Louis' vintagegrej

Vis os dit grej

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » søn 12. nov 2023 16:46

Så lykkedes det langt om længe at finde noget anlægget kunne være i. Så nu er det kommet i et semi hjemmebygget rack/skænk system.

Samtidig kom Denon da-304 på technics'en så nu er det en japansk kombination.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf kbekke » tors 16. nov 2023 21:29

Heftigt. Mand. :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf ralphandersen » tors 16. nov 2023 22:32

Har du flere end 2 pladespillerindgange på din forforstærker? Eller bruger du en omskifter?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » fre 17. nov 2023 17:53

ralphandersen skrev:Har du flere end 2 pladespillerindgange på din forforstærker? Eller bruger du en omskifter?


Nej jeg har kun 2.
Jeg har en Nelson pass Pearl riaa, men jeg synes ikke den er super i mc delen. Jeg skal lige have testet lidt mere. Ellers må jeg se om jeg kan finde en lille omskifter.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf haflermicro » fre 17. nov 2023 23:20

Jeg er glad for den Micro Seiki jeg har, men jeg piver nu noget over at jeg ikke gældsatte mig dengang i 1985 og valgte en RX1500, som den du nu har stående. Havde jeg købt den dengang, havde jeg med sikkerhed haft den idag...ellers skulle man have købt en i de døde år, hvor CD'erne havde magten....sådan er der så meget...men Micro RX1500 kan jeg til stadighed savle over.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf ralphandersen » lør 18. nov 2023 13:02

Det er aldrig for sent at gældsætte sig ;)
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf haflermicro » lør 18. nov 2023 15:27

ralphandersen skrev:Det er aldrig for sent at gældsætte sig ;)
Det har du helt ret i...jeg kunne osse købe en kontant i dag...pointen er bare at prisen er en noget anden end den var i 1985...det var dyrt dengang...men endog MEGET dyrere idag....

Og prisforskellen mellem en DQX500 og en RX var kun 1500 kr. ....ok så skulle der osse en armbase og en tonearm til RX'en...men alligevel...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af haflermicro søn 19. nov 2023 15:18, rettet i alt 1 gang.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » lør 18. nov 2023 19:01

haflermicro skrev:
ralphandersen skrev:Det er aldrig for sent at gældsætte sig ;)
Det har du helt ret i...jeg kunne osse købe en kontant i dag...pointen er bare at prisen er en noget anden end den var i 1985...det var dyrt dengang...men endog MEGET dyrere idag....

Og prisforkellen mellem en DQX500 og en RX var kun 1500 kr. ....ok så skulle der osse en armbase og en tonearm til RX'en...men alligevel...


Jeg har i hvert fald betalt 3gange den oprindelige pris.
Men den har bare været på min ønskeliste i mange år. Så da den dukkede tænkte jeg at jeg nok bare skulle lukke øjnene og slå til.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » fre 22. mar 2024 18:48

Inspireret af Kdaddy og downsizing så kan jeg da fortælle om mit eget downsizing projekt.

De store hjemmebygget JBL med dobbelt 15" basser og træhorn er solgt.

Alt McIntosh forstærkere, tunere og cdafspillere er solgt

En stor del af stepup samlingen er solgt.

Technics sp-10mkII er solgt
(Jeg har dog to mere der skal sælges, anyone?)

Flere af tonearmene er solgt.

Idag har jeg købt et sæt ATC scm50asl - en aktiv højtalere. Lavet i passiv siden '78 og siden '83 i aktiv, som er den udgave jeg har købt.

Jeg bruger min Micro Seiko RX-1500 med FR-64s, Ma-505mkIII og den nyankomne Fr-14. Hertil har jeg købt en Kesiki Purple heart, som lyder fuldstændig fremragende.

Forforstærker har jeg ikke besluttet mig for. Men jeg har lånt en sca2 (som slet ikke er vintage) men den lyder fantastisk godt.
Jeg har dog også haft låns Hificlassic's threshold der lød rigtig godt.

Det jeg kan sige om downsizing er at det for mig var en form for befrielse. I stedet for at fokuserer på så mange dele har jeg kun skulle koncentrere mig om meget få ting. Det har været rart.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Zig » fre 22. mar 2024 21:58

Small is beautiful.
I bedring - én Rorschach ad gangen.
Brugeravatar
Zig
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 mar 2024
Lokalitet: Aarhus

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf bjerager » fre 22. mar 2024 22:10

No one puts "McIntosh" in the corner...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Tonni » fre 22. mar 2024 22:33

Uhh! Det kan man da kalde en programændring Louis!
Jeg er lettere i chok...

Og jeg håber du finder nogle gode hjem, til de tiere! ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf kbekke » fre 22. mar 2024 23:35

Jeg synes, det er nogle både spændende og dristige valg, Louis har foretaget her. Det kan godt være, at det ikke er helt efter “Vintage-Håndbogen”, sådan at gå “forstærker-less” og i processen skaffe sig af med klassisk grej, som mange andre kun kan drømme om.

Men Louis har jo været der. Mere end så mange af os andre og det vidner i mine øjne om både mod og erfaring, at han tør sammensætte og præsentere et system efter sit eget hovede istedet for bare at “følge manualen”.

Uden at have hørt Louis’ setup hverken før eller efter kunne jeg godt forestille mig, at de ATC’ere fungerer mindst ligeså godt i det rum, som et par meget store JBL-højtalere. Uden at det i øvrigt behøver at sige noget om, hvorvidt den ene højtaler er “bedre” end den anden.

Samtidigt giver det at tage hele forstærker-højtaler problematikken ud af ligningen, mulighed for at give den fuld gas med at optimere selve afspilnings-delen af systemet.

Et område som jo på mange måder er betydeligt mere interessant og rummer langt flere muligheder end spørgsmålet om hvilken forstærker, man vælger til at drive sine højtalere med. Synes jeg.

Tak til Louis for at dele! :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » lør 23. mar 2024 08:29

Slet - dobbelt post
Senest rettet af Louis lør 23. mar 2024 08:33, rettet i alt 1 gang.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » lør 23. mar 2024 08:32

kbekke skrev:Jeg synes, det er nogle både spændende og dristige valg, Louis har foretaget her. Det kan godt være, at det ikke er helt efter “Vintage-Håndbogen”, sådan at gå “forstærker-less” og i processen skaffe sig af med klassisk grej, som mange andre kun kan drømme om.

Men Louis har jo været der. Mere end så mange af os andre og det vidner i mine øjne om både mod og erfaring, at han tør sammensætte og præsentere et system efter sit eget hovede istedet for bare at “følge manualen”.

Uden at have hørt Louis’ setup hverken før eller efter kunne jeg godt forestille mig, at de ATC’ere fungerer mindst ligeså godt i det rum, som et par meget store JBL-højtalere. Uden at det i øvrigt behøver at sige noget om, hvorvidt den ene højtaler er “bedre” end den anden.

Samtidigt giver det at tage hele forstærker-højtaler problematikken ud af ligningen, mulighed for at give den fuld gas med at optimere selve afspilnings-delen af systemet.

Et område som jo på mange måder er betydeligt mere interessant og rummer langt flere muligheder end spørgsmålet om hvilken forstærker, man vælger til at drive sine højtalere med. Synes jeg.

Tak til Louis for at dele! :thumbsup:


Tak for de fine ord.

Jeg kan sige at ATC'erne fungere "mindst" lige så godt i mit rum. Faktisk langt bedre. Men jeg ville da bestemt ikke havde været foruden jbl'erne. Jeg oplever dog klare fordele ved ATC'erne lydmæssigt. Og samtidig som du siger giver det mig noget ekstra at bruge på pickupper, tonearme og værk samt streaming (som foregår via Wiim pro plus)

Steve Guttenberg har lavet en fin gennemgang af arc.

https://youtu.be/lwkcAJS6yJI?si=SU1pA5lFzVzLeget
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 89 gæster