Storkens færd i vintageverden

Vis os dit grej

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » tirs 29. okt 2013 08:37

Tak! Jeg har ventet længe på at det munne lade sig gøre. ;-)
I forhold til at komme af med varmen, burde det ikke være noget problem, da jeg netop har sat TCD300'eren lige foran udluftningsgrillen, så den blokerer altså ikke for noget. Tilgengæld har jeg slet ikke overvejet det med båndende, det bør jeg vist lige tage op til overvejelse!

- Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » ons 6. nov 2013 22:30

Ny opdatering! Da én af mine roommates og jeg (vi bor tre her i lejligheden) i et stykke tid har snakket om at bygge vores egne højtalere, faldt det utrolig nærliggende, da der blev lagt nogle Seas enheder op inde i den famøse 'Vintage spotting'-tråd. Endnu mere nærliggende var det, da sælger boede stort set lige bag Det Tekniske Fakultet (tidligere/stadig bare Odense Teknikum i daglig tale), og vi begge er studerende der. .. Så os ud og se på herlighederne! Efter kort tid foreslog sælger selv at transportere dem hjem til os, da vi var på cykel. Og bom! Så var der grundstenen til et lille projekt!

Kabinetterne var ikke just kønne at se på og var også helt hen i vejret hvad angår dæmpningsmateriale, som det også ses på følgende billeder.
Billede

Billede

Billede

Tilgengæld har enhederne det helt udemærket! Dog skal de lige børstes/rengøres lidt. Det ser dog meget værre ud her end i virkeligheden grundet blitz.
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Delefilteret ser også umiddelbart fint ud,

Billede

men vi regner med at prøve og bygge et nyt/optimere det. Troels Gravesen har rodet med det og skriver at der kan være en hel del at hente der. http://www.troelsgravesen.dk/33FWK.htm
Men vi søger al den hjælp vi kan til at bygge dette nye filter, så hvis i har idéer, så hold jer for guds skyld ikke tilbage! :cool1:

I forhold til det grimme, mælkehvide og halvhjertede forsøg på et flot kabinet har vi også gjort tanker!
Her er første udkast til et nyt kabinet, som vi bygger op fra grunden.

Billede

Hertil ønsker vi også meget gerne inputs og idéer! Vi regner med at bygge i birkefiner og så få det bekældt med en anden mørk træsort - mahogni kunne være flot, men nu må vi se hvad pengene rækker til. ;) De sølvfarvede kanter bliver noget børstet aluminium.

Vi glæder os til at høre, hvis der er nogen der har noget! :OLO:

- Min roommate, Klaus og jeg selv, Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. nov 2013 23:25

Enhederne er vintage - kabinetterne er nye (og hermed ikke-vintage) - men....ideen med at bygge sine egne højttalere er virkelig vintage. Det var jo det, der foregik i enhver rask ung mands hobbyrum i gamle dage, hvis der var adgang til fars værktøjstavle - og så med "højttalerbyggebogen" i hånden og tungen i mundvigen - herligt!!!!!! :Thumpsup:

I øvrigt ser de mørke nye kabinetter rigtig flotte ud på billedet. Der skal jo nok tunes en del - både i elektronikken og i fåreuld eller hvad I nu synes er det rigtige.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Captain Phoenix » tors 7. nov 2013 00:41

Frisk initiativånd - held og lykke.
Tip: lad ikke siderne af kabinettet gå frem foran frontpladen (som foto'et viser). Det giver refleksioner som skader lyden (i mellemtone-/diskant-området).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf spuncut » tors 7. nov 2013 00:43

Hej Simon
Fedt projekt. Gammel vin på nye flasker er helt i orden når emnet er højtalere :Thumpsup:
Birkefiner...jo men MDF er såmen ganske udemærket og billigere.
Har du overvejet noget basrefleks ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf High Sky » tors 7. nov 2013 10:28

Hej
Det er en god idé, men jeg forstår ikke at I ikke blot kører videre med de kabinetter som I allerede har. Det ser da ud som om der er tænkt over et selvstændigt inderkabinet til mellemtonen. Jeg ville smække noget finer på de kabinetter og nyt dæmpe materiale.

Bare en tanke, god arbejdslyst
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Hackenberg » tors 7. nov 2013 10:54

Har rodet lidt med den fine SEAS-enheder i andre sammenhænge. Mit bud er 80 - 100 L lukket kabinet evt. med mellemtone og diskant i separat kabinet ovenpå a-la KEF 105/B&W 801. Det gør dog Troels' filter mindre brugbart.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » tors 7. nov 2013 11:56

Tusind tak for al responsen!
Captain Phoenix skrev:Tip: lad ikke siderne af kabinettet gå frem foran frontpladen (som foto'et viser). Det giver refleksioner som skader lyden (i mellemtone-/diskant-området).

Det ser måske også lidt voldsomt ud på billedet, men der skam kun lige, så der er plads til en stoframme - ligesom i mange andre gamle højtalere. :p
Målene på kabinettet er lavet efter Seas eget forsalg til et kabinet, som er at finde her: http://www.troelsgravesen.dk/33FWK_files/SEAS_503_Kit.pdf

spuncut skrev:Birkefiner...jo men MDF er såmen ganske udemærket og billigere.
Har du overvejet noget basrefleks ?

Vi læste os bare frem til at birkefiner skulle være optimalt, men det kan også sagtens være at vi får fat i noget MDF. Planen er lukket trykkammerkabinet, men nu må vi se hvordan lyden bliver. ;)

High Sky skrev:Det er en god idé, men jeg forstår ikke at I ikke blot kører videre med de kabinetter som I allerede har. Det ser da ud som om der er tænkt over et selvstændigt inderkabinet til mellemtonen. Jeg ville smække noget finer på de kabinetter og nyt dæmpe materiale.

Det kunne vi selvfølgelig også. Men da vi regner med at bruge andre mål, tænkte vi at klare den helt fra bunden. Det separate inderkabinet til mellemtonen har vi dog planer om at genbruge, det det har faste og de rigtige mål. Men nyt dæmpningsmateriale skal selvfølgelig til! :cool1:

Hackenberg skrev:Har rodet lidt med den fine SEAS-enheder i andre sammenhænge. Mit bud er 80 - 100 L lukket kabinet evt. med mellemtone og diskant i separat kabinet ovenpå a-la KEF 105/B&W 801. Det gør dog Troels' filter mindre brugbart.

Det kunne også være et godt bud! Tror desværre bare at de bliver lidt for store - som i, at der simpelthen ikke er plads rent fysisk. Men tror du at diskant/mellemtone i separat kabinet også vil kunne fungere med det mindre kabinet på omkring de 60L?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. nov 2013 12:03

Storken skrev:
spuncut skrev:Birkefiner...jo men MDF er såmen ganske udemærket og billigere.
Har du overvejet noget basrefleks ?

Vi læste os bare frem til at birkefiner skulle være optimalt, men det kan også sagtens være at vi får fat i noget MDF. Planen er lukket trykkammerkabinet, men nu må vi se hvordan lyden bliver. ;)


Det skulle da gerne være ligegyldigt, hvilken finér, man bruger. det er alligevel kun 0,6mm tykt og sidder uden på det, som det hele drejer sig om. spånplade eller mdf må vel blive selve kabinetmaterialet. Kabinettet skal være så resonansfrit/lyddødt som muligt - og så kan man beklæde det med stof - finér - asfalt - blonder eller hvad man nu synes klæ'r kasserne. :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » tors 7. nov 2013 12:08

Fredmarantz skrev:
Storken skrev:
spuncut skrev:Birkefiner...jo men MDF er såmen ganske udemærket og billigere.
Har du overvejet noget basrefleks ?

Vi læste os bare frem til at birkefiner skulle være optimalt, men det kan også sagtens være at vi får fat i noget MDF. Planen er lukket trykkammerkabinet, men nu må vi se hvordan lyden bliver. ;)


Det skulle da gerne være ligegyldigt, hvilken finér, man bruger. det er alligevel kun 0,6mm tykt og sidder uden på det, som det hele drejer sig om. spånplade eller mdf må vel blive selve kabinetmaterialet. Kabinettet skal være så resonansfrit/lyddødt som muligt - og så kan man beklæde det med stof - finér - asfalt - blonder eller hvad man nu synes klæ'r kasserne. :lol:

Vh
Freddy


Tror egentlig også der skulle have stået birkekrydsfiner, så det bliver selve byggematerialet. Hvis vi da ikke har forstået det helt forkert, hvilket er meget muligt. :roll: Det skulle gerne blive et mørkt kabinet som på billedet - asfalt? Dét lyder som en fremragende idé! Jeg ringer til NCC og får dem til at levere lidt godter samt tromle. :Thumpsup: Spøg til side.. Hvor vil man kunne få fat i forskellige arter mørk finér?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Hackenberg » tors 7. nov 2013 12:14

Hvis I alligevel skal lave et kabinet der skal stå på en fod, kan I lige så godt lave et højt slankt kabinet så enhederne kommer op i ørehøjde. Så er de 80 - 100L ikke noget problem og det bliver klart bedre. Datidens kabinetsforslag var altid i underkanten, efter min mening.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » tors 7. nov 2013 12:38

Det kan der selvfølgelig være noget om! Vil vi helt sikkert prøve at undersøge lidt. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at de skal gøres større, end hvad enhederne havde indtil nu. Og så skal det bare bygges bedre. Det ene af de hvide kabinetter var utæt stort set hele vejen rundt i kanten og de raslede utrolig meget, når de fik lidt at leve af. ;)
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf spuncut » tors 7. nov 2013 12:58

Mørk træplade, 18mm :
http://www.jemogfix.dk/Butik/Huset/Hyld ... 001&view=1
Billede
....så slipper du for at bøvle med finer :ide:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » tors 7. nov 2013 13:20

Tak for den spuncut! :cool1: Hvad der så lige bliver billigst har jeg ikke rigtig nogen idé om. For der skal i hvert fald bruges to af de plader, og så er det jo hurtigt 800 kr. :?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. nov 2013 14:28

Nu skal jeg ikke lege expert på højttalerbygning, men er det ikke generelt tilrådeligt at bygge kasserne i et resonansdødt og stabilt/målfast materiale?
Når man kommer over i massivt træ, så er der større risiko for resonans, vil jeg mene - det er jo det, som byggere af de bedste akustiske guitarer og andre akustiske instrumenter benytter sig af. De bygger i massivt træ for større lyd og resonans.
Tillige må man formode, at massive træstykker (selv dem på billedet er limet sammen af mange stykker) vil have større tendens til at slå sig i takt med fugtighedsprocenten.

Jeg ville benytte spånplade som mit førstevalg og MDF som nr. 2 og finére dem (0,6mm) i en flot mørk nød eller palisanderagtig glød. Disse materialer er lyddøde og målfaste desuagtet fugtighedsprocenten - derefter oliére dem og give dem en omgang slutvoks - så har man et par superflotte kasser.

Hvorfor skulle birke - x"finér" være godt? - det skal jo ikke lyde af noget....Det er det, som er ideen bag en ideel højttalerkasse. Man kan jo finére i birk (0,6mm) efterfølgende, hvis man synes, at det er flot.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster