No.1's grej.

Vis os dit grej

No.1's grej.

Indlægaf No1 » lør 2. mar 2013 17:13

Hej alle ildsjæle og med-nørder ! Hvilket herligt site :p Hermed et par skud af mit grej der primært er lokaliseret i et større kælderrum hvis nogen synes der mangler vinduer ;)
Grammo Fons - 01.jpg
Fons CQ 30. En herlig grammo der også spiller 78 RPM og endda kan pitch'es op og ned i hastighed ! Og så har den en knaldsort pladetallerken - lidt små-uartigt 8)(pu Pickering XV-15 m. D1800-S nål)
Grammo Pioneer PL-1000 - 01.jpg
Pioneer PL-L1000. Lidt 007-agtig med det jog-wheel der kan "fjernstyre" armen til rette placering. Noget af en sport at gøre spilleklar (skal bl.a. stå 100 % i water, ellers sejler slæden med armen sin egen sø !) Men når set-up'et er iorden, spiller den som en drøm ! Og så aftastes rillen jo på samme måde (vinkel) som da den blev skåret ;) (pu : Ortofon LM 30)
Grammo Denon DP-47F - 01.jpg
Denon DP-47F. Den daglige arbejdshest hvor den værste automatik er "neutraliseret" så den f.eks. ikke stopper afspilningen i utide ind mod centrum. (pu : Ortofon M20FL Super)
Yamaha amps - 01.jpg
Yamaha for C-40 og eff M-2. Boksen ovenpå forforstærkeren omskifter mellem de tre pladespillere (uha-da-da, nu kan jeg høre nogle "High End-purister" der tager ladegreb ! Men det går faktisk fint til dagligt, og skal det være rigtigt fint, bliver pladespilleren bare koblet direkte til forstærkeren ;) )
The Wall - 03.jpg
The Wall - 02.jpg
The Wall ...men det har faktisk været meget "værre" ! Diverse salg har dog tyndet meget ud :roll: Pladespiller og Yamaha forstærkerne er tilsluttet et par JBL L-65 (nederst bagest u. fronter). De sorte "tårne" yderst i begge sider er Dansk Fløde's gamle PA anlæg, de to JBL Jubal på gulvet er tilsluttet en Thule IA 120 (til hurtigtest af pladespillere der istandsættes), de to JBL Jubal øverst er tilsluttet mit CD anlæg (beskrives senere), de to Rauna Njord står bare og er fede sammen med et par DUX 6544 MFB (ovenpå Jubal'erne) som jeg bare måtte have med hjem fra et loppe (de spiller imponerende godt ! Har også et par Philips 541 MFB - lille "nuttet ulv i fårekæder !")
CD anlæg - 01.jpg
CD-anlægget : Marantz CD6000OSE direkte på effektforstærker (2 x 250 Watt ICE Power) dvs ingen forforstærker og volumen styres direkte på remote'en. Spiller rigtigt godt ! Tja, det er vel det væsenligste - der er desuden også en Pioneer PL-600X grammo (undervurderet topkvalitet synes jeg), et par Technics SL-1510 til afspilning af vinyler i felten og så forøvrigt dette anlæg når det skal være sjovt :
78er anlæg - 01.jpg
78er anlæg - 02.jpg
Delphon GS5, Mørch IA 36 forstærker og så et par "agent-højttalere" Videoton "Hi-FIbox D93" (med nyere B&O-enheder). Det her anlæg har efter min mening den helt perfekte 78'er sound ! Overraskende stor, fyldig "basset" lyd med perfekt afrulning af diskanten så "snavset" ikke dominerer alt for meget ;) Jeg har en fornemmelse af at der kan være en vis interesse for netop den forstærker, så jeg har vedhæftet et par ekstra billeder af "indvoldene" :
Mørch IA 36 forstærker 01.jpg
Mørch IA 36 forstærker 02.jpg
Mørch IA 36 forstærker 03.jpg
Nåh, jo - der står jo også lige dette "dyr" i kælderen :
Vinylskærer - 01.jpg
Vinylskæremaskine (Souri), B&W DM4 monitors. Jeps - der skæres vinyler i dybet (såkaldt Lathe Cut) ind imellem, men det er en helt anden historie ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af No1 søn 9. okt 2016 18:52, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: No.1's grej.

Indlægaf ole n 84 » lør 2. mar 2013 17:20

hej

Super fed kælder du har der og super fedt grej.
ole n 84
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: No.1's grej.

Indlægaf High Sky » lør 2. mar 2013 17:54

Hold da op en fed kælder, jeg bor desværre uden kælder så jeg er misundelig den plads du kan lege på.
Lige et hurtigt spørgsmål, hvordan lyder de Jbl Jubal, de er bare så flotte men er diskanten ikke det svage punkt.

Sej kælder
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: No.1's grej.

Indlægaf eggers » lør 2. mar 2013 18:00

Feeeeed samling. Respekt :cool1:
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: No.1's grej.

Indlægaf No1 » lør 2. mar 2013 18:39

Tak for alle roserne :Thumpsup: Jeg er helt ny i dette forum, så jeg har slet ikke nået at se hvad I har af grej - håber I lagt nogle gode billeder ind ;)
Til High Sky : som du måske fornemmer er jeg glad for lyden af Jubal / L-65 idet jeg synes de formidler den musik jeg hører mest (dvs rock) på en fed måde : hele lydbilledet står rimeligt klart, masser af top og bund, fin og tydelig precense, masser af dynamik, fin virkningsgrad, synes ikke de komprimerer når der spilles højt ! Mht diskanten synes jeg faktisk det er den helt stærke side - forbløffende spredning af et horn at være ! Men de lyder jo på ingen måde så naturtro og homogene som f.eks. et sæt Martin Logan elektrostater. Nogle gange kan analogier meget gode til at sige tingene på en anden måde - når der snakkes vintage hi-fi plejer jeg at sige : Ingen tvivl om at ny Audi er en helt fantastisk bil, men den er og bli'r ikke en vintage Ford Mustang ! På godt og ondt ;)

Kom da forbi til et lyt på Jubal'erne hvis du har lyst !
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: No.1's grej.

Indlægaf Captain Phoenix » lør 2. mar 2013 19:38

No1 skrev:Mht diskanten synes jeg faktisk det er den helt stærke side - forbløffende spredning af et horn at være !

Hej No1 - velkommen til.
Mange spændende ting i din kælder - herligt at se!
Håber ikke der er risiko for oversvømmelse (a la sommeren 2011 - som her på adressen bl.a. ramte et par JBL L150a-kabinetter, der stadig svæver mellem liv og død :'( )
Jeg er meget enig mht diskanten fra L65'erne: Det er deres helt stærke side - de 077'ere leverer bare varen!
Til gengæld synes jeg bassen er for buldrende og upræcis - ihvertfald når de står på gulvet.
Vil derfor høre, om det hjælper at få dem fri af gulvet (som ét af parrene gør) - kan du sige lidt om lydforskellen afhængig af placeringern af L65'erne.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: No.1's grej.

Indlægaf his067 » lør 2. mar 2013 21:14

Det minder mig om et citat fra Peter Walker fra Quad som blev spurgt om at sammenligne JBL højtalere med Quads elektrostater: "We make loudspeakers, not loud speakers."
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: No.1's grej.

Indlægaf No1 » tirs 5. mar 2013 00:59

Tak til Captain !

Var der enheder i dine JBL 150 kasser ? Vi ligger på en skrånende vej hvor kommunen
for år tilbage valgte simpelthen at asfaltere alle vej-kloakristene over !
Større mængder vand i kælderen er så nærmest fysisk umuligt for vejens beboere bortset fra de stakler der bor helt nede af vejen ...
Om det giver en mindre buldrene og præcisere bas at hæve dem fra gulvet ?
Hmm - det giver selvfølgelig et lavere bas-ouput, men jeg synes nu ikke der sker så meget med præcisionen -
det burde der vel heller ikke objektivt set eller ... ? Måske er jeg ikke den helt rigtige at spørge idet de to sæt
Jubal begge har nyere bas-ophæng (dermed "fastere" bas) og de bageste L-65 har fået gummi-ophæng (!)
hvilket også giver dem en noget "fastere/slankere" bas end de ellers ville have haft. De ophæng monterede
Alan Twaites i sin tid (på min opfordring) for at jeg ønskede at ende ud med en mere langtidsholdbar løsning.
DEN løsning er der nok ikke mange JBL-fanatikere der ville have valgt, men jeg er ovenud tilfreds !
Jeg har ikke selv kunnet finde gummiophæng der passede til Jubal'erne (kun skum) da jeg skulle montere nye ophæng, men det gør ikke det store ;-) Hvis du har lyst, er du velkommen til at komme forbi til et lyt både "oppe og nede fra gulvet".

his067 : Hamrende godt og morsomt citat ! Jeg må med skam erkende at jeg ikke har hørt det før ... :oops:

Og så har jeg været lidt ude i krogene i kælderen. Efter jeg sendte det første indlæg "opdagede" jeg at jeg
havde lidt flere stumper der måske kunne gøre sig i dette forum - vi starter med højttalerne i det tilstødende værksted :
B&O Penta model I - 01.jpg

Beolab Penta I. Lettere ramponerede (fra et teenage-værelse), hjemme-reparerede ophæng på mellemtonerne. Spiller fint !
JBL 120 Tl - 01.jpg
JBL 120 Ti. En hed drøm fra 80'erne blev til virkelighed da jeg købte dem for "en hund" da DR stoppede på Rosenørns Alle. Nye ophæng (gummi !) på bassen - står i vente-position til et eller andet ...
JBL C-et eller andet - 01.jpg
JBL C-et eller andet ... Har den legendariske 123 D bas der kun er 3" dyb. Pænt meget dynamik og pænt følsom højttaler !
Lenco L75 - 01.jpg
Lenco L75, Selvfølgelig har jeg da også sådan een ;-) Bruges primært til at teste B&O pic-up's på når de en (efterhånden) sjælden gang imellem dukker op.
Rega Planet - 01.jpg
Rega Planet. Min første pladespiller ! Ja - dette eksemplar ! Købt midt i 70'erne - tror jeg har regningen endnu ...
Sony WMD-6C - 01.jpg
Sony WMD-6C, Sennheiser MD421. Det hænder at jeg bånder noget live-musik. Senest var forrige år til Roskilde Festival hvor en af dem blev brugt som back-up da jeg skar vinyler.
Vivanco MX-800 - 01.jpg
Vivanco MX-800. Kunne ikke dy mig med lidt fis tilsidst ;-) De bliver faktisk brugt en gang imellem. Een af den lånes hvert år ud til et selskab der afholder Heavy Metal herrefrokost - de kunne bygge noget kram i gamle dage :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: No.1's grej.

Indlægaf No1 » tirs 12. mar 2013 22:06

Nåh - gravede lidt dybere i kælderen for jeg så på sitet at der åbenbart var flere der ejede gamle B&O horn, så hermed et par skud af mit (har desværre kun eet):
B&O Horn - 01.jpg
Holderen omkring driveren fulgte med - gætter på den fra starten er blevet brugt sammen med hornet.
B&O Horn - 02.jpg
Uden holder - smuk lille, lækker, følsom ( ;) ) sag !
B&O Horn - 03.jpg
Anede ikke en dyt om at B&O (af alle !) i sin tid har haft "PA-horn" i programmet før jeg fik fat i denne - skal blive enormt spændende at pløje nogle artikler om hornet igennem andet steds på dette site !
B&O Horn - 04.jpg
Og så næsten det bedste af det hele - hvilket filter ! Har ikke haft spænding på - det ligner dynamit *run*
B&O Horn - 05.jpg
Smukt, solidt, let forståeligt kram fra dengang far var ung :Gammel:
B&O Horn - 06.jpg
Tja, rimeligt ligeud af landevejen med de tilslutninger - vidunderligt :cool1:
Nikko Gamma I.jpg
Sidste kasse fra min herlige Nikko-stak fra 70'erne.
Auratone 5C - 01.jpg
Og så tilsidst dette (for mig) mysterie - hvordan i alverden kunne disse "lejetøjs-højttalere" nogensinde gå hen og blive en af de mest benyttede nærfeltsmonitorer i alverdens studier ??? Tæt på i hvert fald ...
Auratone 5C - 02.jpg

Men måske skulle man have arbejdet proff med dem for at forstå deres værdier .... :ide:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: No.1's grej.

Indlægaf pqrannes » tirs 12. mar 2013 23:19

No1 skrev:Nåh - gravede lidt dybere i kælderen for jeg så på sitet at der åbenbart var flere der ejede gamle B&O horn, så hermed et par skud af mit (har desværre kun eet):
B&O Horn - 01.jpg
Holderen omkring driveren fulgte med - gætter på den fra starten er blevet brugt sammen med hornet.
B&O Horn - 02.jpg
Uden holder - smuk lille, lækker, følsom ( ;) ) sag !
B&O Horn - 03.jpg
Anede ikke en dyt om at B&O (af alle !) i sin tid har haft "PA-horn" i programmet før jeg fik fat i denne - skal blive enormt spændende at pløje nogle artikler om hornet igennem andet steds på dette site !
B&O Horn - 04.jpg
Og så næsten det bedste af det hele - hvilket filter ! Har ikke haft spænding på - det ligner dynamit *run*
B&O Horn - 05.jpg
Smukt, solidt, let forståeligt kram fra dengang far var ung :Gammel:
B&O Horn - 06.jpg
Tja, rimeligt ligeud af landevejen med de tilslutninger - vidunderligt :cool1:..


Jeg er en af dem, der også har sådan et - enkelt - Bofa-diskanthorn.

Vi må se, hvem der først bliver mør og sælger til den anden.

Filtret er storslået. Det kan jeg også misunde dig. Det bliver spændende at høre om du engang får det i brug og hvad du mener om det.

Jeg har "arvet" et par 8'' Bofa/B&O basser fra en venlig bruger her på vintagehifi.dk og har selv en ditto fuldtone; så der er lidt at arbejde videre med.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: No.1's grej.

Indlægaf PerHej » tirs 12. mar 2013 23:52

Hej

Dine JBL C et eller andet - har du mere info om dem?

På forhånd tak

Per
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: No.1's grej.

Indlægaf No1 » ons 13. mar 2013 01:08

Til pqrannes : ja, lad os se hvem der først gi'r sig ;) Har en en TO-R fuldtone fra et gl. radiomøbel som jeg overvejer at "parre" med det horn, men har en fornemmelse af at det sgu nok strander ... Jeg skal nok lade dig vide hvis jeg tænker mig at skille mig af med det !

Til PerHej : Jeg har umiddelbart ikke kunnet finde noget på netop de kasser jeg har. Ved nærmere omtanke er de måske snarere JBL Lancer et-eller-andet ... Men jeg kan tørt konstatere flg. om dem :
- De er fundet i den tilstand på genbrugspladsen.
- Bas : JBL D 123 (16 Ohm), diskant : JBL LE 20 (16 Ohm), delefilter : JBL LX 2.
- Kabinettet virker nærmest som om det er et JBL Lancer 99 kabinet.
- Bassen er monteret på spånpladeramme idet hullet er for stort og passer til en JBL LE-14 (?).
- Den spånpladeramme virker umiddelbart ikke som om den er hjemmelavet.
- Det virker ikke som om nogen har modificeret den i tidens løb.

Måske er de i sin tid samlet i Danmark. Kunne være ment som en "ned-droslet" udgave af Lancer 99 ?
Ved du evt noget om den ? Andre der evt. ved noget ?
Her et par ekstra skud :
JBL Lancer - 01.jpg
JBL Lancer - 02.jpg
JBL Lancer - 03.jpg
JBL Lancer - 04.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: No.1's grej.

Indlægaf PerHej » ons 13. mar 2013 09:55

Hej No1

Grunden til min interesse er, jeg har et par D120 og et LX8 filter til at ligge, D120 er dog mest brugt i guitarforstærkere, men sammen med en horn diskant kunne det måske blive fornuftigt.

Mvh Per
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: No.1's grej.

Indlægaf ferr31 » tors 21. mar 2013 22:47

Hej ville det være muligt at få lavet sin egen Lp ?
Hvis ja hvad ville det i så fald koste ?

Mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: No.1's grej.

Indlægaf No1 » fre 22. mar 2013 19:19

PerHej : Ja, i et stort bagladet horn sammen med f.eks. en JBL 075 ! DET system gad jeg godt høre :cool1:
Har du nogen konkrete planer ?

ferr31 : tak for forespørgslen, men jeg må skuffe dig :( Maskinen er ikke min - den står dog i min kælder og jeg holder den kørende. Den bruges primært til projekter hvor der er indgået et samarbejde med en kunstner eller et event f.eks. live inspilning Direct to Disc (nu er der nok nogen der begynder at vifte med off topic flaget ... :off: ). Grunden til at jeg valgte at vise maskinen var, at jeg håbede der måske var nogen der i sin tid har skåret vinyl og måske havde et par gode historier om det ;)
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 113 gæster