PQRs hifi-helvede - the end

Vis os dit grej

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Radford SC22 rørpreamp

Indlægaf Tonni » tors 2. nov 2017 18:28

Tillykke med den Peter! Den skal nok blive spændende at få gang i...
Hvilke spændinger skal den have? Jeg har en laboratorieforsyning der kan give op til 300V ved 120mA hvis den skal prøves af før bygning af strømforsyning... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Radford SC22 rørpreamp

Indlægaf pqrannes » søn 5. nov 2017 22:44

Tonni skrev:Tillykke med den Peter! Den skal nok blive spændende at få gang i...
Hvilke spændinger skal den have? Jeg har en laboratorieforsyning der kan give op til 300V ved 120mA hvis den skal prøves af før bygning af strømforsyning... ;)


Tak (forsinket, har været nærmest elfridags hus-offline hele weekenden), Tonni for det og tilbuddet om passende strøm.

Jeg tror at det må være hovedudgangspunktet i dette (del-)projekt at få "standeret" en varig strømforsyning; og jeg har vel to i forvejen? Den som driver min min MCIntosh-ish rørforstærker-klon og den som leverer strøm til AQRannes' mono-rør-riaa.

Lidt harmonisering af ledninger skulle vel kunne udvirke at en (eller to) af disse strømforsyninger, der begge er lavet til ecc8X,-rør kunne bruges i flere sammenhænge.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Radford SC22 rørpreamp

Indlægaf his067 » man 6. nov 2017 00:02

Du kan jo måske tage lidt inspiration fra STA 25's strømforsyning. Den er meget simpel: 370VDC og 6.3VAC. Minus til ben 2, 370 VDC til ben 6, og 6.3VAC til ben 8 og ben 1. Og så en drosselspole i højspændingen...

Jeg lavede selv sådan en for mange år siden til min egen SC22 (som siden blev stjålet fra min ex-kone under en husrenovation). Det var ikke særligt svært....
STA25 series III.gif


Her er den med rør-ensretnng
Radford STA15 Schematic.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Radford SC22 rørpreamp

Indlægaf pqrannes » man 6. nov 2017 12:20

his067 skrev:Du kan jo måske tage lidt inspiration fra STA 25's strømforsyning. Den er meget simpel: 370VDC og 6.3VAC. Minus til ben 2, 370 VDC til ben 6, og 6.3VAC til ben 8 og ben 1. Og så en drosselspole i højspændingen...

Jeg lavede selv sådan en for mange år siden til min egen SC22 (som siden blev stjålet fra min ex-kone under en husrenovation). Det var ikke særligt svært....
STA25 series III.gif


Her er den med rør-ensretnng
Radford STA15 Schematic.pdf


Tak for det. Der er da lidt at arbejde med. Umiddelbart kan jeg bedst li' ideen om rørbaseret strømforsyning.

Vi får se.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Radford SC22 rørpreamp

Indlægaf Elektronik » man 6. nov 2017 14:24

Måske bygge lidt om så man får den smukke glød fra en kviksølv damp ensretter. Fx. en 83 :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Ortofon KS 591

Indlægaf pqrannes » fre 1. dec 2017 21:53

Going back in all directions

IMG_20171201_202031.jpg


Ortofon KS591 uden JS MC stepup-trafoer og med uoriginale knapper (godt man ikke er purist): men øj, den spiller godt med et sæt Isophon Orchester i OB - og så har jeg endnu ikke set, hvilke rør der sidder i den.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Ortofon KS591

Indlægaf Gottschalck » fre 8. dec 2017 11:57

Gad vide, hvad forskellen er i forhold til 601?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Ortofon KS591

Indlægaf pqrannes » fre 8. dec 2017 13:28

Gottschalck skrev:Gad vide, hvad forskellen er i forhold til 601?


Den er i alt fald anderledes bestykket mht. rør (ecl82 vs. RCA 6973 i udgangen) og så har den vist et ry for at lyde dårligt. Der er ikke meget info om den på nettet og slet ikke noget diagram.

Nuvel, som du ved, går jeg efter at få gode, udmålte rør i min og så tager vi den derfra.

Det er et smukt apparat, som vil gå godt (visuelt i alt fald) med mine Lorenz møbelbenstrevejshøjttalere fra ca. 1960.

lorenz01.jpg


PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Ortofon KS591

Indlægaf pqrannes » tors 5. apr 2018 09:27

Fortsættelse herfra: viewtopic.php?f=595&p=99503#p99503

Tonni skrev:Peter må jeg true med et besøg? :D


Du er altid meget velkommen, Tonni.

Måske når jeg at få bygget ét eller endda to store kabinetter til 12, 14, 15 tommer enheder inden du kommer forbi; jeg skal bare ha' besluttet hvilket kabinet, der passer bedst til 12''Isophon Orchester, Klangfilm KL L405 (14''), Goodman 15'' Audiom og Aqrannes Beyma XT15. Kun ét ved jeg; de skal være store.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Ortofon KS591

Indlægaf Elektronik » tors 5. apr 2018 11:47

pqrannes skrev:Fortsættelse herfra: viewtopic.php?f=595&p=99503#p99503

Tonni skrev:Peter må jeg true med et besøg? :D


Du er altid meget velkommen, Tonni.

Måske når jeg at få bygget ét eller endda to store kabinetter til 12, 14, 15 tommer enheder inden du kommer forbi; jeg skal bare ha' besluttet hvilket kabinet, der passer bedst til 12''Isophon Orchester, Klangfilm KL L405 (14''), Goodman 15'' Audiom og Aqrannes Beyma XT15. Kun ét ved jeg; de skal være store.

PQR


Og du må ikke glemme at gøre dem WAF venlige også. ;) Ellers kommer fruen og truer dig med alt muligt. :RE:
Elektronik
 

Re: PQRs hifi-helvede - nu med Ortofon KS591

Indlægaf pqrannes » tors 5. apr 2018 11:53

Elektronik skrev:Og du må ikke glemme at gøre dem WAF venlige også. ;) Ellers kommer fruen og truer dig med alt muligt. :RE:


Den slags problemer har vi ikke her. Man har sine egne 45 kvm.

hifi-rum.jpg

[et gammelt billede fra før rodet satte ind]

Det er mere et spørgsmål om at få gjort plads til 2 x 250-300l kasser.

Se også andre billeder af mit hifi-rum i tråden her.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

PQRs hifi-helvede - flere cellehorn der.

Indlægaf pqrannes » man 10. feb 2020 22:54

Så fik jeg sørme lov at købe de Bofa cellehorn som dfms havde til salg: viewtopic.php?f=650&t=13173#p116073

Men hvordan skal de mon bruges? Jeg drømmer at lave sådan to her:

bofaht1.jpg


Eller sådan to:

bofa_3_.jpg


Men det har jeg ikke Bofa-basser nok til (har vist kun to og en fuldtone.

Mon ikke de 12 Videbæk Hroswitha-højttalere fra domkirkebafflerne kan bruges der?

ob-1.jpg


Vi får se.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med et unika setup

Indlægaf pqrannes » ons 28. jun 2023 22:08

Denne tråd er blevet forsømt, kan jeg se; der er ikke skrevet noget her siden 2020.

Jeg har, som denne lange tråd viser, gjort i diverse freak-hifi-setup, som jeg tit har haft med på træf til (næste) alles moro og forundring. Og det sidste træf var ingen undtagelse.

Op til træffet her på Hald Hovedgaard i beg. af marts 2023 har jeg - med kort varsel - sat mig for at sammensætte et mono-setup "to end all mono setups". Jeg havde efterhånden fået løbet noget spændende grej sammen, som med en overskuelig indsat kunne skrues sammen til noget interessant.

Sådan gik det.

Jeg præsenterede min store monohøjttaler med 2 x ultra-sjældne 12' telefunken/ELA/Ultrakraft enheder i et diy eksponentialhorn bunden, BOFA- 2x5 cellehorn med 2 stk 10 kg. BOFA-drivere og det nyere Markus Klug-træcellehorn på toppen. Det var drevet af en håndbygget (ca. 1960) PP el84 rørforstærker med godt japansk jern i udgangen.
Kilden var min TD-124 grammofon med en nyere Audio Technica monopickup for enden af en halvtung Excel/Colton 70er tonearm. For en ordens skyld spillede jeg gennem min Pro-ject Tube-riaa (første generation), som jeg ikke har oplevet blive slået af andre riaaer.

Og lød det godt?

Ja, det gjorde det. Der var folk (ingen nævnt, ingen glemt) som på træffet fik øjnene (ørerne) op for, hvad et godt horn kan, og folk (ingen nævnt, ingen glemt) som synes at have tænkt: det der mono - det kan vist noget.

Så langt, så godt.

Siden jeg bar mono-setuppet over vejen og hjem i hifi-rummet, er der sket dette:

  • Jeg har fået en Le-Bong mono-grammofonrørforforstærker med variable (riaa)kurve, som min søn August lavede til mig for en del år siden, op og køre.
  • Jeg har fået lavet - tak Verner/Hificlassic - lavet et dedikeret trevejsdelefilter til monohøjttaleren.
  • Jeg har fået skiftet Goodmansdriveren bag det store Klug-træhorn ud med et Isophon-diskanthorn.
  • Jeg har købt en Denon DL-102 mono-pickup, som er monteret på min Gene Pack-tonearm.

Og ved I hvad?

Det lyder fabelagtigt!

Jeg har umiddelbart aldrig hørt et bedre anlæg.

Hver gang jeg sætter en plade (mono eller stereo - komplekse stereoplader lyder ikke godt i mono) taber jeg underkæben. Hvor kommer denne vellyd fra, tænker jeg, der dog har haft nogle vintage-anlæg igennem efterhånden.

Det lyder så godt at mit stereoanlæg (Shure V15, Excel-arm, Thorens TD.124, Le Tube pre-amp, Bofa V15 monoblokke og Klipsch Heresy I nærmest aldrig er tændt. Det passer, altså.

Og når jeg nu skriver dette, indset jeg at det jeg har fået skrabet sammen er et unika-anlæg som ikke kan efterlignes. De fleste dele af anlægget kan - for nogen pris - ikke løbes op. Hej, det er sgu lidt skræmmende.

Her er lidt billeder af løjerne:

IMG_20230628_185137.jpg

Den samlede hornhøjttaler.

IMG_20230628_185235.jpg

Markus Klughornet øverst.

IMG_20230628_214551.jpg

Isophon-driveren bag Klug-hornet.

IMG_20230628_185045.jpg

Bofa Multicelle-hornet fra Haderslev Kino ca. 1939

IMG_20230628_185056.jpg

2 x 10 kg. Bofa-driver bag multicelle-hornet, der spiller mellemtone.

IMG_20230628_185036.jpg

2 x 12 '' Telefunken/ELA/Ultrakraft woofer-højttalere.

IMG_20230628_185107.jpg

2 x 10 kg. alnico.drivere bag Telefunken/ELA/Ultrakraft wooferne.

IMG_20230628_210901.jpg

Thorens TD-124 med både Excel/Colton tonearm og Gene Pack tonearm.

IMG_20230628_185027.jpg

Le Bong grammofonrørforforstærkeren med variable "riaa"-kurve

IMG_20230628_184955.jpg

Den onde Gene Pack tonearm - Denon DL102 ses ikke.

Og hvad så?

Anlægget står her ind i efteråret, hvor det pakkes ned ifm. med flytning. Så kom forbi og hør om det passer, hvad jeg siger.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af pqrannes fre 30. jun 2023 09:11, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med unika setup

Indlægaf Ehapa » tors 29. jun 2023 10:08

Ser fantastisk ud, og tænker det må lyde ligeledes,.. hvis jeg kommer forbi de kanter inden efteråret, vil jeg meget gerne lytte:).

Fedt at se min gamle kran(GP) følger alt det gode.p
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: PQRs hifi-helvede - nu med unika setup

Indlægaf kbekke » tors 29. jun 2023 16:42

Jeg er i hvert fald overbevist!

Ikke kun fordi jeg var heldig at opleve "Hornzilla-systemet" i Riddersalen. Men også fordi jeg selv siden er blevet forført af sirener i mono.

Dog ikke i nær den unikke og vintage-autentiske udførelse, som vist kun Peter mestrer :cool1:

Det kunne være skønt at nå et lyt mere. Jeg er især nysgerrig på, hvordan det arter sig med DL-102 og også den Lebong-forforstærker.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster