Storkens færd i vintageverden

Vis os dit grej

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf spuncut » tors 7. nov 2013 14:52

Hej Freddy
...Hertil ønsker vi også meget gerne inputs og idéer! Vi regner med at bygge i birkeXfiner og så få det bekældt med en anden mørk træsort - mahogni kunne være flot, men nu må vi se hvad pengene rækker til.

Bare lige for at få balladen om finér og krydsfinér på plads...

Om finéret fiberplade er bedre end limtræ afhænder helt af hvilken metode der anvendes til samling af hjørnerne.
Til smigskårede hjørner vil jeg klart foretrække fiberplade og finér. Hvis man lader siderne gå igennem og feks. anvender en tilbagetrukket kikssamling vil jeg da foretrække limtræ.
MVH spuncut
Senest rettet af spuncut tors 7. nov 2013 15:05, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. nov 2013 15:01

joh Spuncut - jeg har skam læst det, men så må vi have begreberne sat lidt på plads.

I min verden - og jeg understreger min verden, så er x-finér 4mm tykt. makes no sense til højttalerbygning.

Hvis det, som Storken her er ude i - i virkeligheden er det materiale, som er konstrueret som krydsfinér, bare tykkere (ca. 12-16mm), så kaldes det "møbelplade".

Møbelplade er ofte det materiale, som slagtøjsinstrumentet "cajon" af de billigere typer, konstrueres i - og de er altså lavet, så de kan sige noget, når man slår på dem. Heraf kan JEG da udlede, at møbelplade er resonnerende og hermed uegnet til højttalerbygning, hvis vi snakker hifi.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » tors 7. nov 2013 15:14

Fredmarantz skrev:Nu skal jeg ikke lege expert på højttalerbygning, men er det ikke generelt tilrådeligt at bygge kasserne i et resonansdødt og stabilt/målfast materiale?
Når man kommer over i massivt træ, så er der større risiko for resonans, vil jeg mene - det er jo det, som byggere af de bedste akustiske guitarer og andre akustiske instrumenter benytter sig af. De bygger i massivt træ for større lyd og resonans.
Tillige må man formode, at massive træstykker (selv dem på billedet er limet sammen af mange stykker) vil have større tendens til at slå sig i takt med fugtighedsprocenten.

Jeg ville benytte spånplade som mit førstevalg og MDF som nr. 2 og finére dem (0,6mm) i en flot mørk nød eller palisanderagtig glød. Disse materialer er lyddøde og målfaste desuagtet fugtighedsprocenten - derefter oliére dem og give dem en omgang slutvoks - så har man et par superflotte kasser.

Hvorfor skulle birke - x"finér" være godt? - det skal jo ikke lyde af noget....Det er det, som er ideen bag en ideel højttalerkasse. Man kan jo finére i birk (0,6mm) efterfølgende, hvis man synes, at det er flot.

Vh
freddy


Det lyder meget rigtigt! Kan heller ikke huske hvor vi læste af birke-krydsfinér skulle være godt. Så jeg tror det bliver noget spånplade eller MDF! I forhold til basrefleks/ingen basrefleks, så har jeg fundet et datablad på 33F-WKA basenheden, der anbefaler ingen basrefleks i kabinetter på 50-70L og med basrefleks fra 60-100L. Så det kommer i hvert fald op til overvejelse! Databladet findes her: http://www.teamaudio.fr/media/catalog/product/datasheet/seas/33F-WKA-8.pdf
Samt datablad på de andre enheder: http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/from_the_70s_2.pdf Det er DOME H 086 samt 13 F-GM, der skal kigges på. I hvert fald er den mellemtone hvad der kommer tættest på vores 13 F-MB.
Er der udfra disse specifikationer forslag til delefilter? :ide:
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf ferr31 » tors 7. nov 2013 15:21

Da jeg til hverdag arbejder med træ vil jeg lige give et lille indspark.
Birkekrydsfiner fåes op til 50 mm. i tykkelsen og hedder stadig krydsfiner,
hvilket også gør sig gældende for andre typer krydsfiner ikke kun 4 mm.

Hvis det har interesse for Simon og hans roommates at køre til Nyborg kan jeg være
behjælpelig med at skære pladerne.

Mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf spuncut » tors 7. nov 2013 15:25

Krydsfinér beskriver at mange tynde finérlag er er limet sammen på kryds, uanset tykkelse..3mm eller 40mm det er alt sammen krydsfinér...møbelplader, gulvplader, vognbunde m.m.
http://www.krydsfiner.dk/produkter/krydsfiner

Når det så er sagt kan jeg kun give dig ret i at fiberplade er Hi-Fi-mæssigt at foretrække da det er mere dødt. Meeen limtræ er nu heller ikke så tosset og man kan altså tandspartle indersiden med silicone og fore med pladevat hvis man ønsker yderligere dæmpning. Så hvis det giver nogle finishmæssige fordele vil jeg ikke være bange for at bruge limtræ.
MVH spuncut
Senest rettet af spuncut tors 7. nov 2013 15:36, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Hackenberg » tors 7. nov 2013 15:28

Brug Troels V1-filter. Fjern evt. R2052 og 61 til mellemtonen og sæt en 8R2 i parallel med diskanten.
Få en luftspole til bassen!
http://www.troelsgravesen.dk/33FWK.htm
Senest rettet af Hackenberg tors 7. nov 2013 16:56, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf mcs_5 » tors 7. nov 2013 15:45

Storken skrev:Tusind tak for al responsen!
Captain Phoenix skrev:Tip: lad ikke siderne af kabinettet gå frem foran frontpladen (som foto'et viser). Det giver refleksioner som skader lyden (i mellemtone-/diskant-området).

Det ser måske også lidt voldsomt ud på billedet, men der skam kun lige, så der er plads til en stoframme - ligesom i mange andre gamle højtalere. :p

Så skal du bare huske, at højttaleren kun kan bruges med stoframme monteret. Mon ikke en plan forside + evt. en "heldækkende" stoframme var bedre?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. nov 2013 15:50

Fint med at få sat begreberne på plads, så vi snakker om det samme. :p Tak for info om krydsfinértykkelserne. :p

Da jeg er født umulig -så vil jeg stadig anfægte, hvorfor det netop skal være birk i dén anbefaling.

Igen... (gab...) ..henfalder jeg til instrumentverdenen, hvor man netop til mange trommesæt (kedlerne) bl.a. anvender formspændt birk for størst muligt akustisk output til en overkommelig pris. Dette gør man netop for en få en lyd. Trommer med spånplade som materiale er noget skidt, der kommer ikke noget fra dem rent lydmæssigt, hvilket så i højttalerbyggernes tilfælde vil være der, vi gerne vil hen?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf spuncut » tors 7. nov 2013 16:20

Ingen tvivl om det Freddy. Defactostandarden for guitarhøjtalerkabinetter er også 18mm krydsfinér, angiveligt fordi fiberplade lyder "for dødkulret".
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. nov 2013 16:40

spuncut skrev:Ingen tvivl om det Freddy. Defactostandarden for guitarhøjtalerkabinetter er også 18mm krydsfinér, angiveligt fordi fiberplade lyder "for dødkulret".
MVH spuncut


Ja- det er netop meget interessant, netop fordi guitarkabinetter gerne må lyde af noget. Her taler vi ikke om Hifi, som du ved, men netop om at give et højttalerkabinet til levende musik en samlet færdig lyd - MED speciel lydsignatur.(træets bidrag)

De guitarforstærkere, som i musikermunde går for at være de bedste gennem tiderne er netop gjort i den tykke krydsfiner - beklædt med tolex og måske ferniseret. Her tænkes på Fenders de første 30-35 år. Men også de tidlige Marshall/Park - kasser - fra 60'erne og laaangt op i 70'erne

I dag laves de fleste guitarkasser (altså combo'er) i spånplade eller MDF - og dét klager mange guitarister, som kan huske de gamle kasser, meget over. Man kan købe rigtige customkabinetter i dag færdigjort i x-finér (tyk) og det er ligesom "navnet på spillet". Lars Reinau's amps er vist også i den fine kvalitet.

ja- lidt OT, men det anskueliggør måske netop min pointe.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Hackenberg » tors 7. nov 2013 17:04

Monter mellemtone og diskant over hinanden som på originalen. De skal bare forskydes lidt til den ene side.
Gør gerne mellemtonekabinettet min. 50% større.
Symmetri på forpladen bør undgås af hensyn til frekvensgangen. De to forplader skal selvfølgelig være spejlede.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Storken » tors 7. nov 2013 18:33

Det er virkelig spændende og fedt med lidt baggrundsviden omrking de forskellige træarter. Det giver god mening med instrument kabinetter kontra hifikabinetter. :cool1:

mcs_5 skrev:
Storken skrev:Tusind tak for al responsen!
Captain Phoenix skrev:Tip: lad ikke siderne af kabinettet gå frem foran frontpladen (som foto'et viser). Det giver refleksioner som skader lyden (i mellemtone-/diskant-området).

Det ser måske også lidt voldsomt ud på billedet, men der skam kun lige, så der er plads til en stoframme - ligesom i mange andre gamle højtalere. :p

Så skal du bare huske, at højttaleren kun kan bruges med stoframme monteret. Mon ikke en plan forside + evt. en "heldækkende" stoframme var bedre?

Mikkel

Det er meget muligt! Men jeg tænker ikke det bliver det store problem alligevel - designet minder trods alt meget om Tandbergs TL serie ( :roll: ), og der er der jo lidt alukant i siderne.

ferr31 skrev:Hvis det har interesse for Simon og hans roommates at køre til Nyborg kan jeg være
behjælpelig med at skære pladerne.


Tusind tak, Nils! Det tror jeg kunne være meget behjælpeligt! Så kunne jeg næsten forestille mig, at du også har mulighed for at sælge os noget træ? :p

Hackenberg skrev:Brug Troels V1-filter. Fjern evt. R2052 og 61 til mellemtonen og sæt en 8R2 i parallel med diskanten.
Få en luftspole til bassen!
http://www.troelsgravesen.dk/33FWK.htm

Hackenberg skrev:Monter mellemtone og diskant over hinanden som på originalen. De skal bare forskydes lidt til den ene side.
Gør gerne mellemtonekabinettet min. 50% større.
Symmetri på forpladen bør undgås af hensyn til frekvensgangen. De to forplader skal selvfølgelig være spejlede.


Jeg går ud fra, at du mener R2051 istedet for R2052, da jeg ikke kan se sidstnævnte nogen steder. De vil vi helt sikkert prøve.
Jeg har opdateret kabinettet lidt, så det nu ser således ud:

Billede

Det er stadig muligt, at det bliver lidt større - også for at give plads til det større mellemtonekabinet. Lidt sjovt du nævner, at de skal spejles. Det synes jeg sjældent man ser ved produktionshøjtalere - men er det netop derfor? - Altså, at det er for dyrt i produktion, og man dermed, når man nu har muligheden, bør gøre det selv?
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf ferr31 » tors 7. nov 2013 20:23

Hej Simon

Skriv hvad du skal bruge så skal jeg se om jeg ikke kan finde en god pris på
pladen. Hvis du kan få stykkerne til at passe inden for 122x244 cm som pladen måler
kan du nøjes med en plade. Alt efter hvilken type plade du vælger kan jeg måske
skaffe den i andre mål.

Mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Jarle » tors 7. nov 2013 21:05

Jeg har de samme høyttalerne! Mine er bygget i originalkabinetter fra Seas med trefiner på, og de er ganske pene.
Jeg kjøpte dem på grunn av lovprisingen på Troels Gravesen sin side. Jeg har byttet diskant til en moderne seas, og laget nye delefiltre i henhold til Troels sin beskrivelse. Jeg synes lyden i de er fin, men savner litt i diskantområdet.
Kan R1011 i dette filteret tas vekk uten av delingen mellom elementene endres?
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Storkens indtrædelse i vintageverden

Indlægaf Roky » tors 7. nov 2013 23:43

Hej Storken og venner.

Sjovt, jeg har ikke set jeres tråd før i dag. Er selv 22.

Har selv haft en hel del Tandberg inkl Studio Monitor - Fortryder stadigvæk den dag i dag, at jeg solgte dem...

I dag er jeg gået væk fra vintage, og begivet mig ind på mere moderne udstyr, med vægt på selvbyggerhøjttalere. Men jeg tillader mig nu alligevel at byde ind.

De store Seas basser er et fint udgangspunkt til en "Studio Monitor" agtig højttaler. En dag begynder jeg nok også selv på et lignende projekt.

Jo mere plads i vil give bassen, til et lukket kabinet i mente, jo bedre. Jeg vil ikke give den under 60 Liter- uden dog at have simuleret på den. Jeg mener SM er på ca 70-80 Liter. I et lukket kabinet, vil større volumen give lavere Qtc = stramme bas.

Jeg ville tilføje 2 akustiske ventiler til hvert kabinet, og så eksperimentere med dæmpevat. - Det giver lidt strammere og dybere bas.

Det er en fin ide at lade kabinettet være forholdsvis bredt - Som på tegningen. Så får i nemlig hjælp af det naturlige baffelstep.

Mht til kabinet materiale er det en hel religion for sig. En god regel er at lave kabinetet så stift som mulig. Det gøres ultimativt med en matrix - Forestil jer en gitterkonstruktion inden i kabinettet. Ellers er horisontale afstivere godt at starte ud med. mht til kabinetmateriale, er det en god idé at bruge forskellige materialer. Eksempelvis har jeg haft held med 4 mm bitumen +16 mm MDF + 4 mm birkekrysfiner som finish. Rigeligt med afstivere og dobbelt mdf for og bag - dette var til en mindre 2vejs højttaler på 39 Liter. Men jeres skal der nok en anelse tykkere materialer til. Pointen er, at det er en kombination af materialer, som skaber en resonansdød plade - I kan prøve på en testplade først og se hvor stor forskel der er.

Hvis jeg var jer, ville jeg få skåret træ ud i den lokale silvan eller lign - De kan gøre det meget præcist, især hvis i beder om det, og det koster ikke spidsen.

Sidste del som jeg vil nævne er delefilteret. Delefiltret er hjertet i højttaleren - Og er yderst vigtigt. Uden et godt delefilter, så bliver projektet ikke godt. Hvis i vil bruge Troels Gravesens delefilter skal i bibeholde samme dimensioner og placering af enheder, for at få den lyd som han har fået ud af dem. Det er i hvert fald en gylden regl.

Hvis jeg var i jeres sted, så ville jeg bygge nøjagtigt efter Troels Gravesens anvisninger og benytte den seas diskant han har brugt.

Husk også på, at hvis i kun går efter den bedste lyd, så kan det langt bedre svare sig (hvis i regner på tid og timeløn) at købe nyere brugte højttalere....Uden dog at ta modet fra jer. For det er mega sjovt og lærerigt at bygge selv. :cool1: - Det kan hurtigt blive en hobby.
Roky
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster