Storkens færd i vintageverden

Vis os dit grej

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » ons 2. apr 2014 23:58

Så må en opdatering være på plads!! Højtalerprojektet er lige pt. på pause, da min roommate og jeg lige skal finde tid. Men det betyder ikke, at det står stille med vintage-hifi her på værelset. Jeg har i dag fået et stort ønske til at gå i opfyldelse!
Sagen er nemlig den, at jeg nu er glad ejer af en Tandberg TR-2075 i teak! Jeg har gennem hele dagen i dag siddet og hygget mig med rensning af knapper, frontplade, træværk, potmetre, switche, etc., så nu er den blevet rigtig fin!
Den lider af utrolig få skavanker, som jeg regner med at få i orden. Det mest åbenlyse er at selve Tape Copy 2-1 knappen mangler. Heldigvis er det kun den yderste 'hætte'. Switchen er stadig intakt. Så sådan en lille knap skal jeg have fundet mig! Kunne slevfølgelig tage en fra min TR-2055, men så vil den jo bare mangle.. ;)
Den anden skavank (og sidste jeg kender til) er Phono 1-kanalen, der ikke er helt i balance. Så enten er det, hvad jeg ved af, phono-stikkene bagpå (jeg har ikke lige en pladespiller med DIN-stik her på matriklen, så det er ikke testet), eller også er det nogle trætte komponeneter i RIAA'en.

Nå, men den lyder fandeme godt! Selvom min TR-2055 gjorde et hæderligt job, så kan man altså godt fornemme at TR-2075 lige har dét mere overskud og styr på mine B&W DM7 MKII.
Og så er et billede vel på sin plads!

Billede
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » fre 4. apr 2014 11:43

Må erkende at denne anskaffelse har skabt en ny drøm (eller, ny er den nok ikke - den er bare blevet meget større!). Et sæt Tandberg Studio Monitors. Det kribler helt i fingrene (eller, det er vel egentlig ørene?!), for at få fat i sådan et par. Nu har jeg læst så meget om dem igennem lang tid, at det er ved at være tide at få dem hjem! ;)
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf X-ray » man 7. apr 2014 10:15

Tillykke med din 2075. Man skal efterhånden være heldig - for at finde dem...!
Ærgerligt med den manglende knap...! Tandberg knapper er i uhyggelig høj kurs... ;)
Nu har du vel checket, at den ikke ligger inde i app. Den kan normalvis ikke tages af, forfra! Det ser ud til, at resten af dem - sidder pænt skæve... - men det er lige til at rette, hvis du skiller den ad nedenfra.
Mht. SM: De er jo rigtig fine - ingen tvivl om det. Men gå efter et sæt 3520 - de er langt nemmere at finde, de er billigere - og så spiller de rigtig godt sammen med 2075... :thumbsup:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » man 7. apr 2014 10:44

Tak! Jeg har faktisk ikke tjekket, om den bare er blevet trykket helt ind. Det gør jeg lige med det samme (nu hvor hovedet er ved at komme sig efter en søndag aften med god whiskey ;) )!
Jeg tror skam heller ikke, at jeg vil lade min næse gå forbi et sæt 3520. Den kombination har jeg trods alt også læst rigtig meget godt om! Jeg bliver bare nødt til at have et sæt SM'ere. Så må vi se hvilke, der kommer først. Og når begge sæt engang er hjemme (det ender det jo nok med, sådan som kursen er lagt indtil videre), hvilke, der så vil få mest spilletid. :ide:
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » tors 1. maj 2014 10:59

Det næste stykke Tandberg blev ikke lige et sæt SM'ere eller 3520'ere, men derimod en TR 220 G, som Claus H herinde fra havde til salg. Super lækker receiver i rigtig god stand. Skal lige have gjort den lidt ren, men det er umiddelbart også det eneste.
Har optaget en lille video af pladespilleren i aktion:

http://youtu.be/MqbHA91iqJQ

Glæder mig også til lige at få den åbnet og se om der er noget, der skal renses der - hvilket der nok er. ;)

Så må vi se om det næste bliver et sæt højtalere fra den norske vidunderfabrik. Jeg krydser fingre!! Jeg skal have Tandberg i alle led! :cool1:
Senest rettet af Storken tors 1. maj 2014 14:51, rettet i alt 2 gange.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Claus H » tors 1. maj 2014 14:45

Hej Stork :)

Fin video :) håber du bliver glad for den.

Det betyder jo også en del, at den nu er videre i gode hænder.
Claus H
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 08 apr 2013
Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Re: Storkens færd i vintageverden

Indlægaf Storken » tors 8. jan 2015 18:52

Jeg kan se, at der under "det store nedbrud" for lidt tiid siden, også er røget et par posteringer her i tråden! Det må jeg hellere rode bod på, og samtidig give en lille opdatering af grejet her i lejligheden i Odense!

Der er jo, som nogen nok er bekendt med, kommet i Lenco L75 til, og til den er der nu også en anden arm! Takket være 'vinyl' sidder der nemlig nu en Ortofon AS 212, hvor der før sad en klassisk Lenco-arm. Den er smuk sådan én! Pickuppen er den samme Pickering XV-15/625E, som jeg har kørt med i et års tid.

Billede

Billede

Og så noget, som folk her i Odense absolut bør vide!: Musikbiblioteket har jo fået hele deres gamle arkiv af vinyler op i lyset, efter de flyttede. Heriblandt findes der også gamle testplader!
Disse lånte jeg lige med hjem her den anden dag, så jeg kunne afprøve den nye arm!

Billede

Lånetiden er 30 dage, ligesom alt andet de har. Og så kan man jo altid forlænge låneperioden, hvis materialet ikke er reserveret! ;)
Senest rettet af Storken lør 10. jan 2015 00:30, rettet i alt 1 gang.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Billehifi » tors 8. jan 2015 20:30

Lækkert :D
-Johan
Micro seiki DQX 1000, QUAD 24, Tandberg TML 3005, Revox B242
Brugeravatar
Billehifi
Tidligere Grammofonjohan
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: 26 okt 2014
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Fyn

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Tonni » tors 8. jan 2015 21:06

Tillykke med den nye arm! Hvad syntes du om den? Evt. sammenlignet med Lenco, eller andre arme?
Er bare nysgerrig da jeg selv har to, den ene dog defekt, og kunne tænke mig at høre andres mening. Især med forskellige PU's...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » fre 9. jan 2015 22:44

Tak! Jeg er rigtig glad for den! Det lydmæssige har jeg svært ved vurdere, da jeg ikke har mulighed for at A/B-teste, samt at mit lytterum på ingen måde er optimalt. Men umiddelbart har jeg fornemmelsen, at der er kommet mere kontrol og dynamik. Jeg sad og hørte de Ortofon testplader igennem, og på en af dem, var der et stykke med kirkeorgel. Jeg skruede godt op, og havde det sgu næsten som jeg sad i en kirke med et fedt orgel. Der var mere eller mindre styr på hele frekvensspektret, og især den med vilje let overstyrede bas i orgelet var rigtig god.
Jeg har heller ikke prøvet så meget forskelligt til at kunne sammenligne med en bred vifte af arme. Men altså, jeg er i den grad overbevist!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Tonni » fre 9. jan 2015 23:59

Tak for den gode beskrivelse!
- Den opsumerer mine egne fornemmelser, og bekræfter mig i den vil være det rigtige valg, til min 124'er!
Tror også jeg må låne den testplade, når jeg er færdig med projektet... :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » lør 10. jan 2015 00:24

Velbekomme, da! Den ville sikkert gøre sig ganske fint til en 124, ja. Jeg kan se, at de på Aarhus Statsbibliotek faktisk også har de givne Ortofon testplader hjemme! De kan ses (og bestillles hjem) her: http://bit.ly/1xRxPpb :thumbsup: (Det kræver selvfølgelig, at man er registreret låner, hvis man vil gøre det online).
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Tonni » lør 10. jan 2015 00:38

Jeps og det er man så... :D

Har to 212'ere, hvoraf den ene er fra en Telefunken S500. Den er defekt, men med headshell og kontralod i sort. Den anden er en "rigtig" Ortofon med lift og alles. Og det er så den der kommer på 124'eren, men med de sorte dele overført... Håber resultatet bliver lige så helstøbt som på din Lenco...

Forresten. Randers bibliotek solgte deres LP'ere da de troede mediet var dødt. De ærgrer sig nok i dag!!? Bare så der ikke er læsere her fra der plager de arme bibliotekarer unødigt! ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf X-ray » lør 10. jan 2015 00:42

Storken skrev:...Det kræver selvfølgelig, at man er registreret låner, hvis man vil gøre det online.

Vil det sige, at de ligger til download... ÆÆ:Æ
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Storkens færd i vintageverden

Indlægaf Tonni » lør 10. jan 2015 00:46

Klaus da! Har du med vilje overset (og bestilles hjem) delen..? :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster