Louis' vintagegrej

Vis os dit grej

Louis' vintagegrej

Indlægaf Louis » man 2. aug 2010 20:06

Så tænkte jeg det måtte være min tur til at vise frem hvad der står og spiller her i øjeblikket.

Først lidt historie - det er altid hyggeligt.

Min interesse for hifi og musik startede tilbage i 2005, hvor min interesse for den gamle musik - Zeppelin, Hendrix, Zappa, King Crimson osv. så småt begyndte at spire. Så skulle man jo have noget ordenligt at spille på, og jeg startede fra bunden af - da jeg ikke havde andet end en smart JVC combi ting, med plad til 3 cd'er og 2 bånd :Tanke:

Det gik rimelig hurtigt op for mig at gammelt udstyr var langt billigere end nyt, og da jeg ikke havde nogen penge, kunne der "kun" blive til en Musical Fidelity A1 for 1000 kr (Det er mange penge når man er 15 ;) ). Det viste sig dog at være en fremragede forstærker, Klasse a og det hele. Der blev også til min nabos grimme plastik sony pladespillere. Men den blev jo også startskudet til pladesamlingen.

5 år efter det hele startede, er der løbet meget vand under broen, og sådan ser det ud i dag, og spiller med stor glæde og vellyd.

Jeg beklager kvaliteten af billederne, men mit kamera er i stykker, så det er mobil billeder.

Her er først et lille billede fra min lænestol.

Billede

Jeg bruger mine to diy pladespillere herhjemme. Thorens TD-124 mk-II, Med Lustre GS-1 og DL-103 og Cinemag step-up. Og min Lenco L75, med Formula IV, og en ukendt Stanton pick-up, den sad på da jeg fik armen, og der spillede den godt.

Billede

Billede

Billede

Resten af anlægget består af mine Bofa V15, som Tube Mania har fixet for mig. Fremragende lyd de har, det begriber jeg stadig ikke. Forforstærkeren er min gode gamle Nakamichi 610 Endnu, er dog på vej videre i sit liv. Ligeså med dens båndspillende makker 600'eren, der står nedenunder.

Billede

Ellers sidder jeg gerne her og nyder musikken.

Billede

Med musikken ved siden af.

Billede

Over and out, med bedste vintage hilsner.

Louis
Senest rettet af Louis søn 7. feb 2016 15:02, rettet i alt 1 gang.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Gottschalck » man 2. aug 2010 20:27

Hey
Fint setup - men det har jeg vist skrevet før. Du er da kommet rimeligt langt på kun 5 år? Jeg har brugt 30 og spiller med flere at de samme ting som dig . Til gengæld tør jeg ikke fortælle hverken konen eller andre hvad jeg har brugt af tid og kroner på altmuligt lo...
Nå men du mangler da vist lige at beskrive den sidste del af fødekæden, som du spiller på, selvom mange godt ved det.
Hvad er der forøvrigt sket med de store Bofa trin?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Louis » man 2. aug 2010 20:53

Gottschalck skrev:Hey
Fint setup - men det har jeg vist skrevet før. Du er da kommet rimeligt langt på kun 5 år? Jeg har brugt 30 og spiller med flere at de samme ting som dig . Til gengæld tør jeg ikke fortælle hverken konen eller andre hvad jeg har brugt af tid og kroner på altmuligt lo...
Nå men du mangler da vist lige at beskrive den sidste del af fødekæden, som du spiller på, selvom mange godt ved det.
Hvad er der forøvrigt sket med de store Bofa trin?


Det har du da helt ret i Jesper - Hvordan kunne jeg glemme noget så vigtigt.

Det er jo, som mange sikkert ved, Voight gulvhorn. der også kan ses på billede 1, bag det hvide gardin stof sidder et par Richard Allan New Golden Eight 15 ohms enheder. De er venligst udlånt af "Rørgrej"/ Søren fra denne side, og den tidligere. Og dem er jeg rigtig glade for, det er den bedste kombination jeg har hørt.

De store Bofa V60'ere står her stadig, eller den ene gør. Den anden står hos Tube Mania, med en brændt udgangstrafo, jeg har dog skaffet en original igen. Men jeg får dem aldrig i brug igen - de er alt for kraftige til mit setup, så de skal også videre.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf pqrannes » man 2. aug 2010 21:08

Hej Louis,

Fedt at se dit grej her på siden.

Når jeg en gang kommer på den anden side af det her: http://www.storebogdag.dk (hvem kommer for resten og hjælper mig med at styre PA-lyden på den ene udendørsscene? - festen bag efter, lørdag aften, er normalt ret go'), må jeg se at komme forbi Århus og se, om det passer, at de s***** krydsfinerhorn lyder godt.

Vi skal også ved lejlighed prøve om ikke mine Siemens-Klangfilm filmfremviser-monoblokke ikke spiller r**** ud af bukserne på dine Bofa-fætre.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Louis » man 2. aug 2010 21:27

pqrannes skrev:Hej Louis,

...må jeg se at komme forbi Århus og se, om det passer, at de s***** krydsfinerhorn lyder godt.


Det kan du tro det gør - Men kønne er mine/dine gamle sgu godt nok ikke. De må kunne shines lidt op. Næste projekt. Du er forresten da altid velkommen til at kigge forbi. Også i andre, hvis i kommer på disse kanter.

pqrannes skrev: Vi skal også ved lejlighed prøve om ikke mine Siemens-Klangfilm filmfremviser-monoblokke ikke spiller r**** ud af bukserne på dine Bofa-fætre.


Jeg har faktisk kun hørt mine her på et andet sæt højtalere. Ingen succes, de suser nemlig, men det kan jeg jo ikke høre her pga. min "manglende" diskant :thumbsup:

Men jeg tror nu godt de kan tæve dine gamle proiser filmfremvisere :D
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Edge » man 2. aug 2010 21:37

Nu ved jeg ikke hvad det ville gøre ved klangen men man kan spartle med Acrylspartel på dem og slibe, så bliver de som en barnenumse, og derefter male dem. Eller male dem med rulle så de får en lidt nobret overflade. Det gjorde jeg på et sæt Dali 7A der var solafbleget.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Louis » man 2. aug 2010 21:43

Edge skrev:Nu ved jeg ikke hvad det ville gøre ved klangen men man kan spartle med Acrylspartel på dem og slibe, så bliver de som en barnenumse, og derefter male dem. Eller male dem med rulle så de får en lidt nobret overflade. Det gjorde jeg på et sæt Dali 7A der var solafbleget.


Ja det kunne være en mulighed, Jeg tror ikke det ville gøre noget ved klangen - kunne i hvert fald ikke se hvorfor det skulle?

Jeg overvejer også at beklæde dem med noget x-finer. Andre der har gode ideer?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Tonni » man 2. aug 2010 22:23

Hej Louis!

Jeg er virkelig imponeret over den ændring, af opsætningen, du har fået lavet siden, Ole og jeg havde æren!
Og da højttalerne er kommet ud af reolen, kan jeg let forestille mig, det samtidig har givet dig et meget bedre perspektiv! - Flot flot!!

Der er dog en ting der bekymrer mig! - Bliver de V15'ere ikke alt for varme inde i det "rum" de sidder i?
Er det en V60 der står under dem? - Så burde den måske bo under sengen, til den fik en anden ejer?
De V15 er ret kompakt bygget, og fortjener lidt luft for ikke at koge lytterne tørre...

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Louis » man 2. aug 2010 22:37

Tonni skrev:Hej Louis!

Jeg er virkelig imponeret over den ændring, af opsætningen, du har fået lavet siden, Ole og jeg havde æren!
Og da højttalerne er kommet ud af reolen, kan jeg let forestille mig, det samtidig har givet dig et meget bedre perspektiv! - Flot flot!!

Der er dog en ting der bekymrer mig! - Bliver de V15'ere ikke alt for varme inde i det "rum" de sidder i?
Er det en V60 der står under dem? - Så burde den måske bo under sengen, til den fik en anden ejer?
De V15 er ret kompakt bygget, og fortjener lidt luft for ikke at koge lytterne tørre...

Med venlig hilsen
Tonni


Du har helt ret med hensyn til perspektivet. Det er radikalt forbedret. I er naturligvis velkommen tilbage, hvis i kommer et smut forbi. Nedeunder står en Mono el84,er ting. Som ikke bliver brugt, og aldrig har været tændt i min varetægt, trods den har boet her 1 år.

Jeg har lige stillet det hele ind i reolen idag. Og tænkte godt nok på det med varmen. Men da det jo egentligt er indbygningsmoduler (du har jo selv set hvordan de egentligt skulle sidde, tænkte jeg at det kunne være det samme. Men der var selføligelig en smule blæs bygget ind. Der er jo en del luft for oven. Men måske er det for lidt?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf mcs_5 » man 2. aug 2010 22:47

Louis skrev:Og tænkte godt nok på det med varmen. Men da det jo egentligt er indbygningsmoduler (du har jo selv set hvordan de egentligt skulle sidde, tænkte jeg at det kunne være det samme. Men der var selføligelig en smule blæs bygget ind. Der er jo en del luft for oven. Men måske er det for lidt?

Jeg har set et originalt Bofa rack med forstærkere i (nu er der servere i det ;)). Der var 2*2 V60, en rør-tuner, en spolebåndoptager, en Beogram 1000 og en forforstærker/mixer (transistor). Der var ikke noget blæs overhovedet. Hvordan de forstærkere overlevede så mange år fatter jeg ikke... Det er absolut en god idé at give dine V15'ere luft på alle sider.

Jeg håber ikke du gav en formue for den ekstra V60 udgangstrafo - jeg har også en stående (med pels).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf MDA » man 2. aug 2010 23:15

Det var på tide du fik dit grej her ind :)
Ser rigtig flot ud, og du holder stilen hele vejen.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Fredmarantz » man 2. aug 2010 23:39

Hej Louis!

Fedt at læse lidt igen om dit gear - :)

Jeg tror, at det meste er blevet skrevet allerede - men jeg tilslutter mig koret omkring din vilje - og udprægede vintage-sans - og jeg må altså også, da vi jo ved det, til stadighed lade mig imponere over din evne til, i løbet af nul komma nul dut, at banke noget sammen ,som bare ser fedt ud. Den ser rigtg godt ud, den 124'er - foruden de andre spændende ting.
Du ejer så en sorteringsevne, som jeg mangler - jeg skal have hjemsøgt en art psykolog til at kunne omvende mig til at komme af med ting, som jeg måske ikke har brug for/plads til - kæft, hvor er det svært for mig..

Hvordan lyder 124'eren sammenlignet med din DIY-Lenco ?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Louis » tirs 3. aug 2010 08:47

Hej Mikkel

Jeg endte vist med at betale 200 kroner for den ekstra Trafo. SÅ helt uhyre summer har jeg da ikke betalt, hehe.
Jeg har også selv set de originale bofarack, men i nogle af de store, altså i biograferne, der var der en lille V15'ner lignende enhed, der så bare fungerede som blæser.

Fredmarantz skrev:Hej Louis!

Fedt at læse lidt igen om dit gear - :)

Jeg tror, at det meste er blevet skrevet allerede - men jeg tilslutter mig koret omkring din vilje - og udprægede vintage-sans - og jeg må altså også, da vi jo ved det, til stadighed lade mig imponere over din evne til, i løbet af nul komma nul dut, at banke noget sammen ,som bare ser fedt ud. Den ser rigtg godt ud, den 124'er - foruden de andre spændende ting.
Du ejer så en sorteringsevne, som jeg mangler - jeg skal have hjemsøgt en art psykolog til at kunne omvende mig til at komme af med ting, som jeg måske ikke har brug for/plads til - kæft, hvor er det svært for mig..

Hvordan lyder 124'eren sammenlignet med din DIY-Lenco ?

Vh
Freddy


Hej Freddy

Tak for de pæne ord. At banke sådan noget sammen er jo i grunden ikke den store kunst, når man selvfølgelig har det rigtige værktøj ;) Der er os Århusianere til gengæld så heldige at vi har et stort værksted, med alt hvad hjertet begære af snedker udstyr - Huset, hedder det, og det koster 30 kroner pr. dag eller 100 for en måned, hvis det er store projekter :thumbsup: Fedt sted!
Jeg synes dog stadig min Thorens mangler en SME arm (eller en gammel ortofon, men denne falder jeg næppe over). Den her Lustre er desværre lidt for høj, så jeg har 2 plademåtter på og en spacer ved pick-uppen, og det er ikke optimalt - hvis i er i tvivl, he :?

Så længe jeg bor her på 20 kvadratmeter - Så kommer mit samlergen nok ikke til udtryk - så fremtvinger jeg soteringsgenet - Men gud fri mig vel, hvor har jeg fortrudt nogle af de salg jeg lavet gennem tiden.

Lenco l75 vs Thorens td-124. Jeg har kun kort a/b testet - som sagt blev det stillet op igår, Arm og pickup, udgør heller ikke grundlag for rimelig bedømmelse.
Men lige kort - så er det faktisk to værdige konkurrenter synes jeg.

Jeg har hørt mange pladespillere der ikke kunne banke en velbygget Lenco.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 3. aug 2010 16:27

Hej Lois

Det bedste af det hele er, at det hele først og fremmest handler om musikken. Og har man sådan noget udstyr som du og mange andre af de andre "langhårede" her på forum, så er det altså fordi man mener det alvorligt, det der med at lytte til musik!

Minihøjttalere med minuslyd der hovedløst fræser mp3 eller dab-radio - nej vi vil ikke! :Thumpsup:

Edit: Nåe ja, jeg er vild med dit udstyr! Det glemte jeg helt at få sagt i begejstringen :lol:

Iøvrigt et flot arrangement oppe på Hald, pqr!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Louis » tors 5. aug 2010 08:35

Boptilyoudrop skrev:Hej Lois

Det bedste af det hele er, at det hele først og fremmest handler om musikken. Og har man sådan noget udstyr som du og mange andre af de andre "langhårede" her på forum, så er det altså fordi man mener det alvorligt, det der med at lytte til musik!

Minihøjttalere med minuslyd der hovedløst fræser mp3 eller dab-radio - nej vi vil ikke! :Thumpsup:

Edit: Nåe ja, jeg er vild med dit udstyr! Det glemte jeg helt at få sagt i begejstringen :lol:

Iøvrigt et flot arrangement oppe på Hald, pqr!


Jeg tror jeg vægter grejet og musikken lige højt. Det er ikke fordi jeg absolut skal have et anlæg der lyder perfekt, så det formidler mest rent, og hvad ved jeg. Jeg vil bare gerne prøve nogle sjove ting, man ikke ser hver dag - og så samtidig kunne lytte til dejlig musik, den måde det er ment at skulle lyttes til ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster