag, osv.. Ja der er mange ting i vejen med surround, så derfor holder vi os til stereo :thumbsup:

>>High sky>> Jeg har ikke lige set det sæt til 1800kr, men indrømmer gerne jeg gave lidt mere for mine. Jeg købte dem fordi jeg altid har ønsket et sæt Jealvox (nogle mener man er sindssyg: Størrelsen, alder, orndiskant osv..), men lyden appellerer til mig, så da jeg så at der var et sæt 15'ere til salg (oftest 12'ere er set), som oven i købet var pæne. Så måtte jeg eje dem. Efter et par dages overtalelse af fruen, så fik jeg det grønne lys.

Forstærkeren har jeg ikke haft så længe, men er selvfølgelig totalt "overkill" til de højttalere. Planen var egentlig et sæt JBL L100 fra 1998, men så kom der et sæt Jealvox i vejen. Så derfor den lidt spøjse sammensætning med en nyere NAD sammen med de gamle højttalere.

Jeg overvejer lidt en rørforstærker, da en del siger at det skulle være lidt bedre til de gamle Jealvox. Men indtil videre er jeg fuldt tilfreds med NAD'ens lyd i denne sammenhæng.
...Den uskrevne regel: Højttalere skal altid veje mere end ens kone. Pr. stk!
Brugeravatar
volvo-dennis
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10 mar 2012
Geografisk sted: Pindstrup, Syddjurs
Lokalitet: 8550 Ryomgård

Re: Dennis's Jealvox-madness.

Indlægaf r-l-b » man 16. apr 2012 19:07

din forstærker er ikke overkill - hvis du læser de gamle interviews med Jürgensen i high fidelity så var han af den overbevisning at man ikke skulle have 10 gange så meget effekt som højtaleren kunne klare med 100 gange (efter hukommelsen - jeg tjekker det op senere når jeg finde bladet) for så havde man efter hans beregninger effekt nok til at undgå nogen form for forvrængning ved maksimale knald i musikken - så din NAD er sikkert helt fin til opgaven

Selv nøjes jeg med 200 rør watt til mine 35 watts Tannoy og det er da alt rigeligt
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 120 gæster