PQRs hifi-helvede - the end

Vis os dit grej

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf pqrannes » fre 15. okt 2010 07:22

Fredmarantz skrev:Holy Lord - have mercy on us all!!!- FEDT - Peter!

Mon ikke dette skulle annonceres i en selvstændig tråd med store bogstaver!


Jeg skal nok lave en tråd om emnet, når jeg lige får tjekket et par småting ud. Hav tålmodighed.

Jeg har dog tænkt at vintagehifi.dk kan være en slags arrangør på vintagetræffet og at et lille deltagergebyr (eller endnu bedre overskuddet af en frisk lille auktion!) kan gå til driften af sitet, som Mads (mda) pt. klarer for egne midler. Mere om det senere.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 15. okt 2010 13:45

Anders skrev:VINTAGETRÆF, JUHUUUUUU :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup:


JUBLE - og alt det der :coool: Smart at lade forum stå som arrangør, en god og helt neutral måde at rejse midler på!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf Sorenki » fre 15. okt 2010 15:57

kalenderen er blevet mærket, penge bliver sparet op nu... huha jeg glæder mig :thumbsup:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf pqrannes » lør 16. okt 2010 20:08

Lørdag den 5. marts 2011 ligger hermed fast. Der skal nok følge en tråd på arrangementet.

Som sædvanlig skal jeg finde på noget særligt til denne dag. Det kunne godt gå hen og blive noget Philips 800 ohms - f.eks. har jeg lige nu liv i en af mine (2) Philips AG9015 OTL forstærkere og har sluttet en nye 800 ohms hjørnehøjttaler (kabinettet er som det r-l-b havde med på vintagetræf sidste år) og en passende høj-ohms diskant-enhed til. Det er alarmerende godt med enkel (akustisk, eller halv-akustisk) musik som Neil Youngs nyeste, "Le Noise" eller bare en CD med Olesen-Olesen (nej, det er ikke brdr. Olsen).

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf DJmon » lør 16. okt 2010 21:07

lyder spændene håber jeg kan deltage

jeg har oplevet Olesen-Olesen live 3 gange samt det engelsk syngende band de havde Greenie. og har en del af deres musik. De gør det utroligt godt de brødre . melankolsk ja men ikke deprimerende.
Anlægget er midlet ikke målet

1.System Audio 1270/Marantz PM 7200/Pioneer PD s901/pioneer f-551l/Denon DRS 810 /Dual CS5000/Ortofon OM30

2. NAD 7120 /Beocord 1900/larsholt signalmaster mark 8/ Wharfedale Denton 2xp/Marantz AT-6 .
Brugeravatar
DJmon
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13 maj 2010

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf Tonni » lør 16. okt 2010 21:49

Hej Peter!

Det lyder utroligt interessant!
Ole, der startede min hifi-interesse, og jeg har plottet datoen ind i kalenderen!!! og vi har også været ved at snakke om et setup...
Og denne gang er der muligvis en flaske "nateliksir" med i programmet! - Jeg må sige det var svært at gå sidste gang, mens i andre sad i riddersalen, med hvert jeres glas!

Med venlig hilsen
Tonni
- Der næsten ikke kan vente!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4802
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 17. okt 2010 00:12

Ja der var godt nok masser af "nateliksir" den aften. Kunne man tillade sig at foreslå et lille natsetup i et mere sofapræget miljø næste gang? Gerne noget usædvanligt udstyr med fokus på musikalitet og... æh, well, der var vist ikke et eneste setup sidste år der ikke hørte til i den kategori :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf pqrannes » søn 17. okt 2010 10:09

Boptilyoudrop skrev:Ja der var godt nok masser af "nateliksir" den aften. Kunne man tillade sig at foreslå et lille natsetup i et mere sofapræget miljø næste gang? Gerne noget usædvanligt udstyr med fokus på musikalitet og... æh, well, der var vist ikke et eneste setup sidste år der ikke hørte til i den kategori :lol:


Det lyder som om der skal stå et 800 ohms Philips OTL monosetup i Pejsestuen til de sene timer.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf mcs_5 » søn 17. okt 2010 19:40

Fødselsdag i Hald - det lyder som en glimrende idé!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf NikonSP » man 18. okt 2010 17:37

Til Peter:
TAK fordi du 'gider' igen!! Det Vintage-Træf er, på en skala fra 1 - 10, - ca. i trin 16

Til jer/os der har været der før:
Glæder mig til at se jer igen :-)

Til jer, der IKKE har været med før:
I er gået glip af fantastisk meget, så sørg for at komme denne gang!!

Jeg er i gang med en større restaurering(ikke Marantz). Hvis det lykkes at få det færdigt hen over vinteren, er jeg klar med en demo af noget udstyr, der ikke har været vist tidligere, - hvis der altså kan blive plads i løbet af dagen!! ;-)

Venlig hilsen
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf pqrannes » man 18. okt 2010 22:38

NikonSP skrev:Til Peter:
TAK fordi du 'gider' igen!! Det Vintage-Træf er, på en skala fra 1 - 10, - ca. i trin 16

Til jer/os der har været der før:
Glæder mig til at se jer igen :-)

Til jer, der IKKE har været med før:
I er gået glip af fantastisk meget, så sørg for at komme denne gang!!

Jeg er i gang med en større restaurering(ikke Marantz). Hvis det lykkes at få det færdigt hen over vinteren, er jeg klar med en demo af noget udstyr, der ikke har været vist tidligere, - hvis der altså kan blive plads i løbet af dagen!! ;-)

Venlig hilsen
Harvey


Tak for de pæne ord, Harvey.

Spændende, hvad du har på bedding. Mon ikke der bliver plads til det også?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf pqrannes » søn 31. okt 2010 21:22

Jeg redder lige historien om mit uforløste liv med Fisher X-100 ud af "Hvad snurrer netop nu?"-tråden (viewtopic.php?f=587&t=453&start=85), hvor jeg i en bisætning skrev dette:
... en Fisher X-100 (som bare står og glor)

Det fik fornuftigt nok r-l-b til at skrive:
hvad er det med fisher amp som går dig sådan på - har du prøvet den med dine mini horn - eller et sæt rogers ? den kan da ikke være så håbløs?

Jeg svarede da dette:
Hmmm, r-l-b, tak for at gå ind i min brok over Fisher'en.

Der er forsåvidt ikke noget galt med den, men da den ikke går med de store Jealvox-horn (det gør vist kun ret "specielle" forstærkere som min lille urimeligt "varme" Shell), er det ikke indlysende, hvad jeg skal bruge den til.

Mine Tandberg Studie Monitors har brug for masser af saft som kun Lux CL350/M1600 sættet kan klare (Sansui AU-9900 du'r klangmæssigt ikke med SMerne). Jeg tror ikke Fisher'en kan være med her.

Fisher'en er vist ikke så særlig rør-agtig og varm i lyden, som man skulle tro, men lyder ok med f.eks. Acoustic Research AR-6erne. Noget særligt interessant match er det vist ikke.

Ja, måske skal jeg finde nogle andre højttalere frem. F.eks. de minihorn, du nævner. Men det er jo mere oplagt at prøve disse med Siemens Klangfilm SE el84 blokkene. Nej, det er virkeligt ikke nemt.


Herefter var Edge fræk nok til at skrive dette:
Du kan da altid aflevere den her... ;)

Men jeg tænkte i al fald at denne søndag eftermiddag, hvor jeg alligevel havde hovedpine efter nogle dage med en ordentlig omgang snue og feber, kunne måske bruges til at finde en løsning. Jeg hev et par højttalere ud af "speakers corner", som i øvrigt er nyopryddet, så det var ikke ret svært.

Det blev de nærmest uidentificerede trevejs Lorenz højttalere fra 1960, som jeg for længe siden købte af dippedut (fra den anden side) og som jeg aldrig rigtig havde prøvet af og nærmest solgt igen til "oldbutgold"-Mogens fra Randers (http://www.oldbutgold.dk - virker vist ikke som tidligere), men som han aldrig havde fået hentet.

Højttalerne ser (i dårligt kunstigt lys) sådan ud:

Billede

Som man ser her:

Billede

og især her:

Billede

er Lorenz'erne bl.a. bestykket med nogle særlige fine Lorenz diskanter, nemlig LPH 65, en "clear foil super tweeter", som BBC i slutningen af 50erne benyttede i deres studiemonitors.

Og hvordan går disse (endnu) ukendte Lorenz så med Fisher'en? Skidegodt kan jeg uden videre svarer. Det er som om at disse årgangsjævnaldrende vintage-hifi sager matcher op perfekt.

Lorenz højttalerne er (på Fisher'en - jeg har endnu ikke hørt dem på andre forstærkere) glasklare, smukke i toppen, nærværende varme i mellemtonen, og lækker blød i bunden, der selv følgelig ikke spændt basrefleksagtig op, men fri og svævende som jeg kan li' det. Højttalernes perspektiv er ret godt, bedre end jeg er vant til fra både de store horn og Dynaco/Scandyne A-25 og vel også Tandberg Studie Monitorerne.

Og det bedste ved denne historie er at fruen faktisk finder Lorenz højtalerne, der jo har rigtige møbelben, så interessante udseendemæssigt at de (teoretisk set) kunne passe ind de planer vi har om lave vores stue om. Det kunne være ret godt også at have et anlæg der. Nu om dage bor jeg i mit hifi-rum jo dør om dør, ikke bare med teenagedatterens værelse, men også fruens atelier. Så et alternativt musikrum kunne sagtens være en fordel for alle parter.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf r-l-b » søn 31. okt 2010 21:28

nogle gange er det da godt når der er en irriterende sjællænder der blander sig :))
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf pqrannes » søn 31. okt 2010 21:33

r-l-b skrev:nogle gange er det da godt når der er en irriterende sjællænder der blander sig :))


Ja, det er rigtigt fedt. Nu skal jeg bare have fortalt Mogens, at han ikke kan købe mine Lorenz'er alligevel!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede

Indlægaf Gottschalck » søn 31. okt 2010 21:34

De ser da ret fine ud. Har 'vi' ikke hørt dem før?
Generelt har jeg en ide om at især de ældre tyske ting kan gå godt i spænd med us grejet - så måske noget Heco eller hvad med Revox højtalerne ?- øhh vist kun den ene! kunne køre med Fisheren.
Forøvrigt underligt at Fisheren ikke passer på Tandberg højtalere. Her hos mig kan de små røramps godt få dem til at spille, selvom jeg godt kan se hvor du vil hen med 'det med kraft og saft' eller er det kun saft??
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: quax og 3 gæster