Akvavit´s Grej - Årgang 0

Vis os dit grej

Akvavit´s Grej - Årgang 0

Indlægaf Akvavit » man 30. dec 2013 22:53

Jeg står efter nogle år i udlandet, foran at skulle igang med at sætte en lejlighed i stand herhjemme. Derfor er der ikke kapital til at købe grej for tiden. Derfor gik den vilde jagt på loftet hos familien samt lidt some jeg har haft stående gemt/glemt, og høsten skulle gerne i enden være fundamentet for vellyd og fod tramp.

Flere af tingene trænger vist til ikke blot rengøring, men sikkert også kyndig reperation. Så alt feedback fra alle jer, vil være enormt fedt!

Billeder vil komme løbende efterhånden som jeg får båret ned, samt støvet af.

Luxman L30 + T34
Luxman L30.jpg

Luxman T34.jpg


Problemet med disse er at den L30 "knalder" voldsomt når den tændes, samt skratter meget når der pilles ved volumen - forslag til novicen modtages gerne. Desuden vil jeg se om jeg kan rense fronterne, det er vist ikke blevet gjort i mange år - husholdnings sprit?

Men det bliver det sæt jeg kommer til at bruge i starten, da min SX1250 slet ikke kvitterer med lyd :(

Lidt andet - inkl. alt støv og andet godt.

Pioneer SX-1250.jpg

Ingen ide hvad der kan være galt, så skal have fundet en som kan fixe den.

Thorens TD160 Super.jpg

Skulle virke uden problemer - er lidt i tvivl om hvor god den PU er dog, men det må testes ved lejlighed.


More to come...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Akvavit
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 dec 2013
Lokalitet: 2860 Søborg

Re: Akvavit´s Grej - Årgang 0

Indlægaf spuncut » tirs 31. dec 2013 03:34

Hej Akvavit
Fine ting :thumbsup:

Rensning af apparater (ver 2.2) :
Start med at adskille apparatet så der er fri adgang til begge sider af printplader. Eventuelle dele af træ afmonteres. Rør udtages og placeringen noteres.
Det er ofte en fordel at afmontere forpladen. Knapper lægges i blød i varmt vand med opvaskemiddel. Riflede knapper kan, efter at de har ligget i blød, nemt renses med pensel eller neglebørste. Skyld efter med varmt vand og tør med viskestykke. Giv eventuelle skruer et pift WD40.
Forpladen vaskes forsigtigt med varmt vand og opvaskemiddel, brug IKKE mikrofiberklud. Efter vask tørres forpladen med viskestykke. Samme procedure med metalsvøb.

Blæs indmaden fri for løst støv med trykluft, fastsiddende støv børstes løs med pensel og blæses væk.

Så er det kontrollernes tur til at få en gang kontakt 60.
Sprøjt i kontrollen og gymnasticer medens der er skum. Overskydende kontakt60 og løsnet skidt blæses væk
Samme frengangsmåde anvendes til interne/externe stik, rørsokler m.m.
Relækontakter kan renses ved at trække et stykke papir, vædet i kontakt60, ind imellem kontakterne, herefter trykluft. Samme procedure med jackstikkontakter og andre "platiner".

Derefter et bad i lugtfri petroleum. Proceduren er ikke stuevenlig, rensning og tørring bør afsluttes inden for 2 timer.
Brug en forstøverflaske (vinduespuds) til at sprøjte petroleum godt ind i potmetre og kontakter så skidtet skylles ud. Printplader sprøjtes og pensles rene.
Der kan være voks i tunerens spoler som opløses af petroleum. Kølepasta ligeledes, gummiremme ??. Pas på med at drukne trafoen, skala, skalatræk, s-metre og VU-metre.
Overskydende petroleum blæses væk med trykluft inden det fordamper. Vær særlig opmærksom på at få blæst drejekondensatorer rene. For at få den sidste petroleum væk kan man enten bruge en varmeblæser eller stille apparatet en times tid ude i solskinsvejret (hvis du kan skaffe noget af det). Når hele apparatet har været oppe på en temperatur på 70 grader er petroleummen fordampet.

Jeg havde engang en forstærker som der var hældt cola i. Sukkeret kunne ikke fjernes med petroleum, der skulle rigeligt med varmt vand til. Efter rengøring med vand er det ekstra vigtigt at få varmet apparatet rigtigt godt igennem, da vand ikke er nær så flygtigt som petroleum.

Lad apparatet køle af inden du starter det op.

Petroleum fjerner smøremiddel, mekanik skal derfor straks smøres igen.

Trimmepotentiometre renses med kontakt 60, trykluft og piftes med WD40 under justering.

Potmetre, kontakter, relækontakter og stik smøres med lille pift WD40, ikke smøle, rens evt. efter med lugtfri petroleum.

MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Akvavit´s Grej - Årgang 0

Indlægaf Akvavit » tirs 31. dec 2013 11:43

Wow, tak for den fine vejledning! Nu skal jeg bare lige lære at kende forskel på hvad der er potmetre, relækontakter osv :)

Jeg ser mange forskellige holdninger når jeg leder på Google, ang. WD40 kontra Kontakt 61 tror jeg det hed - hvad skal jeg ligge i det?

Men jeg har fået mod på at give Luxman sættet en kærlig omgang nu!
Akvavit
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 dec 2013
Lokalitet: 2860 Søborg

Re: Akvavit´s Grej - Årgang 0

Indlægaf mcs_5 » tirs 31. dec 2013 17:41

WD40 er ikke kontaktrens, og er derfor forbudt at bruge ifølge de skriftkloge. Men det virker, så brug det bare.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Akvavit´s Grej - Årgang 0

Indlægaf Akvavit » ons 22. jan 2014 17:55

Så kom jeg så småt på plads i den nye lejlighed - og imellem maling, vandrør og flyttekasser blev der tid til at sætte musikken op...

Og nøøj hvor det spiller :OLO: Jeg havde ikke regnet med at den bette bette Luxman kunne trække Snell'erne - men huhej for vellyd!

CameraZOOM-20140122164445033.jpg


l.jpg


Beklager de ringe billeder, men der mangler stadig lys (både idenfor og udenfor).

Nu starter jagten på en cd-afspiller...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Akvavit
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 dec 2013
Lokalitet: 2860 Søborg

Re: Akvavit´s Grej - Årgang 0

Indlægaf tunghør » ons 22. jan 2014 21:23

Det ser godt ud! Dejlige apparater du har :p
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights


Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster