Storkens færd i vintageverden

Vis os dit grej

Storkens færd i vintageverden

Indlægaf Storken » ons 10. apr 2013 16:21

Hej alle lydhajer!

Jeg vil starte med at præsentere mig selv, da jeg i noget tid kun har fulgt lidt med på sidelinjen herinde.
Navnet er Simon, jeg er (kun) 21 år gammel og jeg bor i Odense. Jeg har i lang tid været interesseret i teknik og grej af den ene eller anden form. Dog har grej indenfor lyd helt klart fyldt mest, og det startede nok, da jeg spillede bas i et forholdsvis seriøst band på min efterskole - for så begyndte vi jo også at kigge på forstærkere, kabinetter, etc. Det er nu ca. 5 år siden. Bassen er ikke lagt helt på hylden, men bliver kun rigtig brugt, når der skal indspilles numre til et dansktop projekt, som nogen gymnasiekammerater og jeg har kørt lidt videre, efter vi blev studenter.
(Hvis nogen har lyst til at høre noget af det så er her et par links:
Efterskoleband; optagelse fra 2010, et år efter efterskolen: http://www.myspace.com/midshipmensite
Dansktop projekt; http://www.soundcloud.com/guffebanden (Der advares mod upassende tekster og en kærlighed til øl.))

Men men men! Nok om bands og musikudøvelse - lad os så komme til sagen!
I januar fik jeg den økonomiske mulighed, efter at have arbejdet i nogle måneder, at investere i et hifianlæg. Det havde været et længerevarende ønske, så jeg var begyndt at kigge lidt rundt omkring efter noget. I starten var jeg så småt interesseret i noget nyt grej, men ændrede hurtigt mening, da jeg i lang tid også har været glad for ting af ældre dato, og man med det også får en helt anden byggekvalitet.
Min far har altid fortalt om, hvordan han, da han var på min alder, sparede hver en krone op til hans Tandberg TR-200 - som stadig den dag i dag står i stuen og spiller upåklageligt. Så Tandberg var for mig et nemt sted at starte.
Efter et par uger eller tre, var jeg derfor i besiddelse af en TR-2055'er

Billede

Den havde desværre en død udgang, og hvis man skal være lidt bagklog, var det jo ikke smart at købe sådan en, når man ikke selv har evnerne til at reperere. Men den fik altså en tur til en lokal radiomekaniker, og nu spiller den uden at svede! (Jeg fik dog også en defekt TR-200 med gratis, så den brugte jeg til at skifte pærer i min fars eksemplar, da alt lys der var gået). Noget lidt sjovt ved denne TR 2055, er sidepanelerne, som helt sikkert er blevet skiftet ud. Det er sådan set bare to massive stålplader med et par huller. Ydermere er de lige nogen milimeter tyndere end de originale plader. Ligeledes er toppladen modificeret, så den kan passe med siderne. (Så jeg er på udgik efter enten nogen originale plader (også gerne i fineret træ) - eller også mål og billeder af nogen orignale, så jeg selv kan snedkerere lidt i kælderen).

Ret hutigt fik min fars Tandberg TCD-300 også ben at gå på, da han aldrig brugte den mere. Nu bliver den brugt til at lave små mixtapes, som man kan sætte på afhængig af stemning og humør - rigtig hyggeligt!

Billede

Nu kom turen så til nogle andre højtalere. Indtil videre havde jeg brugt disse ITT'ere (som også er min fars gamle).

Billede

Billede
Hvis nogen ved noget mere om disse, er informtion altid meget velkommmen! Jeg har ikke rigtig kunne finde noget rundt omkring på det store net.

Jeg faldt over en god og fair handel med et par B&W DM7 MK II, som jeg havde læst rigtig meget godt om, så jeg tog ud og hørte dem, og faldt straks for dem.

Billede

Billede

De er simpelthen så behagelige at lytte til! Jeg var klar over at min TR-2055'er nok ikke kunne levere helt det samme, som det jeg hørte dem på - men jeg var overbevist om, at jeg nok skulle blive tilfreds. Ganske rigtigt var der ikke helt det samme overskud, da jeg kom hjem, men de lød (og lyder) stadig hammergodt! Evt. kan jeg jo opgradere på et senere tidspunkt, se de virkelig kan få noget at leve af.
Pt. står de desværre som på billedet. Meget trængt op af væggen og et skab på venstre side - på ingen måde optimalt. Men det er den eneste mulighed lige nu, hvor jeg stadig bor ved mine forældre, men nok inden længe flyver fra reden. Så jeg har ikke den helt store mængde plads - og vil ikke til at lave meget om på værelset, hvis jeg alligevel kun får glæde af det i kort tid.

Nå. Så langt, så godt. Nu blev det så tid tid til at få udskiftet den gamle pladespiller (min mors). Det var/er en ældre Phillips 677 Direct Control - udemærket, da jeg havde sat den til mine computerhøjtalere vha. et lydkort, men nu blev det altså lidt en plastikafspiller. Så jeg begyndte at kigge efter mærker som Luxman, Technics, Lenco og Thorens, hvor sidstnævnte nok var i højeste kurs. Og det var også hvad det endte med - og endda et rigtig fint eksemplar.

Billede

En TD 165 i Tandberg-udgaven. Yes! Pickup'en havde jeg næsten lige købt og er en forholdsvis billig Ortofon OM-10. Men den skal nok også skiftes på et tidspunkt. Tænker lidt på noget Denon eller Audio Technica.

Hele opsætningen er ret midlertidig, og den Thorens skal selvfølgelig op at hænge på et tidspunkt! Men pt. er det her lige hvad jeg har at gøre med.

Billede
(Hovedtelefonerne er et par moderne ( :QQS: ) Beyer Dynamic DT 770 Pro 80ohm)

Billede

Jeg har virkelig nydt at læse alle indlæg herinde om alt mellem himmel og jord (i hvert fald alt vintage hifi relateret :cool1: ), så jeg tænkte at nu måtte jeg hellere komme på banen. Jeg håber i har nydt en lille kort beretning om en, i de flestes øjne, ung fyrs indtræden i hifiverden. Jeg er helt sikkert kommet for at blive! Og jeg glæder mig til at lære meget mere! :OLO:
--Simon
Senest rettet af Storken lør 10. jan 2015 00:31, rettet i alt 3 gange.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Bent Egholm » ons 10. apr 2013 17:06

Velkommen om bord, det er noget der varmer en gammel Hi-Fi rottes hjerte når unge mennesker får smag for ordentlig lyd. Der er desværre alt for langt imellem at det sker.

Mvh, Bent
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf P. M. Hedegaard » ons 10. apr 2013 20:57

Ja, velkommen til og spændende læsning.

Er der noget med, at B&W's højtalere er svære at trække?

Det lader dog ikke til, at din receiver mangler kræfter, hvad jeg umiddelbart kan læse af nettet. Hvis du vil høre hvad den kan, er du velkommen til at komme og spænde den for et par Jealvox, som er MEGET letdrevne.

BTW, er pl. spilleren købt i Hårslev?
P. M. Hedegaard
 

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » ons 10. apr 2013 21:45

Mange tak til jer begge!

P. M. Hedegaard skrev:Er der noget med, at B&W's højtalere er svære at trække?

Det lader dog ikke til, at din receiver mangler kræfter, hvad jeg umiddelbart kan læse af nettet. Hvis du vil høre hvad den kan, er du velkommen til at komme og spænde den for et par Jealvox, som er MEGET letdrevne.

BTW, er pl. spilleren købt i Hårslev?


Ja, B&W højtalere har som du siger ry for at været ret sultne. Mange mener at man skal op omkring de 100 watt pr. kanal, før man begynder og høre den helt rigtige side af dem. Dog synes jeg faktisk at mine 2 x 55W gør det helt hæderligt. De lyder rigtig godt, og lydstyrken kan godt blive 'rocket'. :Thumpsup: Dog er jeg alligevel lidt forsigtig, da jeg nødig vil have en enhed brændt af, ved at forstærkeren begynder at clippe.
Jeg siger tak for tilbuddet - og vil bestemt huske på det!
Thorens'en er købt her i Odense, men kun fordi sælger var på visit i byen. Så det blev en meget kort parkeringspladshandel. Hvor den kom fra, ved jeg faktisk ikke, desværre.
--Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf MDA » ons 10. apr 2013 21:52

Velkommen og rigtig fin intro :cool1:

Eftersom det er dit første anlæg er det ret godt gået, du skal nok blive glad for Tandberg.
Det er kram og lyder godt som du jo allerede ved.

Keep the pitures comming.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » ons 10. apr 2013 22:37

MDA skrev:Velkommen og rigtig fin intro :cool1:

Eftersom det er dit første anlæg er det ret godt gået, du skal nok blive glad for Tandberg.
Det er kram og lyder godt som du jo allerede ved.

Keep the pitures comming.


Tusind tak! - Du kan tro, jeg har skam læst en god del af Tantebergs tråd på Hifi4all, så jeg har fået en god idé om hvad Tandberg betyder for nogle folk. Og jeg må sige, at jeg misunder hans setup! Ligeledes med X-Rays og Lasses tråde herinde. Det er altså kræds! :thumbsup:
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Tante Berg » tors 11. apr 2013 11:11

Storken: Det er noget der luner i en kold tid, at se dit fine setup. Tillykke med det :thumbsup: Med hensyn til højttalere, så er dine B&W'er vist ret letdrevne. Jeg kiggede lidt rundt og mange efterlyser bas fra den højttaler.

Mit råd er at kigge efter et sæt Tandberg TL3520 eller TL2520(og de skal ca 25 cm op over gulvet). De passer fint til din Tandberg TL2055. Bemærk at mange sæt TL3520 lige skal ha' nye ophæng. Ophængene smuldrer væk, her 37-38 år efter at de forlod fabrikken. Det er absolut besværet værd. Om ikke andet gør jeg det gerne for dig.

Synd at du ikke har de originale sider og låg. De dukker dog op i ny og næ på f. eks. eBay. Du kan bruge sider og låg fra; TR2055, TR2075, TR2075 MkII og TR2080 8) Hvis du er meget utålmodig, så må du selv snedkerere dem. Det har jeg da set andre gøre og med flot resultat. Du kan også bare købe et defekt apparat og snuppe sider og låg og hvad du ellers kan bruge, og sælge 'levningerne' videre :Thumpsup:
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » tors 11. apr 2013 23:18

"Når man taler om solen", ja.. Så dukker den op. ;)
Tante Berg: Ifølge specifikationerne skal de B&W'ere bare fødes af noget med over 40 watt, så helt tunge er de i hvert fald ikke.
Sjovt at du nævner det med bassen. Når jeg fyrer godt op for dem, synes jeg, at de har en forholdsvis god bund. Der er i hvert fald ikke ummiddelbart noget jeg savner - måske lidt mere "slå i bryst". De kan dog heller ikke blive jordskælvende på den fede måde. Hvis jeg derimod har lav eller moderat volumen (og hvor er det svært at snakke om volumen, når vi alle sikkert har en forskellige opfattelse i højt og lavt), så kan jeg godt savne noget fylde.

Jeg er meget åben for sådan et par Tandberg TL3520. Har kun hørt godt om Tandbergs højtalere, Hifi System, TL og selvfølgelig Studio Monitors. :Norge: Men specielt TL serien har jeg også været fanget lidt af. Ikke helt så bombastiske som Studio, og så alligevel med masser af vellyd og kraft. - Af hvad jeg har læst mig til, vel at mærke. Så jeg vil rigtig gerne høre dem!
Hvis du eller en anden skulle falde over nogen en dag - så tænk endelig på lille mig!

Jeg håber faktisk lidt på at der kommer en defekt en af de modeller, som du nævner. Ellers så er jeg klar på at snedkerere lidt. Vil under alle omstændigheder bare gerne have, at den skal have et fortjent ansigtsløft. :p
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Tante Berg » fre 12. apr 2013 08:31

Storken: Jeg vil lige slå fast med 7" søm at du ikke kan bruge sider/låg fra TR2025(blå), TR2030, 2040(blå), TR2045 eller TR2060 :ide:
Dimensionerne på din TR2055(og TR2075, TR2075 MkII og TR2080) er både dybere og højere end de førnævnte modeller ;)
Med hensyn til højttalere til de store Tandberg recievere(TR2055 og opefter), så siger min erfaring mig at de er bedst med 'trykkammer' højttalere. Og det er lige hvad Tandberg lavede. De har kun lavet trykkammer højttalere. Dog med Fasett'en som undtagelse. Fasett'en(Type II) kan du også begynde at spejde efter. Den vil uden tvivl lammetæve dine B&W'er, sin lidenhed til trods :cool1:
Når du nu har en Tandberg TR2055, så behøver du ikke at bekymre dig om noget fra 'HiFi System'-serien. Disse højttalere er rigtigt gode, men kun til ældre Tandberg(før ca 1975). Hifi System'erne er generelt meget lette at drive, og du ville blive skuffet hvis du satte dem til TR2055 :?
Jeg ved ikke hvordan TL1520 lyder, da jeg aldrig har hørt den. Men der er et sæt i dba.dk: http://www.dba.dk/hoejttaler-tandberg-tl-1520/id-90351328/ De er dog samtidige med din TR2055. Den er 2-vejs og i 4 Ohm. Så er du 'lissom' i gang :Thumpsup:
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » lør 13. apr 2013 00:19

Tante Berg: Jeg skulle mene at mine B&W'ere også er trykkammer-højtalere. De er i hvert fald helt lukkede. Den lidt sjove passive basrefleks (i mangel af bedre betegnelse), fungerer jo netop med trykket inde i kabinettet. Rent visuelt ser det lidt sjovt ud når enhederne sådan arbjeder modsat af hinanden. ;)
Fasett'en er helt klart en sjov lille én! Jeg vil med glæde prøve dem af på et tidspunkt, hvis muligheden byder sig. Om den vil lammetæve B&W'en vil jeg lade komme an på en prøve. Jeg kan have svært ved at tro at en sådan lille fætter kan det - men måske, hvem ved? :Tanke:
Godt med information omkring Hifi System-serien, så ved jeg at jeg ikke nødvendigvis lige skal springe over sådan et sæt med det samme.
Altså, prisen for de TL1520 er godt nok forholdsvis overkommelig, så det ville nok ikke være noget dumt købt. Dog er det nok alligevel den større TL3520, som jeg sigter mere efter. Hm.. Men som du siger - "så er man i gang". Høhø :OLO:
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Captain Phoenix » lør 13. apr 2013 09:57

Hej Storken / Simon

Også herfra velkommen på forum'et.
Synes du lægger flot fra land med et herligt anlæg med gode, klassiske komponenter.

Du skal også have stor ros for god stil (og foto) i dine indlæg. Det er dejligt at se, at en ung mand (en generation yngre end mange af os "gamle" herinde) skriver et godt sprog, sætter tegn osv. Det gør det hele dejligt læseværdigt.
(Jeg er - indrømmet - "prikken" med artikler skrevet i SMS-sprog og med andre sprog-mangler, som man desværre ser mere og mere af...).
Keep up the good work :cool1:
Storken skrev:Jeg skulle mene at mine B&W'ere også er trykkammer-højtalere. De er i hvert fald helt lukkede. Den lidt sjove passive basrefleks (i mangel af bedre betegnelse), fungerer jo netop med trykket inde i kabinettet.

Jeg tror ikke, at man betegner højttalere med slave-bas (passive bas-elementer) som trykkammer-højttalere - selv om du jo har ret i, at det er trykket inde i højttaleren, der bevæger det passive element.
Med "trykkammer" mener man vel, at det er trykket i kammeret, der afstemmer bas-output'et, hvor det i en basrefleks er porten størrelse/længde (og kabinettet); i en hornhøjttaler er horn-geometrien - og i en slave-bas-højttaler er passiv-elementet (vægt/fleksibilitet/resonans).
Storken skrev:Fasett'en er helt klart en sjov lille én! Jeg vil med glæde prøve dem af på et tidspunkt, hvis muligheden byder sig. Om den vil lammetæve B&W'en vil jeg lade komme an på en prøve. Jeg kan have svært ved at tro at en sådan lille fætter kan det - men måske, hvem ved?

Enig - kan heller ikke se Fasett'erne "lammetæve" dine B&W'er. Det er nu engang et mærke, der har ret godt styr på hvad de lavede (og en væsentlig "højere" model i programmet end Fasett'en er).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Fredmarantz » lør 13. apr 2013 11:39

Hej "Stork"!

Jeg kan kun istemme mig koret af begejstring over din interesse og "approach" til vintage Hifi - Og bl.a. Bent Egholm rammer måske lige ordene - kort og præcist, hvad jeg også gerne vil udtrykke.
Du vil herinde finde en hyggelig og meget vidende forsamling - ikke mindst, hvad angår Tandberg - og som altid står på spring til assistance og vidensdeling - historiske anekdoter og til tider et lille grin. Du er kommet til det rigtige sted.

Velkommen!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » søn 14. apr 2013 21:53

I skal have så mange gange tak for den varme velkomst! Det glæder mig virkelig, at blive taget godt imod. :ER:

Captain Phoenix skrev:Jeg tror ikke, at man betegner højttalere med slave-bas (passive bas-elementer) som trykkammer-højttalere - selv om du jo har ret i, at det er trykket inde i højttaleren, der bevæger det passive element.
Med "trykkammer" mener man vel, at det er trykket i kammeret, der afstemmer bas-output'et, hvor det i en basrefleks er porten størrelse/længde (og kabinettet); i en hornhøjttaler er horn-geometrien - og i en slave-bas-højttaler er passiv-elementet (vægt/fleksibilitet/resonans).

Jeg tænkte nok, at der var noget med den slave-bas! Godt lige at få kastet lys over sagen. Så har jeg også lært noget igen i dag! Fabelagtigt!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » tirs 29. okt 2013 00:04

Jeg føler lige, at en lille opdatering er på sin plads, da jeg for et par uger siden flyttede ud af forældrenes bolig og ind i mit eget. Dermed fik jeg også mulighed for at sætte anlægget op på en mere optimal måde, samt en måde hvor det kommer til sit rette.

Her er så reultatet:

Billede

Jeg er blevet super glad for det!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Fredmarantz » tirs 29. okt 2013 00:13

Det ser flot/imponerende - nærmest magtfuldt ud. :cool1:

Du bør sikre dig, at din Tandberg Receiver kan komme af med varmen - og ligeledes bør du sikre dig, at dine bånd / også dem der sidder på båndoptageren, befinder sig længere væk (>½m) fra højttalernes magneter. Det kan med tiden "sløre" de informationer, som ligger på båndene. :shock:

Ellers en hyggelig hule!!!!! - man kan godt se, hvad du brænder for :thumbsup:


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster