Vintage på vej...

Vis os dit grej

Vintage på vej...

Indlægaf rune92 » søn 10. jun 2012 00:31

Jeg faldt lige over dette forum, efter jeg søgte lidt info omkring gamle højtalere, bl.a. mærket ITT. Da jeg har fået øje på nogle spændende gamle højtalere i den lokale genbrugs forretning, kunne det da være fedt at høre mere om dem, når de engang kommer hjem.

Jeg har dog endnu ikke så meget vintage Hifi, måske er det kun mine højtalere, da jeg ikke helt kan huske hvor gammel min forstærker samt cd afspiller og tuner er.

Her er lige et par overbliks billeder, af højtalere og anlæg.

Billede
På billedet ses:
- B&O Beovox S22 (2 stk.)
- Skytec SL12 (2 stk.)
- Omnitronic TX-1220 (1 stk.)

Billede

Billede
På billedes ses:
- Yamaha Tuner TX.350
- Yamaha CD afspiller CDX-530E
- Yamaha forstærker AX-450

Ved godt der står 3 ikke hifi højtalere, men de står der nu, fordi jeg lige har fået fat i B&O'erne. De to Skytec højtalere blev i øvrigt købt i 2010, eftersom mine Dantax MC-252 højtalere ikke helt var perfekte mere. Med det menes uoriginale enheder, som kan ses herunder.

Billede
Ja 2 stk. flotte højtalere, som jeg desværre smed ud. :QQS: Det er nok derfra jeg fik ideen at Skytec var ok... Ikke desto mindre havde jeg skiftet begge bas enheder til 8" Skytec 150W musik enheder. Den ene højtalere havde så fået et stk. Dantax diskant, som senere brændt af. Den var af meget ny dato, så kina produceret.

Jeg savner nu rimelig meget mine Dantax, så jeg leder efter dem hver dag. :( Altså nogle der ligner, ikke de samme, de er nok skrottet...

Ikke desto mindre, glæder jeg mig til at følge med herinde, og debattere med jer andre. Må indrømme at købet af mine B&O'er har åbnet helt nye verdener for mig, eftersom jeg kan få god lyd, til næsten ingen penge. I øvrigt købte jeg mine B&O Beovox S22 for sølle 100,- kr. Nu har jeg så læst mig til, at de er pænt billige brugte, men syntes nu 100,- kr. er meget billigt. (:

Billede
Forstærker: Yamaha AX-450 / Sony Receiver
Højtalere-HI-FI: B&O Beovox S22(2 stk.) / B&O Beovox 2400 (2 stk.) / Dantax MC 252 (2 stk.)
Brugeravatar
rune92
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 09 jun 2012
Lokalitet: 6700 Esbjerg

Re: Vintage på vej...

Indlægaf Captain Phoenix » søn 10. jun 2012 10:02

Hej Rune - og velkommen på Vintagehifi

Du har nok ret i at det kun er Beovox'erne, der er "vintage" (men derfor kan Yamaha'erne jo godt spille fint).
Husk at Beovox S22 er nogle af B&O's mindste højttalere - de kan godt få problemer, hvis du skruer godt op for Yamaha'en.

Held og lykke i Vintage-jagten!
Der er - som du skriver - rigtig gode muligheder for at finde anlæg som spiller godt og musikalsk til meget få penge, hvis man surfer lidt rundt på nettet, loppemarkeder og genbrugsforretninger.

Nogle af os har for tiden en dille med at finde det bedst spillende anlæg til max. 500,-
Det kan man faktisk godt have held med - og til det beløb kan alle vist være med :D
Se mere i tråden "Bekkes Dogme" - viewtopic.php?f=569&t=2125

rune92 skrev:Billede
Jeg savner nu rimelig meget mine Dantax, så jeg leder efter dem hver dag. :( Altså nogle der ligner, ikke de samme, de er nok skrottet...

PS: Jeg vil nødig diss'e dine tidligere Dantax MC-252'ere, men du får (efter min mening) ikke svært ved at finde noget, der er langt bedre når det kommer til at gengive musikken musikalsk.
Da Dantax introducerede MetalCone-højttalerne arbejdede jeg i en Radio/HiFi-forretning.
Der var meget som spillede bedre. Rigtig meget...

I foråret var der i øvrigt et par på DBA til 300,-/sættet
http://www.dba.dk/hoejttaler-dantax-mc- ... -81134351/
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Vintage på vej...

Indlægaf rune92 » søn 10. jun 2012 16:44

Captain Phoenix skrev:Hej Rune - og velkommen på Vintagehifi

Du har nok ret i at det kun er Beovox'erne, der er "vintage" (men derfor kan Yamaha'erne jo godt spille fint).
Husk at Beovox S22 er nogle af B&O's mindste højttalere - de kan godt få problemer, hvis du skruer godt op for Yamaha'en.

Held og lykke i Vintage-jagten!
Der er - som du skriver - rigtig gode muligheder for at finde anlæg som spiller godt og musikalsk til meget få penge, hvis man surfer lidt rundt på nettet, loppemarkeder og genbrugsforretninger.

Nogle af os har for tiden en dille med at finde det bedst spillende anlæg til max. 500,-
Det kan man faktisk godt have held med - og til det beløb kan alle vist være med :D
Se mere i tråden "Bekkes Dogme" - viewtopic.php?f=569&t=2125

rune92 skrev:Billede
Jeg savner nu rimelig meget mine Dantax, så jeg leder efter dem hver dag. :( Altså nogle der ligner, ikke de samme, de er nok skrottet...

PS: Jeg vil nødig diss'e dine tidligere Dantax MC-252'ere, men du får (efter min mening) ikke svært ved at finde noget, der er langt bedre når det kommer til at gengive musikken musikalsk.
Da Dantax introducerede MetalCone-højttalerne arbejdede jeg i en Radio/HiFi-forretning.
Der var meget som spillede bedre. Rigtig meget...

I foråret var der i øvrigt et par på DBA til 300,-/sættet
http://www.dba.dk/hoejttaler-dantax-mc- ... -81134351/


Rigtige mange tak for velkomsten. Tænkte nok at Yamaha'erne ikke var så gamle igen. Den spiller skam også rigtig godt, og giver god liv i alt hvad jeg smider efter den. Dog spiller jeg heller ikke så højt med den, for som du siger, kan de godt få problemer med for meget power fra Yamaha'en. Så der bliver også kun skruet op til ca. -30 db på forstærkeren.

Så snart kontoen siger god for det, jager jeg også efter en gammel B&O Beomaster 901, som vil matche perfekt til mine B&O. Dog gad jeg godt vide, om jeg kan slutte en cd afspiller eller mobil/pc til phono indgangen på sådan en Beomaster 901, eller om jeg skal slutte det til Tape indgangen?
Forstærker: Yamaha AX-450 / Sony Receiver
Højtalere-HI-FI: B&O Beovox S22(2 stk.) / B&O Beovox 2400 (2 stk.) / Dantax MC 252 (2 stk.)
Brugeravatar
rune92
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 09 jun 2012
Lokalitet: 6700 Esbjerg

Re: Vintage på vej...

Indlægaf his067 » søn 10. jun 2012 18:07

Mht. Beovoxerne er det jo sådan, at det, der gerne brænder diskanthøjtalere-tilslutttede-til-transistorforstærkere af, ikke er for megen effekt, men for lidt: når en transistorforstærker klipper sender den firkantsignaler ud og disse har et stort diskant indhold. Pludselig får diskanthøjtaleren så 50 watt istedet for 1-2 watt, og det koster svingspolen (med mindre den er oliedæmpet, som f.eks Scandyna D28 eller Revalator serien). Så det sikreste er at tilsutte en STOOR transistorforstærker.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Vintage på vej...

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 10. jun 2012 18:09

Tape indgangen :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Vintage på vej...

Indlægaf rune92 » søn 10. jun 2012 18:32

his067 skrev:Mht. Beovoxerne er det jo sådan, at det, der gerne brænder diskanthøjtalere-tilslutttede-til-transistorforstærkere af, ikke er for megen effekt, men for lidt: når en transistorforstærker klipper sender den firkantsignaler ud og disse har et stort diskant indhold. Pludselig får diskanthøjtaleren så 50 watt istedet for 1-2 watt, og det koster svingspolen (med mindre den er oliedæmpet, som f.eks Scandyna D28 eller Revalator serien). Så det sikreste er at tilsutte en STOOR transistorforstærker.


Hvis jeg forstår den rigtig, bør jeg vælge en forstærker med lidt mere kraft bag, end en Beomaster 901. 8) Evt. hvilke modeller fra deres Beomaster serie fra 70'erne, vil du anbefale?
Forstærker: Yamaha AX-450 / Sony Receiver
Højtalere-HI-FI: B&O Beovox S22(2 stk.) / B&O Beovox 2400 (2 stk.) / Dantax MC 252 (2 stk.)
Brugeravatar
rune92
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 09 jun 2012
Lokalitet: 6700 Esbjerg

Re: Vintage på vej...

Indlægaf rune92 » søn 10. jun 2012 18:32

Boptilyoudrop skrev:Tape indgangen :cool1:


Super, tak for det. :cool1:
Forstærker: Yamaha AX-450 / Sony Receiver
Højtalere-HI-FI: B&O Beovox S22(2 stk.) / B&O Beovox 2400 (2 stk.) / Dantax MC 252 (2 stk.)
Brugeravatar
rune92
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 09 jun 2012
Lokalitet: 6700 Esbjerg

Re: Vintage på vej...

Indlægaf Bent Egholm » søn 10. jun 2012 18:53

Hvilken 70'er Beomaster?
Jeg ville kigge efter en Beomaster 3000-2 på 2x40 watt eller en Beomaster 4000 på 2x60 watt. Eller den nok bedste af dem: Beomaster 4400 på 2x75 watt. De er alle rimeligt stabile og velspillende radio/forstærkere.
Når du nu er faldet for et par Beovox så kig efter et par S-45, det er en vellydende og musikalsk højttaler.
Jeg havde selv i mange år et par M-100 og var meget glad for dem. Jeg bruger stadig et par Beovox 1702 i mit "computer set-up" spændt efter en Marantz 1250 på 2x120 watt....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Vintage på vej...

Indlægaf Captain Phoenix » søn 10. jun 2012 19:31

Bent Egholm skrev:Jeg ville kigge efter en Beomaster 3000-2 på 2x40 watt eller en Beomaster 4000 på 2x60 watt...
Når du nu er faldet for et par Beovox så kig efter et par S-45, det er en vellydende og musikalsk højttaler.

Meget enig med Bent om både B&O receiver og højttalere - men husk det skal være de 3-vejs Beovox S-45 (der kom senere en 2-vejs model, som slet ikke kan det samme!).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Vintage på vej...

Indlægaf his067 » søn 10. jun 2012 21:01

Jeg ville gå efter en Beomaster 6000. Dejligt Jacob Jansen design og en fremragende lyd (jeg har selv en). Beomaster 8000 lyder ikke nær så godt, fordi den bruger tidlige volumenkontrol-ICer. Beomaster 6000 passer designmæsstigt godt med Beocord 9000 (som var tæt på at være en "Nakamichi-beater" [ja, jeg har osse sådan en]) og Beogram 6000 lyder osse godt...Hele molevitten (med samt et matchende B&O stereomøbel) kostede mig vidst 3000-4000 kr brugt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Vintage på vej...

Indlægaf Cinemad » man 11. jun 2012 21:07

Hej Rune

Det bedste match til dine s22 vil efter min mening være en Beomaster 1900. Den lyder rigtig godt, og er efter min mening den flotteste receiver, der er lavet.

MEN køb den ikke, :( medmindre du er uddannet radiomkanike hos B&O, eller kender en der er, og som vil lave den for en billig penge. Problemet er at lamper der sidder i betjeningspanelet er en vigtig del af styringen, så hvis de springer er der pludselig andre ting der ikke virker.

Et billigt alternativ kunne være 1900's efterfølger, som er den Beomaster 2000, der i design ligner 1900 (der findes også en "lineal-model", men den kender jeg ikke). De kan fås ned til 4-500 kr hvis du er lidt tålmodig, og jeg har ikke hørt om problemer med dem. Min spiller i hvert fald fint hver gang den bliver taget frem fra gemmerne. Men den lyder ikke så godt som 1900.

Ellers vil jeg tilslutte mig Bents anbefaling: Beomaster 4400 er en perle.

En sidste ting. Lad være med at løbe an på at tilslutte mobilen direkte til tapeindgangen med et kabel. Det lyder (og her skulle der så ha' været en lang række bandeord, men de er slettet af censuren) :Skor:
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Vintage på vej...

Indlægaf rune92 » man 11. jun 2012 23:19

Konklusion er at jeg holder øje med markedet efter en Beomaster 4400 i palisander, og nogle Beovox S45 3 vejs model, i palisander. Det vil der i hvert fald blive holdt øje med, dog ikke købt, da jeg skal på SU, og spare op til kørekort, så skal lige have styr på de to ting.

Men takker i hvert fald for jeres råd, det er rart at høre andres meninger, så man får noget godt fra en start af. Eller i hver fald får noget der er endnu bedre, end det man lige har investeret i.

Må undvære mobilen på B&O'en, det er nok også fornuft, når jeg gerne vil nyde god lyd med sådan en. Men en sidste ting, kan jeg så tilslutte min elskede Yamaha CD afspiller til B&O Beomaster 4400?
Forstærker: Yamaha AX-450 / Sony Receiver
Højtalere-HI-FI: B&O Beovox S22(2 stk.) / B&O Beovox 2400 (2 stk.) / Dantax MC 252 (2 stk.)
Brugeravatar
rune92
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 09 jun 2012
Lokalitet: 6700 Esbjerg

Re: Vintage på vej...

Indlægaf mcs_5 » tirs 12. jun 2012 00:12

Ja, du kan godt tilslutte CD-spilleren. Du kan også sagtens tilslutte mobilen, men garbage in, garbage out ;)

Med mindre du altså har en hifi mobil med FLAC-filer :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Vintage på vej...

Indlægaf rune92 » tirs 12. jun 2012 00:57

mcs_5 skrev:Ja, du kan godt tilslutte CD-spilleren. Du kan også sagtens tilslutte mobilen, men garbage in, garbage out ;)

Med mindre du altså har en hifi mobil med FLAC-filer :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Super, så vil jeg bruge CD afspilleren. :p Har lidt af hvert, lige for tiden en iPhone og en Xperia Active, så ikke sådan noget hightech. :Skor:

Dog er kvaliteten, med mobil, også ringe på min Yamaha forstærker, så mobil og pc er heller ikke mine foretrukne medier til mit anlæg.
Forstærker: Yamaha AX-450 / Sony Receiver
Højtalere-HI-FI: B&O Beovox S22(2 stk.) / B&O Beovox 2400 (2 stk.) / Dantax MC 252 (2 stk.)
Brugeravatar
rune92
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 09 jun 2012
Lokalitet: 6700 Esbjerg

Re: Vintage på vej...

Indlægaf rune92 » tors 27. mar 2014 02:06

Så må jeg heller opdatere den her lidt...

Siden sidst har jeg fået mig nogle B&O Beovox 2400, som desværre har måtte lade livet, (diskanterne) grundet min Yamaha forstærkers store kraft. Så lige nu er de koblet fra, mens jeg venter på at kunne hente nogle Dantax MC-252, som jeg så heldigt har fundet igen. Det er ikke dem jeg havde tidligere, men nogle 100% originale, enheder og det hele. De står lige nu på djævleøen, så jeg venter på at kunne hente dem.

Mine Beovox 2400 bliver gemt væk i soveværelset, for jeg er ikke rigtig vild med den skrigende lyd de har over sig...

Udover nogle højtalere, er der også en Sony Receiver med, af nyere dato. Den ved jeg ikke rigtig så meget om endnu. Dog regner jeg med at den bliver pakket væk i soveværelset, sammen med B&O'erne. I min verden skal man ikke blande andet end højst nødvendig i en forstærker.

Dog kan min Yamaha sagtens trække Dantax'ne. Den har uden problemer trukket mine 200Wrms PA (disco) 8ohm højtalere, uden at svede.

Nåh, billeder og mere kommer, når jeg engang finder vej til det sjællandske, og henter mit nye legetøj.
Forstærker: Yamaha AX-450 / Sony Receiver
Højtalere-HI-FI: B&O Beovox S22(2 stk.) / B&O Beovox 2400 (2 stk.) / Dantax MC 252 (2 stk.)
Brugeravatar
rune92
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 09 jun 2012
Lokalitet: 6700 Esbjerg

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 133 gæster