Louis' vintagegrej

Vis os dit grej

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » man 6. jun 2016 12:00

Så fik jeg den Le Tallec pladespiller op og køre der landet for en lille måned siden. NT armboard og og ny arm - og den spiller faktisk næsten lige så godt som den ser ud..

Nu mangler jeg bare de originale fødder, som nok bliver svært.

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Almarx » man 6. jun 2016 14:54

Jeg er imponeret, men jeg kan godt se, at de kræver en ligeså potent forforstærker, - eller måske endda flere. Jeg er rigtig nysgerrig efter, hvordan du oplever de forskellige pladespillere. Hos mig er det dit aflagte Lencoværk i en ny(alt for tung) plint, der spiller nu med en Mørch UP-4.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf hificlassic » man 6. jun 2016 15:41

Jeg synes du skulle cirkulere alle armene én gang mod urets retning:
SP10 med STAX UA9
Le Tallec med SIII
Lenco med 3009

Jeg tror det er den bedste kombination, og den der passer bedst sammen rent vintage-mæssigt
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » man 6. jun 2016 19:48

Almarx skrev:Jeg er imponeret, men jeg kan godt se, at de kræver en ligeså potent forforstærker, - eller måske endda flere. Jeg er rigtig nysgerrig efter, hvordan du oplever de forskellige pladespillere. Hos mig er det dit aflagte Lencoværk i en ny(alt for tung) plint, der spiller nu med en Mørch UP-4.


En plint kan da næsten ikke blive for tung ;) Jeg håber du er glad for den. Det lyder som en god kombination med mørch armen.
Jeg synes det er rimlig svært at beskrive lyd - de er alle forskellige, og alle spiller godt. Lige nu tror jeg måske Lencoen er den jeg bruger mindst. Men det er også den jeg har haft længst tid, og det nye er som regel sjovest.. Skulle jeg vælge den bedste er der ikke nogen tvivl om at technicsen er den bedste pladespiller, Le Tellac er den smukkeste og Lencoen er den sjoveste ;)

hificlassic skrev:Jeg synes du skulle cirkulere alle armene én gang mod urets retning:
SP10 med STAX UA9
Le Tallec med SIII
Lenco med 3009

Jeg tror det er den bedste kombination, og den der passer bedst sammen rent vintage-mæssigt


Jeg er helt enig med at Stax'en skal over på Technicsen, men jeg ved ikke om de to andre skal byttes. Hvad bygger du vurderingen på?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf hificlassic » man 6. jun 2016 21:52

Jeg har hørt Le Tallec spille helt forrygende godt med SIII og Ortofon MC30. Desuden passer de bedre sammen aldersmæssigt, og så kan den gamle 3009 komme over på en gammel Lenco
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » man 6. jun 2016 22:00

hificlassic skrev:Jeg har hørt Le Tallec spille helt forrygende godt med SIII og Ortofon MC30. Desuden passer de bedre sammen aldersmæssigt, og så kan den gamle 3009 komme over på en gammel Lenco


Det må jeg prøve når jeg har tid. Det lyder fornuftigt. Det er en skam at slll ikke er lige så køn;-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Highmass » tirs 7. jun 2016 10:54

Louis skrev:Så fik jeg den Le Tallec pladespiller op og køre der landet for en lille måned siden. NT armboard og og ny arm - og den spiller faktisk næsten lige så godt som den ser ud..

Nu mangler jeg bare de originale fødder, som nok bliver svært.

Billede


Hej Louis.
Hvis det er vigtigt for dig at få din Le Tallec til at være helt original, så har du bestemt ret i at du mangler fødderne. Hvis du derimod gerne vil have den til at lyde godt, så synes jeg bestemt IKKE at du mangler dem. Jeg havde på et tidspunkt 2 Le Tallec, én med originale fødder, og én hvor de manglede. Den hvor de manglede har jeg monteret Pulsar Points under. Helt konkret har jeg brugt 3 Pulsar Points, hvoraf de 2 er afkoblet med kork, og den tredje har direkte mekanisk kobling (Pierre Lurne som designede Goldmund Studio og Pierre Lurne pladespillernes teori om "mechanical grounding"). For mig er der ikke den ringeste tvivl, om at det lyder langt bedre UDEN de fjollede originale fjederfødder. De én af mine Le Tallec´s skulle videre, valgte jeg at beholde den med Pulsar Points.
Hvis det skal give nogen mening at sige at et værk lyder bedre end et andet, så vil jeg mene, at det er nødvendigt først at prøve dem med samme arm og pu. Jeg ville nok starte med Stax armen som udgangspunkt, og så finde den pu som fungerer bedst på den. Jeg kan også se, at du bruger et uoriginalt armrør (Ua7cf) på din Stax arm. Det er sikkert ikke let at finde et UA9 rør til den, men det burde ikke være umuligt at finde et UA7 rør i aluminium. Jeg foretrækker helt klart aluminiumsrøret på en UA7 (Også til pu som burde have nytte af et let cf rør), så jeg vil ikke være overrasket hvis det også virker bedre på en UA9 base.
Til sidst vil jeg opfordre dig til at bruge samme plademåtte på alle afspillerne når du sammenligner. Materialet er bestemt ikke ligegyldigt. Selv foretrækker jeg acryl, men det kræver en rimelig pladestrammer (Hvilket din Le Tallec jo heldigvis har). Hvis du bruger den originale filtmåtte ovenpå Le Tallec´s pladetallerken, så vil jeg kraftigt opfordre til at prøve med et andet materiale, den hjælper ikke på lyden (Filtmåtten mellem de to glastallerkener synes jeg derimod du skal lade blive).
Jeg har ikke nogen erfaringer med SP10, men jeg kan med sikkerhed sige, at en Le Tallec kan lyde fremragende, hvis bare den får en ordentlig afkobling, en god arm/pu, og en god plademåtte.
Hvad pu bruger du på din Le Tallec lige nu?
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » tirs 7. jun 2016 11:36

Hej Lars
Tak for dit indlæg. Som du skriver er den eneste grund til at jeg kunne tænke mig de originale fødder, er naturligt at jeg gerne ville have dem for originaliteten. Jeg havde næsten regnet ud at de måske ikke var noget særligt for lyden. Der er en anden bruger på sitet her, der mangler to, måske de kunne gøre glæde der. Lige nu bruger jeg nogle gummidæmpende fødder man normalt bruger under vaskemaskiner - En midlertidig løsning der lige var ved hånden. Måske jeg skulle investerer i et sæt Pulsar pints.
For mig giver det ikke rigtig mening at sammenligne de forskellige værk. De er forskellige, selvfølgelig er de det. I sidste ende er der nok kun 2 skal bliver stående i stuen. Og så må en i kælderen eller sælges. Men det er naturligvis en forudsætning at de er sat ens op.
Mht. Stax armen er det rigtigt nok et armrør der egentligt er til en ua-7. Jeg har prøvet både med alu røret og cf røret her, og dengang faldt valget på cf røret. Heldigvis er alu røret forholdsvis let tilgængeligt, hvorimod de originale ua-9 rør er rimelig dyre. Ua-9 basen er nok endnu sværere at finde.
På Le Tallec'en bruger jeg en Platter Matter, en ok plademåtte, Lenco'en bruger en af de gamle Thorens måtter, mener jeg. Og på Technicsen den originale Technics sp-10 måtte. Der skal den samme plademmåtte naturligvis følge med hele vejen rundt under en sammenligning.
På Le Tallec har jeg en Ortofon Mc20 Super II, på Lencoen en mc30 og på Sp-10 en Kontrapunkt a.

Hvilken arm havde du på din Le Tallec?

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Highmass » tirs 7. jun 2016 15:32

Hej Louis.
Jeg har prøvet mange arme på Le Tallec (Det er jo dejlig let at lave armboards til den).
På den første som jeg havde for en del år siden, havde jeg Dynavector DV 505, Rega RB300 og Micro Seiki Ma505/III.
Rega armen ejede jeg i ca. en uge, og det var omkring 6 dage mere end nødvendigt. Jeg skal ALDRIG have en RB300 igen.
Min anden Le Tallec blev købt med Oracle/SME 345. En utrolig lækkert lavet arm, men nej hvor var den kedelig at lytte til. Så synes jeg at det var langt bedre med en Lustre GST 801, hvilket også var den arm jeg solgte den med (GST har så vanvittigt stor masse at den er temmelig svær at finde den optimale pu til). Samtidig med Le Tallec nr 2. havde jeg også i en periode min nuværende Le Tallec. Så jeg er noget i tvivl om hvorvidt følgende arme er prøvet på nr 2 eller 3. SME 3009/II, SME 3009/IIIS, SME 3009R, SME 3012 (Det så pænt fjollet ud med 3012 hængene ud over plinten på bagsiden), Helius Aureus/I og Helius Orion/III. For tiden har jeg en Audio Technica AT1503/III monteret. Generelt har jeg ikke været tilfreds med SME armene. Til seriøse mc pickups synes jeg simpelthen ikke at 3009/II og 3012/II er gode nok (3009/II "improved" gider jeg slet ikke kommentere). 3009/IIIs var faktisk ganske god med de blødere pu´s. Det gik rimelig fornuftigt med min Denon DL-S1. Jeg havde den sene udgave af 3009/IIIs, som har sort armrør. Det sorte armrør har forbedret geometri, og mere vigtigt langt bedre kabler end det blanke armrør. Hvis du kan finde et sort rør, så prøv det, det er efter min mening langt bedre end det gamle armrør. Begge Helius arme var ganske velfungerende, og Orion/III var sikkert blevet siddende hvis det havde været min. det var den dog desværre ikke, det var bare en arm som jeg satte Nordost Valhalla i som internet kabel, med gammelt Audio Note (Kondo) som udgangskabel. Det er ikke usandsynligt at min Helius Aureus kommer på igen, men jeg skal først have rewired den med noget ordentligt sølvkabel. Min Audio Technica som er monteret for tiden er dog også ganske god, men den har en voldsomt høj effektiv masse, hvilket begrænser anvendeligheden en del. Samtidig er det efter min mening temmelig irriterende at den ikke har en armlift. Men det kan da ikke udelukkes, at jeg bare køber en Denon DL 103R, den vil utvivlsomt passe rigtig godt til AT armen. Jeg monterede en DL 103R på for ham som købte Le Tallec/Lustre GST 801, og den var en forbavsende velspillende kombination, i betragtning af pick-uppens relativt rimelige pris.
Vi er bestemt ikke enige om platter matter. Jeg opfatter dens bund som buldrende og upræcis. Det er efter min mening en ualmindeligt uheldig kombination med en MC20/SII, som godt kan være lidt tung i bunden. Jeg vil i øvrigt anbefale dig at prøve et mere solidt headshell på din Le Tallec. SME headshellet er efter min mening, ikke det klogeste valg til mc pick-ups.
Jeg er overbevist om, at du ville opfatte Le Tallec som mere vellydende end SP 10, hvis du bytter arm/pu og plademåtte mellem de to pladespillere. Dette betyder ikke, at jeg i udganspunktet forventer at Le Tallec er bedre end SP10, det betyder udelukkende at jeg mener at du ikke giver din Le Tallec en rimelig chance med det du har monteret på den nu.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » tirs 7. jun 2016 16:07

Jeg skal uden tvivl eksperimentere mere med Le Tallec - Den er kun lige samlet med det der var nærmest - Sme og mc20 :-) Der skal prøves lidt frem og tilbage. Også med plade måtter. Platter Matter lå på da jeg købte den - Der skal også prøve lidt andet, synes umiddelbart den gør det udmærket.

Er der nogle headshell der er anbefalelsesværdige, uden at koste alverden?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Highmass » tirs 7. jun 2016 17:32

Hej Louis.
Ja naturligvis skal der eksperimenteres en del. Efter min opfattelse, har du lige nu kombineret din bedste pu (Jeg går ud fra at de alle er 100% ok), med din ringeste arm.
Det er efterhånden en del år siden jeg har været ude for at købe hedshell, så hvad der ikke koster alverden i dag, har jeg desværre ikke rigtig begreb om. Det vigtigste er efter min mening at det er nogenlunde resonansfrit, hvilket jo desværre også oftest betyder tungt. Audio technica har lavet en del rimgeligt solde shells i magnesium, som ikke er urimeligt tunge. De har tidligere kunne fås relativt billigt på ebay, lige nu kan jeg se dette http://www.ebay.com/itm/Audio-Technica- ... SwHnFVpo1W (Som dog er i alu) og dette http://www.ebay.com/itm/NEW-AUDIO-TECHN ... SwHjNWBkVN (Som vistnok er magnesium), samt dette http://www.ebay.com/itm/Audio-Technica- ... Sw5ZBWF78h som jeg mener er magnesium. Under alle omstændigheder synes jeg at du skal købe nogle ordentlige leadwires, eksempelvis disse http://www.ebay.com/itm/Cartridge-heads ... SwSdZWdtwP. Fælles for det hele er, at du sagtens kan finde noget som er en smule bedre, men samtidig også væsentligt dyrere.
Men et Stax HS7 er jo rent faktisk et glimrende headshell, så jeg synes da at du skulle prøve "låne" det som sidder på din Stax arm, og montere din MC20SII i det først, og finde ud af, om du kan høre forskel, samt ikke mindst om en eventuel forskel er en forbedring i dine ører.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf hificlassic » tirs 7. jun 2016 20:50

Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » tirs 7. jun 2016 22:17

Tak for de gode bud på headshell - Verner, den er lækker men føj den er dyr ;)
De så lidt mere rimelige ud, dem du linkede til Lars - jeg må se om jeg kan få eksperimenteret lidt sidst på ugen. I min bog er Stax'en den bedste arm, derefter serie lll og og Sme 3009 serie ll den svageste, men den er flot:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » fre 10. jun 2016 21:39

Nu har jeg prøvet at rotere armene en omgang. Lige nu sidder det således sammen. Stax med kontrapunkt A på technics (der er blevet shinet op) men skal også prøves med mc20 sll. På Le Tallec er Sme serie lll kommet med mc30 - det skal nok blive godt det hele.

Billede

Billede

Og så er jeg kommet til at købe denne sp-10 top så den kunne males hvis man ville, men uden at male den originale top. men jeg får det sikkert aldrig gjort - så hvis nogen er interesseret så skriv en pb.

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2750
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf hificlassic » tors 16. jun 2016 13:37

Din SP10 mkII er virkelig blevet lækker med min gamle Stax arm
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster