PQRs hifi-helvede - the end

Vis os dit grej

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Lux riaa

Indlægaf pqrannes » søn 15. apr 2012 21:59

Og nu Sansui AU-101 (en slags single ended transistor-forstærker?) og Philips 9710 M/01 i OB; det er vist også ret godt. Synd(t) at Hmt og hans gode, analytiske ører ikke nåede at høre det.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf r-l-b » søn 15. apr 2012 22:41

Hmt ??
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf pqrannes » søn 15. apr 2012 22:45

r-l-b skrev:Hmt ??


Jep, vores egen hmt (memberlist.php?mode=viewprofile&u=316), som lige har været på disse kanter for bl.a. at få hjælp til at sætte kanter på et par basser og lytte til OB mm. Men som rejste hjem, inden jeg fik parret den lille 'Sui og 9710erne.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf hmt » søn 15. apr 2012 23:47

Kære Peter

Tak for fine oplevelser i dit hifi-rum, og hjælp til kanter ikke mindst.

Det var virkelig fantastisk at høre OB, særlig efter at du har fået lavet nye kabinetter. Bassen er meget bedre, der er mere af den, og den spiller dybere, og så er den tør og præcis. Placering, transparence og dynamik er helt fænomenal, faktisk har jeg ikke hørt noget spille så intimt tæt på live-oplevelsen.

Mit næste projekt bliver også OB - og ærgerligt at jeg ikke fik transistoren på 9710'erne med, men det må ske en anden god gang. Det var også interessant at høre at Carver step uppen faktisk gjorde det virkelig godt.

Bedste hilsner
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf pqrannes » søn 22. apr 2012 22:07

Ja, HMT, OB (open baffle) er vejen frem.

De hypede Siemens "monoblokke" spiller nu bedst med de tilhørende (og jo lige så hypede) Siemens 15 ohms fuldtone enheder, men OB-erfaringer skal vel ikke slutte med det, vel?

Jeg fik lavet en 8'' tilpasningsplader til mine OBer og satte et par klassiske Philips 9710/M1 enheder, drevet af Siemens forstærkerne. Det gik ikke.

Så fandt jeg den mest simple forstærker, jeg kunne komme i tanke om, frem; Sansui AU-101. Jeg har tre styk, en til Snelganex, en der heller ikke virker optimalt, og så den, jeg fandt frem, som umiddelbart virker som den skal.

Den lille Sui' fik - skulle jeg hilse og sige - løftet 9710erne ind i OB-universets potentiale.

Denne kombo har masser af:
- OB-nærvær (har du hørt OB, ellers ved du ikke, hvad det er),
- en flot klingende top,
- flot lydbillede (image),
- bund, så godt godt som det fås fra OB
- en vis portion hurtighed/dynamik, også et OB kendertegn?.

Fristet af denne lykkelige parring, fandt jeg mine sære ovale coax Isophon højttalere (PH2132) frem igen; det var dem, der fik lov at indvie OBerne i sin tid, trukket af Siemens forstærkerne; dårligt match er det vist med Isophon'erns sølle 4 ohm. Nu var det Sansui AU-101, der med sine minimalistisk Sansui watts (30 stk, vist nok) holdt for.

Orv, de kan sgu også spille OB, de Isophon'er. Jeg begynder at få blod på tanden mht. vintage coax.enheder; hvis, der nogen, der ligger inde med den slags, må de endelig sende dem til mig; så skal jeg prøve dem af i OB.

Ellers må jeg i gang med at lave nogen selv. Måske de 12'' Philips Rørglad efterlod her efter træffet med den rette coax-monterede diskant (og et par nye kanter - man kan ikke få det hele forærende) har potentiale i den sammenhæng?

Bare vent, der noget stort på vej.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu i OB-himlen

Indlægaf hmt » man 23. apr 2012 13:59

Det er et spændende projekt at udforske OB-potentialet med forskellige typer af enheder, PQR, og godt at høre at det ikke kun er Klangfilm der dur, da hypen også betyder hypede priser, i al fald der hvor de er tilgængelige (epay!). Det er også rigtigt fint at læse om dine lytteindtryk, som jeg synes giver et godt billede af enhedernes lydlige egenskaber.

Jeg er forbløffet over de kvaliteter som OB har, og undrer mig ved samme lejlighed over, at der ikke er nogen af større producenter, som bruger princippet ekstensivt. Det meste af hvad der laves i dag synes at være basrefleks med ultra smal baffel, og ved nærmere eftertanke må jeg sige, at de fleste højttalere, jeg har været imponeret over, netop er med stor baffel.

Lyd kommer naturligvis an på præferencer, og heldigvis er både ører og smag forskellige. For mit eget vedkommende er det transparent og dynamisk mellemtone, og tør og veldefineret bas, som får mig til at spidse ører. Begge dele synes at følge med OB i de forskellige konfigurationer, jeg har hørt indtil videre. Opstillingerne har dog været med en fuldtone, og deraf følgende begrænsninger – måske Isophonen kommer rundt om det?

Klangfilm har også lavet både 10” og 14” fuldtone-enheder (som går for endnu mere skøre priser!). Jeg har lidt svært ved at forestille mig at en 14” enhed skal kunne spille det komplette register, men omvendt så kan princippet med fenolisk spider og ultra-let membran måske gøre det, der skal til. Jeg vil rigtig gerne høre et sæt 14” Klangfilm i OB, om ikke andet for at have noget at drømme om.

Jeg tænkte, PQR, om du har prøvet at høve OB-kabinetterne 10-15 cm fra gulvet. Jeg syntes at ane en svag resonans farvning af mellemtone, hvilket måske skyldes at enhederne sidder tæt på gulvet?

Det store, som er på vej, kan der løftes lidt slør - det lyder rigtig spændende?

Venligst
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: PQRs hifi-helvede - nu i OB-himlen

Indlægaf pqrannes » man 23. apr 2012 18:04

hmt skrev:... Jeg tænkte, PQR, om du har prøvet at høve OB-kabinetterne 10-15 cm fra gulvet. Jeg syntes at ane en svag resonans farvning af mellemtone, hvilket måske skyldes at enhederne sidder tæt på gulvet?

Det store, som er på vej, kan der løftes lidt slør - det lyder rigtig spændende?


Nej, jeg har ikke prøvet det, da det skulle være essentielt for at få bas ud af OBer at bas (-eller fuldtone)enhederne sidder ret tæt ved gulve. Men det kan jeg da prøve ved lejlighed. Skal lige have fundet et par kasser, de kan stå på.

Det store er ikke noget konkret, men (bare) den omtalte lyst til at prøve med diy coax-enheder; det skal nok komme.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med mono OB minus 20 år

Indlægaf pqrannes » tirs 1. maj 2012 22:46

Det var umiddelbart en almindelig, kedelig aften på spejderness tirsdagsloppemarked.

Der var ikke rigtigt noget at finde, så jeg snuppede en sær smalskuldret NIkko MX-D7 kassettebåndoptager, som hvis den dur - eller kan komme til at du - kan erstatte den store Akai, som i forrige uge fik et meget bedre hjem hos Harvey (NikonSP). Den skal bare kunne spille mine tyrkiske og arabiske kassettebånd af og til, så det er ikke det store der skal til. Og denne Nikko tager ikke meget plads op med sine knap 20 cm i bredden (desværre intet billede fra nettet - jeg kommer til at tage et!).

I ventetiden (fruen og datteren var ikke helt færdige) kastede jeg min opmærksomhed på en gammel højttaler, som i alle mine år på spejdernes tirsdagsloppemarked. Jeg vidste fra en tidligere "undersøgelse", at det var en gammel B&O enhed i en sjov lille open baffle-plade spændt op under loftet. Men gamle B&O enheder er jo ikke noget - og dog; jeg huskede Fredmarantz bisætningen fra den anden dag i posten her: http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 135#p19149

"Freddy - (som sidder og pudser en gammel flot ca. 10" Peerless højttalerenhed ca. 1937 ( "B&o Permakino I / Kraftlinieantal i Spalten 38000 (læg mærke til at navneordene skrives med stort)". Det fangede min interesse da og jeg google Perma-Kino højttaleren og så et billede og så at den var interessant.

Og da jeg så atter kikkede på spejdernes højttaler i dag og endda kravlede op på nogle møbler og kiggede nærmere efter, stod der minsandte "Perma-Kino" på den også. Og så blev jeg endnu mere interesseret.

Jeg vovede det, jeg af og til har tænkt på; at spørge om højttaleren kunne købes (og evt. erstattes af en anden uinteressant højttaler). Det kunne den. Hvis jeg selv gad pille den ned, kunne jeg få den for en rund tyver. Det gad jeg godt.

Nu spiller den her i hifi-rummet i den lille medfølgende OB-plade fra way-back - den har i øvrigt en sjov fod som foruden at holde bafflen lodret også beskyttet enheden - et billede skal nok følge.

Og føj, hvor den spiller. Jeg er vist røget 20 tilbage fra Siemens Klangfilm enhederne (1958) og Isophen'erne (1960ish), men umiddelbart kan denne enhed sgu-skisme godt være med. Nu skal jeg bare have lokket Perma-Kino-enheden fra Fredmarantz!

På vejen ud fra loppehallen kiggede jeg atter på hifi. Ikke noget nyt her ... og dog. Inde under et bord, bagved en plade, havde en eller anden sat en forstærker til side. Den købte jeg. Det var en flot Marantz 1070, som jeg tror min søde datter skal have; der er jo noget elegant feminint over sådan en Marantz, designet og den indsmigrende skrift på frontpladen, ikke sandt?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med mono OB minus 20 år

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. maj 2012 23:06

Det er sgu sært og co-incidential, at du lige skulle finde en Permakino (er det en version "I" ?) - nu hvor jeg lige har reddet en sådan fra den visse død. Og så i en open baffle - haha!

Peter, kan vi ikke sige som en start, at du er velkommen til at låne den til dine OB-forsøg? - (jeg har grusomt svært ved at skille mig af med ting (er der en psykiater til stede?)). Lad os se på det ved lejlighed.

Godt, at du fik listet Marantz 1070 ud af spejdernes vold - må den bringe glædestårer frem hos din datter. 1070 findes i to versioner, nemlig én med en blå rund pilotlampe (power) over volumeknappen- og en version hvor "power" står blåt baglyst i et rektangulært felt over volumeknappen. Hvilken var det?
Serienummer?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: PQRs hifi-helvede - nu med mono OB minus 20 år

Indlægaf pqrannes » tirs 1. maj 2012 23:17

Fredmarantz skrev:Det er sgu sært og co-incidential, at du lige skulle finde en Permakino (er det en version "I" ?) - nu hvor jeg lige har reddet en sådan fra den visse død. Og så i en open baffle - haha!

Peter, kan vi ikke sige som en start, at du er velkommen til at låne den til dine OB-forsøg? - (jeg har grusomt svært ved at skille mig af mig ting (er der en psykiater til stede?)). Lad os se på det ved lejlighed.

Godt, at du fik listet Marantz 1070 ud af spejdernes vold - må den bringe glædestårer frem hos din datter. 1070 findes i to versioner, nemlig én med en blå rund pilotlampe (power) over volumeknappen- og en version hvor "power" står blåt baglyst i et rektangulært felt over volumeknappen. Hvilken var det?
Serienummer?

Vh
Freddy


Hej Freddy,

Ja, sært at din omtale af din Perma-Kino hjælper mig til at finde en - jeg har endnu ikke tjekket om det er en Perma-Kino I - skidtet skal først skrabes af den. Men alt tyder på at det er sådan en. Og ja, det kunne ved lejlighed være sjovt at låne din en stund og få to stk i den store baffler. Måske skal vi bare have dig og den (og andre vintagehifi'er?) forbi en eftermiddag. Den er jo nemt skruet i min tilpasningsplade.

Jeg har ikke haft strøm på Marantz'en endnu. Jeg vil lige have toppen af den og inspicerer den inden da. Og kan derfor vist ikke se, hvilken type det er. Men den har nr. 56559.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med mono OB minus 20 år

Indlægaf pqrannes » tirs 1. maj 2012 23:45

Så fik jeg skrabet lidt at skidtet væk; jo, det er en Perma-Kino I - den med 38000 linier i spalten!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med mono OB minus 20 år

Indlægaf Fredmarantz » ons 2. maj 2012 00:11

Har lige målt min - og det er en 8 ohm's enhed. med serienummer #381118. Den kommer fra en fuldstændig smadret og ødelagt "beyond rescue" B&O radio bordmodel Master 38 - men frontglas og skala - og så netop højttalerenheden, som er i ualmindelig flot og hel stand, samt nogle rør, kunne reddes.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: PQRs hifi-helvede - nu med B&O i OB

Indlægaf pqrannes » søn 6. maj 2012 17:19

Perma-kino I enheden er blevet renset noget (er endnu ikke så flot som Freddys må være - hvis jeg kender ham ret!), men det hjælper.

Ur-bafflen, som den sad på - og som den har siddet på i en 20-30-40 år i loppemarkedshallen - er en almindelig malet træplade, som var dækket af tre lag tapet; de er nu væk. En sjov primitiv fod, som tillige beskyttet enheden, har bafflen også. Den skal lige have en opklodsning foran, så kan bafflen bruges skråtstillet på gulvet.

Enhed og baffle er blevet samlet igen - til fotosession og måske lidt hyggelytning:

Billede

Bafflen er 50 x 50 cm.


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

De ekstra skruehuller antyder vel at bafflen har været brugt med en anden enhed.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med B&O i OB

Indlægaf eggers » søn 6. maj 2012 17:46

Interessant! Er kurven støbt i bakelit eller metal?
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: PQRs hifi-helvede - nu med B&O i OB

Indlægaf pqrannes » søn 6. maj 2012 18:47

eggers skrev:Interessant! Er kurven støbt i bakelit eller metal?


Metal er det ikke, vel ej heller plastic (den er jo fra 1938); så bakelit er også mit bud.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 116 gæster