Rør og Horn eller Horn og Rør?

Vis os dit grej

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf j3n2 » lør 6. okt 2012 13:36

smukt! :)
Hornet er afstemt til fostex fe166en, og de relevante værdier der ingår i udregningen er f.lg.:

fs = 53hz
qts = 0,25
vas = 37,02L

-BiB skulle ikke være kræsen, men det er nok et krav at enheden nærmer sig de 6"

mvh Jens
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » lør 6. okt 2012 22:50

Det er klart, at CHP-70'erne slet ikke er ideelle til disse kabinetter. Det lagde Qualifi-Kurt heller ikke skjul på da han solgte mig dem (han så nærmest bekymret ud). Det var nu også ligeså meget for at have lidt at lege med også i forhold til andre kabinetter.

Men ved at eksperimentere lidt med dæmpningen kan man faktisk godt få det hele tunet ind til noget, der lyder helt fornuftigt.

Jeg havde jo glemt porten på bagsiden ;) og når den er stoppet til og så evt. med en sofapude lagt løst ovenpå hornet, så sker der noget.

I takt med at basbulderet bliver dæmpet, så træder lyden fra selve enheden også frem i lydbilledet og det hele begynder at hænge sammen.

Det er sikkert ikke super-ideelt endnu. Men helt sikkert til at holde ud at høre på.

L::L
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 14. okt 2012 10:36

Halløj kbekke... skal vi ikke se de nyindkøbte og høre lidt om Visatonernes evner i bib'erne? pics, pics, pics :OLO:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf mcs_5 » søn 14. okt 2012 14:04

Han hører jo så meget musik, at han slet ikke har tid til at tage billeder :cool1:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » søn 14. okt 2012 16:21

Ja, ja...

I kan jo se en film, mens I venter



:OPO:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 14. okt 2012 18:01

Ok, nu har vi set film... hvad så...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » søn 14. okt 2012 20:05

OK, jeg kan fornemme en vis utålmodighed på de billige tilskuerpladser :p Så jeg må vel til det.

I den ene ende har vi AV-afdelingen:

Billede

Og jeg skulle hilse at sige fra Markus på 5 år, at det var rart endelig at få en REALISTISK gengivelse af hvordan et frontalsammenstød med en bus lyder, når man spiller Paradise Burnout på PS3!

Kabinetterne er fra en bruger på Viborg-egnen. Enhederne er leveret via en anden bruger i det Sønderjyske. Og de helt fantastiskt velskabte supra-baffler er made in Svendborg.

Billede

Jeg takker for alle tre ting. Basgengivelsen er nu noget mere civiliseret med et sæt 6,5" enheder, som jo er det, kabinetterne er beregnet til. Og lytteindtrykket fra minihornene følger med, når Visaton-enhederne placeres i BIB-horn. En behagelig, men stadig detaljeret gengivelse uden aggressiv mellemtone. Men desværre også stadig uden den allersidste luft i toppen. Trofaste læsere vil erindre, at der blev monteret et sæt Peerless cone-diskanter i minihornene. Jeg havde et ekstra sæt liggende, som jeg vil eksperimentere lidt med.

F.eks. sådan her?

Billede

Det giver lidt, men ikke meget. Hvis jeg vipper dem, så enhederne peger fremad kommer der selvfølgelig mere diskant. En placering i nærheden af fuldtonen ville nok være mere korrekt, men jeg gider ikke lave huller i kabinetterne lige nu. Some other time. Lige nu skal der bare høres musik.

F.eks. på det analoge setup i den anden ende af atelieret:

Billede

Det er the late, great Chris Whitley, der synger om "Poison Girl" og "Dust Radio" på albummet "Living With The Law", men det er I jo nok ligeglade med.

Billede

De "oprindelige" Phillips-fuldtoner er tilbage i minihornene og jeg har bibeholdt Peerless-diskanterne. Det lyder faktisk ret fint. En smule mere "uldent" eller knap så stramt nedadtil end med Visaton BG-17. Men til "natjazz" o.lign. er det vist fint nok.

Signalkilden er også "ny": Technics SL-Q2 med ny Ortofon 2M Red. Ikke noget fancy, men absolut godkendt lyd til i alt 1000,- og så er det UDEN brum.

Billede

RIAA-delen er stadig den "Himmelske" og den har vi været omkring flere gange. Lige nu er det varianten med påskriften "E180F + 5956", der er i drift og den er også go'.

Billede

Men det skulle jo være full-blown rør, hvis det skulle være noget og her må jeg tilstå, at jeg har svigtet. Jeg blev svag et kort øjeblik og lod mig friste (som så ofte før).

Billede

Jeg håber, at nogen kan tilgive mig. Jeg kunne ikke lade være. Jeg vidste ikke hvad jeg gjorde:

Billede

Men jeg har altså købt de der Telewatter og jeg fortryder intet. De er smukke, de gløder og varmer og de lyder ret godt - og så har jeg det egentlig fint med at de bliver i vores lille Vintagehifi-familie...

Happy now, Leif?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Ehapa » søn 14. okt 2012 20:36

Nææ, der står mine gamle telewatt-er så smukt, dejligt at se de har fået et godt hjem. Tillykke :OLO:
Bygge/lyd kvaliteten på Klein & Hummel er helt i Top, synd det er overset mærke herhjemme ligesom meget andet
tysk hifi.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » søn 14. okt 2012 20:40

Ehapa skrev:Nææ, der står mine gamle telewatt-er så smukt, dejligt at se de har fået et godt hjem. Tillykke :OLO:
Bygge/lyd kvaliteten på Klein & Hummel er helt i Top, synd det er overset mærke herhjemme ligesom meget andet
tysk hifi.


Ja, det er egentlig utroligt så LIDT, der dukker op, når man googler dem - det er vist ikke kun herhjemme, at de er oversete? Men ja, rigtigt fede er de - og helt sikkert kram :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 14. okt 2012 21:10

Det var da rigtig smukt. Hvordan sammenligner bib'erne med minierne? Der er jo immervæk en betragtelig størrelsesforskel. Dybere basformåen? mere velafballanceret bund??

Jeg nåede jo lige at få et kort lyt til BG17'erne med peerles i minierne koblet på Telewatt. Det virkede meget harmonisk og sådan rigtig sweet. Koblingen mellem diskant og fuldtone virker til at være rigtig. Mit indtryk var at musikken strømmede letflydene og naturligt. Jeg tror godtnok at du går og har det noget så hyggeligt :Thumpsup:

Baflerne er nu ikke lavet i Svendborg, men op i klaveret med det :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » søn 14. okt 2012 21:56

Boptilyoudrop skrev:Det var da rigtig smukt. Hvordan sammenligner bib'erne med minierne? Der er jo immervæk en betragtelig størrelsesforskel. Dybere basformåen? mere velafballanceret bund??

Jeg nåede jo lige at få et kort lyt til BG17'erne med peerles i minierne koblet på Telewatt. Det virkede meget harmonisk og sådan rigtig sweet. Koblingen mellem diskant og fuldtone virker til at være rigtig. Mit indtryk var at musikken strømmede letflydene og naturligt. Jeg tror godtnok at du går og har det noget så hyggeligt :Thumpsup:

Baflerne er nu ikke lavet i Svendborg, men op i klaveret med det :lol:


Ikke "made in Svendborg"?

:YY:

Så forstår jeg bedre, at der mangler en smule over 13 kHz :lol:

Spøg til side. Jeg venter besøg en af dagene af endnu bruger (eksil-nordjyde), som vist også er på vej til at drifte ind i den her horn-fetich. Jeg tænker, at vi ved den lejlighed måske laver en fælles sammenligning af de to konstruktioner.

Umiddelbart vil jeg sige... at jeg ved det ikke. Hvis man har plads til BIB'erne, så skal man da ha' dem. Det skal man da. Men minihornene kan altså også spille bas, så man skal ikke være ked af, hvis man må "nøjes".
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf mcs_5 » søn 14. okt 2012 23:50

kbekke skrev:Billede

Push-pull EL84? Sådan noget plejer at spille godt... :p

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » man 15. okt 2012 07:51

mcs_5 skrev:

Push-pull EL84? Sådan noget plejer at spille godt... :p

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen[/quote]

-Det hele står på tysk, så jeg tror ikke det er "push-pull" :lol: Men ja, der er både EL84'ere og ECC83'ere og noen andre nogen, som jeg heller ikke ved hvad er.

Men du ved jo, hvor de står, MIkkel. Så du kan bare kigge forbi.

:thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » søn 21. okt 2012 15:38

"Fuldbragt?"

Det bliver det forhåbentlig aldrig, men lige nu er det ihvertfald "mission accomplished":

Rør & Horn:

Billede

Horn & Rør:

Billede

og så lidt fusionsjazz...

Billede

Det her burde alle mennesker ha'

:Thumpsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » lør 27. okt 2012 21:39

"Nok" er jo aldrig helt nok - og et tilbud i kategorien som "man ikke kan afslå" - jamen det må man jo så slå til på.

Så nok en gang kom en hifi-pusher forbi og læssede et par kabinetter af:

Billede

De skulle hedde noget i retning af "Everest TQWT" og er nærmest skræddersyet til de CHP-70 enheder fra Markaudio, som jeg havde liggende:

Billede

Og endnu en gang må vi bare konstatere, at det er ret utroligt hvad man kan få ud af lidt spånplade og nogle alt for små enheder.

Jeg har nok ikke fået tunet dem helt ind mht. dæmpning endnu og jeg er heller ikke sikker på om de skal indgå i det analoge setup som vist her eller om de vil fungere bedre i AV-afdelingen.

Men det er jo hele ideen med de her konstruktioner. Det er nemt, sjovt og billigt og jeg kan kun anbefale det, hvis man er klar til at prøve noget andet end almindeligt købegrej.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 124 gæster